Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 2977 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Sfinx schreef:
09-07-2026 13:24
Die pop-up komt op mijn laptop.
Op mijn telefoon krijg ik die pop-up niet maar in plaats daarvan de constant terugkerende melding over cookies.

Wat een afgrijselijke ontwikkeling dit. De doodsteek voor het forum.
Ik heb hem ook op telefoon. Laptop nog niet gebruikt.

Kan inderdaad de doodsteek zijn.

@Wieke, ik snap dat het geld kost.

Maar moet die constante pop up en de cookies etc?
Jankerd
WiekeV schreef:
09-07-2026 13:25
Wat is er geen doen aan? Dan kan ik dat terugkoppelen hier intern.

Wat betreft advertenties zien: daar is helaas geen ontkomen aan. Het forum draaiende houden an sich, zeker een actief forum (wat heel leuk is, maar kost natuurlijk ook gewoon meer), kost geld. Mensen laten betalen om het forum te zien willen we niet en zal ook nooit gebeuren, net als bij de toekomstige site. Dat blijft gratis, maar logischerwijs moet er wel geld verdiend worden.. Anders is er geen website en geen forum. Daar zijn simpelweg advertenties voor nodig, hoe vervelend sommigen dat ook vinden.

Maar dan kom je met een adblocker een heel eind.
Voor een goedlopend forum zonder bugs en fatsoenlijke moderaratie wil ik best betalen, maar voor dit forum? Hell no.
WiekeV schreef:

Wat betreft advertenties zien: daar is helaas geen ontkomen aan. Het forum draaiende houden an sich, zeker een actief forum (wat heel leuk is, maar kost natuurlijk ook gewoon meer), kost geld. Mensen laten betalen om het forum te zien willen we niet en zal ook nooit gebeuren, net als bij de toekomstige site. Dat blijft gratis, maar logischerwijs moet er wel geld verdiend worden.. Anders is er geen website en geen forum. Daar zijn simpelweg advertenties voor nodig, hoe vervelend sommigen dat ook vinden.
Waarom dan die melding dat je kunt betalen voor een forum zonder advertenties? Dan klopt jouw redenatie niet.
Jankerd
MarindaH schreef:
09-07-2026 12:48
Ik moet altijd al alle cookies accepteren om uberhaupt plaatjes te kunnen zien.
Heb je hier een screenshot van toevallig? Mocht je het tegenkomen, ontvang ik die heel graag! Dan kan ik het doorsturen. Hier intern hebben wij dit namelijk niet.
WiekeV schreef:
Tip: vraag gelijk even op welk apparaat mensen forummen (telefoon, iPad, laptop enz) en met welke dinges (Firefox, Safari, Ecosia, etc)
En vraag de mods om je bij te praten, want dit komt echt altijd terug. Ze hadden kunnen weten dat dit zou gaan gebeuren en ze weten ook ook dat jij beginnersfouten zoals ‘je eigen bericht editten’ zou gaan maken. Het is niet slim om hier zonder voorkennis te gaan aanmodderen.

Tip 2: blijf creatief denken in plaats van ‘logischerwijs’ en ‘simpelweg’. Over een paar jaar zijn deze methoden antiek. En de suggestie dat het forum geen verdienproduct is of zou moeten worden klopt vast niet. De advertenties zijn er niet om het forum te kunnen laten bestaan, maar om meer aan het forum te kunnen verdienen. En de geschiedenis leert dat het forum wél klaagt, maar vooral slikt als ze weer te opzichtig melkkoe worden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wat Feow zegt. 🫣
Jankerd
Als je dus klikt op akkoord op persoonlijke advertenties dan vinkt hij alle 407 partners weer aan om je gegevens mee te delen. Als je die dan weer uit vinkt in de cookie instellingen dan krijg je weer de vraag of je wilt betalen of dat je persoonlijke advertenties wilt. Als je dus kiest voor advertenties en een adblocker gebruikt om ze niet te zien worden wel je gegevens gedeeld met die 407 partners.
Yasmijn schreef:
09-07-2026 13:29
Ik heb hem ook op telefoon. Laptop nog niet gebruikt.

Kan inderdaad de doodsteek zijn.

@Wieke, ik snap dat het geld kost.

Komt de pop-up ook telkens terug wanneer je op 'Akkoord' klikt? Want dat zou niet horen en is ook geen bekende bug bij ons.. Dus als dat het geval is, hoor ik het graag!

@Feow, het lukt me niet om je te citeren, dus reageer ik even zo :-).
Tip: vraag gelijk even op welk apparaat mensen forummen (telefoon, iPad, laptop enz) en met welke dinges (Firefox, Safari, Ecosia, etc)
En vraag de mods om je bij te praten, want dit komt echt altijd terug. Ze hadden kunnen weten dat dit zou gaan gebeuren en ze weten ook ook dat jij beginnersfouten zoals ‘je eigen bericht editten’ zou gaan maken. Het is niet slim om hier zonder voorkennis te gaan aanmodderen.
De feedback was vooralsnog ook heel vaag, want ik lees alleen 'het is geen doen zo'. Ik heb echt meer info nodig als ik ergens mee aan de slag wil, of het hier wil terugkoppelen.. De vraag welk apparaat en welke browser is dan nog niet echt nodig -- maar ik neem je tip mee.
Een eigen bericht editten vind ik zelf geen beginnersfout haha, maar ook deze tip neem ik mee.
Tip 2: blijf creatief denken in plaats van ‘logischerwijs’ en ‘simpelweg’. Over een paar jaar zijn deze methoden antiek. En de suggestie dat het forum geen verdienproduct is of zou moeten worden klopt vast niet. De advertenties zijn er niet om het forum te kunnen laten bestaan, maar om meer aan het forum te kunnen verdienen. En de geschiedenis leert dat het forum wél klaagt, maar vooral slikt als ze weer te opzichtig melkkoe worden.
Ik waardeer je input en je betrokkenheid, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Die advertenties zijn (helaas) wel nodig om het forum te laten bestaan. Ik heb begrip voor jullie feedback en veel snap ik ook echt, ook van de berichten dat het te lang heeft stil gelegen. Die zie ik, lees ik, en begrijp ik. Maar dat het forum een verdienmodel is, is gewoon simpelweg (sorry) niet waar. Die aanname wil ik toch wel tegenspreken, want daar zit geen kern van waarheid in.

Maar dat bugs moeten worden verholpen en er meer aandacht naar het forum toe moet gaan, ben ik het helemaal mee eens en wil ik me ook echt voor inzetten.
Yasmijn schreef:
09-07-2026 13:29
Krijg je de pop-up ook constant als je op 'Akkoord' hebt geklikt?
Lilith schreef:
09-07-2026 13:30
Maar dan kom je met een adblocker een heel eind.
Voor een goedlopend forum zonder bugs en fatsoenlijke moderaratie wil ik best betalen, maar voor dit forum? Hell no.
Je hoeft ook niet te betalen, we zouden het forum nooit betaald maken.
Yasmijn schreef:
09-07-2026 13:31
Waarom dan die melding dat je kunt betalen voor een forum zonder advertenties? Dan klopt jouw redenatie niet.
Sorry, ik snap hier even niet wat je bedoelt -- kan je het uitleggen? We zullen mensen nooit laten betalen om het forum (of de site) te zien, dat was zo en blijft zo. Als je het volledige advertentieloos wil zien, dan kost het edit: per maand inderdaad € 1,99 -- maar qua content of gebruiken verandert dat niets, alleen de advertenties die er dan niet zijn.
wiekev wijzigde dit bericht op 09-07-2026 13:58
Reden: Is inderdaad per maand, niet eenmalig
1.44% gewijzigd
De pop up komt inderdaad steeds terug. Ik zit op iPhone, Safari.
Jankerd
Yasmijn schreef:
09-07-2026 13:48
De pop up komt inderdaad steeds terug. Ik zit op iPhone, Safari.
Even voor de volledigheid: hij komt telkens terug, nadat je op 'Akkoord' hebt geklikt?
Wieke, kijk anders ook even in het bugtopic. Daar wordt ook over deze onverwachte ontwikkeling geschreven.
Jankerd
WiekeV schreef:
09-07-2026 13:49
Even voor de volledigheid: hij komt telkens terug, nadat je op 'Akkoord' hebt geklikt?
Yep.
Jankerd
Yasmijn schreef:
09-07-2026 13:50
Yep.
Check, heb het doorgegeven. Thanks! Ga nu in het andere topic kijken.
WiekeV schreef:

Sorry, ik snap hier even niet wat je bedoelt -- kan je het uitleggen? We zullen mensen nooit laten betalen om het forum (of de site) te zien, dat was zo en blijft zo. Als je het volledige advertentieloos wil zien, dan kost het eenmalig € 1,99 -- maar qua content of gebruiken verandert dat niets, alleen de advertenties die er dan niet zijn.
Er staat € 1,99 PER MAAND voor reclamevrij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
WiekeV schreef:

Sorry, ik snap hier even niet wat je bedoelt -- kan je het uitleggen? We zullen mensen nooit laten betalen om het forum (of de site) te zien, dat was zo en blijft zo. Als je het volledige advertentieloos wil zien, dan kost het eenmalig € 1,99 -- maar qua content of gebruiken verandert dat niets, alleen de advertenties die er dan niet zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
WiekeV schreef:
09-07-2026 13:37
Heb je hier een screenshot van toevallig? Mocht je het tegenkomen, ontvang ik die heel graag! Dan kan ik het doorsturen. Hier intern hebben wij dit namelijk niet.

Dit is als vragen om een screenshot van mijn ontbijt vanmorgen. Als je de cookiemeldingen alles afwees, kon je geen plaatjes zien. Foto's e.d. die forummers plaatsen. Om die wel te kunnen blijven zien, moest je alle cookies accepteren. Hoe fout ook.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
himalaya schreef:
09-07-2026 13:51

Voor "slechts" 24 euro per jaar een slecht werkend forum en je gegevens naar 407 partners. Top!

Er staat dat je op 'meer informatie' kunt klikken, maar waar dan?

Afbeelding
Tjezus, wat vals
himalaya schreef:
09-07-2026 13:51
Ik was zo geschokt dat ik niet heb gezien waar dat geld heengaat.
Jankerd
MevrouwJack schreef:
09-07-2026 13:58
Voor "slechts" 24 euro per jaar een slecht werkend forum en je gegevens naar 407 partners. Top!

Afbeelding
Heb dit ook doorgegeven, daar moet een link staan inderdaad.
MarindaH schreef:
09-07-2026 13:52
Dit is als vragen om een screenshot van mijn ontbijt vanmorgen. Als je de cookiemeldingen alles afwees, kon je geen plaatjes zien. Foto's e.d. die forummers plaatsen. Om die wel te kunnen blijven zien, moest je alle cookies accepteren. Hoe fout ook.
Ik heb ook dit doorgegeven, het is bij ons nog niet bekend dus daarom helpt een screenshot altijd. Gaan het proberen uit te zoeken.
MevrouwJack schreef:
09-07-2026 13:58

Afbeelding
Zoals iemand al zei: doodsteek.
Ik ga ammenooitniet €24 betalen voor dit gammele product.
Jankerd
En waarom zou ik voor iets gaan betalen waarvoor ik ook een adblocker kan gebruiken?
Wat gebeurt er met die 407 partners als je de upgrade doet? Niet dat ik dat van plan ben, maar als je doorklikt richting dat Supertab verhaal kom je die partners nooit meer tegen. Dus hoe weiger je überhaupt de niet-noodzakelijke cookies e.d.?
Tjezus, wat vals
Lilith schreef:
09-07-2026 14:05
En waarom zou ik voor iets gaan betalen waarvoor ik ook een adblocker kan gebruiken?

Dat zou alleen vanuit goodwill zijn en die goodwill zal dit zwaar verwaarloosde en uitstervende forum op dit moment echt niet hebben.

Tip voor de juiste volgorde: eerst maak je een normaal werkend forum (met aanwezige moderatie) waarbij je laat zien dat je echt om je forummers geeft, daarna ga je dit soort dingen eens implementeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven