Motorrijbewijs halen

09-03-2016 02:07 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)



Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos



En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Enige verschil wanneer je zelf rijd is dat jij de controle hebt. Het bocht-gevoel enzo veranderd niet.



Eén proefles is wel genoeg om te weten of jij blij wordt van motorrijden of niet.

Zou dus gewoon een proefles gaan doen, succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weinig achterop gezeten. Eigenlijk alleen bij mijn instructeur met de oefeningen. Ik vond het verschrikkelijk! Ik wil echt de controle hebben. Juist als je achterop niet zo prettig vind, is zelf rijden zoveel fijner!



Ik zou gewoon een proefles nemen
Beetje gek, maar wel lekker!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor de reacties . Zeg ik van de week net tegen mijn man dat hij last heeft van een midlife crisis ( wilde een nieuwe motor ) maar volgens mij heb ik dat zelf ook

Ga toch maar eens een proefles regelen Heb al een rijschool gevonden die me aanspreekt. Geeft alleen motorrijles geen auto en idividueel les. ( met camera zodat je achteraf kan zien wat je fout deed)

Referenties waren erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Vogeltje ik had ook zo veel moeite met de langzame oefeningen, m.n. Het 8-tje en de halve draai. Zelfs zo erg dat ik uiteindelijk maar AVB examen heb gedaan terwijl ik die 2 oefeningen echt niet kon, en dus berekenend heb gedacht dat de langzame slalom en de rest gewoon goed moest gaan en dat de andere langzame oefening fout 'mocht' gaan. (En toen kreeg ik als tweede langzame oefening 'stapvoets rijden'... Al die stress voor niks.) Nu ik mijn rijbewijs heb heb ik het 8-tje nog nooit nodig gehad, halve draai wel en die kan ik op mijn eigen (kleinere) motor veel makkelijker dan op de lesmotor.

Voor het AVB heb ik wel 25 lessen ofzo gehad, veel dus, met ook af en toe een les op de weg ertussendoor, omdat je sommige dingen beter kan oefenen met hogere snelheid.

Tijdens de 10 AVD lessen daarna had ik altijd met 2 leerlingen les, en leerde je inderdaad ook veel van de ander. Ik reed heel vaak net te langzaam en de meeste andere leerlingen reden veel te snel, en dan werd ik toch door de andere leerling een beetje meegetrokken om die snelheid net wat vlotter te krijgen.

Het is ook een kwestie van kilometers maken he, en dat heeft nou eenmaal tijd nodig. Gewoon doorzetten hoor, straks heb je je rijbewijs en dan ga je lekker swoesh-swoesh... De weg op!
Alle reacties Link kopieren
A.s dinsdagavond mijn proefles
Alle reacties Link kopieren
Jehhhhh ik heb mijn eerste meters op een motor gereden hoor...lekker heet vandaag in combi met toch wat spanning ...zweten.....:-$ maar superleuk !
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je enthousiast bent!

Het was in de afgelopen week niet te doen op de motor, zelfs niet in een doorwaaipak...pfff.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Na bijna een maand vandaag weer lessen... Vanwege werk (in de hoogseizoenmaanden bijna elke dag) kreeg ik er geen lessen meer tussen gepropt en daarnaast was de rijschool een week dicht. Hopelijk kan ik het nog een beetje...
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Dat zal toch wel ? Veel plezier in ieder geval !
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamuza schreef op 28 augustus 2016 @ 11:55:

Wat leuk dat je enthousiast bent!

Het was in de afgelopen week niet te doen op de motor, zelfs niet in een doorwaaipak...pfff.



Ja nu nog wel in ieder geval was nog maar het begin natuurlijk. Vandaag komt als het goed is mijn theorieboek binnen... Dat word leren



Zondag was het overigens wel lekker op de motor hoor ( achterop )
Alle reacties Link kopieren
Zo, er is weer flink wat tijd overheen gegaan sinds het laatste berichtje in dit topic. Ik heb van de zomer weinig gelest vanwege mijn drukke werk, maar ik ga er weer volle bak tegenaan! Vanochtend had ik een prima les, pilonnetjes zijn nog steeds niet bepaald mijn beste vrienden, maar er zit duidelijk een stijgende lijn in. Mijn theorie-examen is vastgelegd en als er een plekje vrij is, zal ik ergens aan het einde van oktober mijn AVB-examen mogen afleggen. Spannendddd!
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ohhhh mooi daar zit schot in !

Ik heb gisteren mijn motortheorie gehaald

Daar zag ik nogal tegenop dus ben blij dat dat erop zit, moet ik nog wel even zorgen dat ik de rest binnen 1,5 jaar haal geloof ik



dus heb tijdens mijn vakantie waarin ik dus niet kon lessen toch wat nuttigs gedaan op het strand. ( leren dus)

Was even bikkelen zondag terug maandag theorie examen ( stond eigenlijk later deze week gepland maar was gecanceld ..hoorde ik pas zondag mocht gelukkig in andere stad komen maar dan wel gelijk volgende dag )



Donderdag weer lessen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook mijn eerste intakeles gehad en dat ging hartstikke goed. Wel spannend maar wel erg leuk. Nu dus kijken of ik verder ga, ik schrok alleen wel wat van de prijzen: ik word ingeschat op 18 uren les (9x2) a € 1224,- (inclusief praktijkexamen, theoriecursus en examen) Daar bovenop komt dan nog het verkeersdeelname gedeelte, geschat op 8/9 lessen dus ook ongeveer €1200. Samen is dat 2424,- euro..... is dat een beetje normaal qua prijs? Wat zijn jullie er zoal aan kwijt?

Want als alles goed gaat, dan moet je natuurlijk een motorpak, helm, laarzen etc en motor kopen ook nog....
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het duur.

Heb jou rijtje qua lessen (26 in totaal) en examens even berekend bij de rijschool waar ik gelest heb en zou dan zou je daar €1760 voor kwijt zijn.

En ook nog al verschil, hoe lang is een 1 uur rijles? is dat ook echt 60 minuten of minder.

Als het ook nog minder dan 60 minuten is, vind ik het helemaal duur!



Denk je btw dat je theorielessen nodig hebt?

Ik ben destijds zelf met het boek en oefen-examens aan de slag gegaan en heb het in een keer gehaald.

Hoef je ook niet te betalen voor theorielessen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een hoop geld. Ik betaal 47,50 per uur. Heb nu 1,5 uur les per keer ( langer dan dat word mijn concentratie minder zei hij dus zonde van dat extra half uur ) vond ik ook wel prettig sta hij dat zei.



Theorie heb ik zelf gedaan, boeken via marktplaats en uiteindelijk wel zo'n dag cursus gedaan omdat ik dan nog op kon in mijn vakantie. ( was 99€ + 30€ examengeld cbr)



Geen idee hij denkt hoeveel lessen ik nodig zal hebben...van de week ging het bagger ????????. Liever wat meer lessen als het nodig is voor mijn eigen veiligheid ????



Mijn motorkleding helm, laarzen etc hebben zo'n 800 gekost. ( uiteindelijk nog meer omdat ze de verkeerde maat aan me verkocht hadden kom je pas achter als je hem paar weken op hebt natuurlijk) )



Als je alles bij elkaar telt word je niet vrolijk van ????
Alle reacties Link kopieren
De rijles kost bij deze rijschool 53,50 per les. Volgens mij is dat per 60 minuten maar dat zal ik voor de zekerheid nog even checken. Het rijden zelf is elke keer 2 uur. Het komt bij mij wel over als een goede en betrouwbare rijschool, met goed materiaal. Ze hebben ook hun eigen oefenterrein.

Ik heb ook geen idee wat het bij andere rijscholen kost, ze zetten nooit prijzen op de website (wel aan te vragen via email).

Totaal wordt het zo duur allemaal....ik denk er over na.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Potver...... nu had ik besloten om te gaan rijlessen. Afgelopen woensdag eerste rijles gehad. Ging goed, tot het laatste half uurtje. Ben ik gevallen vanuit stilstand en klem komen te zitten met mijn voet onder de motor. Resultaat: een gebroken teen en gekneusde voet. Dus ik mag voorlopig op de bank blijven....rijles zit er voorlopig niet meer in
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Wat balen Firedragon! Laat je hierdoor niet ontmoedigen en sterkte met je teen/voet!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel!
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Ah jee, en als ie eenmaal ligt zijn 't pas bakbeesten hè.. Beterschap!



Ik had afgelopen week les, reed weg en ik kwam de bocht bij de rijschool al niet lekker door... Nog zo'n moeilijke bocht en toen stilgezet. Bleek de voorband slap te zijn. Dacht al even dat het aan mij lag...



Examen is gepland op 1 december, eerst nog op vakantie, hopen op een niet te erge terugval en dan knallen!
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
En Vogeltje, examen gehaald?

Ik ben nu weer aan het lessen!
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Examen afgelast, ik was er echt nog niet klaar voor. Gedurende de winter ben ik gestopt, maar ben nu weer begonnen bij een andere rijschool. Eén pluspunt: het gaat nog steeds prut, maar niet slechter dan vóór de winter. Ik ben dus in ieder geval niet teruggezakt



Is je voet weer helemaal beter? Geen last meer van? En hoe gaan je lessen?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Och jammer Vogeltje! Maar het mooie weer komt er weer aan, dus een stuk leuker om te lessen dan in de winter :-). Mijn voet is weer zo goed als beter, kan er alles weer mee. Ik heb nu alweer 6 lessen gehad, van een uur, dat bevalt me een stuk beter. Lessen gaan goed, maar ik vind het nog wel heel spannend! De angst om te vallen zit er nog wel in helaas, maar per les krijg ik steeds meer zelfvertrouwen gelukkig.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Ja, spannend blijft het wel inderdaad. Ik heb vandaag een lesje snelle oefeningen gehad, daarmee durf ik eigenlijk wel op examen. Langzaam wil alleen gewoon écht nog niet.



Bij het terugrijden naar de rijschool besloot een of andere onverlaat met een gigantische auto onder z'n kont zonder richtingaanwijzer of iets in te voegen vanaf zijn fileparkeerplaats aan de linkerkant van de weg. Het viel gelukkig goed uit, maar het laatste stukje heb ik met mijn hart in mijn keel gereden. Echt mensen, maak duidelijk wat je gaat doen, dat bespaart zoveel (bijna-)ongelukken...



Oh trouwens.. Weet niet of jij dat ook hebt, maar als ik hobbelweggetjes rijd voel ik mijn borsten door mijn bh rammelen, en zo groot zijn ze echt niet. Zou een sportbh helpen?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ik mag nog niet op de openbare weg rijden (het oefenterrein is bij de rijschool), dus qua hobbelwegen zou ik het niet weten , maar ik zal er op letten zodra ik buiten het terrein mag.

Ik heb gister voor het eerst een 8tje gedaan, ging best goed! Nu heb ik alle speciale verrichtingen gehad, die moet ik alleen nog even flink oefenen.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven