Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 9 augustus 2026 om 13:22
Hm wist niet dat er een max aan zat.
Ik zal t eens gaan bijhouden. Maar het is nu bijna half twee en heb al twee koppen koffie, twee glazen water en nog een liter water op… die liter komt omdat ik een LAW aan t doen ben. Dan lijkt me dat toch echt wel nodig met dit weer?
zondag 9 augustus 2026 om 13:29
Anyway, voor een watervergiftiging bij het hardlopen waarover ik las, moet je echt in korte tijd heul veul drinken hoor!
Hardop bellen op balkon of in de tuin is irritant. Hardop bellen in de trein vind ik ook superirritant, vooral als mensen van die oortjes in hebben.
@solo, ik ga niet de discussie aan over of mensen wel of geen water kunnen lusten (waarschijnlijk ook al gevoerd hier) maar is het dan ook zo dat je het op sommige plekken beter of slechter vind smaken? Of gewoon altijd slecht.
Ik hou van water maar niet overal. Wel in NL.
Hardop bellen op balkon of in de tuin is irritant. Hardop bellen in de trein vind ik ook superirritant, vooral als mensen van die oortjes in hebben.
@solo, ik ga niet de discussie aan over of mensen wel of geen water kunnen lusten (waarschijnlijk ook al gevoerd hier) maar is het dan ook zo dat je het op sommige plekken beter of slechter vind smaken? Of gewoon altijd slecht.
zondag 9 augustus 2026 om 14:10
Volgens mij heel simpel als je urine waterkleurig is drink je teveel, is het donkergeel dan drink je te weinig.smorre schreef: ↑09-08-2026 13:22Hm wist niet dat er een max aan zat.
Ik zal t eens gaan bijhouden. Maar het is nu bijna half twee en heb al twee koppen koffie, twee glazen water en nog een liter water op… die liter komt omdat ik een LAW aan t doen ben. Dan lijkt me dat toch echt wel nodig met dit weer?
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
zondag 9 augustus 2026 om 14:14
smorre schreef: ↑09-08-2026 13:29Anyway, voor een watervergiftiging bij het hardlopen waarover ik las, moet je echt in korte tijd heul veul drinken hoor!
Nou, absoluut! In sommige landen lijkt er een soort chloorsmaakje aan te zitten, dat begint al in Wallonie. Ik hoor ook weleens dat het kraanwater in de Randstad minder goed smaakt dan in de dunnerbevolkte provincies zoals Groningen en Zeeland. Mij is dat nog nooit opgevallen, ik drink water sowieso nooit met plezier en smaak!
zondag 9 augustus 2026 om 14:20
Wij hebben een waterontharder en daardoor smaakt het water stukken beter. De waterhardheid is hier behoorlijk hoog.Lieneke schreef: ↑09-08-2026 14:14Nou, absoluut! In sommige landen lijkt er een soort chloorsmaakje aan te zitten, dat begint al in Wallonie. Ik hoor ook weleens dat het kraanwater in de Randstad minder goed smaakt dan in de dunnerbevolkte provincies zoals Groningen en Zeeland. Mij is dat nog nooit opgevallen, ik drink water sowieso nooit met plezier en smaak!![]()
zondag 9 augustus 2026 om 14:45
Lieneke schreef: ↑09-08-2026 14:14Nou, absoluut! In sommige landen lijkt er een soort chloorsmaakje aan te zitten, dat begint al in Wallonie. Ik hoor ook weleens dat het kraanwater in de Randstad minder goed smaakt dan in de dunnerbevolkte provincies zoals Groningen en Zeeland. Mij is dat nog nooit opgevallen, ik drink water sowieso nooit met plezier en smaak!![]()
Chloorbleegloog wordt aan het gezuiverde water toegevoegd om ziekmakende bacteriën en virussen te doden.
De leidingen zijn niet zo goed als in Nederland.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 9 augustus 2026 om 14:53
Minder goed is subjectief, maar op deze kaart kun je zien waar het drinkwater vandaan komt. In het grootste deel van het land is het grondwater, maar in het westen vooral rivierwater, al dan niet extra gezuiverd via de duinen.
https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarte ... 4,true,0.8
zondag 9 augustus 2026 om 15:09
Alleen daarom ben ik zoooo blij dat ik nooit in het OV zit. Al die prikkels, vreselijk. Zowel qua geluid, als geurenMadameBijoux schreef: ↑09-08-2026 12:54Dat maken we uiteraard allemaal regelmatig ook in het ov mee. Ik snap dan ook niet waarom iemand zijn algehele levensverhaal hardop zit te vertellen terwijl iedereen mee zit te luisteren. Hou het gewoon discreet!
zondag 9 augustus 2026 om 15:19
Oh zeker! Ik proef al verschil of het bij mij uit de keuken komt of uit de badkamer. Noem het onmogelijk, maar is echt zo. Nu heb ik ook wel erg sterk afgestelde zintuigen (ik ruik het als vier auto's voor me iemand een sigaret rookt, ook al hebben we beiden alle ramen dicht). Kan me voorstellen dat dit voor de meeste mensen niet zo is. Zou soms ook willen dat mijn zintuigen minder fel staan afgesteld. Er is een parfum dat nu veel voorkomt. Geen idee welke dat is, veelal gedragen door mannen met niet-Nederlandse achtergrond. Zodra ik dat ruik moet ik weg daar. Word daar zm onpasselijk van. Voor momenten dat ik niet weg kan (bioscoop bijv) heb ik een klein potje met Vic vaporub wat ik onder mijn neus smeer. Gek genoeg kan ik die geur juist prima verdragen.smorre schreef: ↑09-08-2026 13:29
Mijn ene zus heeft dit ook, zo'n fijngevoelige zintuigen. Weet niet of dat erfelijk is. Mijn andere zus en ouders hebben/hadden dat totaal niet.
zondag 9 augustus 2026 om 15:33
Ik raak heel vaak overprikkeld, denk omdat prikkels veel meer binnenkomen. Prikkels vanuit alle zintuigen, de hele dag door. Helemaal als ik al vermoeid ben.
Ik voel sfeer bijv meteen aan als ik ergens binnen stap. Binnen enkele seconden kan ik zeker tien mensen scannen en hoe die zich voelen op dat moment. Maar voor mezelf voegt het niet veel toe om altijd maar 'aan' te staan. Zou willen dat ik minder gevoelig was.
Over het verschil in beleving van smaken waar het eerder over ging: ik proef alcohol bijv heel sterk. Waar anderen bij een mixdrankje vaak zeggen "het is net ranja" proef ik voornamelijk de alcohol. Hoe weinig er ook van in zit.
zondag 9 augustus 2026 om 17:08
Dit is voor mij heel herkenbaar. Mijn reuk en gehoor zijn ook erg scherp afgesteld. Een theatervoorstelling naast iemand die zwaar ademt of niet fijn ruikt is voor mij niet meer te volgen want helemaal mijn concentratie kwijt.apiejapie schreef: ↑09-08-2026 15:19Oh zeker! Ik proef al verschil of het bij mij uit de keuken komt of uit de badkamer. Noem het onmogelijk, maar is echt zo. Nu heb ik ook wel erg sterk afgestelde zintuigen (ik ruik het als vier auto's voor me iemand een sigaret rookt, ook al hebben we beiden alle ramen dicht). Kan me voorstellen dat dit voor de meeste mensen niet zo is. Zou soms ook willen dat mijn zintuigen minder fel staan afgesteld. Er is een parfum dat nu veel voorkomt. Geen idee welke dat is, veelal gedragen door mannen met niet-Nederlandse achtergrond. Zodra ik dat ruik moet ik weg daar. Word daar zm onpasselijk van. Voor momenten dat ik niet weg kan (bioscoop bijv) heb ik een klein potje met Vic vaporub wat ik onder mijn neus smeer. Gek genoeg kan ik die geur juist prima verdragen.
Mijn ene zus heeft dit ook, zo'n fijngevoelige zintuigen. Weet niet of dat erfelijk is. Mijn andere zus en ouders hebben/hadden dat totaal niet.
zondag 9 augustus 2026 om 17:34
Nogmaals: kijk naar je urine, of naar hoe vaak je plast.smorre schreef: ↑09-08-2026 13:22Hm wist niet dat er een max aan zat.
Ik vind het behoorlijk veel, maar inspanning bij warm weer is natuurlijk een ander verhaal.
Van: https://www.wandel.nl/wandelgezondheid/ ... elen-tips/
In 2007 deed de Nijmeegse hoogleraar inspanningsfysiologie Maria Hopman onderzoek naar deelnemers aan de 4Daagse Nijmegen. Uit de resultaten bleek dat sommige wandelaars aan 2 liter voldoende hadden, terwijl anderen 7 liter moesten drinken om hun vochtbalans op peil te houden. Het is dus lastig om precies aan te geven hoeveel liter je tijdens een wandeltocht moet drinken.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 9 augustus 2026 om 17:35
Ik heb geen idee of water elders echt anders smaakt. Men beweert dat, dus het zal best.smorre schreef: ↑09-08-2026 13:29Anyway, voor een watervergiftiging bij het hardlopen waarover ik las, moet je echt in korte tijd heul veul drinken hoor!
zondag 9 augustus 2026 om 17:40
Een andere ergernis: dat voetgangers niet meer links (hoeven te) lopen.
Ik heb nog geleerd dat dat veiliger is, omdat je dan het verkeer aan jouw kant ziet aankomen.
Ik lees dat het zelfs ooit wettelijk verplicht was.
Nu zijn er uiteenlopende ideeën over.
Ik fietste net ergens waar geen stoep of fietspad is, dus alles rijdt en loopt door elkaar. En alle voetgangers rechts.
En niet zo rechts mogelijk, nee, rustig 2 of 3 naast elkaar.
Ik heb nog geleerd dat dat veiliger is, omdat je dan het verkeer aan jouw kant ziet aankomen.
Ik lees dat het zelfs ooit wettelijk verplicht was.
Nu zijn er uiteenlopende ideeën over.
Ik fietste net ergens waar geen stoep of fietspad is, dus alles rijdt en loopt door elkaar. En alle voetgangers rechts.
En niet zo rechts mogelijk, nee, rustig 2 of 3 naast elkaar.
zondag 9 augustus 2026 om 17:45
zondag 9 augustus 2026 om 17:49
Lady*Voldemort schreef: ↑09-08-2026 17:45Ik vind water sowieso niet lekker, behalve als het ijs- en ijskoud is. En tegen de dorst helpt het ook al niet want ik krijg er een ontzettend droge bek van.
Die droge mond blijf ik interessant vinden, gelukkig ben ik niet de enige.
Bij thee ook trouwens, tenzij ik er een zoetje (of suiker) in doe.
zondag 9 augustus 2026 om 17:58
Als een hoogleraar geen nauwkeurige inschatting kan geven, kunnen wij op het forum dat dan wel? Lijkt me niet dus iedereen kan lekker zoveel water drinken als zij/hij wil en wij kunnen ons er onzinnig aan ergeren.Solomio schreef: ↑09-08-2026 17:34Nogmaals: kijk naar je urine, of naar hoe vaak je plast.
Ik vind het behoorlijk veel, maar inspanning bij warm weer is natuurlijk een ander verhaal.
Van: https://www.wandel.nl/wandelgezondheid/ ... elen-tips/
In 2007 deed de Nijmeegse hoogleraar inspanningsfysiologie Maria Hopman onderzoek naar deelnemers aan de 4Daagse Nijmegen. Uit de resultaten bleek dat sommige wandelaars aan 2 liter voldoende hadden, terwijl anderen 7 liter moesten drinken om hun vochtbalans op peil te houden. Het is dus lastig om precies aan te geven hoeveel liter je tijdens een wandeltocht moet drinken.
Wat eten we vanavond?
zondag 9 augustus 2026 om 18:01
Nee, dat kunnen we niet.
Maar mensen weten volgens mij ook niet waar ze op moeten letten.
De aanleiding voor mijn ergernis was dat iemand tijdens een hittegolf zei dat ze meer dronk en dus ook veel moest plassen.
Dan heb je wat mij betreft niet helemaal door waar dat extra drinken voor nodig is.
zondag 9 augustus 2026 om 18:12
Mijn beleving woonplaats in Brabant toen. Smaakte het water neutraal en in Den Haag werkplek naar chloor net als hier nu in Spanje. Dus flessen water hier. Ook voor thee. Alleen tandenpoetsen en koffie drink ik met het water van hier.
zondag 9 augustus 2026 om 18:21
Thee drink ik sowieso niet, vanwege die droge bakkes dus en met suiker vind ik het al helemaal smerig. Water drink ik wel, maar dan dus echt heel erg ijskoud en bij voorkeur met een beetje aardbeienlimonadesiroop erin.
Lady*Voldedinges
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in