Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 2977 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Ik heb wat vreemds met mijn laatste (twee) reacties. Ik schreef mee in het topic tweede kinderwens bij chronische ziekte en om 8.17 postte ik een reactie die niet verscheen, maar voor mijzelf wel zichtbaar wat bij loepen/eigen reacties bekijken.

Om 9.00 heb ik dezelfde reactie nog eens gekopieerd en in het topic geplaatst, die zie ik daar nu wel, maar deze vind ik dan weet niet terug bij loepen/eigen reacties bekijken.
Edit: nu zie ik mijn eigen reactie wel, maar waar mijn reactie van 8.17 is gebleven? Ik kan er ook niet naartoe "springen".
Nav het topic wat nu loopt over WhatsApp voor 12 jarige. Jullie hebben het topic over meidenhuizen mee naar achter genomen voor overleg maar het is nooit meer terug gekomen. Zijn jullie er inmiddels uit?
Serieus, geld vragen voor reclamevrij forummen?
Is dat nu die 'vernieuwing"?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
cowandchicken schreef:
09-07-2026 12:01
?
Jankerd
Djessy schreef:
09-07-2026 12:08
?
Ik kreeg daar een pop-up over.
cowandchicken schreef:
09-07-2026 12:11
Ik kreeg daar een pop-up over.
Heb je geen addblocker?
Jankerd
cowandchicken schreef:
Je kan ervoor kiezen om op 'Akkoord' te klikken, en dan blijft het forum gewoon zoals het is en is geweest. Verandert helemaal niets voor jullie, dat staat er ook bij. De functionaliteit van het forum blijft voor iedereen exact gelijk.

Overigens zal dit ook zo zijn op de nieuwe site; je kan die gewoon bekijken met advertenties, of ervoor kiezen eenmalig € 1,99 te betalen. Die keuze is helemaal aan jullie en niet verplicht. En nogmaals: er verandert helemaal niets voor jullie.
Djessy schreef:
09-07-2026 12:12
Heb je geen addblocker?
Jawel, maar ik moest nu verplicht alle cookies accepteren, die je eerst gewoon kon afwijzen.
En anders betalen dus.
cowandchicken schreef:
09-07-2026 12:16
Jawel, maar ik moest nu verplicht alle cookies accepteren, die je eerst gewoon kon afwijzen.
En anders betalen dus.

Ik ook, heel irritant
Djessy schreef:
09-07-2026 12:12
Heb je geen addblocker?
Ik niet, nooit gehad ook.
Het enige waar ik qua instellingen moeite mee had is de periode dat je enkel de functionaliteiten optimaal kon benutten als je alles accepteerde. Zat ik met een forum zonder plaatjes.. Niet toevallig de periode dat er nóg meer mensen overstapten op betere forumalternatieven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Het is geen doen..

Per topic wat ik open én per bladzijde die ik vooruit wil gaan, krijg ik nu die cookies melding. Twee keer zelfs.

Ik kies voor ‘meer informatie’ en dan op ‘alles weigert’.
Repeat.

Dan kan ik die bladzijde lezen, maar als ik naar een andere bladzijde/topic wil, krijg ik wéér hetzelfde.

Als ik aangeef dat ik geen cookies wil, dan geldt dat toch voor de hele site?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
cowandchicken schreef:
Mijn bek viel ook open daarnet.
Delulu
Ik kon helemaal niet verder zonder alle cookies the accepteren - volgens mij is dat niet legaal... Heb het voor nu even geaccepteerd maar als dit niet verandert ga ik wel een ander forum zoeken. Voor mij geen tracking cookies!
WiekeV schreef:
09-07-2026 12:14
Je kan ervoor kiezen om op 'Akkoord' te klikken, en dan blijft het forum gewoon zoals het is en is geweest. Verandert helemaal niets voor jullie, dat staat er ook bij. De functionaliteit van het forum blijft voor iedereen exact gelijk.

Overigens zal dit ook zo zijn op de nieuwe site; je kan die gewoon bekijken met advertenties, of ervoor kiezen eenmalig € 1,99 te betalen. Die keuze is helemaal aan jullie en niet verplicht. En nogmaals: er verandert helemaal niets voor jullie.

Nou, dan dus geen nieuwe site voor mij :proud:
WiekeV schreef:
09-07-2026 12:14

Er verandert dus wel degelijk iets als je verplicht wordt om alle cookies te accepteren.
Ik moet altijd al alle cookies accepteren om uberhaupt plaatjes te kunnen zien.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
MarindaH schreef:
09-07-2026 12:48
Ja, dit. Niet dat ik dat wil maar een forum zonder plaatjes is nou ook niet bepaald gezellig.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
himalaya schreef:
09-07-2026 12:31
Het is geen doen..

Per topic wat ik open én per bladzijde die ik vooruit wil gaan, krijg ik nu die cookies melding. Twee keer zelfs.

Repeat.

Dan kan ik die bladzijde lezen, maar als ik naar een andere bladzijde/topic wil, krijg ik wéér hetzelfde.

Ik heb hetzelfde. Dat is volgens mij tegen de wet.

Google AI zegt:
Nee, dat mag in principe niet. Een website hoort jouw keuze te onthouden.Wanneer je een cookiebanner invult (accepteren of weigeren), moet de website die keuze opslaan. Dit gebeurt meestal via een functionele cookie. Het op iedere subpagina opnieuw tonen van de melding is in strijd met de wet om de volgende redenen:In strijd met gebruikersgemak: De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) stelt dat toestemming vrijwillig moet zijn. Door de melding op elke pagina te herhalen, wordt de bezoeker onder druk gezet om ("moegestreden") uiteindelijk maar op 'accepteren' te klikken. Dit heet een dark pattern.Geen weigermogelijkheid: Als het systeem jouw keuze om te weigeren niet onthoudt en de banner blijft tonen, respecteert de website jouw privacykeuze niet.

Het kan ook een technische fout zijn, maar dit mag dus absoluut niet.
himalaya schreef:
09-07-2026 12:31
Het is geen doen..

Repeat.

Bedoel je dat je elke keer opnieuw de vraag krijgt of je ze accepteert, dus dat die nieuwe pop-up telkens terugkomt? Ik heb het gelijk doorgegeven intern, dan kunnen ze ernaar kijken. Want dat klopt niet, dat je 'm telkens krijgt. Ik edit m'n bericht hier zodra ik terugkoppeling / meer info heb!
Wat een verschrikking zo! Ook met adblocker advertenties.

Er verandert wel degelijk wat. En niet ten goede. Geen doen zo.
Jankerd
MarindaH schreef:
09-07-2026 12:48
Heb dit ook meteen nagevraagd!
WiekeV schreef:
09-07-2026 13:18
Bedoel je dat je elke keer opnieuw de vraag krijgt of je ze accepteert, dus dat die nieuwe pop-up telkens terugkomt? Ik heb het gelijk doorgegeven intern, dan kunnen ze ernaar kijken. Want dat klopt niet, dat je 'm telkens krijgt. Ik edit m'n bericht hier zodra ik terugkoppeling / meer info heb!

Liever niet. Mensen zien dat namelijk niet als een nieuw bericht dus iedereen die deze post al gelezen heeft gaat je geëditte bericht niet zien. Dus graag gewoon een nieuw bericht posten zodat het voor iedereen zichtbaar is.
WiekeV schreef:
09-07-2026 13:18
Die pop-up komt op mijn laptop.
Op mijn telefoon krijg ik die pop-up niet maar in plaats daarvan de constant terugkerende melding over cookies.

Wat een afgrijselijke ontwikkeling dit. De doodsteek voor het forum.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Yasmijn schreef:
09-07-2026 13:21
Wat een verschrikking zo! Ook met adblocker advertenties.

Er verandert wel degelijk wat. En niet ten goede. Geen doen zo.
Wat is er geen doen aan? Dan kan ik dat terugkoppelen hier intern.

Wat betreft advertenties zien: daar is helaas geen ontkomen aan. Het forum draaiende houden an sich, zeker een actief forum (wat heel leuk is, maar kost natuurlijk ook gewoon meer), kost geld. Mensen laten betalen om het forum te zien willen we niet en zal ook nooit gebeuren, net als bij de toekomstige site. Dat blijft gratis, maar logischerwijs moet er wel geld verdiend worden.. Anders is er geen website en geen forum. Daar zijn simpelweg advertenties voor nodig, hoe vervelend sommigen dat ook vinden.
Sfinx schreef:
09-07-2026 13:24
Die pop-up komt op mijn laptop.
Op mijn telefoon krijg ik die pop-up niet maar in plaats daarvan de constant terugkerende melding over cookies.

Wat een afgrijselijke ontwikkeling dit. De doodsteek voor het forum.
Ik forum mobiel met adblocker en krijg geen enkele melding. Da's ook raar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven