Motorrijbewijs halen

09-03-2016 02:07 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)



Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos



En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
quote:_Vogeltje_ schreef op 12 juli 2016 @ 17:39:

Ik moest vanochtend eerst met de motor langs de benzinepomp, dus even een omweg naar het oefenterrein gemaakt. Mwoaaaaap, 90 op de teller! Heerlijk! Was een 100-weg, maar de afstand tot de afslag was helaas te kort om ook daadwerkelijk de 100 aan te tikken. Verder weer langzame oefeningen gedaan, bochtje links- én rechtsom gaan nu goed, volgende week het achtje. Het enige wat écht nog niet lukt is wegrijden uit het parkeervak. Ik vind dat afschuinen zó moeilijk en ook wel eng. Volgens mijn instructrice is het verbazingwekkend hoe ik de halve draaien zonder al te veel afschuinen met gemak haal



Zijn daar nog trucjes of tips voor?



Het lessen/leren rijden zit 'm ook niet in (hard) recht uit rijden, maar in die kleine oefeningen, voertuigbeheersing Maar dat is wel een van de leukere dingen.



Ja, tip: Voelen dat de motor dat kan, zo schuin. Heb je al eens achterop gezeten bij een 8-je? :-) Dat kan helpen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lumos schreef op 12 juli 2016 @ 17:46:

[...]





Het lessen/leren rijden zit 'm ook niet in (hard) recht uit rijden, maar in die kleine oefeningen, voertuigbeheersing Maar dat is wel een van de leukere dingen.



Ja, tip: Voelen dat de motor dat kan, zo schuin. Heb je al eens achterop gezeten bij een 8-je? :-) Dat kan helpenJup, mijn vorige instructeur heeft zoveel rondjes met me gedraaid dat ik me voornam de volgende les een primatourtje te nemen
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Echt ga dat afschuinen oefenen op je fiets!

Als je op je fiets het gevoel te pakken hebt, gaat het op de motor ook veel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
@vogeltje, sorry voor de late reactie was even lekker op vakantie.



En ! ik heb gisteren mijn AVB gehaald! Foutloos!



Wow had ik echt niet verwacht, maar de laatste 2 lessen ging ineens ook al best aardig (alleen de uitwijkoefening niet!)



Het viel me allemaal erg mee, had me minder druk kunnnen maken haha



Hoe gaat het bij jou nu? Is ja avb examen al ingepland?
Alle reacties Link kopieren
Oooh, wat goed!! Gefeliciteerd! Nu nog een paar lessen de weg op en dan lekker op eigen houtje op pad



Mijn examen is nog niet gepland, dat wil ik pas op moment dat alle oefeningen me in ieder geval één keer gelukt zijn, anders moet ik gaan deadlinewerken en daar ben ik nooit goed in geweest.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Dankje



Ik mag volgende week dinsdag al examen doen



Ok, let dan wel op dat je examen inplannen ook weer even duurt, heb je net allles onder de knie moet je wachten bijv. dat lijkt me ook vervelend omdat je het dan net een beetje onder de knie hebt.



Gaat verder alles goed?
Alle reacties Link kopieren
Hmmm , heb ik weer hoor.



Had net les, avd, raak in mn instructeur kwijt op de snelweg!



Ik moest een vrachtwagen inhalen, en gaf iets gas bij, mede cursist bleef achter de vrachtwagen hangen.

En ik ging maar weer voor de vrachtwagen en ze kwamen er maar niet voorbij, paar afslagen verder nog steeds niemand te zien, dus ik denk ga er maar af want de volgende afslag was pas over paar km.

Ik daar gewacht op een veilige plek, niemand.



Toen maar terug de snelweg op (andere kant op) om te kijken of ze een afslag eerder stonden. Ook niet.



Nou toen maar terug naar de rijschool, was nog ong 10 minuten.

Ik denk misschien zijn ze daar heen gereden, ook niet.

Dus iemand aan de balie verteld dat ik instructeur kwijt was, hebben ze hem gebeld.

Spreek hem om 10:30, dan mag ik een nieuwe les nemen want was nog maar een half uur onderweg



Pff ben benieuwd wat ie gaat zeggen.

Naar mijn mening niets fout gedaan, bij de balie gaven ze al aan dat het goed was dat ik terug ben gereden.

Heb ook niets in mn oor gehoord over afslaan, denk dat dat systeem het niet deed ofzo..



Nahja, zelfstandig terug rijden is iig goed gelukt
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, wat een actie

Niet zo handig van je medelesser om achter een vrachtwagen te blijven hangen...

Succes met je examen volgende week!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Haha echt he



Ja, ze gaf net zelf aan dat ze bang was (moest om 10:30 weer samen met haar lessen)

Daarna hebben ze zowat alleen maar snelweg gereden om haar angst weg proberen te nemen (inhalen op de snelweg)



Les van 10:30 ging wel goed, wel wennen om op motor-rijd-manier de weg op te gaan.

Je mag best wat gassen, maar moet ook echt opletten en goed kijken.



Nu proberen dat BRAVOK in mn hoofd te krijgen
Alle reacties Link kopieren
Pff vanochtend gelest, was alleen samen met de instructeur.

Is ook wel eens lekker, de volle aandacht.



We zijn naar het CBR gereden en hij zei zullen we een examen proberen na te bootsten, een soort proef examen.

Nou prima, goede test.



Aardig gereden alleen grote fout bij invoegen snelweg, reed auto met aanhanger, en ik ben achter hem in gaan voegen, moest eigenlijk ervoor invoegen zodat ik alle ruimte had.

Naast wat kleinere foutjes was bovenstaand de doorslagevende gezakte uitslag.



Shit..



Ik knijp m eigenlijk al een beetje voor dinsdag.



Ik vind het zo lastig om in te schatten hoe hard een auto op de snelweg gaat en om dan te bepalen of ik er voor of er achter moet invoegen, 9 van de 10 situaties zijn nu steeds toch ervoor!

Terwijl mijn inschatting op dat moment was, erachter invoegen.



Maar met de motor moet je laten zien dat je het makkelijk red om ervoor te gaan.



Maandag nog 1 les, en dinsdagochtend nog 1 les voor mn examen.

Dus nog 2 lesjes. dan het examen.



Spannend..
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk probeer ik altijd voor een auto in te voegen op de snelweg. Het voordeel van een motor is dat die daar altijd snel genoeg voor is, ook die 500cc lesfietsjes. Het kan zijn dat je dan de maximum snelheid iets overschrijdt, maar zolang dat niet meer dan ca. 10km/h is, zal er bij het examen niet veel aan de hand zijn.



Dat is het fijne van motorrijden, je kunt je ook met het gas goed uit een situatie redden.



Heel veel succes met je examen!



Als je slaagt, ga je dan ook gelijk een motor kopen?
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het niet gewend met de auto, ik denk dat daar het probleem zit

Mijn instructeur gaf idd aan dat het niet erg is als je even boven max snelheid rijd.



Dankje wel in ieder geval!



En , heel erg, maar er staat al een motor in de schuur vorige week gehaald
Alle reacties Link kopieren
Woeee, wat vet! Wat voor eentje heb je gekocht?



Ik ben vanochtend naar de opening van een nieuwe motorkledingzaak in de buurt geweest en ontzettend verliefd geworden op deze laarsjes: http://www.tenkateshop.co ... es-motorlaarzen-trocbo390



Ik heb mezelf beloofd dat ik ze mag aanschaffen als ik mijn rijbewijs gehaald heb, maar ze zijn nú in de aanbieding. Aaaah dilemma!



Ik heb afgelopen donderdag mijn rijles afgezegd, het was over de 30 graden en in mijn zwarte pak gaan lopen pielen op die langzame oefeningen zag ik niet zo zitten.. Komende week is de temperatuur weer iets minder, dus dan ga ik er weer vol voor.



Ik moet ondertussen trouwens ook maar eens mijn theorie gaan inplannen...
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bandit gs650 naked gekocht in het donkerblauw (heel donkerblauw, echt mooie kleur!)



Haha leuke laarzen, denk alleen dat het voor geen meter rijd, ivm de hak & je voeten op de stepjes etc.

Mijn instructeur zou me naar huis sturen om gewone schoenen te halen (mag niet met hak lessen)



Mooi dat je je les kon afzeggen, avb lessen zijn inderdaad altijd al zweten, laat staan als het 30 graden is!



Theorie is idd ook handig! Vond het echt handig bij het CBR, je moet er om bepaalde tijd zijn, je meld je aan van te voren en ik mocht al kwartier eerder en heel relaxed met eigen scherm enzo.



Morgen mijn avd examen brrrrrrrrr
Alle reacties Link kopieren
Oh wauw, dat is wel een motor die ik zou kunnen kiezen! Heel erg mooi!



Ik zal mijn instructrice eens om advies vragen met betrekking tot die laarsjes. Ik denk dat het me wel gaat helpen makkelijker met 'platte voet' aan de grond te kunnen, aangezien ik niet de langste ben. Misschien moet ik eerst een motor uitkiezen en dan kijken of ik nog bij de koppeling en de voetrem kan als ik met die hakken achter de voetsteunen hang.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Haha dankje, ben er ook erggggg trots op :D



Ja misschien handig om te vragen inderdaad.



Als je het ook voor de hoogte doet, er zijn laarsen met een soort ingebouwde zool van 3/4 cm

Die gebruik ik ook omdat ik niet met mn voet op de grond kwam.



Als je wilt zoek ik even op hoe ze heten enz.



Lijkt me zeker verstandig om later schoenen te kiezen anders idd mogelijk problemen met koppelen en/of remmen.

Zou zonde zijn als je veel geld er aan uit hebt gegeven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geslaaaaaaaaaaaagd!!!!!



Alle reacties Link kopieren
Wat goed Bo! Gefeliciteerd!

Nu lekker rijden; houd de glimmende kant boven ;)
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamuza schreef op 26 juli 2016 @ 20:40:

Wat goed Bo! Gefeliciteerd!

Nu lekker rijden; houd de glimmende kant boven ;)





Dankje en zal ik doen hahaha

Alle reacties Link kopieren
Ohhh super! Gefeliciteerd! Duurt het lang voordat je je rijbewijs kunt ophalen of kun je al lekker rondcrossen op je nieuwe fiets?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn rijbewijs in oktober gehaald. Had wat moeite met AVB examen omdat ik een beetje faalangst heb. Dus het feit dat er een examinator en mijn instructeur op mijn vingers meekeken, zorgde ervoor dat ik te gespannen was. Met lessen ging elke oefening met gemak, maar met examen was het huilen met de pet op. Toen ik hem eenmal had, was AVD een fluitje van een cent.



Met mijn eigen motor merk ik wel dat AVB oefeningen meteen verleden tijd waren. Als in, met de lesmotor durfde ik best veel ondertussen, met mijn eigen nog niet. Gelukkig nu geen last meer van!



Wat ik sinds kort ben gaan doen is meedoen met een motorsport genaamd motogymkhana. Voor degene met een pionnen trauma misschien nog even wat teveel van het goede, maar zeker aan te raden. Je leert echt je eigen motor heel goed kennen en grenzen opzoeken. Dus ik draai weer 8jes, slalom etc.. MMaar nu voor mijn plezier!
Beetje gek, maar wel lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:_Vogeltje_ schreef op 29 juli 2016 @ 10:46:

Ohhh super! Gefeliciteerd! Duurt het lang voordat je je rijbewijs kunt ophalen of kun je al lekker rondcrossen op je nieuwe fiets?



Dankje wel , ik heb een spoedrijbewijs aangevraagd dus kon mn rijbewijs op woensdag al ophalen (dag na mn examen)

Anders duurt het een week en mocht ik pas dinsdag mijn rijbewijs ophalen.

Wil rijden natuurlijk dus ga daar niet op wachten
Alle reacties Link kopieren
quote:azurana schreef op 29 juli 2016 @ 11:14:

Ik heb mijn rijbewijs in oktober gehaald. Had wat moeite met AVB examen omdat ik een beetje faalangst heb. Dus het feit dat er een examinator en mijn instructeur op mijn vingers meekeken, zorgde ervoor dat ik te gespannen was. Met lessen ging elke oefening met gemak, maar met examen was het huilen met de pet op. Toen ik hem eenmal had, was AVD een fluitje van een cent.



Met mijn eigen motor merk ik wel dat AVB oefeningen meteen verleden tijd waren. Als in, met de lesmotor durfde ik best veel ondertussen, met mijn eigen nog niet. Gelukkig nu geen last meer van!



Wat ik sinds kort ben gaan doen is meedoen met een motorsport genaamd motogymkhana. Voor degene met een pionnen trauma misschien nog even wat teveel van het goede, maar zeker aan te raden. Je leert echt je eigen motor heel goed kennen en grenzen opzoeken. Dus ik draai weer 8jes, slalom etc.. MMaar nu voor mijn plezier!





Ik merk ook heel erg dat ik moet wennen aan mijn eigen motor, ik durfde met mijn lesmotor veel meer, goed om te lezen dat dat nog veranderd haha



Ik heb wel eens op youtube videos gezien van motogymkhana, dat is zo stoer !

Waar doe je dat dan? Gewoon voor jezelf of bij een club ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te horen; ik heb ook onlangs eens een 'experience' bij de motogymkhana gedaan; superleuk èn nuttig om te doen. Voor een experience hoef je geen lid te zijn. Ze rijden op terreinen in Lelystad en Etten-Leur. Echt een aanrader om eens te doen!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om jullie ervaringen te lezen dames....ben aan het twijfelen of ik er ook aan ga beginnen ???? Wilde het jaren geleden al maar komst van de kinderen toch maar niet aan begonnen. Inmiddels heeft mijn man weer een motor ( sinds een jaar) en zijn we bijna ieder weekend samen op pad. Achterop en dat is soms lastig merk ik. Ik vind het rijden leuk maar sommige bochten of acties,....arghhh . Denk dat het ook een groot gedeelte is dat ik overgeleverd ben aan hem, geen controle heb. Dat is sowieso wel een dingetje van mij

Hebben jullie dat zelf ook en is dat weg/ minder als je zelf rijd?

Man zegt hier dan neem je toch wat lessen merk je vanzelf of je het iets vind. ( heeft hij gelijk in natuurlijk) maar hoor graag jullie ervaringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven