Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 24 juni 2012 @ 01:43:

Indenteitskaart

Ja die hoor ik ook vaak.

Oh en mijn vader kan geen integreren zeggen. Die maakt er intregeren van.
quote:penelopeia schreef op 24 juni 2012 @ 01:28:

'De jongen waar ik vroeger verliefd op was' ipv 'De jongen op wie ik vroeger verliefd was.' vind ik in schrijftaal ook best vervelend.Toch is het eerste ook gewoon correct.
Ik krijg jeuk van: 'ik ben ouder als jouw'.

Ik ben zelf ook geen taalwonder, maar deze basale fouten doen pijn aan mijn oren. 'Hun gaan ook naar huis', ook zo vreselijk.
Ook in tegenwoordig: na i.p.v. naar

Ik ben na defqon geweest. Leuk joh, maar wat heb je daarvoor gedaan dan?
zo en zo in plaats van sowieso brrrr

hunnie in plaats van zij

brrr
Verassen

Proffessor

Abbonement

Ik ga om boodschappen

We zijn wezen winkelen... (Ik hoor m'n docente Nederlands weer zeggen dat 'wezen' kinderen zonder ouders zijn)

Ook vervelend, mensen die een spatie plaatsen tussen een woord en het uitroepteken !!!!
Today is life, tomorrow never comes.
'Geografie', in plaats van 'choreografie'.
'Ben jezelf!' i.p.v. 'wees jezelf!'
Keileuk! Ieeehh.

Kei kun je als bijvoegelijk naamwoord gebruiken in keihard (zo hard als een kei). Iets is niet zo leuk/schattig/mooi als een kei.
Today is life, tomorrow never comes.
Of mensen die een hele mooie gewichtige zin willen zeggen.. en dan niet weten hoe ze 'm af moeten maken.
Foutief gebruik van "ergeren" en "irriteren" (en om helemaal correct te zijn is het "zich ergeren aan").

Je ergert je aan iets of iets irriteert je, niet omgekeerd. Lees echter vaak op het forum "ik irriteer me eraan". Ook is er nog het creatief gebruik van "refereren" en "verwijzen". Het is refereren aan en verwijzen naar, velen gebruiken refereren naar.

Daarentegen maak ik ook wel fouten, zoals menig forumlid mij er graag op wijst wanneer ik naar mijn vriend verwijs met "die", zoals "die is even weg" (hoewel het naar mijn gevoel nog steeds niet foutief is, alleen niet zo mooi qua schrijven en is "hij" beter maar dit is uiteindelijk een hoop mierenneukerij).

Ik schrijf hier nu wel mee, maar ik moet zeggen dat ik het erg irritant vind wanneer mensen alleen reageren op een topic om spelfouten aan te halen en op die manier de inhoud proberen te negeren of ontkrachten. Erg kinderachtig.
Of die TV koks: 'Nou hebben we hier een mooi stuk vlees van de prachtige kalveren die hier in dit geweldige natuurgebied vrij rondlopen. Daar gaan we een mooi gerecht van maken dat we presenteren met een prachtige salade van mooie Hollandse bladsla met mooi uitgebakken spekjes en een mooie ronde saus. Als toetje hebben we prachtig zelfgemaakt ijs van een mooie verse melk en prachtige versgeplukte aardbeien, afkomstig van dit geweldige landgoed waar ze dus ook een praaachtig mooie biggensoort houden waar de mooiste hammen van gemaakt worden, maar daarover een volgende keer.'
Twinkle:
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
On topic:

Vanaaf zie ik me sgatje #lekkervanbil
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik besef me.... Brrrr.
quote:Twinkle1001 schreef op 24 juni 2012 @ 03:58:

Of die TV koks: 'Nou hebben we hier een mooi stuk vlees van de prachtige kalveren die hier in dit geweldige natuurgebied vrij rondlopen. Daar gaan we een mooi gerecht van maken dat we presenteren met een prachtige salade van mooie Hollandse bladsla met mooi uitgebakken spekjes en een mooie ronde saus. Als toetje hebben we prachtig zelfgemaakt ijs van een mooie verse melk en prachtige versgeplukte aardbeien, afkomstig van dit geweldige landgoed waar ze dus ook een praaachtig mooie biggensoort houden waar de mooiste hammen van gemaakt worden, maar daarover een volgende keer.'En vergeet dan niet ( 24 kitchen ) dan doen we ook nog een zuurtje en zoetje er bij. Vreselijk
... Enigste :'-]
Ik heb een collega dus rustig zegt 'we gaan een hele mooie boek lezen'

En als ze moet schrijven kom ik rustig dit tegen 'hij werdt'

Daar helpt geen hansaplast tegen.

En ik ben ook niet perfect, maar als ik iets niet weet, zoek ik het op. Of ik probeer het op een andere manier te formuleren.
quote:pagio schreef op 24 juni 2012 @ 03:34:

Ook vervelend, mensen die een spatie plaatsen tussen een woord en het uitroepteken !!!!

Ik erger me niet vaak aan taalfouten, maar op de een of andere manier doet het wel een beetje pijn als mensen een spatie tussen woord en uitroepteken of punt zetten. Letterlijk pijn. Het is geen irritatie, maar echt dat ik mezelf kwel als ik ernaar moet kijken.

Wat zou dat zijn? Een soort dwangmatig gedrag ofzo? "Het hooooooort zo niet, dat mag niet."
Ja, veel genoemde taalirritaties: hij wilT, me moeder, ik gaat en hij ga... Zo ie zo. Hij probeerd. Ik irriteer me aan je (of aan jouw). Ik denk wel is...

Ik mis nog (maar misschien lees ik er overheen) het foutieve gebruik van 'zal' in plaats van 'zou'. "Dat zal ik maar niet doen als ik jou was".

Heel lelijk: "ik word er paranoia van" (in plaats van paranoïde), of is dat tegenwoordig toegestaan?
Het is toentertijd, maar veel mensen zeggen toendertijd en ik ken iemand die consequent zegt toendietijd

Das een leuk huis i.p.v. dat is een leuk huis (bedoelen ze waarschijnlijk da's)

Van die suffe sms-afkortingen vind ik in een mail of forumbericht ook irritant. Mss, idd, nml.
Nog eentje uit Brabant: het werkwoord "doen" gebruiken voor een werkwoord:

Dan doe ik dat nog even opruimen

Gruwel!!
Oh ja: eenSgezinswoning in plaats van eengezinswoning
Ik weet niet of ie al genoemd is, maar hempje in plaats van hemdje. Hemp ipv hemd is helemáál om te huilen.
En "Het meisje die" in plaats van "dat".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven