Napraattopic deel 35

03-09-2015 15:01 3039 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraat topic

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Daar is dat topic voor en dat komt niet altijd uit de verf, maar er is daar meer positief geluid en nuance dan op andere topics omdat de negatieve schreeuwerds niet voortdurend de overhand hebben.
Een tijdje geleden had ik het over het feit dat nederland steeds meer fascistoïde wordt, maar ik kom langzamerhand tot de conclusie dat het oïde geschrapt kan worden en dat er duidelijk fascisten pur sang rondlopen in dit land. Ik schrik er vreselijk van, maar aan de andere kant verbaasd het me niet.

Ik had van de week een gesprek met mijn huisarts en die vertelde over het feit dat er veel meer mensen in ons land leven met een verstandelijke beperking dan ik ooit zou kunnen denken. Hij heeft me wakker geschud.
Verkeerde topic
Grimble, voor mij heb je het meer inzichtelijk gemaakt, dank daarvoor.
Hatsjikideee...
hé hats, ik moet meer eiwitten in mijn eetpatroon verwerken, maar ik kom niet zo veel verder dan een extra plakje ham ofzo (gechargeerd hoor), maar ik ben totaal niet creatief met dit soort dingen.

heb jij wellicht wat lekkere tips? want volgens mij las ik van de week dat in jouw eetpatroon ook heel veel eiwitten zitten?

kwark heb ik een tijdje terug al vervangen door griekse yoghurt trouwens.
quote:Solomio schreef op 14 september 2015 @ 08:53:

Uiteraard vallen er mensen over dat kont kussen. Gelijk maar weer duidelijkheid.Wist ik toen ik 't typte. Kon en kan me niks schelen. Ik heb met die post volgens mij geen enkele forumregel overtreden, want mensen mogen zelf weten of ze zich aangesproken voelen. Daarnaast heb ik vaal complimentjes over dat lichaamsdeel gekregen - je kunt dus slechtere zaken kussen.
IMHO
quote:Cateautje schreef op 14 september 2015 @ 10:37:

Een tijdje geleden had ik het over het feit dat nederland steeds meer fascistoïde wordt, maar ik kom langzamerhand tot de conclusie dat het oïde geschrapt kan worden en dat er duidelijk fascisten pur sang rondlopen in dit land. Ik schrik er vreselijk van, maar aan de andere kant verbaasd het me niet.

Ik had van de week een gesprek met mijn huisarts en die vertelde over het feit dat er veel meer mensen in ons land leven met een verstandelijke beperking dan ik ooit zou kunnen denken. Hij heeft me wakker geschud.Waar, helaas :(
IMHO
grimble, wat een heftige ervaring heb je gehad, ik krijg er een heel naar gevoel van als ik het alleen al lees
Mooi, ook weer opgelost, tas28 krijgt voortaan een heel schoon kind 's morgens.

Geen idee hoe vroeg die moeder er voor moet opstaan, maar dat doet er niet toe.
Sorry Grimble, het is allemaal helemaal niet om te lachen maar ik zie ineens een meute Actueel-adepten voor me die in een lange rij staan te dringen om jouw welgevormde zitvlak met de lippen te mogen beroeren
quote:Solomio schreef op 14 september 2015 @ 10:14:

Die jo-elise is ook een pareltje qua vaderlandslievendheid. Zo echt wel, ik blijf er echt weg want het is best nat op de strafbank.
Ah, De Zaak Van Het Stinkende Kind is opgelost dus? Fijn!
Redbulletje een weekban ivm racisme.

Ik heb haar gestaft, die wolvenvergelijking vond ik te ver gaan. Dan maar een klikspaan.
En RB is alweer toe aan een weekban. Ze jaagt ze er dit keer wel in een rap tempo doorheen zeg. Benieuwd wat haar volgende nick wordt.
quote:Cateautje schreef op 14 september 2015 @ 10:37:

Ik had van de week een gesprek met mijn huisarts en die vertelde over het feit dat er veel meer mensen in ons land leven met een verstandelijke beperking dan ik ooit zou kunnen denken. Hij heeft me wakker geschud.2,2 miljoen zwakbegaafd
quote:GrimbleGrumble schreef op 14 september 2015 @ 11:07:

[...]

Wist ik toen ik 't typte. Kon en kan me niks schelen. Ik heb met die post volgens mij geen enkele forumregel overtreden, want mensen mogen zelf weten of ze zich aangesproken voelen. Daarnaast heb ik vaal complimentjes over dat lichaamsdeel gekregen - je kunt dus slechtere zaken kussen.Hm. Voor mijn beurt gesproken. Ik ga dat topic maar even mijden, denk ik.
IMHO
@SM: echt? 2,2 miljoen?
Occam's razor
quote:GrimbleGrumble schreef op 14 september 2015 @ 11:22:

[...]

Hm. Voor mijn beurt gesproken. Ik ga dat topic maar even mijden, denk ik.

Mensen met gezond verstand hebben de neiging dat te doen en dat is juist zo zonde.

Heb je een waarschuwing?
quote:Debora schreef op 14 september 2015 @ 11:22:

@SM: echt? 2,2 miljoen?

Jup.

Maar denk bij zwakbegaafd niet aan kwijlende invaliden. Dat zijn gewoon mensen waar je weinig aan ziet in eerste instantie. Van volksgezondheid en zorg:

Bijna 1% van de Nederlanders heeft een verstandelijke beperking

De prevalentie van verstandelijke beperking is afhankelijk van de definitie waarbij de ernst van de beperking belangrijk is. Het SCP schat dat er in Nederland ongeveer 142.000 mensen met een verstandelijke beperking zijn. Dat is 8,5‰ van de bevolking.

Daarvan heeft naar schatting iets minder dan de helft (ca. 68.000 mensen) een ernstige verstandelijke beperking.

Ongeveer 74.000 mensen hebben een licht verstandelijke beperking.

Bijna anderhalf miljoen zwakbegaafden in Nederland

Het SCP schat het aantal zwakbegaafden met bijkomende problemen in de Nederlandse bevolking op 1,4 miljoen in 2013 (Woittiez et al., 2014). Het College Bouw Ziekenhuisvoorzieningen gaat uit van 300.000 - 600.000 zwakbegaafden met bijkomende problemen ("CBZ", 2004). Het aantal zwakbegaafden dat daadwerkelijke professionele ondersteuning vraagt is veel lager; in 2011 was dit aantal 37.000 (Ras et al., 2013). Deze variatie in geschatte omvang geeft aan hoe lastig de omvang van zwakbegaafdheid is vast te stellen.

IQ van 70/75 is bovengrens van intellectueel functioneren

Een verstandelijke beperking wordt vastgesteld op basis van het intellectueel functioneren (IQ) en de ondersteuningsbehoefte. De bovengrens voor een verstandelijke beperking is een IQ van 70-75. Bij zeer jonge kinderen, op oudere leeftijd is een klinisch oordeel op basis van professionele criteria en uitgangspunten van belang (Schalock et al., 2010). Traditioneel is het niveau van intellectueel functioneren als volgt onderverdeeld:

Zwakbegaafd: IQ 70/75-85/90.

Lichte verstandelijke beperking: IQ 50/55-70.

Matige verstandelijke beperking: IQ 35/40-50/55.

Ernstige verstandelijke beperking: IQ 20/25-35/40.

Diepe verstandelijke beperking: IQ lager dan 20/25.

In de DSM-5 zijn de IQ-criteria vervangen door typologische beschrijvingen van het intellectuele functioneren.
quote:Debora schreef op 14 september 2015 @ 11:22:

@SM: echt? 2,2 miljoen?Dat is een heel eenvoudig rekensommetje. Zwakbegaafd kun je definiëren als een IQ tussen de 70 en 80, en aangezien IQ normaal is verdeeld valt 13,6% van de bevolking in die range. Dat zijn dus 2,3 miljoen mensen. En al die mensen worden gewoon geacht in de maatschappij te kunnen functioneren.
@Sidroht: Laat maar even, okay? Heb vannacht maar twee uur geslapen, zit nog steeds in de trein and I'm cruising for bruising volgens mij.
IMHO
Ik mag ook geen kneus zeggen. Maar ik vond het echt heel erg hoe Grimble zo haar hart uitstort en dat er dan zo harteloos gereageerd wordt door mensen.

We moeten toch door dat soort emoties heen kunnen kijken? Maar goed, als je al geen begrip en empathie kunt opbrengen voor vluchtelingen, waarschijnlijk omdat je al zo ego-georiënteerd bent, kan ik me voorstellen dat je wel weer emosies krijgt als iemand je aanspreekt zoals JIJ niet wenst aangesproken te worden (de ironie)...

En verder heb ik alle begrip voor de mods die ook maar moeten roeien met de forumregels die ze hebben...
Occam's razor
Zwakbegaafden functioneren dus eigenlijk best ok voor het grootste deel, al dan niet met hulp van familie en omgeving, er zijn er maar weinig die hulpverlening krijgen. Maar het zijn wel mensen die moeite hebben met zaken regelen, instanies, verbanden leggen en dergelijke. en je ziet ze ook veel op actueel

Vroeger viel je niet zo buiten de boot als zwakbegaafde, dan werd je gewoon timmerman, want je vader was ook timmerman. Of je werkte in de fabriek en je kon je gezin prima onderhouden. Maar de samenleving is veel complexer, dus lopen de mensen die het vroeger net wél redden nu vast. Toen was er ook nog wel eens een buurvrouw die hielp met de kinderen en een buurman die hielp met de financieen (die sowieso minder complex waren) en nu moet een gezin het zelf redden. En Kom je dan bijv in de situatie dat je werkloos wordt, dan wordt het lastig met al die papieren en uitkering en toestanden.
Ah, maar je zit dus wel in de trein nu? En rijdt die trein ook?
quote:GrimbleGrumble schreef op 14 september 2015 @ 11:29:

@Sidroht: Laat maar even, okay? Heb vannacht maar twee uur geslapen, zit nog steeds in de trein and I'm cruising for bruising volgens mij.Niet doen dan idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven