taalfouten in het echt

07-07-2010 14:31 235 berichten
Wonderlijk toch, dat mensen werkbusjes laten beletteren en folders bedrukken en dat er dan taalfouten instaan.

Vanmorgen zag ik een busje rijden van een hovenier, en wat was hun slogan?

Bureau B........g, voor verassende tuinontwerpen.

Wat zien jullie zoal?
quote:Solomio schreef op 08 juli 2010 @ 07:04:

[...]



De leukste taalfouten zijn die in een topic over taalfouten. Ik lees hier krampachtig iedere post 3 keer door voor ik op verzenden druk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn studiegenoten hebben het vaak over 'eensgezinswoningen'. Leuk dat in zo'n woning de gezinsleden het zo met elkaar eens zijn, maar ik denk toch echt dat het 'eengezinswoningen' moet zijn..
Alle reacties Link kopieren
quote:RosieQ schreef op 08 juli 2010 @ 09:47:

Mijn studiegenoten hebben het vaak over 'eensgezinswoningen'. Leuk dat in zo'n woning de gezinsleden het zo met elkaar eens zijn, maar ik denk toch echt dat het 'eengezinswoningen' moet zijn..Als ze het met elkaar eens zijn zouden het eensgezindwoningen zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:YetiMan schreef op 07 juli 2010 @ 22:48:

Geen taalfout, wel geweldig (of triest, afhankelijk van hoe je in het leven staat):

http://cache.gawkerassets ... 1/2010/05/imag0102_2_.jpgGeweldig grappig én triest tegelijk.
When in doubt, add glitter.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg laatst zo'n heerlijk tonnetje snoep. Daar stond op gedrukt: wordt maar snel weer beter!

Ik kon het niet laten en heb de firma gemaild dat het toch echt met een "d" is en niet met "dt". Ben benieuwd of ze het gaan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:YetiMan schreef op 07 juli 2010 @ 22:48:

Geen taalfout, wel geweldig (of triest, afhankelijk van hoe je in het leven staat):

http://cache.gawkerassets ... 1/2010/05/imag0102_2_.jpgOooh, deze is echt om te huilen. Zo triest!
Alle reacties Link kopieren
quote:moppetoet schreef op 07 juli 2010 @ 15:59:

Adressering door iemand die academisch is opgeleid



Aan bedrijf xxxx

ter advertentie van mevrouw yyyy



Ik heb het stiekem verbeterd, zoiets kun je de deur toch niet uit laten gaan ?





Als je het dan niet zeker weet, dan kort je het toch gewoon af tot t.a.v. ?
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt maakt een bakkerij reclame met de volgende slogan:



"Onze Turkse, Surinaamse en Hollandse brood heel vers en leker"
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfijntje01 schreef op 08 juli 2010 @ 09:56:

Ik kreeg laatst zo'n heerlijk tonnetje snoep. Daar stond op gedrukt: wordt maar snel weer beter!

Ik kon het niet laten en heb de firma gemaild dat het toch echt met een "d" is en niet met "dt". Ben benieuwd of ze het gaan veranderen.Ehhhh..... wordt is goed hoor. Wel ouderwetsch, tegenwoordig wordt meestal 'word' gebruikt. Als je het leest als: wordt (u) maar snel weer beter, is het goed. Lees je het als: wordt (jij) maar snel weer beter, dan is het fout.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden in de nieuwe voertuigen van de RET:



"uw bus vernieuwt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 08 juli 2010 @ 10:11:

[...]



Ehhhh..... wordt is goed hoor. Wel ouderwetsch, tegenwoordig wordt meestal 'word' gebruikt. Als je het leest als: wordt (u) maar snel weer beter, is het goed. Lees je het als: wordt (jij) maar snel weer beter, dan is het fout.Toch maar even opgezocht. Volgens de website Taaladvies.net is wordt inderdaad verouderd en wordt dat tegenwoordig niet meer gebruikt. Ik dacht dat het allebei nog mocht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 07 juli 2010 @ 20:58:

[...]





Maar gaat het je dan om de uitspraak van sceptisch? Want je schrijft dat je het hoort... Het is toch echt aannemelijk te maken dat je het woord als septisch (fonetisch, dus even zonder de c) uitspreekt hoor..

Nee. Dat gebeurt veel, maar is geen correcte uitspraak. Het is waarschijnlijk wel de reden dat het zo vaak verkeerd gespeld wordt .

Het woord moet wel degelijk als 'skepties' uitgesproken worden. Het komt van 'scepsis', en dat spreek je ook met een 'k' uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio wrote on 08 July 2010 @ 10:19:

[...]



Toch maar even opgezocht. Volgens de website Taaladvies.net is wordt inderdaad verouderd en wordt dat tegenwoordig niet meer gebruikt. Ik dacht dat het allebei nog mocht.Ik dacht dus ook dat het nog gebruikt kón worden. Betekent verouderd en daarom niet meer in gebruik ook meteen dat het niet meer toegestaan is? Want in sommige gevallen houd ik graag vast aan antieke regeltjes...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 08 juli 2010 @ 10:37:

[...]





Ik dacht dus ook dat het nog gebruikt kón worden. Betekent verouderd en daarom niet meer in gebruik ook meteen dat het niet meer toegestaan is? Want in sommige gevallen houd ik graag vast aan antieke regeltjes... Als ik het advies uit mijn link bekijk, mag het ook echt niet meer gebruikt worden. Maar ik weet niet hoeveel autoriteit die website heeft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst




Om deze heb ik me half dood gelachen ^.^
Hoeveel dagen buikloop is dat wel niet?
Whahahaha baggerslip!
Wel bijzonder trouwens dat je bij een baggerslip je veiligheidshelm en veiligheidsschoenen moet dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk bij baggerslip aan iets als dit:
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Miss dubbelfriss... ga die eens even snél melden bij de uitvoerder!
Alle reacties Link kopieren
quote:miss dubbelfriss schreef op 08 juli 2010 @ 11:08:

Ik denk bij baggerslip aan iets als dit:[afbeelding]Ik had hem iets ernstiger in gedachten....als ze er zelfs al een bord voor neerzetten is het meer dan een remspoor....

Alle reacties Link kopieren
:puke:





Over slib/slip gesproken:



Op veel menukaarten staat "slibtong".

Volgens mij moet dat toch écht "sliptong" zijn.

Het heeft niets met modder te maken. Die vissen zijn te klein voor de netten waarmee grote tongen worden gevangen, ze slippen door de mazen van het net. Of het heeft te maken met het feit dat ze met een sleepnet worden gevangen.
quote:amarna schreef op 08 juli 2010 @ 11:23:

[afbeelding]Erg he? Als je niets begrijpt van werkwoordsvervoegingen, dan vraag je het toch even na? Waarom zijn mensen bang voor een t aan het eind?
Alle reacties Link kopieren
@ Miss Chicken,

Duidelijk de overtreffende trap!



Een andere ergernis:

Hun hebben gezegd.....

Echt een grove fout:

Zij hebben gezegd!!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven