Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
donderdag 23 april 2026 om 12:23
Ik kijk nu pas voor het eerst op dit topic en ga niet die vele tientallen pagina's lezen, dus misschien is mijn ergernis ook al door iemand anders genoemd. (maar dat maakt ook eigenlijk niet uit natuurlijk)
Vooral geluid in allerlei vormen wekt mijn irritatie en dan met name stemgebruik en manieren van spreken. Vanochtend keek ik bijvoorbeeld even naar 24Kitchen en Roelof was erop. Zeker de helft van zijn zinnen eindigt hij met een omhooggaande stem en sinds mij dat is opgevallen hoor ik alleen nog maar dat. Roos van Kopen zonder Kijken spreekt als een kirrend bakvisje, daar kan ik maar heel moeilijk naar luisteren. Mijn man heeft de neiging heel veel dingen twee keer te zeggen; soms glimlach ik erom en soms erger ik me er groen en geel aan. Zoals: ik ga zo meteen even naar de bouwmarkt, ik ga naar de bouwmarkt.
Slordig spreken valt mij ook op (is ongetwijfeld deels beroepsdeformatie): heel veel mensen op radio en tv hoor ik niet D66 zeggen maar 'deze-zestig'.
En zo heb ik nog wel meer ergernisjes die de meeste mensen niet opvallen. Ik probeer er mild over gestemd te zijn en meestal lukt dat gelukkig ook wel.
Vooral geluid in allerlei vormen wekt mijn irritatie en dan met name stemgebruik en manieren van spreken. Vanochtend keek ik bijvoorbeeld even naar 24Kitchen en Roelof was erop. Zeker de helft van zijn zinnen eindigt hij met een omhooggaande stem en sinds mij dat is opgevallen hoor ik alleen nog maar dat. Roos van Kopen zonder Kijken spreekt als een kirrend bakvisje, daar kan ik maar heel moeilijk naar luisteren. Mijn man heeft de neiging heel veel dingen twee keer te zeggen; soms glimlach ik erom en soms erger ik me er groen en geel aan. Zoals: ik ga zo meteen even naar de bouwmarkt, ik ga naar de bouwmarkt.
Slordig spreken valt mij ook op (is ongetwijfeld deels beroepsdeformatie): heel veel mensen op radio en tv hoor ik niet D66 zeggen maar 'deze-zestig'.
En zo heb ik nog wel meer ergernisjes die de meeste mensen niet opvallen. Ik probeer er mild over gestemd te zijn en meestal lukt dat gelukkig ook wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 23 april 2026 om 12:34
Ja, dat denk ik dus wel vaker als mensen die gebruiken, dat ze niet doorhebben dat die behoorlijk grof en onaardig is. Als je in tekst kijkt staat er ook ‘puh’. Vind ik niet echt de lading dekken. Tot zover offtopic.smorre schreef: ↑23-04-2026 12:05Oh grr dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat het een tong uit de mond was merkt twee handen achter je oren (als kind,
Sprak de boomer, zeiden we dan iets van: sliep uit! Maar bedenk me nu dat dat misschien óók niet klopt, nu zoek ik weer een smiley, de hulpeloze, maar ik geef t op)
What would Patsy do?
donderdag 23 april 2026 om 12:34
Daar maak ik me heel vaak schuldig aan. Maar ja,ik ben en blijf een groot kind. Afsluitend met een
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
donderdag 23 april 2026 om 12:38
Een schelle stem vooral al is dat niet terecht omdat degene er ook niets aan kan doen. Of die Dirk-reclame op dit moment...vaak al die reclame tussendoor op Youtube. Soms vervelend en soms hoor ik het nog geen eens.Yella78 schreef: ↑23-04-2026 12:23Ik kijk nu pas voor het eerst op dit topic en ga niet die vele tientallen pagina's lezen, dus misschien is mijn ergernis ook al door iemand anders genoemd. (maar dat maakt ook eigenlijk niet uit natuurlijk)
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
donderdag 23 april 2026 om 14:20
donderdag 23 april 2026 om 14:20
Dat idd.
Your job is safe. No one wants to do your work.
Week 23 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 23 april 2026 om 14:21
Yella78 schreef: ↑23-04-2026 12:23Ik kijk nu pas voor het eerst op dit topic en ga niet die vele tientallen pagina's lezen, dus misschien is mijn ergernis ook al door iemand anders genoemd. (maar dat maakt ook eigenlijk niet uit natuurlijk)
Bedoel je Rudolph? Mijn ergernis is dat mensen dit soort rare fouten maken. Die man is al bijna 25 jaar op tv.
donderdag 23 april 2026 om 15:08
Ik versta mijn man nooit de eerste keer dus voor mij zou dit superhandig zijn.
donderdag 23 april 2026 om 15:32
Oh daar heeft mijn man ook een handje van, maar dan op de uitleg manier.Yella78 schreef: ↑23-04-2026 12:23Ik kijk nu pas voor het eerst op dit topic en ga niet die vele tientallen pagina's lezen, dus misschien is mijn ergernis ook al door iemand anders genoemd. (maar dat maakt ook eigenlijk niet uit natuurlijk)
"Ik ga zo even naar de bouwmarkt"
"Ja is goed"
"Want ik moet een nieuwe slang voor het kraantje"
"Ja is goed"
"Want die is geknapt"
"Ja is goed"
"Dus moet ik even een nieuw slangetje halen"
"Jahaaaa, ga nou gewoon"
donderdag 23 april 2026 om 16:01
Ach ja natuurlijk, Rudolph. Zulke fouten maak ik anders nooit, haha!Mijniebelle schreef: ↑23-04-2026 14:21Bedoel je Rudolph? Mijn ergernis is dat mensen dit soort rare fouten maken. Die man is al bijna 25 jaar op tv.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 23 april 2026 om 17:59
''ik ga nú naar de bouwmarkt''Pluma schreef: ↑23-04-2026 15:32Oh daar heeft mijn man ook een handje van, maar dan op de uitleg manier.
"Ik ga zo even naar de bouwmarkt"
"Ja is goed"
"Want ik moet een nieuwe slang voor het kraantje"
"Ja is goed"
"Want die is geknapt"
"Ja is goed"
"Dus moet ik even een nieuw slangetje halen"
"Jahaaaa, ga nou gewoon"
dat hoort er nog achteraan natuurlijk. Mijn schoonmoeder heeft daar ook een handje van.
donderdag 23 april 2026 om 18:39
Dit vind ik dan weer gek. Je mag en kan je toch best ergeren aan dingen, ook al kunnen mensen er niks aan doen?MadameBijoux schreef: ↑23-04-2026 12:38Een schelle stem vooral al is dat niet terecht omdat degene er ook niets aan kan doen. Of die Dirk-reclame op dit moment...vaak al die reclame tussendoor op Youtube. Soms vervelend en soms hoor ik het nog geen eens.
donderdag 23 april 2026 om 21:03
https://nl.wikipedia.org/wiki/Palilalie
?
donderdag 23 april 2026 om 21:06
Oh wauw! Dat kende ik niet. Grappig woord ook: palilalie. Klinkt als iets uit pluk van de Petteflet.
Ik ken trouwens wel iemand met autisme die een soortgelijk iets doet. Hij zegt bijvoorbeeld:
Ik ga naar de supermarkt, dat ga ik.
Of:
Ik wil wel een kopje koffie, dat wil ik.
Heul raar vind ik dat. Maar misschien heeft hij palilalie!
donderdag 23 april 2026 om 21:13
Mijn oudste palilaleerde heel erg, daarom ken ik dat woord.smorre schreef: ↑23-04-2026 21:06Oh wauw! Dat kende ik niet. Grappig woord ook: palilalie. Klinkt als iets uit pluk van de Petteflet.
Ik ken trouwens wel iemand met autisme die een soortgelijk iets doet. Hij zegt bijvoorbeeld:
Ik ga naar de supermarkt, dat ga ik.
Of:
Ik wil wel een kopje koffie, dat wil ik.
Heul raar vind ik dat. Maar misschien heeft hij palilalie!
Prachtig woord, vind ik.
Maar bij mijn oudste was het echt gewoon twee keer exact hetzelfde, als een echo van zichzelf. Alleen de tweede keer was het zachter, binnensmondser.
donderdag 23 april 2026 om 22:09
vrijdag 24 april 2026 om 05:51
vrijdag 24 april 2026 om 09:03
Palilalieerde dan, lijkt me, maar je kan het woord niet vervoegen omdat het een zelfstandig naamwoord is lees ik. Ik kende het niet, mooi woord idd. Je oudste sprak palilalisch
vrijdag 24 april 2026 om 09:05
dochter
vrijdag 24 april 2026 om 09:23
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in