Het Indo-topic
vrijdag 13 april 2012 om 17:16
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.
Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.
Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.
Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.
Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?
Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.
Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.
Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.
Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.
Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.
Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?
Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.
Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.
Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
dinsdag 11 december 2012 om 10:43
Ik kreeg van de week t linkje van deze clip.
http://m.youtube.com/watch?v=MFjT3L3SCL0
Ik kwam niet meer bij. Poco poco. Elk jaar op de pasar was er altijd wel iemand die hem begon, op de jongeren avond zelfs.
En op feesten, bruiloft, verjaardag.
Moest hem even delen.
Nu vind ik Ricky Risolles sowieso echt grappig. Omdat t zo herkenbaar is.
http://m.youtube.com/watch?v=MFjT3L3SCL0
Ik kwam niet meer bij. Poco poco. Elk jaar op de pasar was er altijd wel iemand die hem begon, op de jongeren avond zelfs.
En op feesten, bruiloft, verjaardag.
Moest hem even delen.
Nu vind ik Ricky Risolles sowieso echt grappig. Omdat t zo herkenbaar is.
dinsdag 11 december 2012 om 11:02
dinsdag 11 december 2012 om 14:57
Grappig. Reporter vraagt op straat wat Indo's zijn:
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=OD9oNytyIEQ
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=OD9oNytyIEQ
dinsdag 11 december 2012 om 17:08
Missy, linkjes doen het niet hier. Jammer, want ik zag ook Reggie Baay erbij staan, één van mijn grote favorieten.
Ik zal straks even kijken of ze het mobiel wel doen, hier krijg ik tegenwerking van IE en Firefox. Ik had wel graag gezien wat mensen antwoorden op de vraag wat een Indo is. Zeker na die eh... hoe zeg ik dit netjes... die forumster die vorige week tijdens een discussie aan jou vroeg of een Indo dan niet hetzelfde is als een Indonesiër. Weer zo'n gevalletje buitenlanderhaat zonder enige kennis van zaken. Maar dat terzijde.
Mayhem, alles goed met je? Heb je intussen nog Indonesische films kunnen vinden?
Aanrader voor wie graag leest: Het getal Fu van Ayu Utami. Schitterend.
Ik zal straks even kijken of ze het mobiel wel doen, hier krijg ik tegenwerking van IE en Firefox. Ik had wel graag gezien wat mensen antwoorden op de vraag wat een Indo is. Zeker na die eh... hoe zeg ik dit netjes... die forumster die vorige week tijdens een discussie aan jou vroeg of een Indo dan niet hetzelfde is als een Indonesiër. Weer zo'n gevalletje buitenlanderhaat zonder enige kennis van zaken. Maar dat terzijde.
Mayhem, alles goed met je? Heb je intussen nog Indonesische films kunnen vinden?
Aanrader voor wie graag leest: Het getal Fu van Ayu Utami. Schitterend.
dinsdag 11 december 2012 om 19:10
Via mijn mobiel ging het wel . Geweldige filmpjes, ik heb in een deuk gelegen.
Ik heb gelijk het interview met Reggie Baay en Ernst Jansz meegenomen en zitten genieten.
Ricky Risolles kende ik nog niet (shame on me ) en ik heb me naar zitten lachen; helaas werd ik halverwege onderbroken door echtgenoot, met Dringende Zaken. Ik kijk vanavond verder. Makan dulu!
Ik heb gelijk het interview met Reggie Baay en Ernst Jansz meegenomen en zitten genieten.
Ricky Risolles kende ik nog niet (shame on me ) en ik heb me naar zitten lachen; helaas werd ik halverwege onderbroken door echtgenoot, met Dringende Zaken. Ik kijk vanavond verder. Makan dulu!
dinsdag 11 december 2012 om 19:14
quote:missy_Acy schreef op 11 december 2012 @ 17:06:
Vroegen je belanda vriendinnen vroeger bij je thuis niet waarom je een lege fles in t toilet had staan?
Ze vonden het smerig
Ik vind het juist erg schoon dat je jezelf wast na wc-bezoek, of ligt dat misschien aan mij?
Je wil toch niet de hele dag met een vieze pantat rondlopen
Vroegen je belanda vriendinnen vroeger bij je thuis niet waarom je een lege fles in t toilet had staan?
Ze vonden het smerig
Ik vind het juist erg schoon dat je jezelf wast na wc-bezoek, of ligt dat misschien aan mij?
Je wil toch niet de hele dag met een vieze pantat rondlopen
dinsdag 11 december 2012 om 19:20
quote:missy_Acy schreef op 11 december 2012 @ 19:16:
Vonden ze bij mij ook, mayhem. Vandaar dat dat filmpje zo grappig is.
Wie is er nou smerig?!
Wij hebben tegenwoordig billendoekjes ipv botol cebok trouwens. Moderne versie.
*high five missy_acy!*
Ja, billendoekjes! Die hadden wij thuis op de wc toen we nog klein waren.
Sinds een tijdje ben ik ook op de moderne versie overgestapt: de doucheslang.
Maar die legendarische fles... die vergeet ik nooit
Jaren lang aan die gewoonte vastgehouden. Grappig dat het ook helemaal vanuit mijzelf kwam om dat te gaan doen als jong kind. Toch mijn wortels die hebben gesproken
Oma is altijd trouw gebleven aan de echte botol cebok trouwens!
Vonden ze bij mij ook, mayhem. Vandaar dat dat filmpje zo grappig is.
Wie is er nou smerig?!
Wij hebben tegenwoordig billendoekjes ipv botol cebok trouwens. Moderne versie.
*high five missy_acy!*
Ja, billendoekjes! Die hadden wij thuis op de wc toen we nog klein waren.
Sinds een tijdje ben ik ook op de moderne versie overgestapt: de doucheslang.
Maar die legendarische fles... die vergeet ik nooit
Jaren lang aan die gewoonte vastgehouden. Grappig dat het ook helemaal vanuit mijzelf kwam om dat te gaan doen als jong kind. Toch mijn wortels die hebben gesproken
Oma is altijd trouw gebleven aan de echte botol cebok trouwens!
dinsdag 11 december 2012 om 19:27
dinsdag 11 december 2012 om 19:33
quote:missy_Acy schreef op 11 december 2012 @ 19:27:
[...]
Oudere Indo's vaak.
Tijdens een woning bezichtiging tijd terug zei ik tegen de makelaar: "Hey! Deze mensen zijn indo!"
Dus hij vroeg: "Ja, zie je dat aan die schilderijen?"
Maar ik had de lege cola fles op het toilet gezien.
Grappig he, dat je dat zo kan zien.
Mijn oma had trouwens wel veel schilderijen uit Indonesië.
Het verhaaltje van Ricky Risolles over de fles is echt onbetaalbaar
Trouwens een Indische versie van Roodkapje gezien
Roodkapje brengt pisang, nasi en kroepoek naar grootmoeder
[...]
Oudere Indo's vaak.
Tijdens een woning bezichtiging tijd terug zei ik tegen de makelaar: "Hey! Deze mensen zijn indo!"
Dus hij vroeg: "Ja, zie je dat aan die schilderijen?"
Maar ik had de lege cola fles op het toilet gezien.
Grappig he, dat je dat zo kan zien.
Mijn oma had trouwens wel veel schilderijen uit Indonesië.
Het verhaaltje van Ricky Risolles over de fles is echt onbetaalbaar
Trouwens een Indische versie van Roodkapje gezien
Roodkapje brengt pisang, nasi en kroepoek naar grootmoeder