Alias topic: Zelfdoding.

06-03-2011 00:31 363 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze het topic om verder te praten over zelfdoding. (N.a.v. een ander topic.).
quote:Enn schreef op 06 maart 2011 @ 00:57:

[...]

Ik denk niet dat iemand die zover is gekomen goed besef heeft hiervan omdat wellicht eigen wanhoop of berusting overheerst.Dat bedoel ik.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Floks schreef op 06 maart 2011 @ 00:54:

[...]

Klopt, maar je laat een chronisch verdrietig iemand gaan. Eigenlijk zou je daar niet verdrietig om moeten zijn.Was het maar zo makkelijk.
quote:Zinderend schreef op 06 maart 2011 @ 00:57:

[...]

Nee, met zelfmoord kies je er voor om een einde te maken aan het uitzichtloos lijden. Net als dat iemand met een terminaal ziekbed kiest voor euthanasie om een einde te maken aan uitzichtloos lijden.

Door iemand te dwingen om te leven kies je er voor om diegene te laten leven uitzichtloos lijden.Klopt, maar euthanasie is ( volgens mij) alleen toegestaan bij lichamelijk lijden. Bij geestelijk lijden toch niet? Ik zou denk ik altijd de hoop hebben dat iemand toch weer gelukkig wordt. Bij lichamelijk lijden kun je zeggen dat iemand chronisch ziek is, dat iemand ongeneeslijk ziek is.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:57:

Ik zou wilen dat je kon denken 'Het is beter voor die persoon, dus ik respecteer zijn zelfmoord', maar ik denk dat dat zo MOEILIJK is.

Om de een of andere reden heb ik dat altijd heel makkelijk gevonden. Misschien wel omdat het het eindeloze gevecht voorafgaand aan de zelfmoord heb gezien.

Het is hel, iets wat ik niemand toewens.

De enige zelfmoord waar ik moeite me heb/had is die een klasgenootje op de middelbare school. Zo jong nog.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:57:

[...]

Daarin heb je gelijk. Maar ik denk dat heel veel mensen er voor kiezen om een ongelukkige depressieve partner/ kind/ moeder/ wat dan ook te hebben dan geen partner/ kind/ moeder.

De mens is wat dat betreft denk ik egoïstisch.

Ik zou wilen dat je kon denken 'Het is beter voor die persoon, dus ik respecteer zijn zelfmoord', maar ik denk dat dat zo MOEILIJK is.

De mens is inderdaad egoistisch. Ook om iemand perse bij zich te willen houden om zichzelf verdriet te besparen, ook al kan iemand eigenlijk niet meer leven.

Iemand die zelfmoord pleegt kiest denk ik het beste uit hele kwade keuzes voor zichzelf en waarschijnlijk in gedachte ook voor iedereen. (men is beter af zonder mij, dan ben ik geen last meer)
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:59:

[...]

Klopt, maar euthanasie is ( volgens mij) alleen toegestaan bij lichamelijk lijden. Bij geestelijk lijden toch niet? Ik zou denk ik altijd de hoop hebben dat iemand toch weer gelukkig wordt. Bij lichamelijk lijden kun je zeggen dat iemand chronisch ziek is, dat iemand ongeneeslijk ziek is.Geestesziektes zijn vaak ook ongeneeslijk. Ze zijn niet minder dan een lichamelijke ziekte. Het is er en het is reeel. Het is inderdaad nog niet toegestaan om euthanasie te plegen op lichamelijk gezonde mensen.
quote:Floks schreef op 06 maart 2011 @ 00:54:

[...]

Klopt, maar je laat een chronisch verdrietig iemand gaan. Eigenlijk zou je daar niet verdrietig om moeten zijn. dit vind ik wel een mooie uitspraak, alleen mag je daar wel verdrietig om zijn. Alleen al dat iemand zo verdrietig was, dat hij of zij niet meer verder wilde
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

[...]

Klopt, maar euthanasie is ( volgens mij) alleen toegestaan bij lichamelijk lijden. Bij geestelijk lijden toch niet? Ik zou denk ik altijd de hoop hebben dat iemand toch weer gelukkig wordt. Bij lichamelijk lijden kun je zeggen dat iemand chronisch ziek is, dat iemand ongeneeslijk ziek is.Geestelijk lijden kan ook zeer uitzichtloos lijden zijn. En helaas is euthanasie in die gevallen niet toegestaan, waardoor er tot zelfmoord moet worden overgegaan.
quote:Zinderend schreef op 06 maart 2011 @ 01:00:

[...]

Om de een of andere reden heb ik dat altijd heel makkelijk gevonden. Misschien wel omdat het het eindeloze gevecht voorafgaand aan de zelfmoord heb gezien.

Het lijkt me heel moeilijk dit moeten aanzien zoveel verdriet en pijn en niets kunnen bieden als toeschouwer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Zinderend schreef op 06 maart 2011 @ 01:00:

[...]

De enige zelfmoord waar ik moeite me heb/had is die een klasgenootje op de middelbare school. Zo jong nog.Daar heb ik dan weer respect voor, voor die gedachte. In dit geval kun je dan zeggen 'Lief hebben is loslaten''.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:55:

[...]

Klopt. Maar met zelfmoord kies je er voor om de ander verdriet aan te doen. ik denk dat je daar op dat moment niet meer zo over denkt, maar dat je gelooft dat de achterblijvers gelukkiger zullen zijn zonder jou
quote:rosanna08 schreef op 06 maart 2011 @ 01:01:

[...]

dit vind ik wel een mooie uitspraak, alleen mag je daar wel verdrietig om zijn. Alleen al dat iemand zo verdrietig was, dat hij of zij niet meer verder wilde En je mag weldegelijk verdrietig zijn over het verlies. Het is mooi dat ook al vond iemand zijn eigen leven niet waardevol, dan anderen dat wel vonden.
quote:Floks schreef op 06 maart 2011 @ 00:57:

[...]

Ook niet als iemand die gedachten al jaren heeft?Nee eigenlijk niet, op het moment zelf denkt diegene dan niet helder. Hoe kun je dan verantwoording voor je eigen keuze nemen?
quote:Zinderend schreef op 06 maart 2011 @ 01:02:

[...]

Geestelijk lijden kan ook zeer uitzichtloos lijden zijn. En helaas is euthanasie in die gevallen niet toegestaan, waardoor er tot zelfmoord moet worden overgegaan.Dat weet ik. Maar omdat euthanasie bij geestelijk lijden nog niet legaal is, is het denk ik zo, dat de wetenschap, artsen, psychiaters, misschien altijd denken dat iemand te genezen is? Waarom is geestelijk lijden dan geen reden voor euthanasie?
quote:rozenstruikje schreef op 06 maart 2011 @ 01:03:

[...]

En je mag weldegelijk verdrietig zijn over het verlies. Het is mooi dat ook al vond iemand zijn eigen leven niet waardevol, dan anderen dat wel vonden.Mooie gedachte.
quote:Francelle schreef op 06 maart 2011 @ 01:03:

[...]

Nee eigenlijk niet, op het moment zelf denkt diegene dan niet helder. Hoe kun je dan verantwoording voor je eigen keuze nemen?Hoezo denkt diegene niet helder dan?

[...]

Klopt, maar euthanasie is ( volgens mij) alleen toegestaan bij lichamelijk lijden. Bij geestelijk lijden toch niet? Ik zou denk ik altijd de hoop hebben dat iemand toch weer gelukkig wordt. Bij lichamelijk lijden kun je zeggen dat iemand chronisch ziek is, dat iemand ongeneeslijk ziek is. En iemand met bijv een chronische depressie? Die moet maar doorgaan met lijden? Geestelijk of lichamelijk zou naar mijn mening eigenlijk niet uit moeten maken
quote:rosanna08 schreef op 06 maart 2011 @ 01:03:

[...]

ik denk dat je daar op dat moment niet meer zo over denkt, maar dat je gelooft dat de achterblijvers gelukkiger zullen zijn zonder jou Dat betwijfel ik. De ene persoon zal denken dat de achterblijvers beter af zijn, de ander pleegt zelfmoord met de gedachte dat hij een verdrietig gezin achterlaat, maar is zo wanhopig dat hij toch die daad pleegt.
quote:Francelle schreef op 06 maart 2011 @ 01:03:

[...]

Nee eigenlijk niet, op het moment zelf denkt diegene dan niet helder. Hoe kun je dan verantwoording voor je eigen keuze nemen?

Er zijn ongetwijfeld veel gevallen waar men niet helder nadenkt. Er zijn ook veel gevallen die weldegelijk weloverwogen de keuze maken.

De verantwoording voor de keuze hoeven ze niet meer te dragen als iemand het onnadenkend doet. Zij zijn er immers niet meer.
quote:Enn schreef op 06 maart 2011 @ 01:02:

[...]

Het lijkt me heel moeilijk dit moeten aanzien zoveel verdriet en pijn en niets kunnen bieden als toeschouwer.

Ja, het is verschrikkelijk. Het is zo pijnlijk om iemand te zien worstelen met het leven, af te zien zakken in een eindeloze put van ellende.

Of hoe iemand keer op keer er weer voor ging, schouders er onder zette om vervolgens voor de tigste keer in een enorme depressie te belanden.

Het voelde echt als opluchting. Rust voor diegene, maar ook rust voor ons. Een "het is goed zo" gevoel.
Ik denk dat lichamelijk lijden 'objectief meetbaar' is, terwijl geestelijk lijden afhankelijk is van aannames en interpretaties. Dat maakt euthenasie moeilijker.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:54:

[...]

Ik denk dat overlevingsdrang heel, heel belangrijk is. Hadden we die drang niet, dan was iedereen er bij de minste tegenslag al uitgestapt.

Dan denk je volgens mij te makkelijk over er uitstappen.

Ik denk dat overlevingsdrang echt niet voor zo een groot gedeelte geldt. En er veel mensen in leven zijn omdat ze vooral te bang zijn voor de dood/het onbekende en passief zijn... (niks mis mee overigens).

Daarom heb je bijvoorbeeld ook groepszelfmoord. Men durft niet alleen en zoekt steun, om niet alleen het onbekende in te gaan.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 01:04:

[...]

Dat weet ik. Maar omdat euthanasie bij geestelijk lijden nog niet legaal is, is het denk ik zo, dat de wetenschap, artsen, psychiaters, misschien altijd denken dat iemand te genezen is? Waarom is geestelijk lijden dan geen reden voor euthanasie?Er wordt weldegelijk over gesproken. Het is alleen omstreden. Er zijn artsen wel voor, maar het doen is een tweede. Dan riskeer je moord op je bordje.
quote:Liv schreef op 06 maart 2011 @ 01:05:

[...]

Hoezo denkt diegene niet helder dan?

Door zware depressiviteit, door een psychose, bv. door het ontbreken van medicijnen, nachten niet geslapen.

Dan denk je toch niet helder?
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 01:04:

[...]

Dat weet ik. Maar omdat euthanasie bij geestelijk lijden nog niet legaal is, is het denk ik zo, dat de wetenschap, artsen, psychiaters, misschien altijd denken dat iemand te genezen is? Waarom is geestelijk lijden dan geen reden voor euthanasie?Nee hoor, in de psychiatrie weten ze heel goed dat veel ziektes niet te genezen zijn en is het enige doel om het leven dragelijk te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven