Wij roepen wederom een eind weg!

04-12-2017 16:33 2194 berichten
Zo goed Drackie?
Alle reacties Link kopieren
twilight84 schreef:
12-02-2018 19:56
Oudblond jouw avondeten klinkt lekker!
Mag ik het recept? :) :)

Beterschap voor de zieken!
Ik gebruik dit recept: https://www.paolos.nl/de-originele-bolo ... bolognese/ Met eigen aanpassingen. Ik doe geen room en maak het met rode wijn (en wel wat meer dan hier gebruikt wordt en ik doe er wat minder water bij). Meestal bak je eerst het gehakt rul, maar voor Ragu is het echt lekkerder als je eerst de groenten stooft en dan pas het gehakt erbij doet. Kost even roeren om het rul te krijgen, maar is lekkerder. Oh ik doe er trouwens ook verse gesneden basilicum bij. Ik maak het in een Le Creuset die ik als alle ingredienten erin zitten een paar uur in de oven zet met het deksel erop. Het kost je een middag maar je weet echt niet wat je proeft! En je hebt trouwens maar heel weinig saus per portie nodig omdat de smaak zo vol is en ik neem alle hoeveelheden dubbel dan heb ik een grote pan en veel porties en die oventijd wordt goed benut! Ik neem een pasta die goed kleeft: tagliatelle of vlindertjes pasta zijn hier favoriet.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ohhh dit ga ik zeker onthouden!
Nog nooit gehoord van een le creuset. En ik zal eens kijken of mijn pannen wel eens in de oven mogen, of dat ik daar speciale pannen voor nodig ben...
Of zou het ook gewoon in een glazen ovenschaal kunnen ?
En gebruik jij dan en rode en witte wijn? Of gewoon alleen de rode?
Een ovenschaal doet de truuk niet omdat glas de warmte niet 'inwendig vasthoudt en reguleert'. Je kan een gewone soeppan gebruiken en die op laag vuur een paar uur laten sudderen, maar elke gietijzeren pan kan de oven in en dat is echt lekkerder. Le Creuset is een (duur) merk, maar als je in de kringloop kijkt, vindt je vaak gietijzeren pannen voor zowat niets. Door het materiaal heb je eigenlijk een 'oven in een oven' : Gietijzer geeft de warmte aan de inhoud af waardoor je maaltje zowat niet kan verbranden en gelijkmatig gaart waardoor de smaken goed 'blenden'. Ik kijk af en toe in de oven hoe 'nat' het nog is en roer het om. Soms moet ik wat water bijvoegen, soms moet ik de pan nog even met open deksel op het fornuis zetten om het vocht te laten verdampen. Het is zeker geen 'lopende' saus maar echt iets wat je met een lepel op je pasta kan scheppen en dat je er doorheen moet roeren.
Ik gebruik alleen rode wijn, dat vinden wij voller en lekkerder. Maar dat is natuurlijk gewoon smaakgebonden.
oudblond wijzigde dit bericht op 12-02-2018 20:48
15.18% gewijzigd
Kan je dat ook laten sudderen zoals suddervlees? Dan ga ik het denk eens proberen! Recept in elk geval opgeslagen.
Hawelry schreef:
12-02-2018 20:44
Kan je dat ook laten sudderen zoals suddervlees? Dan ga ik het denk eens proberen! Recept in elk geval opgeslagen.
Ja hoor dat kan. Heel zacht vuur en heel vaak roeren en het duurt wat langer. Ik heb echt geen aandelen maar nadat ik dit gegeten had bij vrienden in Italië wil ik mijn bolognaise niet anders meer :$ Stoofvlees braad ik trouwens ook aan op het fornuis en gaat dan ook de oven in. Als je dit soort gerechten lekker vindt kan je misschien in de kringloop een keer een gietijzeren pan scoren.
Mijn curry was lekker, maar veel te pittig voor mij. Was een uitprobeersel, maar volgende keer moet ik toch echt zuiniger doen met de kruiden. Ik kan niet zo goed tegen pittig namelijk.

Ik had het over een ‘lekker rustig weekje’ maar mijn week is eigenlijk gewoon veel te leeg. Ik heb zaterdag een bruiloft en dat is het eerste wat er in de agenda staat. Is niet goed voor mij. Ik denk dat ik deze week maar ga besteden aan de laatste dozen uitpakken (schandalig dat dat na een half jaar nog steeds niet is gebeurd) en alvast mijn adminstratie uitzoeken voor de belastingaangifte. Misschien ook eindelijk weer eens een boek lezen.
Blondje, jouw recept is bijna identiek aan die van mij. Alleen doe ik het zonder wijn en met Italiaanse kruiden en paprika en chilipoeder. Verder doe ik er ook nog prei en knoflook in. In die van jou zitten geen kruiden zag ik, is hij dan niet te flauw?

Hal, is je quiche gelukt?

Drackie, Indisch eten vind ik vaak te pittig inderdaad. Misschien kun je van de week een paar keer gaan wandelen ofzo?
De rode wijn doet heel veel Prada. En ik doe er basilicum en wat peper bij. Hij is zeker niet flauw. De smaak is heel 'vol'.
Ah ja, dat maakt de smaak inderdaad voller.
Ha gezellig, de fanfare komt net voorbij. Altijd leuk om te zien, ze spelen leuk en alle instrumenten zijn verlicht.
Oh dat is echt wel speciaal Prada! Woon jij in carnavalgebied of is er een andere aanleiding?
Wandelen (en fietsen ook trouwens) lukt mij niet zo goed Prada, lichamelijk.

Ik bedenk me dat ik vrijdag ook nog taart moet bakken voor de bruiloft. Dus ik denk dat het wel goed komt met mijn week.

Wat leuk, de fanfare.
Oudblond schreef:
12-02-2018 22:07
Oh dat is echt wel speciaal Prada! Woon jij in carnavalgebied of is er een andere aanleiding?
Nee niet echt een carnavalsgebied waar mensen helemaal los gaan op straat maar meer een gestructureerde carnaval. En we hebben in dit gat de grootste optocht van de Noorderkempen op zondag, daarvoor komen ze zelfs van over de grens met hun wagens om daaraan mee te doen. Voor de rest speelt het zich vooral in de sporthal en de cafe's plaats. Net als vandaag, dan merk je hier niets van de carnaval en dan komt s'avonds toch even de fanfare door de straat. Ik denk morgen ook nog maar dat weet ik niet zeker.
Het is hier met de optocht zondag's veel confetti en rotzooi op straat en begin van de avond is alles weer helemaal schoongeveegd. Gestructureerd allemaal hier dus. Netjes hoor.
Ik woon tegen Brabant aan dus daar trekken de meesten naartoe om carnaval te vieren. Behalve met de optocht dan.
Haha jij bakt wat taarten Drackie, leuk hoor. Jammer dat je niet goed kunt bewegen. Ik kon het ook niet omdat alles helemaal stil lag door de longen maar nu doe ik 1x per week yoga en 1x per week fitness en ik merk echt dat het mijn lichaam goed doet. Ik doe het ook lekker in mijn eigen tempo en als ik halfverwege de yoga even op adem moet komen stop ik gewoon even.
Hoe komt het dat bewegen bij jou moeilijk gaat? Als je het wilt vertellen hoor.
Haha ja dat is toeval hoor, normaal bak ik eigenlijk bijna nooit taart maar nu inderdaad best regelmatig.

Ik heb een aangeboren afwijking aan zowel heupen (heupdysplasie) als voeten (holvoeten). Bewegen is altijd lastig geweest. Mijn spierkracht is ook altijd behoorlijk slecht geweest, ondanks veel oefenen als kind kwam ik toentertijd al nauwelijks vooruit op de fiets, en nog steeds. Ook lopen gaat langzaam en houd ik maar kort vol. Mijn motoriek is daarnaast erg slecht (als kind de diagnose motorische ontwikkelingsstoornis gekregen) en ik val snel. Ik zou wel wat meer moeten bewegen om wat ik kan in elk geval te ‘onderhouden’ maar ik kan je vertellen dat bewegen echt níet leuk is als het zo ontzettend veel moeite kost. Ik heb er dus ook een spuughekel aan.
Oh dat is echt naar om te horen. En dan ook dat je weet dat er geen vooruitgang in zit en je nooit goed kunt bewegen. En als je dan zo'n moeite hebt om te bewegen kan ik me voorstellen dat je er een spuughekel aan hebt. :hug:
Heftig verhaal Drackie.

Die ovenschalen van Le Creuset zijn echt geweldig. Sowieso een leuke winkel!
Ja, maar niet bewegen is natuurlijk hartstikke dom als het al zoveel moeite kost. Daar wordt het ook bepaald niet beter van. Maar het is zo moeilijk om mezelf te motiveren, omdat het zoals ik al zei echt niet leuk is om te bewegen zo, en omdat het toch nooit echt goed wordt. Maar ik hoop wel dat mijn gewichtsverlies er uiteindelijk ook aan bij gaat dragen dat het iets beter wordt. Want het is wel slechter geworden afgelopen jaren en dat was eigenlijk niet nodig geweest als ik mijn conditie had bijgehouden. En misschien vind ik ooit een sport die ik leuk vind en die me redelijk af gaat. Ik vind dansen leuk, maar ja, dat gaat echt niet. :|
Kun je jezelf niet afleiden tijdens het bewegen Drackie? Bijvoorbeeld met muziek, of door te fotograferen.
Drackie: hier ook een holvoetje. Generatie voor jou. Ik ben gelukkig altijd op ballet geweest. Heb het zelf tot het ballet van Vlaanderen geschopt, En hypermobiel en en en.... Ik weet nu dat ik dankzij chrohn ook reuma klachten heb, Weten waar ik aan toe ben heeft mij geholpen om mijn leven naar mijn goedbeleven in te richten. Dank aan man. Die op zijn buurt ook niet kon doen wat hij wil zonder mijn inkomen wel kan doen. En heel goed voor mij zorgt. We zorgen voor elkaar en dat gaat vanzelf en daar ben ik zo dankbaar voor,
Ja dat is wel een goeie. Ik ben gek op muziek. Al zou ik maar gewoon bewegen in de woonkamer. Want, omdat ik ook geen rijbewijs heb, is afstand al gauw een drempel. Maar bewegen kan natuurlijk ook prima thuis.
Drackie schreef:
12-02-2018 23:21
Ja dat is wel een goeie. Ik ben gek op muziek. Al zou ik maar gewoon bewegen in de woonkamer. Want, omdat ik ook geen rijbewijs heb, is afstand al gauw een drempel. Maar bewegen kan natuurlijk ook prima thuis.
Ik fotografeer en dat is voor mij een goede motivator om een wandeling te maken (goed bij mijn hernia). Bovendien heb ik daarna weliswaar pijn, maar als het goed is ook wat goede foto's, wat de pijn verzacht.
Oudblond schreef:
12-02-2018 23:19
Drackie: hier ook een holvoetje. Generatie voor jou. Ik ben gelukkig altijd op ballet geweest. Heb het zelf tot het ballet van Vlaanderen geschopt, En hypermobiel en en en.... Ik weet nu dat ik dankzij chrohn ook reuma klachten heb, Weten waar ik aan toe ben heeft mij geholpen om mijn leven naar mijn goedbeleven in te richten. Dank aan man. Die op zijn buurt ook niet kon doen wat hij wil zonder mijn inkomen wel kan doen. En heel goed voor mij zorgt. We zorgen voor elkaar en dat gaat vanzelf en daar ben ik zo dankbaar voor,
Ik heb ook lang ballet gedaan, van mijn derde tot mijn twaalfde. Ik was er niet goed in maar het hielp wel om in beweging te blijven. Ik moest ook van de kinderarts. Maar nu gaat het helaas echt niet meer. Wat fijn dat jullie zo goed voor elkaar zorgen. Hier zorgt man voornamelijk voor het inkomen en ik voor het huis en de regeldingen doe ik, maar soms laten mijn taken nog wel eens te wensen over. Ik ben ook nog eens een chaotische adhd-er. :$ Maar ik doe mijn best en man is al dolblij als ik ‘s avonds eten voor hem kook.
Lise, hoe is het afgelopen bij de arts/controleur? Goed of slecht nieuws?
prada schreef:
12-02-2018 23:33
Lise, hoe is het afgelopen bij de arts/controleur? Goed of slecht nieuws?
Hij vond het hele gesprek wederom zwaar zinloos. Even bijgepraat en nu gaat hij opnieuw een rapportage opstellen.
Tussen de regels door maakte ik op dat hij blijft bij zijn oordeel dat ik ik arbeidsongeschikt ben, maar zeker weten doe ik dat niet. Het is dus afwachten wat hij op papier zet en hoe de werkgever daar op reageert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven