Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 2977 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Maar we gaan toch niet alle posts van mensen met een rare mening of opvallende houding wissen?

Dan gaat de boel wel dood hoor, hier.
Ik denk dat dit nu juist een topic is waar veel mensen van hebben genoten.

Als we alleen nog draaien op afval-, overgangs, en hittetopics dan versterven we van verveling.
Mods, wat is überhaupt jullie definitie van trol/trollen?
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
ModeratorViva schreef:
30-06-2026 03:55
Ik zal in de ochtend even kijken hoeveel werk het is om de bijdrages van de TO te verwijderen zodat het topic terug kan.
En jullie beslissing van een tijd geleden troltopics te laten staan (incl. de reacties van de TO) met een vermelding in de titel?
Ik wil best geloven dat TO een trol was maar er is niks schokkends gezegd.
We hebben het topic 'tweetalig opvoeden' ongewijzigd teruggeplaatst.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
ModeratorViva schreef:
30-06-2026 14:22

Kun je daar iets meer toelichting op geven? Er werd gevraagd wat nu precies verstaan wordt onder 'trollen', er werd gevraagd waarom dit moest worden verwijderd, er werd gevraagd wat er is gebeurd met de regel: we laten trolltopics wel staan maar met een opmerking.

Eh...?
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
En de ban van @Mamadama is opgeheven?
ModeratorViva schreef:
30-06-2026 14:22
Dank jullie wel! Gewaardeerd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Maar er staat wel 'trolltopic' bij. Is ze een bewezen troll dan?
Eirlys schreef:
30-06-2026 16:03
Maar er staat wel 'trolltopic' bij. Is ze een bewezen troll dan?
Wat versta jij onder trol dan?

Een internettrol is iemand die anoniem of via nepprofielen bewust provocerende, beledigende of misleidende berichten op internet plaatst. Het voornaamste doel is het uitlokken van heftige emotionele reacties (zoals woede en frustratie), het ontwrichten van online discussies of het stoken van ruzie.

Ja dus.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
30-06-2026 16:53
Wat versta jij onder trol dan?

Een internettrol is iemand die anoniem of via nepprofielen bewust provocerende, beledigende of misleidende berichten op internet plaatst. Het voornaamste doel is het uitlokken van heftige emotionele reacties (zoals woede en frustratie), het ontwrichten van online discussies of het stoken van ruzie.

Ja dus.
Je weet toch nooit wat iemands intenties zijn? Het was bij vlagen amusant, voor sommigen vast frustrerend maar dat wil niet zeggen dat dat het doel was.

Ik geloof namelijk echt dat zulke mensen bestaan :lol:
Vivalafete25 schreef:
30-06-2026 17:40
Je weet toch nooit wat iemands intenties zijn? Het was bij vlagen amusant, voor sommigen vast frustrerend maar dat wil niet zeggen dat dat het doel was.

Ach kom, die hele manier van schrijven, 'ik heb heel veel PB's gekregen om me te waarschuwen voor Napraat', het steeds blijven voeren/zuigen; schreeuwde troll hoor.
Je moet ook niet spreken van een trol, maar van trolgedrag. En dat vertoonde deze TO zeker, met zijn/haar fiep om forumgenoten uit te maken voor domme huisvrouwtjes. Maar goed, permabanwaardig was het natuurlijk allemaal niet. Er vielen geen doden, er werd niemand tot op het bot gekwetst, ik had zelfs de indruk dat iedereen zich kostelijk vermaakte (ik wel in ieder geval).
Ik vond het vooral opvallend dat iemand die nieuw is op Viva de napraat en PB zo snel gevonden had… Dat kostte mij zeker wat meer tijd. Maar misschien ben ik dan ook een domme huisvrouw met een grammaticaal fout onderschrift :$

En ik vond haar grof en lachwekkend. Ik heb er geen trauma aan overgehouden ha-ha.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Vivalafete25 schreef:
30-06-2026 17:40

Huisvrouwtjes en dat soort termen gebruiken gebeurt vast niet per ongeluk.
Everything is possible for the one who believes.
Baggal schreef:
30-06-2026 18:01
Ik vond het vooral opvallend dat iemand die nieuw is op Viva de napraat en PB zo snel gevonden had…
En vooral ook: dat dat pb'en werkt.
Volgens mij was het een man.

Of ben ik mosterd?
Jankerd
Mij leek het de man die sprak, op een gegeven moment. Ik geloof niet dat dit een trol was die het topic met die intentie begon; doelbewust dit topic beginnen om te trollen. Nee, Ik denk dat dit iemand was die zich in het nauw voelde en uit onmacht ging strooien met trotsigheden/zaken om te laten zien dat man echt wel heel goed de Engelse taal machtig is. Vind ik niet trollen.
majadeb wijzigde dit bericht op 09-07-2026 16:42
1.06% gewijzigd
ModeratorViva schreef:
30-06-2026 08:31
Een tijdje geleden heb ik het nog eens nagevraagd bij de td of het noodzakelijk is om topics te sluiten bij 3000 postings en zij gaven aan dat dit wel de voorkeur heeft. Als het een topic is wat binnen afzienbare tijd toch stil zal vallen, is dat wat minder erg dan bij een topic wat veelvuldig gebruikt wordt zoals een Napraat, Roddel enz. topic.
Djessy schreef: ↑

29-06-2026 11:35

Ik heb begrepen dat het technisch niet meer nodig is om topics bij 3000 posts te sluiten. Waarom doen we dit nog steeds wel dan?

Reactie mod1 afgelopen nacht;

''Omdat we wel gemerkt hebben dat de server dan prettiger loopt. En heel veel forummers af en toe een fris topic fijn vinden. Maar het staat je vrij om een topic door te laten lopen.''

Toch wel een nieuwe openen dus?
Jankerd
De oude mag dicht mods, ik heb een nieuwe geopend.
There is always something happening, and it's usually right now
MajadeB schreef:
30-06-2026 19:47
Mij leek het de man die sprak, op een gegeven moment. Ik geloof niet dat dit een trol was die het topic met die intentie begon; doelbewust dit topic beginnen om te trollen. Nee, Ik denk dat dit iemand was die zich in het nauw voelde en uit onmacht ging strooien met trotsigheden/zaken om te laten zien dat man echt wel heel goed de Engelse taal vaardig is. Vind ik niet trollen.
Dat denk ik ook. Maar er is wel eens vaker iemand om zo’n reden geband wegens trollen. Bijvoorbeeld iemand die steeds een spatie voor de komma plaatste. (Niet dat dat de reden was maar om aan te duiden wie ik bedoel)
Ook reacties uit onmacht kunnen irritant zijn.
Uiteindelijk komt de definitie van trollen neer op de vraag: vinden de mods het irritant gedrag?
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Star⁴ schreef:
30-06-2026 17:50
Ach kom, die hele manier van schrijven, 'ik heb heel veel PB's gekregen om me te waarschuwen voor Napraat', het steeds blijven voeren/zuigen; schreeuwde troll hoor.
Oh dat heb ik gemist. Hoor. Ik bedoelde meer dat de OP en initiele vraagstelling weliswaar bizar, maar niet per se omwaar en/of trollerig leken
MajadeB schreef:
30-06-2026 19:47
Mij leek het de man die sprak, op een gegeven moment. Ik geloof niet dat dit een trol was die het topic met die intentie begon; doelbewust dit topic beginnen om te trollen. Nee, Ik denk dat dit iemand was die zich in het nauw voelde en uit onmacht ging strooien met trotsigheden/zaken om te laten zien dat man echt wel heel goed de Engelse taal vaardig is. Vind ik niet trollen.

Misschien ben ik naïef, maar volgens mij kan het gewoon nog steeds de TO zijn die bleef schrijven. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. En ze kon ook niet veel goed meer doen, er werd echt wel op heel veel slakken zout gelegd.

Vind de ban nog steeds absurd.
Eirlys schreef:
30-06-2026 10:57
Dat begreep ik ook inderdaad. Ja, ze had een wat typische manier van haar vraag stellen, maar ze werd ook wel op elk klein detail aangevallen.

Dat is wel des Viva’s, ik vond het ook wel meevallen allemaal.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
*Hestia* schreef:
01-07-2026 01:21
Dat is wel des Viva’s, ik vond het ook wel meevallen allemaal.
Ook dat is zo. Als iemand volgens een paar mensen irritant gedrag vertoont, dan heb je al snel de meute mee. Dat kan een paar pagina’s later weer een andere kant op gaan natuurlijk. En hoe meer kritiek hij/zij kreeg, hoe meer hij/zij het nodig vond om verbaal te “meppen”.

Ik vond persoonlijk wel dat hij/zij zoog en wat grof was, maar niemand had er (denk ik) ‘last’ van. Was eerder vermakelijk dan dat iemand anders er onder gebeukt ging. De ban vond ik ook wat heftig.
Solomio schreef:
30-06-2026 11:32
Mods, wat is überhaupt jullie definitie van trol/trollen?
Hebben we hier al antwoord op?
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven