Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:Elynn schreef op 20 april 2014 @ 22:24:

Dank, bevredigend is het echter niet

Vind ik ook, echter we zullen het ermee moeten doen.
quote:missbibi schreef op 20 april 2014 @ 22:23:

maar is 'zicht irriteren aan' al langsgekomen??

Wordt erg veel gebruikt.... Net als: 'Ik besef me'.
Ik heb laatst een mooie taalfout verbeterd in een rapport van een collega. Het ging over gegevens die 'voorhandig' waren.

Hoe heet zoiets, als je twee woorden samenvoegt? Het is geen foutieve samentrekking, pleonasme of tautologie, maar er is toch ook een woord voor?
quote:betjebig schreef op 20 april 2014 @ 22:59:

Ik heb laatst een mooie taalfout verbeterd in een rapport van een collega. Het ging over gegevens die 'voorhandig' waren.

Hoe heet zoiets, als je twee woorden samenvoegt? Het is geen foutieve samentrekking, pleonasme of tautologie, maar er is toch ook een woord voor?Contaminatie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 20 april 2014 @ 23:00:

[...]

Contaminatie.Oooh ja, bedankt!
quote:Elynn schreef op 20 april 2014 @ 22:02:

[...]

Lastig. Ik weet het niet. Eigenlijk is de zin sowieso fout, want 'sterk' en 'zacht' zijn bijvoeglijke naamwoorden, geen persoonlijke voornaamwoorden, zelfstandige naamwoorden of eigennamen, en kunnen dus geen onderwerp zijn.

Als je dit even buiten beschouwing laat, zou je zou hooguit kunnen zeggen dat zacht en sterk bij elkaar horen (een eenheid vormen, want zacht én sterk is kenmerkend voor het wc-papier) en dat daarom enkelvoud wordt gebruikt. Het komt op mij ook niet echt 'lekker' over.

Maar zoals ik al zei: ik weet het niet. Hoop dat er iemand langskomt die het verlossende antwoord kan geven.Je kan het inderdaad als een eenheid beschouwen, zodat een enkelvoud wel kan: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/h ... at-is-zijn

Ik denk dat het vooral een nogal gezochte woordspeling is (op zich is die "rol" leuk gevonden, maar de slogan is nogal knullig uitgewerkt.)
Ga in therapie!
Bij 'een brief waarin het hoe en wat op een rijtje is gezet' vind ik enkelvoud oké (komt vooral door 'het', denk ik, waardoor duidelijk is dat 'hoe' en 'wat' een eenheid zijn).

'Hier is je koffie; melk en suiker staat op tafel.' Dit wil er bij mij echt niet in. Zou in dit geval nooit enkelvoud gebruiken, maar 'melk en suiker staan op tafel'.

'Werving en selectie maakt deel uit van onze activiteiten.' Dit klinkt dan wel weer prima, vind ik.

Lekker inconsequent ben ik.
Ik denk ook wel dat je 'sterk en zacht' als eenheid moet zien. Maar ja, ik lees elke keer die slogan als ik op de plee zit en elke keer denk ik 'klopt dat nou wel?'

Maar bedankt voor het meedenken :-)
Ik ken iemand die verwarmings en verenerings (vereniging) gebruikt...

Ik kan er wel mee lachen
Ik ben een meelezer, maar in dit topic kon ik het niet laten om ook even te posten.

Ik heb niet alle pagina's gelezen dus misschien is het al genoemd maar ik lees de laatste tijd zoveel

'ik ga zo naar me moeder' of 'dagje op stap met me vrienden'

Zo irritant!
quote:Elynn schreef op 20 april 2014 @ 17:52:

Haha, dat plechtige 'eenieder' stoort mij ook. Oubollig en onnodig formeel. Kappen daarmee.

In diezelfde categorie: welke. De paaseieren welke in de tuin waren verstopt. Niet fout, wel irritant.

Dat 'welke' irriteert mij ook.

Als 'welke' op een het-woord slaat, is het wel fout: 'Het huis welke te koop staat.'

Jeuk...
Power to the people
--
En inhakend wil ik dan nog even kwijt dat ik die uitdrukking: 'een goed glas wijn' tenenkrommend vind. In de categorie 'vorkje prikken' of 'een hapje eten'. Blegh, dat zeggen mannen die hun sjaal zo achterlijk ombinden (dubbelgevouwen, lus met daar de uiteinden van de sjaal door) en hem ook binnenshuis om houden. Echt van die OSM-mannen.
--
Niet direct een allergie, wel verbazing: eerder vandaag was er een deskundige op televisie, over Maxima en haar kleding etc. Zij had het over peeptoes, maar dan 'pieptoes' (dus op zijn Hollands, met de -oe als in gnoe). Ik vond dat best wel een rare uitspraak, kan me voorstellen dat mijn oma het zo zou uitspreken, zo'n gek onbekend woord, maar een modedeskundige?
quote:betjebig schreef op 22 april 2014 @ 23:49:

En inhakend wil ik dan nog even kwijt dat ik die uitdrukking: 'een goed glas wijn' tenenkrommend vind. In de categorie 'vorkje prikken' of 'een hapje eten'. Blegh, dat zeggen mannen die hun sjaal zo achterlijk ombinden (dubbelgevouwen, lus met daar de uiteinden van de sjaal door) en hem ook binnenshuis om houden. Echt van die OSM-mannen.

Haha, zie het helemaal voor me. Ik ken iemand die uitstekend in dit gezelschap past. Man, tegen de 60, corpulent, kalend, bijna altijd rood aangelopen, hete aardappel in z'n keel. En dan handenwrijvend en genoegzaam een 'Duveltje' bestellen. Juist ja, het bier dat in een joekel van een glas wordt geschonken en een indrukwekkend alcoholpercentage heeft.
Lebowski, ik vind dat we haar persoonlijk de titel van modedeskundige moeten afnemen.
Over mode gesproken, hij is hier in de stad geopend hoor, de priemarrukt
quote:Dickens schreef op 24 april 2014 @ 20:18:

Over mode gesproken, hij is hier in de stad geopend hoor, de priemarrukt Is hier A'dam?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Zal wel R'dam zijn.
Ik denk Amsterdam.
quote:Elynn schreef op 24 april 2014 @ 18:34:

Lebowski, ik vind dat we haar persoonlijk de titel van modedeskundige moeten afnemen. Ja hè, ligt niet aan mij, toch?
quote:Nouschi schreef op 24 april 2014 @ 20:23:

Zal wel R'dam zijn.Nee, in het Oosten.
quote:Dickens schreef op 24 april 2014 @ 20:36:

[...]

Nee, in het Oosten.Oww ja daar praten ze sowieso raar
quote:Lebowski schreef op 24 april 2014 @ 21:19:

[...]

Oww ja daar praten ze sowieso raar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven