Forummer betaalt lening niet terug

19-11-2008 13:39 532 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar terug zat een forumlid flink in de problemen en ze kon haar rekeningen niet betalen. Ik heb haar toen, goed van vertrouwen, 1500 euro geleend. Dit heb ik niet in een contract vastgelegd en daar heb ik nu vanzelfsprekend spijt van. Sindsdien heb ik niets meer van haar gehoord. Ze neemt de telefoon niet op, geeft geen antwoord op mijn mails en zelfs op de aangetekende brieven die ik haar verstuurd heb, krijg ik geen enkele reactie.

Buiten het feit dat ik het geld zelf inmiddels hard nodig heb, vind ik dit ook erg teleurstellend en op zijn zachtst gezegd niet netjes. Toch hoop ik nog steeds dat de persoon in kwestie het fatsoen heeft om mij mijn geld terug te geven.

Wie heeft iets dergelijks ook meegemaakt en heeft er misschien iemand tips zodat ik mijn geld terug krijg? Je kunt me ook mailen op hallohierlievje@hotmail.com
anoniem_51386 wijzigde dit bericht op 19-11-2008 13:43
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:Pinksterbloempje schreef op 19 november 2008 @ 17:07:

[...]

Dat ben ik niet met je eens Kreng. Livre noemt geen namen, alleen dat ze ooit een forummer 1500 euro heeft geleend en die nooit heeft terug gekregen. Aangezien we hier met veel, heel veel zijn, lijkt het me onmogelijk dat iedereen nu paranoïde om zich heen gaat snuffelen of ze de forummer in kwestie misschien zouden (her)kennen.

Kreng, aan de ene kant ben ik het met je eens, qua privacy etc. Aan de andere kant heeft betreffende forummer tijd genoeg had om te betalen cq uitleg te geven waarom betaling niet mogelijk is/was.

Als je nergens op reageert loop je het risico van de gevolgen. Wie zijn/haar billen brandt, moet op de blaren zitten.

Voor mij gaat het om circa 2/3 van het bedrag van Livre. Ook voor mij veel geld. En op een bepaald moment kom je op een punt dat je je erin vastbijt.

En wellicht had het eerst 'achter de schermen' gekund. Tsjaa...

Ik heb ook contact gehad met Viva en ondanks dat ze alle hulp boden (er leken meer slachtoffers betrokken) kwam er niets boven water.

Maar al was het 150 euro.... kwestie van vertrouwen/hulp en respect naar elkaar toe. Ontbreekt dat na zoveel tijd nog steeds...ja, dan maar openbaar.
Erg voor je hoor. Ik hoop dat je het op een andere manier terug krijgt. Ik had ooit een auto gekocht van een collega,bleek dus een wrak te zijn. ruim 1000 gulden betaald.

Kon ik zo naar de sloop brengen. Ze had wat leugentjes verteld.

En ik vertrouwde haar en geloofde haar.

Prompt een paar maanden later kreeg ik een belastingmazzeltje. Had ik toch mijn 1000 gulden terug.

Ik hoop dat je het terug krijgt en anders in ieder geval krijg je het terug op een andere manier. Sterkte

Mijn moeder zei ooit. Ga in een kring staan,geef de ene persoon rechts een klap en de andere links een zoen. laat ze dit dorogeven. Dan krijg je van de persoon rechts een zoen en van de persoon links een klap.
mijn vriend had zijn ex ook geld geleend, een soortgelijk bedrag als jij livre.

Je moet een advocaat in de hand nemen en die geeft je tips (iedereen heeft recht op een advocaat) zo moet je een aangetekende brief versturen etc. Nouja diegene helpt je wel verder.

Ookal heb je geen contract met diegene afgesloten, je hebt wel een poot om op te staan.

Na een tijdje bekijkt de advocaat of de situatie goed kan komen of niet. Dan heb jij de keuze of je een stap verder wilt gaan en als er weinig kans is dat jij je geld terug krijgt van haar, krijg je van één of andere instantie een bedrag, om je af te kopen. Omdat, als je verder gaat met het proces, het ook geld kost (advocaat enzo)

Zo heeft hij dat gedaan.. en hij heeft dat geld aangenomen.

oja, bewijs, zoals emails/hyvesberichten/forumberichten en banktransacties zijn allemaal bewijs..die je hiermee verder kunnen helpen
Tja, als je na jaren nog niks hebt bereikt bij iemand, dan kan ik me goed voorstellen dat je er een onderwerp van maakt op een forum. En ik vind dat het netjes is gebracht. Ik zou er echt niet uit kunnen halen om wie het gaat en mij interesseert dat ook niet. Ik wil dat niet eens weten. Ik vind het alleen sneu dat nu Livre zelf het geld goed kan gebruiken die andere persoon nog steeds niet thuis heeft gegeven. Maar wie weet wordt het nu op dit moment achter de schermen wél opgelost en dat komt dan toch omdat Livre er een topic van gemaakt heeft.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
tja, als je aan de andere kant van de wereld kei hard zit weg te regenen duik je gewoon even het viva forum op.....

en kom je ook naarstig melden dat je het geld voor het ticket van je vader cadeau hebt gekregen en niet van een forumvriendin die ik nog steeds moet terugbetalen!

Livre, sterkte met je zoektocht.

Ik ben nieuwsgierig, maar wie niet.

(ik pas momenteel op de kinderen van mijn zus, het regent, ze zijn chagrijnig, heb een dvd aangeflikkerd en die kids ervoor gedonderd..... jemig, nooit geweten dat Brazil zo op NL kan lijken!)
DTEEZ!
Ik neem aan dat je het geld niet cash overhandigt heb en dat er dus een afschrift met storting is EN kopieën van de (aangetekende) brieven, die al dan we/niet in ontvangst genomen zijn.

Nogmaals, deurwaarder lijkt me de beste optie, met minste gedoe en meest efficiënte resultaat.
quote:return_of_kreng schreef op 19 november 2008 @ 17:08:

[...]Vind het allen niet zo netjes om dit op deze manier op het forum te plempen, vanwege de onrust die het veroorzaakt. ( omdat iedereen nu iedereen verdenkt).

Laat ik nou ook eens serieus reageren. Want je hebt nu al verschillende dingen genoemd waarom je het niet netjes vindt. Dingen die elkaar soms tegenspreken. Maar is het niet gewoon dat het je dwars zit omdat TO hiermee de indruk wekt druk uit te willen oefenen via het forum om het geld terug te krijgen? Of, als je er even van uit gaat dat we niets zeker weten waar we niet zelf bij zijn geweest, dat TO het forum gebruikt om iemand onder druk te zetten om geld te krijgen. Dat voelt voor mij ook dubbel, namelijk.

Aan de andere kant komt TO sympathiek, oprecht en als een mooi mens over. En het gaat over een substantieel bedrag. Voor mij reden genoeg om haar in dit geval gelijk te geven en het topic een toelaatbaar initiatief te vinden. Maar wel wantrouwend te blijven kijken naar dergelijke soortgelijke topics.
Eensch met shahla en hi djoels-in-de-regen (off topic, I know, maar is het met de bagage goed gekomen?)....
Ook met Ardberg eens. Livre is geen eendagsforumvlieg en heeft haar sporen wel verdiend (vind ik) en ik vind dat een dergelijk topic (zonder naam en toenaam) moet kunnen/mogen om e.e.a. op te lossen.
Nou, aan dit topic is geen woord gelogen.

Ik had het alleen niet in het openbaar gedaan, Boekie, maar goed, ik snap wel dat je je geld terug wilt.
Geen bijzonderheden
Yasmijn, ik heb het ook eerst rustig besproken met een paar mensen en er toch voor gekozen om het wel te doen. Ik vind het zelf op het randje, daar geef ik de critici helemaal gelijk in.
Kan iemand mij effe snel 1500 euro lenen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Livre schreef op 19 november 2008 @ 17:32:

Yasmijn, ik heb het ook eerst rustig besproken met een paar mensen en er toch voor gekozen om het wel te doen. Ik vind het zelf op het randje, daar geef ik de critici helemaal gelijk in.

Ik snap je wel.

Nou, ik hoop dat het goed afloopt en je je geld terugziet, al zou het ook in delen zijn, maar dat de goede wil getoond wordt.
Geen bijzonderheden
op t randje of niet, ik vind dat je 100% in je recht staat.. je hebt geen namen of nicks genoemd, en alleen de situatie toegelicht.

daarbij is het volgens jouw post al jaren geleden, en aangezien we vorige jaar over gegaan zijn op een nieuw forum met nieuwe startdata is iedereen die lang lid is, lid voordezelfde duur dus dat kan niet als "tip"" gebruikt worden.

als je geld leent, moet je t gewoon terug betalen... en ik hoop echt dat je je geld snel terug hebt livre, en dat je misschien voortaan iets minder goed van vertrouwen bent naar mensen die je op een manier als deze kent!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hoewel het mij ook niet helemaal lekker zit dat het forum wordt gebruikt om druk te zetten, gaat het er mij vooral om dat dit topic vooral onrust en verdenkingen oproept onder forummers. En misschien niet bij allemaal, maar ik weet zeker dat er een aantal forummers en meelezers nu heel hard aan het verdenken is, zeker als die ook geld hebben uitgeleend aan andere forummers.

Als betreffende forumster echt ter kwader trouw is, denk ik ook niet dat ze heel erg gevoelig gaat zijn voor druk op deze manier uitgeoefend. ik zie dus ook niet hoe dit nu echt iets oplost. de tip over het inschakelen van een deurwaarder en alle brief- en mailwisseling als bewijs in te zetten v vind ik wel een nuttige, en ik hop dat Livre daar iets me kan.

En los van de voor- en nadelen van het oplossen van dit soort problemen via het forum, vind ik dat mensen niet al te goedgeloving moeten zijn en niet al te klakkeloos moeten aannemen wat er op internet geschreven wordt. Dat geldt niet specefiek voor livre en dit topic. sterker nog, ik denk dat Lvre zelf met open ogen in een lulsmoesje is gestonken van iemand die de kluit belazerde, en met een eetje pech kost dat haar 1500 euro. En dat is gewoon enorm balen, maar niet iedereen die hier meeforumt is net zo sympathiek, oprecht en behulpzaam als livre, en dankzij personen als msX worden dat er ook steeds minder.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 november 2008 @ 17:36:

Kan iemand mij effe snel 1500 euro lenen ?

Ik ving ook al bot.

Nou ja ik vroeg dan ook om een donatie..
Dit is naar Livre, ik hoop dat je snel je geld terug krijgt.

Miss X;

Ik lees hier boven in een add dat je nu ook via Rabo per sms geld naar vrienden kunt overmaken. Altijd fijn als instanties met je mee denken. Doe er je voordeel mee, of kijk anders naar beneden bij Dsb kun je voordeling geld lenen zonder een 'hetze' op het forum.

Oh all the possibilities!
quote:return_of_kreng schreef op 19 november 2008 @ 17:45:

Hoewel het mij ook niet helemaal lekker zit dat het forum wordt gebruikt om druk te zetten, gaat het er mij vooral om dat dit topic vooral onrust en verdenkingen oproept onder forummers. En misschien niet bij allemaal, maar ik weet zeker dat er een aantal forummers en meelezers nu heel hard aan het verdenken is, zeker als die ook geld hebben uitgeleend aan andere forummers.

Dit blijf je herhalen, maar ik lees nergens dat mensen elkaar verdenken hoor!

Sommigen zijn wellicht nieuwsgierig, maar ik lees nergens onrust en verdenkingen!
Eens met Vinyl. Natuurlijk ben ik best nieuwsgierig, maar ik zie nergens een enorm drama of een verdenking jegens een forummer. Dus dat is onzin.

Livre houdt zich keurig verder.
We kunnen natuurlijk een topic openen met " wie denk jij dat het is ? "
Jaaa, met een poll! Haha.

Maar even serieus. Natuurlijk doen we dat niet. Toch?
Return of kreng, ik zie dat ook niet, dat mensen elkaar verdenken. Nou ja, behalve dan dat Geve mij verdenkt, maar wie neemt nou Geve ooit serieus. ( )

Ik vind het wél goed dat blijkbaar van dit topic een waarschuwende werking uit gaat. Er zijn nu al twee mensen die hier verteld hebben door forummers belazerd te zijn en ik heb verteld het geld van die oud-klasgenoot nooit terug te hebben gezien (uiteindelijk hebben we samen besloten dat hij het maar naar een goed doel over moest maken, dus ik heb het echt nooit teruggezien).

Ik denk dat het niet verkeerd is om nog eens expliciet op de risico's gewezen te worden van het lenen van geld aan vrienden of van mensen die je als vrienden beschouwt. In mijn geval hadden mijn ouders die les al voor me geleerd, dus ik heb van jongs af aan meegekregen dat je dat dus niet doet, zowel niet aan de gevende kant als aan de ontvangende kant. Toch ben ik er als gever ingestonken, bij iemand van wie ik verwachtte dat hij er zorgvuldiger mee om zou gaan. (Terecht bleek na tien jaar uit zijn wroeging, maar goed... intussen waren we wel al tien jaar verder dus.)

Ik denk dat het niet verkeerd is om er op deze manier van doordrongen te raken dat het echt geen slim plan is om geld uit te lenen zonder iets op papier te zetten. Nog helemaal los van de kwestie van Livre en het pressiemiddel van een topic op het forum.
quote:Ring1981 schreef op 19 november 2008 @ 17:54:

Jaaa, met een poll! Haha.

Maar even serieus. Natuurlijk doen we dat niet. Toch?

Nee.

Denk het niet , tenminste .
Dan is het goed.

Enne Qwertu: I totally agree.
quote:Vinyl schreef op 19 november 2008 @ 17:48:

[...]

Dit blijf je herhalen, maar ik lees nergens dat mensen elkaar verdenken hoor!

Sommigen zijn wellicht nieuwsgierig, maar ik lees nergens onrust en verdenkingen!

I suspect everybody ... and I suspect nobody

En nieuwsgierig? Hmm, ik denk dat de naam mij toch niets zou zeggen, heb denk ik ongeveer een half % van de forummers voorbij zien komen. Dus nee, niet echt. Bovendien verandert het niets aan het verhaal. Normaal zou ik ook wel over een dergelijk verhaal fronsen, maar idd, Livre doe het netjes. En ik hoop dat ze het terug krijgt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven