Alias topic: Zelfdoding.

06-03-2011 00:31 363 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze het topic om verder te praten over zelfdoding. (N.a.v. een ander topic.).
Eens met Meds. Maar soms hebben ratio en gevoel nogal eens knok met elkaar.
Ik heb de mod verzocht om de schuldvraagdiscussie in dit topic te plakken.
Ik snap best dat de gemoederen hoog oplopen over een dergelijk onderwerp en dat een discussie voorzetten best lastig is in een nieuw topic, zonder zinvolle OP, maar mijn voorkeur gaat er toch naar uit dat we desbetreffend topic met rust laten.
quote:nummerzoveel schreef op 06 maart 2011 @ 00:38:

Ik heb de mod verzocht om de schuldvraagdiscussie in dit topic te plakken.Thnx.
Fijn Floks!
Ik wil nog wel even reageren op de situatieschets van Vivapepsi. Hoewel ik het een moeilijke situatie vind, vind ik dat zelfs dan de persoon die zelfmoord heeft gepleegd zelf verantwoordelijk is.

Want, jij noemt nu een extreme situatie op. maar voor een ander is ontslag al een extreme situatie en die zegt 'Mijn baas is verantwoordelijk voor mijn zelfmoord'. Wie bepaalt dan wat erg genoeg is voor zelfmoord?

Zelfs kampslachtoffers hebben overlevingsdrang.
Ik kan er echt met mijn kop niet bij dat iemand 'de' ander schuld in de schoenen schuift betreft een zelfdoding.
Extreme situaties kunnen ook tot andere dingen leiden.

En extreme situaties zijn sowieso niet goed te praten en strafbaar.
quote:Floks schreef op 06 maart 2011 @ 00:42:

Ik kan er echt met mijn kop niet bij dat iemand 'de' ander schuld in de schoenen schuift betreft een zelfdoding.Ik ook niet.
@Zanne

Zo sta ik er ook in. Alhoewel ik wel denk dat de relatie tussen een ander en de zelfdoding directer wordt naarmate de ernst van de situatie ernstiger wordt.
quote:Floks schreef op 06 maart 2011 @ 00:42:

Ik kan er echt met mijn kop niet bij dat iemand 'de' ander schuld in de schoenen schuift betreft een zelfdoding.

Ik ook niet, ik vind het nogal manipulatief.

De beslissing om zelfmoord te plegen neem je zelf en je voert het zelf uit. Niet een ander.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:40:

Ik wil nog wel even reageren op de situatieschets van Vivapepsi. Hoewel ik het een moeilijke situatie vind, vind ik dat zelfs dan de persoon die zelfmoord heeft gepleegd zelf verantwoordelijk is.

Want, jij noemt nu een extreme situatie op. maar voor een ander is ontslag al een extreme situatie en die zegt 'Mijn baas is verantwoordelijk voor mijn zelfmoord'. Wie bepaalt dan wat erg genoeg is voor zelfmoord?

Zelfs kampslachtoffers hebben overlevingsdrang.Ik heb beroepsmatig met behoorlijk wat zelfdodingen te maken gehad en niemand, maar dan ook niemand kan oordelen over de overlevingsdrang van anderen.
quote:Floks schreef op 06 maart 2011 @ 00:39:

Ik snap best dat de gemoederen hoog oplopen over een dergelijk onderwerp en dat een discussie voorzetten best lastig is in een nieuw topic, zonder zinvolle OP, maar mijn voorkeur gaat er toch naar uit dat we desbetreffend topic met rust laten.

Ik denk ook dat dit beter is Floks.

Overigens mijn mening sluit aan bij de jouwe (als ik je goed gelezen heb) ;

Ja je kan met jouw keuzes een ander heel slecht doen voelen echter dit maakt je niet degene die ervoor zorgt dat iemand besluit zichzelf te doden. De verantwoording voor dit besluit en doen ligt bij degene zelf.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Floks, de mens heeft van nature overlevingsdrang. Dat de één dat meer heeft dan de ander is logisch.
quote:Floks schreef op 06 maart 2011 @ 00:44:

[...]

Ik heb beroepsmatig met behoorlijk wat zelfdodingen te maken gehad en niemand, maar dan ook niemand kan oordelen over de overlevingsdrang van anderen.Klopt. Niemand weet ook hoe lang het overleven al aan de gang is.
Ik vond dat andere topic en bepaalde stellingen die daar genomen werden echt heftig.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:40:

Zelfs kampslachtoffers hebben overlevingsdrang.Zoals ik al eerder zei, je kunt wel zelf verantwoordelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat je op het moment zelf die verantwoordelijkheid kunt dragen.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:46:

Floks, de mens heeft van nature overlevingsdrang. Dat de één dat meer heeft dan de ander is logisch.En dat is ook prima toch? Ik kan er respect voor op brengen als mensen de keuze maken om een eind te maken aan hun leven.
quote:nummerzoveel schreef op 06 maart 2011 @ 00:44:

@Zanne

Zo sta ik er ook in. Alhoewel ik wel denk dat de relatie tussen een ander en de zelfdoding directer wordt naarmate de ernst van de situatie ernstiger wordt.

Dat moet dan wel een heel ernstige situatie zijn en niet eentje van vreemdgaan, ontslag. Dat zijn hele zeldzame gevallen die ook duidelijk voor de hand kunnen liggen.

Er zal een relatie liggen met 1 of meerdere nare situaties. Toch beslist diegene zelf dat het uitzichtloos is.
@Francelle

Ik denk dat niemand dat betwist. Maar dat betekent niet dat die verantwoordelijkheid dan maar bij een ander neergelegd moet worden.
quote:Francelle schreef op 06 maart 2011 @ 00:47:

[...]

Zoals ik al eerder zei, je kunt wel zelf verantwoordelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat je op het moment zelf die verantwoordelijkheid kunt dragen.Die is ingewikkeld. Bedoel je dan, dat als je die verantwoordelijkheid niet kunt dragan, het punt dan bereikt is dat je zefmoord pleegt?
quote:Francelle schreef op 06 maart 2011 @ 00:47:

[...]

Zoals ik al eerder zei, je kunt wel zelf verantwoordelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat je op het moment zelf die verantwoordelijkheid kunt dragen.Die is ingewikkeld. Bedoel je dan, dat als je die verantwoordelijkheid niet kunt dragan, het punt dan bereikt is dat je zefmoord pleegt?
quote:Floks schreef op 06 maart 2011 @ 00:48:

[...]

En dat is ook prima toch? Ik kan er respect voor op brengen als mensen de keuze maken om een eind te maken aan hun leven.Ik vind dat moeilijk. Je laat wel ( bijna altijd) verdrietige mensen achter.
@rozenstruikje

Ik zei dat ik de relatie directer vond, maar sta er nog steeds achter dan niemand anders verantwoordelijk is voor de zelfmoord van een persoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven