Motorrijbewijs halen
woensdag 9 maart 2016 om 02:07
Hoi!
Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)
Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos
En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)
Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos
En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
dinsdag 4 april 2017 om 20:10
Nou dames, goed te lezen dat er nog enthousiast gelest wordt.
Helaas ben ik anderhalve week terug met mijn Triumph Trophy 900 onderuit gegaan. Een doorgetrokken lijn tussen de weg en een fietspad bleek stiekem een stoeprandje van een cm of 5 hoog te zijn. En daar ging ik met zo'n 70 per uur zijdelings tegen aan. En dan ben je hem ook zó snel kwijt dat je eigenlijk onmiddellijk ernaast ligt.
Plaatwerk rechts helemaal geschaafd, kuip en koffer. Ruit stuk.
Maar het ding rijdt nog, ben er gewoon nog 30km mee naar huis gereden. Dankzij de beschermende kleding had ik alleen een heel klein schaafwondje aan een knie. Ik droeg zo'n motor-spijkerbroek met protectie erin. Die werkt dus.
Verder nog pijn aan mijn schouder, daar ben ik op neergesmakt, maar dat gaat elke dag iets beter.
Goed, voorlopig maar de Honda 1100 gebruiken. Toch fijn, twee motoren. Maar eerst de schouder beter en dan een nieuwe helm, broek en jas kopen.
En hierbij een wijze raad / hartekreet: draag altijd, ja echt altijd beschermende kleding!!
Als ik een gewone spijkerbroek aan had gehad, was ik met een volkomen kapotte knie in het ziekenhuis beland. Want die protectie is ook aan barrels, maar hield net lang genoeg mijn knieschijf van het asfalt.
Ik wil jullie niet bang maken, want het is mijn eerste serieuze val in 26 jaar. Maar het kan altijd.
Dus succes en rij veilig!!
Helaas ben ik anderhalve week terug met mijn Triumph Trophy 900 onderuit gegaan. Een doorgetrokken lijn tussen de weg en een fietspad bleek stiekem een stoeprandje van een cm of 5 hoog te zijn. En daar ging ik met zo'n 70 per uur zijdelings tegen aan. En dan ben je hem ook zó snel kwijt dat je eigenlijk onmiddellijk ernaast ligt.
Plaatwerk rechts helemaal geschaafd, kuip en koffer. Ruit stuk.
Maar het ding rijdt nog, ben er gewoon nog 30km mee naar huis gereden. Dankzij de beschermende kleding had ik alleen een heel klein schaafwondje aan een knie. Ik droeg zo'n motor-spijkerbroek met protectie erin. Die werkt dus.
Verder nog pijn aan mijn schouder, daar ben ik op neergesmakt, maar dat gaat elke dag iets beter.
Goed, voorlopig maar de Honda 1100 gebruiken. Toch fijn, twee motoren. Maar eerst de schouder beter en dan een nieuwe helm, broek en jas kopen.
En hierbij een wijze raad / hartekreet: draag altijd, ja echt altijd beschermende kleding!!
Als ik een gewone spijkerbroek aan had gehad, was ik met een volkomen kapotte knie in het ziekenhuis beland. Want die protectie is ook aan barrels, maar hield net lang genoeg mijn knieschijf van het asfalt.
Ik wil jullie niet bang maken, want het is mijn eerste serieuze val in 26 jaar. Maar het kan altijd.
Dus succes en rij veilig!!
When in doubt, the auditor is always right!
dinsdag 4 april 2017 om 20:19
Och jeetje, je zal wel goed geschrokken zijn! Goed dat je beschermende kleding aan had. Bedankt voor de tip, ga ik altijd doen, beschermende kleding. Zag laatst op YouTube al een filmpje voorbij komen van een dommerd die aan het stunten was, zonder beschermende kleding, met spijkerbroek en in hemd. Die kon dus ook zijn vel van de weg schrapen....
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
woensdag 5 april 2017 om 11:19
Oei, dat is schrikken!! Hopelijk knapt je schouder snel weer op. Lullig van je motor... Nieuwe kleding en helm zal ook wel een duur grapje zijn, maar gelukkig ben je er zelf relatief goed vanaf gekomen: dat is het allerbelangrijkste. Misschien ook maar goed dat je nog een stukje naar huis moest rijden, dan zit je niet tegen het moment aan te hikken dat je weer op 'moet' stappen. Ik had dat namelijk wel toen ik een botsing had gehad met de auto.
Beschermende kleding heb ik altijd aan, ook bij korte stukjes. Ik krijg altijd de rillingen van mensen die ik in een dun spijkerbroekje (of straks in de zomer: in een T-shirt) over de snelweg zie gaan...
Beschermende kleding heb ik altijd aan, ook bij korte stukjes. Ik krijg altijd de rillingen van mensen die ik in een dun spijkerbroekje (of straks in de zomer: in een T-shirt) over de snelweg zie gaan...
woensdag 5 april 2017 om 20:34
Gek genoeg viel het schrikken wel mee. Ik vond het eigenlijk een zó dom ongeluk dat ik eigenlijk niet eens schrok. Ik heb ook geen herbeleving of zo gehad waarbij ik me realiseerde wat ook had kunnen gebeuren.
Ruim 20 jaar terug ben ik ooit tegen een trekker aangereden die op tijd stil stond, was puur aan mijn onervarenheid te wijten, en daar ben ik achteraf nog wel even mee bezig geweest. Ging niet eens hard, maar als die trekker niet stil was gaan staan had die over me heen kunnen rijden, gezien waar ik hem raakte.
Ik was nu eigenlijk meer geërgerd dat ik een pak schade had en zéker nadat ik net de motor 3 weken terughad van de dealer na er voor zo'n €1500 aan verspijkerd te hebben.
Tja, ik ga misschien maar een op marktplaats naar een jonge helm kijken, ben daar nooit zo'n voorstander van, maar een vriend heeft goede ervaringen. Een Schubert C3 kost nieuw al gauw €500, en ik zag een nauwelijks gedragen exemplaar op MP voor €170.
Maar eerst mijn schouder beter, is per dag wisselend. Vandaag meer last dan gister.
En zaterdag weer een auto kopen, na 4,5 jaar leasen.
Even een droompje realiseren: eindelijk een Jaguar!
Oké, een 12 jaar oude. Maar wél een Jaguar.
Ruim 20 jaar terug ben ik ooit tegen een trekker aangereden die op tijd stil stond, was puur aan mijn onervarenheid te wijten, en daar ben ik achteraf nog wel even mee bezig geweest. Ging niet eens hard, maar als die trekker niet stil was gaan staan had die over me heen kunnen rijden, gezien waar ik hem raakte.
Ik was nu eigenlijk meer geërgerd dat ik een pak schade had en zéker nadat ik net de motor 3 weken terughad van de dealer na er voor zo'n €1500 aan verspijkerd te hebben.
Tja, ik ga misschien maar een op marktplaats naar een jonge helm kijken, ben daar nooit zo'n voorstander van, maar een vriend heeft goede ervaringen. Een Schubert C3 kost nieuw al gauw €500, en ik zag een nauwelijks gedragen exemplaar op MP voor €170.
Maar eerst mijn schouder beter, is per dag wisselend. Vandaag meer last dan gister.
En zaterdag weer een auto kopen, na 4,5 jaar leasen.
Even een droompje realiseren: eindelijk een Jaguar!
Oké, een 12 jaar oude. Maar wél een Jaguar.
donderdag 6 april 2017 om 07:53
quote:Auditor schreef op 05 april 2017 @ 20:34:
Wat naar van je ongeval! hopelijk herstelt je schouder snel.
Ben daar ook geen voorstander van. Je weet niet wat de vorige eigenaar met de helm heeft gedaan. Ik bedoel, je weet dus niet of ie bijvoorbeeld wel nagenoeg nieuw en ongedragen is, maar niet of ze hem al een keer hebben laten vallen. Dat is funest voor de werking van een helm (maar dat hoef ik je vast niet te vertellen als je al zo lang rijdt ).
Zou em dan eerder via een dergelijke aanbieding als deze kopen:
https://www.motorplaza.net/schuberth-c3
of deze, bij mijn favorite motorkleding/accessoires winkel:
http://www.polo-motorrad.com/en/c3-limited.html
Wat naar van je ongeval! hopelijk herstelt je schouder snel.
Ben daar ook geen voorstander van. Je weet niet wat de vorige eigenaar met de helm heeft gedaan. Ik bedoel, je weet dus niet of ie bijvoorbeeld wel nagenoeg nieuw en ongedragen is, maar niet of ze hem al een keer hebben laten vallen. Dat is funest voor de werking van een helm (maar dat hoef ik je vast niet te vertellen als je al zo lang rijdt ).
Zou em dan eerder via een dergelijke aanbieding als deze kopen:
https://www.motorplaza.net/schuberth-c3
of deze, bij mijn favorite motorkleding/accessoires winkel:
http://www.polo-motorrad.com/en/c3-limited.html
donderdag 6 april 2017 om 13:55
Het is jammer dat de motorbeurs net geweest is, daar kon je heel veel spullen met bergen korting krijgen... Misschien zijn er nog andere beurzen dan de grote landelijke beurs in Utrecht?
Motoport heeft ook nog wel eens helmen sterk in de aanbieding. Mijn vriend heeft daar een Schuberth helm voor (als ik het goed herinner) 200 euro gekocht.
Motoport heeft ook nog wel eens helmen sterk in de aanbieding. Mijn vriend heeft daar een Schuberth helm voor (als ik het goed herinner) 200 euro gekocht.
donderdag 6 april 2017 om 19:51
Momenteel is de Schuberth C3 Limited ook in Breda bij een motorkleding outlet voor ca €300 in de aanbieding, maar ik wil eigenlijk geen matzwarte helm.
Qua kleding neem ik maar eens contact op met Motorkleding Zaanstad, die hebben wel goede aanbiedingen. Als ik daar dan wat geld spaar, kan ik wat meer doen met een helm.
Qua kleding neem ik maar eens contact op met Motorkleding Zaanstad, die hebben wel goede aanbiedingen. Als ik daar dan wat geld spaar, kan ik wat meer doen met een helm.
maandag 15 mei 2017 om 16:25
Nu dit topic dankzij het nieuwe forum weer bovenaan staat (en dat is dan ook het enige lollige dat ik tot nu toe ontdekt heb
) zal ik maar weer eens updaten. Ik denk dat ik vandaag het licht heb gezien wat betreft de langzame slalom. Ook de andere langzame oefeningen gingen best okay, al heb ik nog wel veel moeite met gas/rem reguleren bij de halve draai en het achtje. Als de motor stationair loopt gaan ze prima, dus het ligt niet meer aan het durven gelukkig. Snelle oefeningen zijn ondertussen ook prima, alleen de uitwijk vind ik nog eng.
Voor het eerst had ik vandaag het gevoel 'nu al klaar? Ik wil nog wel even door!' na de les.
Alleen de dikke bult op mijn been duidt op een wegrijden uit parkeervak die niet helemaal soepel ging
Precies op een oud litteken van de vorige vakantie, dus mijn been is enorm knap nu

Voor het eerst had ik vandaag het gevoel 'nu al klaar? Ik wil nog wel even door!' na de les.
Alleen de dikke bult op mijn been duidt op een wegrijden uit parkeervak die niet helemaal soepel ging

donderdag 18 mei 2017 om 10:04
Hoi Vogeltje, fijn dat het zo goed gaat!
Ik merk ook bij mij dat het steeds beter gaat, durf steeds meer en zit relaxter in het zadel. Het achtje heb ik onder controle, alleen de langzame slalom blijft lastig he? Ik blijf moeite houden om die laatste pylon te halen. Ook hier moeite met de uitwijk oefening, maar ik merk dat ik op tijd het gas los moet laten dan gaat het steeds beter. Ik kan inmiddels wel alle oefeningen, maar nu moet ik er nog voor zorgen dat ze gelijk de eerste keer goed gaan. Mijn examen staat namelijk half juni gepland
. Ik heb er zin in, gaat vast goed komen.
Leuk he, motor rijden
Ik merk ook bij mij dat het steeds beter gaat, durf steeds meer en zit relaxter in het zadel. Het achtje heb ik onder controle, alleen de langzame slalom blijft lastig he? Ik blijf moeite houden om die laatste pylon te halen. Ook hier moeite met de uitwijk oefening, maar ik merk dat ik op tijd het gas los moet laten dan gaat het steeds beter. Ik kan inmiddels wel alle oefeningen, maar nu moet ik er nog voor zorgen dat ze gelijk de eerste keer goed gaan. Mijn examen staat namelijk half juni gepland

Leuk he, motor rijden

vrijdag 19 mei 2017 om 00:21
Langzame slalom vind ik inderdaad echt heel moeilijk, tussen de derde en de vierde pilon gaat het altijd mis bij mij.
De komende rijles gaan we eerst een half uurtje de weg op, beetje wegervaring opdoen en weer even weten waarvoor we de moeite op het terrein doen
Spannend, je examen! Klinkt wel alsof je er vertrouwen in hebt, goed bezig!
De komende rijles gaan we eerst een half uurtje de weg op, beetje wegervaring opdoen en weer even weten waarvoor we de moeite op het terrein doen

Spannend, je examen! Klinkt wel alsof je er vertrouwen in hebt, goed bezig!
maandag 22 mei 2017 om 16:49
donderdag 15 juni 2017 om 20:37
Ik heb gisteren mijn AVB gehaald!
Ik moest de uitwijk een keer opnieuw doen en ging toen foutloos, en de stopproef ook opnieuw, de 2e keer ook foutloos. En de rest ging in 1x goed. (lopen met de motor, snelle slalom, bochtje rechtsom, langzame slalom en noodstop)
Eind Juni mag ik voor het eerst de weg op

Ik moest de uitwijk een keer opnieuw doen en ging toen foutloos, en de stopproef ook opnieuw, de 2e keer ook foutloos. En de rest ging in 1x goed. (lopen met de motor, snelle slalom, bochtje rechtsom, langzame slalom en noodstop)
Eind Juni mag ik voor het eerst de weg op

maandag 31 juli 2017 om 00:20
Aaaah morgen moet het toch echt gaan gebeuren!! Hartstikke spannend, maar ik heb er best vertrouwen in. Alle verplichte oefeningen en alle remoefeningen zitten er redelijk goed in, statistisch gezien zou ik het dus al moeten halen. Alleen de vertragingsoefening is volgens mijn instructeur nog niet goed genoeg (volgens de vervangende instructeur die ik laatst een keer had wel, dus daar maak ik mij niet zo druk om) en de langzame (op slalom na) gaan nog steeds ruk. Maar niemand gaat me straks op de weg vragen om een achtje te rijden en omdraaien op de weg kan altijd nog lopend, dus dat zal me eigenlijk een worst wezen
Dan maar mikken op dat wat wel lukt! Ik ben die pilonnen zo beu, ik wil écht rijden!

maandag 31 juli 2017 om 10:28
Heel veel succes vogel! Je doet t voor iets moois. (ik heb paar weken geleden mn rijbewijs gehaald en t is echt lekker met de motor de weg op)_Vogeltje_ schreef: ↑31-07-2017 00:20Aaaah morgen moet het toch echt gaan gebeuren!! Hartstikke spannend, maar ik heb er best vertrouwen in. Alle verplichte oefeningen en alle remoefeningen zitten er redelijk goed in, statistisch gezien zou ik het dus al moeten halen. Alleen de vertragingsoefening is volgens mijn instructeur nog niet goed genoeg (volgens de vervangende instructeur die ik laatst een keer had wel, dus daar maak ik mij niet zo druk om) en de langzame (op slalom na) gaan nog steeds ruk. Maar niemand gaat me straks op de weg vragen om een achtje te rijden en omdraaien op de weg kan altijd nog lopend, dus dat zal me eigenlijk een worst wezenDan maar mikken op dat wat wel lukt! Ik ben die pilonnen zo beu, ik wil écht rijden!
maandag 31 juli 2017 om 16:29

zaterdag 5 augustus 2017 om 21:04
Gefeliciteerd vogel, goed gedaan!
Op naar de AvD, you can do it!
(en ja groene broek. het is een feestje om gewoon lekker t gas open te kunnen trekken, fris windje, en de files voorbij rijden
)
Volgens mij zijn er best wel wat motorrijders hier op viva. Kunnen misschien wel een keer een toertje rijden.
Op naar de AvD, you can do it!
(en ja groene broek. het is een feestje om gewoon lekker t gas open te kunnen trekken, fris windje, en de files voorbij rijden

Volgens mij zijn er best wel wat motorrijders hier op viva. Kunnen misschien wel een keer een toertje rijden.
maandag 7 augustus 2017 om 07:58
Motortocht is opzich leuk idee!
Maar gisteren tijdens het rijden is mijn aandrijfriem (doet/is hetzelfde als een ketting) geknapt.
Ik hoorde een klap en de motor had in een keer geen vermogen meer. Gelukkig zit er een beschermkap over dat ding heen, want die is nu dus ook helemaal verbogen. Moet er niet aan denken dat dat anders mijn been was geweest.
Afhankelijk van de reparatie-kosten zit ik nu tijdelijk zonder motor. Manlief bood al aan dat ik die van hem ook wel mag pakken, maar die is echt te hoog voor mij (man is 2 meter en ik ben net geen 1,7meter).
Na ja, maar afwachten waar de garage mee komt.
Maar gisteren tijdens het rijden is mijn aandrijfriem (doet/is hetzelfde als een ketting) geknapt.
Ik hoorde een klap en de motor had in een keer geen vermogen meer. Gelukkig zit er een beschermkap over dat ding heen, want die is nu dus ook helemaal verbogen. Moet er niet aan denken dat dat anders mijn been was geweest.
Afhankelijk van de reparatie-kosten zit ik nu tijdelijk zonder motor. Manlief bood al aan dat ik die van hem ook wel mag pakken, maar die is echt te hoog voor mij (man is 2 meter en ik ben net geen 1,7meter).
Na ja, maar afwachten waar de garage mee komt.
maandag 7 augustus 2017 om 16:00
Als het alleen de aandrijfriem en een kapje is, zal de prijs nog wel meevallen.
Maar wel schrikken, die riemen worden nu juist verkocht met het argument dat ze zo lang mee gaan.
Gisteren voor het eerst sinds mijn schuiver eind maart weer een ritje gedaan.
Niet op de Triumph, die is nog steeds kapot, maar weer lekker op de ouwe trouwe Honda.
Het was weer een plezier op het ouwe brute beest te rijden. Misschien zometeen ook nog even.
Ik merk wel dat ik nog wat voorzichtiger als normaal ben en een beetje onzekerheid moet overwinnen.
Maar wel schrikken, die riemen worden nu juist verkocht met het argument dat ze zo lang mee gaan.
Gisteren voor het eerst sinds mijn schuiver eind maart weer een ritje gedaan.
Niet op de Triumph, die is nog steeds kapot, maar weer lekker op de ouwe trouwe Honda.
Het was weer een plezier op het ouwe brute beest te rijden. Misschien zometeen ook nog even.
Ik merk wel dat ik nog wat voorzichtiger als normaal ben en een beetje onzekerheid moet overwinnen.
dinsdag 8 augustus 2017 om 09:44
Ik hoop het! Kan nu niet goed inschatten of er behalve de band en de beschermkap nog verdere schade is. Na ja, mijn vaste motorgarage is vanaf morgen weer open, dus dan rij ik er met mijn motor in de paardentrailer wel naar toe.
Lekker dat je weer gereden hebt! en dat van het onzekerheid overwinnen herken ik wel. Ooit een auto-ongeluk gehad (zelf op schaafwonden en kneuzingen na niets, maar auto total loss) en moest toen ook weer mijn zelf verzekerdheid terug vinden in een auto op de weg.
Lekker dat je weer gereden hebt! en dat van het onzekerheid overwinnen herken ik wel. Ooit een auto-ongeluk gehad (zelf op schaafwonden en kneuzingen na niets, maar auto total loss) en moest toen ook weer mijn zelf verzekerdheid terug vinden in een auto op de weg.