Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
*vast mosterd*

enigste

ik hoor mijn oude docent nederlands nog schreeuwen: "Eniger dan enig bestaat niet!" (Echt nog zo'n man van voor de invoering van de Mammoetwet)
quote:lucretiatox schreef op 23 juni 2012 @ 23:51:

"awkward". Tot in topictitels aan toe zie je het langskomen.

Ik snap deze niet?

awk·ward (ôkwrd)

adj.

1. Not graceful; ungainly.

2.

a. Not dexterous; clumsy.

b. Clumsily or unskillfully performed: The opera was marred by an awkward aria.

3.

a. Difficult to handle or manage: an awkward bundle to carry.

b. Difficult to effect; uncomfortable: an awkward pose.

4.

a. Marked by or causing embarrassment or discomfort: an awkward remark; an awkward silence.

b. Requiring great tact, ingenuity, skill, and discretion: An awkward situation arose during the peace talks.
Am Yisrael Chai!
Zo, het luchtten even op zeker? ( vast met spelfouten)
quote:Joyce48 schreef op 23 juni 2012 @ 23:46:

Kunnen en kennen, liggen en leggen:

Ik ken Frans en Engels.

Ik kan Frans en Piet.

Oh hier zeggen ze dan weer: ''Ik kon Sjaak.''

Wat kon je? Kon je 'm wel aanvliegen?

Maar dat staat dan voor: ''kennen''
quote:Eva82 schreef op 24 juni 2012 @ 09:31:

Vanochtend gezien op facebook; 'Soow ik voel me met zonder 0,0% alcool egt w'ell fijnerder'Echt? Ik heb gelukkig dat soort tokkies niet onder mijn FB-vrienden.
quote:flip123456789 schreef op 24 juni 2012 @ 08:53:

En nieuwslezers of presentatoren die "avond" uitspreken als "avunt".Ja en auto als 'oto'.
quote:redband schreef op 24 juni 2012 @ 09:58:

Zo, het luchtten even op zeker? ( vast met spelfouten)Ja en ja
Wat ik nog mis in de opsomming van ergerlijke taalfouten : het verkeerde geslacht toekennen. De koe. Hij graast.

En wat me het meest pijn doet : gewoon het feit dat heel wat mensen verwonderd opkijken als je iets over een taalfout zegt. Taalfouten worden gewoon weggelachen en wie daar moeite mee heeft, wordt raar bekeken, terwijl het eigenlijk juist omgekeerd zou moeten zijn.

Dat is toch opmerkelijk? Mensen verloochenen enerzijds hun afkomst door meer en meer algemeen Nederlands te praten zodat de vele kleurrijke streektalen meer en meer verwateren. Maar dat algemeen Nederlands wordt dan zo slordig gebruikt, dat de verstaanbaarheid of de leesbaarheid soms een probleem wordt. En was het nu niet om elkaar beter te begrijpen, dat we dat algemeen Nederlands gebruiken?
.
Ow inderdaad enige en enigste, zit er sinds kort in omdat mijn man ons steeds verbeterd, en mijn dochter heeft een tijd verkering met een poolse jongen gehad, die gebruikt die ook te vaak als lidwoord.

Hebben jullie nu trouwens ook niet gelijk zoiets als, laat ik mijn posting even extra op eventuele taalfouten controleren?

En wat ik van mijzelf eigenlijk best gek vind...negers in engelse realityshows die aks ipv ask zeggen.
die ik wilde bestaat al...
[quote]fashionvictim schreef op 24 juni 2012 @ 09:55:

[...]

Ik snap deze niet?

Ik bedoelde dat het een mode-woord is dat opduikt in Nederland. In de trein: "Ieuw, dat was zo focking aw-kward!" (denk hier dan bij: blonde prinses met pilotenbril).

Nou ja, daar krijg ik dus pijn van aan me taalgevoel.
quote:attribuutje schreef op 24 juni 2012 @ 10:41:

Ow inderdaad enige en enigste, zit er sinds kort in omdat mijn man ons steeds verbeterd, en mijn dochter heeft een tijd verkering met een poolse jongen gehad, die gebruikt die ook te vaak als lidwoord.

Hebben jullie nu trouwens ook niet gelijk zoiets als, laat ik mijn posting even extra op eventuele taalfouten controleren?

En wat ik van mijzelf eigenlijk best gek vind...negers in engelse realityshows die aks ipv ask zeggen.

Nee, maar ik de jouwe wel: verbetert met een -t, het is namelijk tegenwoordige tijd :-)

Waar ik vooral pijn aan andere delen van mijn hersenen van krijg, is het woord 'negers'. Maar goed, dat is mogelijk te politiek correct weer...
Ik ga ook altijd om boodschappen en ik woon in het noorden

Iemand op mijn facebook schrijft altijd me vent, me kids, me bed en noem maar op...zwaar irritant!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dus vreselijk moeite heb met de d en t. Het is er wel ingestampt maar ik zie het gewoon niet....
Een b'tje jammur i.p.v. een beetje jammer.....
quote:nellaaa schreef op 24 juni 2012 @ 09:46:

Saracenen, wouden is gewoon een correcte vervoeging hoor. Het gebruik is tegenwoordig alleen meestal beperkt tot spreektaal.Wouden normaal? Vreselijk zeg, ik ben dan van een generatie waar je werd gecorrigeerd als je 'wouden' gebruikte. Maar zolang het Groene Boekje niet 100% zegt dat het echt correct taalgebruik is, houd ik stug vol
Alle woorden die verkleind worden. BedrijfJE, mijn mannetJE... Grrr
quote:susanh schreef op 24 juni 2012 @ 11:14:

Alle woorden die verkleind worden. BedrijfJE, mijn mannetJE... GrrrOh gruwelijk ja. En dan vooral als ze het bij hun kinderen zo doen: Svenneke, of Joey-ke, Michelleke, Delanootje, brrr.
quote:susanh schreef op 24 juni 2012 @ 11:14:

Alle woorden die verkleind worden. BedrijfJE, mijn mannetJE... GrrrDinnetje :puke:
quote:Yvonne77 schreef op 24 juni 2012 @ 09:45:

Sms-taal vind ik echt vreselijk! Het lijkt wel of kinderen van 16 geen normaal Nederlands meer kunnen schrijven.Kinderen van mijn broers en zussen antwoorden daar dan op: "Tss, dat kunnen we heus wel hoor, we doen het alleen niet!"
Mamalein, hierbij spoedcursus:

Ik word / vind /fiets

Jij wordt / vindt / fietst

Hij/zij wordt /vindt / fietst

Dus: mijn vader wordt volgend jaar 50

En ook: Wordt jouw vader volgend jaar 50

U wordt 50

Verleden tijd altijd zonder dt.

Ik werd / vond/ fietste

Jij/hij/zij werd / vond / fietste

Wij fietsten

KOFSCHIP: als infinitief van werkwoord zonder -en eindigt op een van de letters uit KOFSCHIP, eindigt het voltooid deelwoord op een t. In alle andere gevallen met een d.

Dus: fietsen >> fiets > s zit in KOFSCHIP dus gefietst

En: verven > verv > geverfd

Helemaal niet moeilijk volgende les zijn de uitzonderingen haha
Hahaha dankjewel verhuisd!
Ik wind me op over uitdrukkingen en gezegdes die niet juist zijn of sjieke woorden willen gebruiken maar het niet kunnen.

Laatst gehoord:

Ik moet even akkideren.. Pardon? Ow acclimatiseren!
In rtl boulevard hebben de presentatoren en presentatrices er een handje van. Die, dat en wat steevast verkeerd. En spreekwoorden en gezegdes altijd verhaspelen tot een geheel nieuw spreekwoord of gezegde. En dat is waar de jeugd naar kijkt en nemen dit dus over.
En als klapper op de vuurpijl maar ik zelf een grote fout. Aangezien 'volgende les' enkelvoud is, kan de persoonsvorm nooit meervoud zijn... *zucht* ik ga koffie drinken en mijn zonden overdenken..
Alle postings van Oblak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven