Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:betjebig schreef op 18 april 2014 @ 17:18:

Mijn dochter (9) zegt vaak 'kloeg' in plaats van klaagde. Omdat het officieel niet fout is, laat ik het maar Dat is juist leuk, dat soort woorden
Ik verbaas me er op het forum vaak over dat blijkbaar heel weinig mensen het verschil weten tussen "verantwoording" en "verantwoordelijk". Ergens verantwoordelijk voor zijn is toch echt heel wat anders dan ergens verantwoording over afleggen.
Mensen die 'een ieder' schrijven.

Ze willen heel plechtig overkomen, maar schrijven het ondertussen wel fout ('eenieder' is juist). Zelf heb ik de voorkeur voor 'iedereen'.
Power to the people
Haha, dat plechtige 'eenieder' stoort mij ook. Oubollig en onnodig formeel. Kappen daarmee.

In diezelfde categorie: welke. De paaseieren welke in de tuin waren verstopt. Niet fout, wel irritant.
quote:betjebig schreef op 18 april 2014 @ 17:18:

Mijn dochter (9) zegt vaak 'kloeg' in plaats van klaagde.

Kloeg...

In Van Dale staat: gew. -> gewestelijk, wat betekent dat het in sommige Nederlandse regio's wordt gebruikt.
Mijn dochter (van drie) zegt 'doede' in plaats van 'deed'. Nu heb ik hoop dat dat óók iets regionaals is
quote:Lebowski schreef op 20 april 2014 @ 18:20:

Mijn dochter (van drie) zegt 'doede' in plaats van 'deed'. Nu heb ik hoop dat dat óók iets regionaals is Dat is schattig! Laatst hoorde ik een klein meisje in de tram 'ik heb gedansen' zeggen.
quote:Elynn schreef op 20 april 2014 @ 17:52:

Haha, dat plechtige 'eenieder' stoort mij ook. Oubollig en onnodig formeel. Kappen daarmee.

In diezelfde categorie: welke. De paaseieren welke in de tuin waren verstopt. Niet fout, wel irritant.Heel irritant inderdaad! Ik vind het ook vervelend als mensen zeggen 'ik ben woonachtig in...'. Waarom niet gewoon 'ik woon in...'? Of als mensen zeggen dat ze ergens de financiële middelen niet voor hebben, terwijl ze gewoon 'geld' bedoelen. Maarja, dan klinkt het natuurlijk weer zo pauper
Haha, ik vind 'doede' ook prachtig. Voorlopig nog niks vertellen over sterke/onregelmatige werkwoorden, dan komen er vast meer van zulke pareltjes.
Haha, Penelopeia, met dat soort woorden proberen mensen inderdaad vaak om de hete brij te draaien.

Brij is trouwens ook een prachtig woord.
Ik heb niet alle 96 bladzijden gelezen maar is 'handvaten' al voorbij gekomen? Het is handvatten!
Handvaten en handvatten kan allebei. Zie: klik.
Als mensen 'ik vindt' schrijven..
quote:Elynn schreef op 20 april 2014 @ 18:31:

Haha, ik vind 'doede' ook prachtig. Voorlopig nog niks vertellen over sterke/onregelmatige werkwoorden, dan komen er vast meer van zulke pareltjes. Ik zeg niks. Anders krijgt ze net zo'n taalafwijking als haar moeder
Ik heb hier een pak toiletpapier staan van een niet nader te noemen merk. Ik twijfel nogal over de slogan: 'Als sterk en zacht een rol speelt'. Mijn taalgevoel zegt me dat het 'een rol spelen' moet zijn (sterk èn zacht is meervoud immers).
quote:Elynn schreef op 20 april 2014 @ 17:52:

In diezelfde categorie: welke. De paaseieren welke in de tuin waren verstopt. Niet fout, wel irritant.

Nog zo eentje: echter. Ik lees weleens teksten van iemand die dat woord erg graag gebruikt.

'Ik wilde op de fiets gaan, echter het regende. Toen besloot ik de bus te pakken, echter ik kon mijn buskaart nergens vinden'.

Ik vind het niks.
Een collega van mij komt trouwens uit Polen. Hij spreekt al goed Nederlands hoor, heel knap (hij is hier nu zes jaar), maar soms zegt hij hilarische dingen.

Zo was hij naar de Efteling geweest, waar hij 'Roodkappertje' had gezien
quote:Starshine schreef op 20 april 2014 @ 20:39:

Ik heb hier een pak toiletpapier staan van een niet nader te noemen merk. Ik twijfel nogal over de slogan: 'Als sterk en zacht een rol speelt'. Mijn taalgevoel zegt me dat het 'een rol spelen' moet zijn (sterk èn zacht is meervoud immers).

Lastig. Ik weet het niet. Eigenlijk is de zin sowieso fout, want 'sterk' en 'zacht' zijn bijvoeglijke naamwoorden, geen persoonlijke voornaamwoorden, zelfstandige naamwoorden of eigennamen, en kunnen dus geen onderwerp zijn.

Als je dit even buiten beschouwing laat, zou je zou hooguit kunnen zeggen dat zacht en sterk bij elkaar horen (een eenheid vormen, want zacht én sterk is kenmerkend voor het wc-papier) en dat daarom enkelvoud wordt gebruikt. Het komt op mij ook niet echt 'lekker' over.

Maar zoals ik al zei: ik weet het niet. Hoop dat er iemand langskomt die het verlossende antwoord kan geven.
Maar! Niet echter.

Over de sterk en zacht, dat moet bijna wel meervoud zijn?
Lotte, ben het met je eens. Echter mag (in veel gevallen) ook op de lijst van jeukwoorden.

Ik zou 'm bijna even willen aaien, iemand die Roodkappertje zegt.
quote:Elynn schreef op 20 april 2014 @ 22:07:

Ik zou 'm bijna even willen aaien, iemand die Roodkappertje zegt. Ik smolt ook echt, toen hij het zei. Riep kirrend: 'Oh, wat klinkt dat scháttig!'
quote:Elynn schreef op 20 april 2014 @ 22:02:

Maar zoals ik al zei: ik weet het niet. Hoop dat er iemand langskomt die het verlossende antwoord kan geven.De verlossing.
quote:Starshine schreef op 20 april 2014 @ 20:39:

Mij lijkt hier 'als sterk en zacht zijn een rol speelt' beter.

Ik heb niet alle 96 pagina's gelezen, maar is 'zicht irriteren aan' al langsgekomen??

Wordt erg veel gebruikt.... en hoe vaker iets dat fout is gebruikt wordt, hoe groter de kans dat het getolereerd wordt en uiteindelijk toegestaan.

Zoals 'ben ik nou de enigste die dit vindt?" waar 'enige' bedoeld wordt. Tegenwoordig is het zo dat 'enige' de voorkeur heeft, maar dat 'enigste' in dit geval niet fout gerekend wordt.

Tja, taal is een levend iets.... We praten en schrijven ook niet meer zoals 100 jaar geleden, laat staan zoals 500 jaar geleden.
quote:Lotte35 schreef op 20 april 2014 @ 22:20:

[...]

De verlossing.Dank, bevredigend is het echter niet maar bevredigend is het helaas niet. Wel grappig dat iemand de consumentenservice van het merk daarover mailt.
quote:missbibi schreef op 20 april 2014 @ 22:23:

[...]

is 'zicht irriteren aan' al langsgekomen?

Mijn dochter zegt vaak 'ik irriteer me aan'. Als ik haar verbeter, zegt ze het nog drie keer. Ze weigert pertinent om 'ik erger me aan' te gebruiken. Juist ja, om mij te irriteren. Ontzettende puber.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven