Alias topic: Zelfdoding.

06-03-2011 00:31 363 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze het topic om verder te praten over zelfdoding. (N.a.v. een ander topic.).
quote:nummerzoveel schreef op 06 maart 2011 @ 01:06:

Ik denk dat lichamelijk lijden 'objectief meetbaar' is, terwijl geestelijk lijden afhankelijk is van aannames en interpretaties. Dat maakt euthenasie moeilijker.Precies!
quote:Liv schreef op 06 maart 2011 @ 01:05:

[...]

Hoezo denkt diegene niet helder dan?Omdat je denkbeelden niet meer reëel zijn. Depressieve psychose noemen ze dat.
quote:Francelle schreef op 06 maart 2011 @ 01:03:

[...]

Nee eigenlijk niet, op het moment zelf denkt diegene dan niet helder. Hoe kun je dan verantwoording voor je eigen keuze nemen?

Ik denk dat deze mening voorbehouden is aan hen die het niet (her) kennen waaronder ik zelf ook behoor.

Ik heb recent een heel verhelderend gesprek gehad met iemand hierover en hij zei letterlijk tegen mij:

Als je het niet herkent omdat je gewoonweg niet zo in het leven staat en niet zo denkt betekent dit niet dat het niet bestaat. Hij zei dat er wel degelijk verantwoording aan ten grondslag ligt. Verantwoording naar zichzelf en de overtuiging dat het voor anderen rustiger is. Wie ben ik om dan te zeggen dat dit niet zo is? Ondanks dat ik dus niet zo denk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:rozenstruikje schreef op 06 maart 2011 @ 00:53:

Eens met Iwannalive.

Zelfdoding gaat zo in tegen de natuurlijke programmatie van overleven, dat het heel veel doorzettingsvermogen vergt en daadkracht. Zelfs voor mensen die heel graag dood willen zijn.

Niet alleen de geest werkt tegen, maar het lichaam ook.Idd
quote:rozenstruikje schreef op 06 maart 2011 @ 01:06:

[...]

Er zijn ongetwijfeld veel gevallen waar men niet helder nadenkt. Er zijn ook veel gevallen die weldegelijk weloverwogen de keuze maken.

De verantwoording voor de keuze hoeven ze niet meer te dragen als iemand het onnadenkend doet. Zij zijn er immers niet meer.Nee, maar het ging erom dat er gezegd werd, het is eigen verantwoordelijkheid, eigen keuze. En dat vind ik dus niet.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Francelle schreef op 06 maart 2011 @ 01:07:

[...]

Door zware depressiviteit, door een psychose, bv. door het ontbreken van medicijnen, nachten niet geslapen.

Dan denk je toch niet helder?Dan wellicht niet nee. Maar dat is niet altijd het geval. (maar volgens mij hadden we het daar in het andere topic al over). Je kunt dat dus niet zo stellig beweren vind ik.
quote:nummerzoveel schreef op 06 maart 2011 @ 01:06:

Ik denk dat lichamelijk lijden 'objectief meetbaar' is, terwijl geestelijk lijden afhankelijk is van aannames en interpretaties. Dat maakt euthenasie moeilijker. ik vraag me af of lichamelijk lijden wel zo objectief meetbaar is. Hoe bereken je zoiets dan? Wat voor de een ondragelijke pijn is, is voor de ander misschien vooral vervelend (ik chargeer even hoor)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Iwannalive schreef op 06 maart 2011 @ 01:07:

[...]

Dan denk je volgens mij te makkelijk over er uitstappen.

Ik denk dat overlevingsdrang echt niet voor zo een groot gedeelte geldt. En er veel mensen in leven zijn omdat ze vooral te bang zijn voor de dood/het onbekende en passief zijn... (niks mis mee overigens).

Daarom heb je bijvoorbeeld ook groepszelfmoord. Men durft niet alleen en zoekt steun, om niet alleen het onbekende in te gaan.Nee juist door die overlevingsdrang plegen veel mensen geen zelfmoord denk ik. Waarom zijn er anders mensen nog in leven die manisch depressief zijn? Die zo depressief zijn dat ze al jaren en jaren op een psychiatrische afdeling zitten? Waarom zijn er anders mensen nog in leven die de grootste trauma's hebben? Ik denk door die overlevingsdrang. Dat ze altijd denken dat het toch nog wat kan worden. Dat leven beter is dan de dood.
quote:Francelle schreef op 06 maart 2011 @ 01:07:

[...]

Door zware depressiviteit, door een psychose, bv. door het ontbreken van medicijnen, nachten niet geslapen.

Dan denk je toch niet helder?

Men handelt altijd vanuit een overtuiging. Positief en negatief. De onzekere die passief op de bank zit vanuit de overtuiging dat ie niks waard is tot de bankdirecteur die zichzelf helemaal geweldig vind.

Iemand die echt dood wil en daar aktie toe onderneemt, is overtuigt dat hij beter af is dood. Kiezen uit kwaden. Net als de passievelig op de bank die onterecht denkt dat ie niks waard is, zijn dat niet altijd reeele gedachtes. Echter is die wereld voor hen weldegelijk werkelijkheid. ZIj leven ermee en nemen beslissingen vanuit die wereld.

Dat het niet helder is in onze ogen, betekent niet dat het niet helder is voor hen.
quote:Zinderend schreef op 06 maart 2011 @ 01:08:

[...]

Nee hoor, in de psychiatrie weten ze heel goed dat veel ziektes niet te genezen zijn en is het enige doel om het leven dragelijk te maken.In die gevallen zou euthanasie net zo goed legaal moeten zijn als bij lichamelijk ondraaglijk lijden vind ik.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 01:11:

[...]

Nee juist door die overlevingsdrang plegen veel mensen geen zelfmoord denk ik. Waarom zijn er anders mensen nog in leven die manisch depressief zijn? Die zo depressief zijn dat ze al jaren en jaren op een psychiatrische afdeling zitten? Waarom zijn er anders mensen nog in leven die de grootste trauma's hebben? Ik denk door die overlevingsdrang. Dat ze altijd denken dat het toch nog wat kan worden. Dat leven beter is dan de dood.Of gewoon vanuit het feit dat ze nog een verantwoording op de wereld hebben rondlopen.
Dat denk ik ook Zanne.
@rosanna

Over het algemeen zijn pijnklachten alleen niet voldoende voor euthenasie. Er moet sprake zijn van een onmenselijke situatie die de dood tot gevolg zal hebben en die geen kansen biedt op genezing.
"Of gewoon vanuit het feit dat ze nog een

verantwoording op de wereld hebben

rondlopen."

En dat ook.
quote:Zanne schreef op 06 maart 2011 @ 00:55:

[...]

Klopt. Maar met zelfmoord kies je er voor om de ander verdriet aan te doen.
quote:Zinderend schreef op 06 maart 2011 @ 01:12:

[...]

Of gewoon vanuit het feit dat ze nog een verantwoording op de wereld hebben rondlopen.

Ja, ook dat inderdaad.

Goede opmerking!
quote:Iwannalive schreef op 06 maart 2011 @ 01:14:

[...]

Ja vind ik echt.
Het gaat hier zo snel kan niet alles bijbenen... ben ik nou zo traag...?
quote:nummerzoveel schreef op 06 maart 2011 @ 01:13:

@rosanna

Over het algemeen zijn pijnklachten alleen niet voldoende voor euthenasie. Er moet sprake zijn van een onmenselijke situatie die de dood tot gevolg zal hebben en die geen kansen biedt op genezing.Maar ontelbaar x opgenomen zijn ivm een manische depressie, eind 30 zijn en nog steeds niet kunnen leven door je verstoorde neurotransmitteroverdracht is toch ook gewoon uitzichtloos lijden?
quote:Iwannalive schreef op 06 maart 2011 @ 01:15:

Het gaat hier zo snel kan niet alles bijbenen... ben ik nou zo traag...? Nee, wij zijn snel
@zinderend

Het was alleen mijn bedoeling het bestaande beleid toe te lichten, ik verdedig het niet.
quote:rozenstruikje schreef op 06 maart 2011 @ 01:03:

[...]

En je mag weldegelijk verdrietig zijn over het verlies. Het is mooi dat ook al vond iemand zijn eigen leven niet waardevol, dan anderen dat wel vonden.Precies, en zo jammer/triest dat degene die daartoe besloot, wat ik trouwens zijn/haar eigen recht vindt, dat niet zo heeft gevoeld.
Zanne, de keuze is toch niet om een ander verdriet te doen? De keuze is om jezelf geen verdriet meer te doen. Dat een ander daar dan verdriet om heeft kan wel degelijk zo zijn, maar dát is niet je keuze. Dat is niet wat je wilt.
quote:Enn schreef op 06 maart 2011 @ 01:09:

[...]

Ik denk dat deze mening voorbehouden is aan hen die het niet (her) kennen waaronder ik zelf ook behoor.

Ik heb recent een heel verhelderend gesprek gehad met iemand hierover en hij zei letterlijk tegen mij:

Als je het niet herkent omdat je gewoonweg niet zo in het leven staat en niet zo denkt betekent dit niet dat het niet bestaat. Hij zei dat er wel degelijk verantwoording aan ten grondslag ligt. Verantwoording naar zichzelf en de overtuiging dat het voor anderen rustiger is. Wie ben ik om dan te zeggen dat dit niet zo is? Ondanks dat ik dus niet zo denk.Het kan ook zo zijn dat het misschien met diegene volgend jaar beter gaat en dat hij dan blij is dat hij zichzelf niets heeft aangedaan.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Zinderend schreef op 06 maart 2011 @ 01:12:

[...]

Of gewoon vanuit het feit dat ze nog een verantwoording op de wereld hebben rondlopen.Leven op de wereld zetten kan de reden zijn om voor het leven te kiezen. Ik ben er even stil van ik vind het een heftig topic.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven