Vraag het de mods 2025-2026
vrijdag 4 juli 2025 om 09:20
Beste forummers,
In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.
Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.
Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215
Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711
en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716
Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576
En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:
https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum.
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.
Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.
Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215
Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711
en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716
Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576
En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:
https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum.
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
donderdag 9 juli 2026 om 14:10
Het zijn niet gewoon reclames, het zijn PERSOONLIJKE reclames. Je moet dus tracking cookies accepteren. Dat kan echt niet. Volgens mij is het zelfs verboden maar daar kunnen de mensen met een juridische achtergrond meer van zeggen misschien.WiekeV schreef: ↑09-07-2026 13:25Wat is er geen doen aan? Dan kan ik dat terugkoppelen hier intern.
Wat betreft advertenties zien: daar is helaas geen ontkomen aan. Het forum draaiende houden an sich, zeker een actief forum (wat heel leuk is, maar kost natuurlijk ook gewoon meer), kost geld. Mensen laten betalen om het forum te zien willen we niet en zal ook nooit gebeuren, net als bij de toekomstige site. Dat blijft gratis, maar logischerwijs moet er wel geld verdiend worden.. Anders is er geen website en geen forum. Daar zijn simpelweg advertenties voor nodig, hoe vervelend sommigen dat ook vinden.
sfinx wijzigde dit bericht op 09-07-2026 14:11
7.16% gewijzigd
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
donderdag 9 juli 2026 om 14:10
WiekeV schreef: ↑09-07-2026 13:46Ik waardeer je input en je betrokkenheid, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Die advertenties zijn (helaas) wel nodig om het forum te laten bestaan. Ik heb begrip voor jullie feedback en veel snap ik ook echt, ook van de berichten dat het te lang heeft stil gelegen. Die zie ik, lees ik, en begrijp ik. Maar dat het forum een verdienmodel is, is gewoon simpelweg (sorry) niet waar. Die aanname wil ik toch wel tegenspreken, want daar zit geen kern van waarheid in.
Maar dat bugs moeten worden verholpen en er meer aandacht naar het forum toe moet gaan, ben ik het helemaal mee eens en wil ik me ook echt voor inzetten.
Het forum heeft al jarenlang advertenties, en de bugs hebben zich alleen maar opgestapeld.
En nu willen jullie € 1.99 per maand voor reclamevrij forummers.
Maar de bugs blijven bestaan, want daar was en is geen geld voor.
Zoiets?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 9 juli 2026 om 14:11
S-Groot schreef: ↑09-07-2026 14:09Dat zou alleen vanuit goodwill zijn en die goodwill zal dit zwaar verwaarloosde en uitstervende forum op dit moment echt niet hebben.
Tip voor de juiste volgorde: eerst maak je een normaal werkend forum (met aanwezige moderatie) waarbij je laat zien dat je echt om je forummers geeft, daarna ga je dit soort dingen eens implementeren.
Zo krijg je toch ook nooit nieuwe gebruikers meer.
Tjezus, wat vals
donderdag 9 juli 2026 om 14:13
‘ Tip voor de juiste volgorde: eerst maak je een normaal werkend forum (met aanwezige moderatie) waarbij je laat zien dat je echt om je forummers geeft, daarna ga je dit soort dingen eens implementeren.’
Absoluut dit.
En ook zonder vooraankondiging.
Niet netjes. En de ervaring leert dat dit soort dingen nooit zonder moeilijkheden gaan.
Absoluut dit.
En ook zonder vooraankondiging.
Niet netjes. En de ervaring leert dat dit soort dingen nooit zonder moeilijkheden gaan.
yasmijn wijzigde dit bericht op 09-07-2026 14:15
12.16% gewijzigd
Jankerd
donderdag 9 juli 2026 om 14:15
Volgens mij ook.
De smaken horen te zijn:
1) betalen voor advertentie-vrij forummen
2) advertenties accepteren, maar dan 'algemeen' en niet 'gepersonaliseerd' = alleen functionele cookies accepteren
3) advertenties accepteren, 'gepersonaliseerd' = alle cookies accepteren
Optie 2 ontbreekt nu.
Je wordt nu gedwongen álle cookies te accepteren en dat mag niet.
Dit is overigens vrij gemakkelijk te herstellen door de technische mensen.
Dinges
donderdag 9 juli 2026 om 14:15
Waar komt die behoefte toch vandaan?
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 9 juli 2026 om 14:25
donderdag 9 juli 2026 om 14:33
Op mij impliceert deze vraag dat je dus momenteel twee keuzes hebt:
Op akkoord klikken en dan zou het constant oppeppen weg moeten zijn.
Niet op akkoord klikken en naast advertenties ook de pop-up die steeds terugkomt accepteren, moet je maar op akkoord klikken.
Verder zijn de concurrenten eerlijker over het willen verdienen aan het forum.
Ik geloof geen seconde in nobele motieven. Je wil het platform gebruiken en uitbreiden. Je wil die vele meelezers binnenharken en uitbreiden. Daar is niks mis mee.
Er is wél wat mis met geld vragen voor een pover product en doen alsof er niets veranderd. Want er verandert wél wat. Slikken of stikken.
Vooralsnog is in de afgelopen jaren vooral gebleken dat mensen elkaar adblockers aanraden en een ander forum wat beter werkt. (Maar dat laatste is zoiets als de Jordaan verlaten om in de Blauwe Stad te gaan wonen, dan stap ik liever om de junks en hondenpoep heen)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 9 juli 2026 om 14:45

Het is gewoon niet waar dat alles hetzelfde blijft of dat je een keuze hebt.
Op iPad, Safari, zal je eerst moeten betalen óf alle cookies accepteer met trackingen voor je überhaupt het forum op kunt.
Ik had geen adblocker en zag gewoon alle niet-gepersonaliseerde reclame en kon forummen.
Bah. Ik ga die tracking niet blijvend accepteren en zéker niet betalen voor een pover forum, sorry.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 9 juli 2026 om 15:11
Klopt, dat zijn inderdaad de opties. Ik lees al jullie feedback en heb het ook allemaal intern doorgegeven. Veel van de comments snap ik namelijk wel en begrijp ik ook. Ik schreef dit ook al in het andere topic, maar kopieer het ook even hier:feow schreef: ↑09-07-2026 14:45
Het is gewoon niet waar dat alles hetzelfde blijft of dat je een keuze hebt.
Op iPad, Safari, zal je eerst moeten betalen óf alle cookies accepteer met trackingen voor je überhaupt het forum op kunt.
Ik had geen adblocker en zag gewoon alle niet-gepersonaliseerde reclame en kon forummen.
Bah. Ik ga die tracking niet blijvend accepteren en zéker niet betalen voor een pover forum, sorry.
Ik heb zojuist even gebeld met alle vragen en onduidelijkheden hierover, en mochten jullie die nog hebben, stel ze vooral in dit topic of in dit topic.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een waarschuwing gegeven dat onze oude pop-up over cookies niet meer goed was, en dus veranderd moest worden. Zij zijn in gesprek met ons gegaan over wat mogelijk is, waar het aan moet voldoen, waarom de oude niet meer goed was, etc.
Deze nieuwe pop-up is daar het resultaat van. Dit is (even voor de duidelijkheid) dus ook geen keuze van mij geweest en geldt ook niet voor VIVA, maar voor heel Kompas.
Meerdere sites zijn ook, vanwege deze waarschuwingen, al omgeschakeld naar een Pay-or-Consent stelsel.
Ik schreef het al eerder, maar het is helaas wel gewoon echt zo dat websites, en zo ook dus dit forum, advertenties nodig heeft om nog voort te kunnen bestaan. Dus niet om geld aan te verdienen, maar om überhaupt in de lucht te kunnen blijven.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik jullie feedback en kritiek over de gang van zaken hier de laatste tijd (jaren) niet heb gelezen en niet meeneem, want die snap ik heel goed. En daar wil ik ook echt mee aan de slag en ben ik ook actief mee bezig achter de schermen, qua bugs en verbeteringen.
donderdag 9 juli 2026 om 15:31
donderdag 9 juli 2026 om 15:32
S-Groot schreef: ↑09-07-2026 14:09Dat zou alleen vanuit goodwill zijn en die goodwill zal dit zwaar verwaarloosde en uitstervende forum op dit moment echt niet hebben.
Tip voor de juiste volgorde: eerst maak je een normaal werkend forum (met aanwezige moderatie) waarbij je laat zien dat je echt om je forummers geeft, daarna ga je dit soort dingen eens implementeren.
Dat vind ik een slim idee.
•
donderdag 9 juli 2026 om 15:32
WiekeV schreef: ↑09-07-2026 15:11Klopt, dat zijn inderdaad de opties. Ik lees al jullie feedback en heb het ook allemaal intern doorgegeven. Veel van de comments snap ik namelijk wel en begrijp ik ook. Ik schreef dit ook al in het andere topic, maar kopieer het ook even hier:
Ik heb zojuist even gebeld met alle vragen en onduidelijkheden hierover, en mochten jullie die nog hebben, stel ze vooral in dit topic of in dit topic.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een waarschuwing gegeven dat onze oude pop-up over cookies niet meer goed was, en dus veranderd moest worden. Zij zijn in gesprek met ons gegaan over wat mogelijk is, waar het aan moet voldoen, waarom de oude niet meer goed was, etc.
Deze nieuwe pop-up is daar het resultaat van. Dit is (even voor de duidelijkheid) dus ook geen keuze van mij geweest en geldt ook niet voor VIVA, maar voor heel Kompas.
Meerdere sites zijn ook, vanwege deze waarschuwingen, al omgeschakeld naar een Pay-or-Consent stelsel.
Ik schreef het al eerder, maar het is helaas wel gewoon echt zo dat websites, en zo ook dus dit forum, advertenties nodig heeft om nog voort te kunnen bestaan. Dus niet om geld aan te verdienen, maar om überhaupt in de lucht te kunnen blijven.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik jullie feedback en kritiek over de gang van zaken hier de laatste tijd (jaren) niet heb gelezen en niet meeneem, want die snap ik heel goed. En daar wil ik ook echt mee aan de slag en ben ik ook actief mee bezig achter de schermen, qua bugs en verbeteringen.
Het gaat niet om wel of geen advertenties. Laat dat de discussie niet vertroebelen!
Het gaat om gepersonaliseerde advertenties.
Snap je het verschil?
En ik zou graag het bericht van AP hier wil lezen dat hoe het nu gaat conform AVG en GDPR is, want volgens mij is dat niet het geval.
Dinges
donderdag 9 juli 2026 om 15:34
Als ik dat toen al wist, had ik dat zeker gedaan. Maar dat wist ik niet, dus vandaar. Nogmaals: het is niet mijn beslissing, maar een beslissing dat voor alle titels van Kompas (en inmiddels meerdere platformen daarbuiten ook) geldt, na een waarschuwing en uitgebreid overleg met de Autoriteit Persoonsgegevens. Niet een beslissing die zomaar genomen is, maar wel eentje waar ik niets aan kan veranderen.
donderdag 9 juli 2026 om 15:44
We houden ons hiermee juist strikt aan de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouder eist inderdaad dat we bezoekers een directe keuze geven. De privacywetgeving staat dit model (Pay or Consent) expliciet toe: het aanbieden van een klein betaald bedrag geldt wettelijk als een gelijkwaardig alternatief voor wie absoluut geen advertentiecookies wilt.Courage schreef: ↑09-07-2026 15:32Het gaat niet om wel of geen advertenties. Laat dat de discussie niet vertroebelen!
Het gaat om gepersonaliseerde advertenties.
Snap je het verschil?
En ik zou graag het bericht van AP hier wil lezen dat hoe het nu gaat conform AVG en GDPR is, want volgens mij is dat niet het geval.
donderdag 9 juli 2026 om 15:46
Ik zei toch al eerder dat het niet om het fenomeen advertenties gaat. Het gaat om de PERSOONLIJKE advertenties. Dus de verplichting om te worden getrackt. Waarom ga je daar niet op in?WiekeV schreef: ↑09-07-2026 15:11Klopt, dat zijn inderdaad de opties. Ik lees al jullie feedback en heb het ook allemaal intern doorgegeven. Veel van de comments snap ik namelijk wel en begrijp ik ook. Ik schreef dit ook al in het andere topic, maar kopieer het ook even hier:
Eerst plaats je goed nieuws: we gaan iets moois van het forum maken! En bijna de allereerste actie is vervolgens het forum betaald maken of tracking cookies accepteren.
Hoe denk je dat dat overkomt?
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
donderdag 9 juli 2026 om 15:54
Snap dit helemaal -- en op je bovenste commentaar ben ik ingegaan in mijn reactie erboven.Sfinx schreef: ↑09-07-2026 15:46Ik zei toch al eerder dat het niet om het fenomeen advertenties gaat. Het gaat om de PERSOONLIJKE advertenties. Dus de verplichting om te worden getrackt. Waarom ga je daar niet op in?
Eerst plaats je goed nieuws: we gaan iets moois van het forum maken! En bijna de allereerste actie is vervolgens het forum betaald maken of tracking cookies accepteren.
Hoe denk je dat dat overkomt?
En snap ook hoe het overkomt. En als ik zelf had mogen beslissen, had ik het ook liever anders gedaan -- maar dat gaat helaas niet. Dit is een beslissing na gesprekken met AP, nadat Kompas een waarschuwing van ze heeft gekregen. Daar kan ik helaas gewoon niets aan doen en er moest iets veranderd worden anders riskeer je een flinke boete. Ik snap heus dat het op een vervelende manier over kan komen op veel van jullie.
donderdag 9 juli 2026 om 15:58