Antidepressiva voor het gemak

04-03-2011 14:55 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb al meerdere malen een depressie doorgemaakt in m'n leven.

Nu,6 mnd na de bevalling, worstel ik nog steeds met een postnatale depressie,waar ik niets voor neem aangezien ik BV geef.

Binnenkort begin ik waarschijnlijk toch met AD. Wat ik eigenlijk wilde weten: zijn er mensen die AD slikken, naast de belangrijkste reden nl. depressie, om het hoofd boven water te houden, dingen beter langs je heen laten glijden, beter tegen stress te kunnen, niet gelijk emotioneel uit de bocht vliegen, om wat rust te creeren etc.?

Ik ben absoluut niet bezig om antidepressiva te promoten als een alledaags pilletje voor het gemak,maar vroeg me gewoon af of er mensen zijn die het gebruiken om wat 'sterker' te worden en het leven 'beter' aan te kunnen.

Psychiaters of huisartsen schijnen het nl. best gemakkelijk voor te schrijven als ze zien dat je het 'even' niet meer aankunt.

Misschien zo gek nog niet,althans voor mij dan. Ik ben tussen de depressies door namelijk vaak gauw somber of minder sterk met gevoelens van leegte en kan enorm veel piekeren waardoor ik erg veel tijd verlies.

Zelfstudie heb ik veel gedaan, psychologen al veel bezocht , maar

een enkel pilletje levert uiteindelijk toch meer op,merk ik, helaas.

Mijn vraag dus: zijn er mensen die AD gebruiken zonder dat ze zwaar depressief zijn (met/zonder suicidale gedachten)? Zo ja, heeft het je leven wat gemakkelijker gemaakt of valt het toch tegen? Welk middel heb je geslikt en wat precies heeft het met je gedaan?

Nogmaals: ik ben AD niet aan het promoten, maar vraag me gewoon af hoe mensen denken over het gemak hiervan.

Groetjes,

R.
Ikzelf heb altijd Prozac gebruikt. Het maakt me veel rustiger, bedachtzamer, veel minder gevoelig en ik kon me iets beter concentreren.
Ik denk dat heel veel mensen AD slikken voor het gemak, gezien het aantal gebruikers. Als ik echter je verhaal zo lees denk ik dat het bij jou niet het geval is. Heb je al eerder een AD gebruikt? Er zijn trouwens AD'd die je bij zwangerschap en borstvoeding kunt gebruiken. Kijk anders ook hier eens: http://www.poppoli.nl/

Veel sterkte!
quote:Mirre102 schreef op 04 maart 2011 @ 15:00:

Ik denk dat heel veel mensen AD slikken voor het gemak, gezien het aantal gebruikers. Als ik echter je verhaal zo lees denk ik dat het bij jou niet het geval is. Heb je al eerder een AD gebruikt? Er zijn trouwens AD'd die je bij zwangerschap en borstvoeding kunt gebruiken. Kijk anders ook hier eens: http://www.poppoli.nl/

Veel sterkte!

Inderdaad, er zijn veel mensen die AD gebruiken zonder echt in een depressie te zitten.

AD tijdens borstvoeding zie ik niet echt zitten. Ik geloof niet dat er helemaal niets overgaat in de moedermelk van de werkzame stof.

En wat effect het heeft op lange termijn valt niet te zeggen.

Ik twijfel enorm.
Middelen zoals Seroxat, Zoloft en fluvoxamine blijken gecombineerd te kunnen worden lees ik op die site.

Ik ben er nogal huiverig voor. Wie heeft een van deze middelen tijdens BV gebruikt?
Op www.borstvoeding.com staat een medicatielijst die je kunt nakijken op geschikte medicatie. En sterkte! Knap trouwens dat je geen medicatie neemt zodat je wel bv kan geven!
Ik heb cipramil tijdens mijn zwangerschap en tijdens de borstvoeding gebruikt, op advies van de poppoli. Mijn zoon is nu 13 maanden en het gaat hartstikke goed met hem!

Met mij ook.

Ik gebruik, omdat ik met het leven veel beter aankan. Pieker minder, ben luchtiger over dingen waar ik anders heel zwaar aan til, heb minder stress en kan meer genieten. Zonder ben ik depressiever dan ik voor mezelf zou willen toegeven.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
quote:fussie schreef op 04 maart 2011 @ 15:18:

Op www.borstvoeding.com staat een medicatielijst die je kunt nakijken op geschikte medicatie. En sterkte! Knap trouwens dat je geen medicatie neemt zodat je wel bv kan geven!Dat laatste ben ik dus echt niet met je eens. Ik vind het niet knap om geen medicatie in te nemen die je wel nodig hebt. Als je het nodig hebt natuurlijk, ik ben niet in de positie om dat te beoordelen. Voor je kind is het veel belangrijker een ontspannen moeder te hebben die kan genieten, dan een moeder die somber en gespannen aan het voeden is. Reken maar dat een baby dat meekrijgt.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
quote:Rosanne26 schreef op 04 maart 2011 @ 15:08:

Middelen zoals Seroxat, Zoloft en fluvoxamine blijken gecombineerd te kunnen worden lees ik op die site.

Ik ben er nogal huiverig voor. Wie heeft een van deze middelen tijdens BV gebruikt?

Ik heb 7 jaar fluvoxamine geslikt tot ik zwanger wilde worden. Het mag wel maar aangezien het licht verslavend werkt, word je kind met afkickverschijnselen geboren. Over BV was te weinig bekend, dus ben ik gestopt. Afgebouwd in 4 weken en nu dik 2 jaar later ben ik nog steeds "schoon". Geestelijk had ik het misschien makkelijker met, maar lichamelijk voel ik me nu beter. Mocht ik ooit weer moeten gaan slikken dan doe ik dat zo, maar ik hoop stiekem dat het niet nodig zal zijn. Zowel mijn moeder als broer slikken de hoogste dosis elke dag en vinden dat prima zo. Mijn moeder heeft meerdere malen geprobeerd af te bouwen maar valt dan meteen in een gat. Mijn broer durft het niet eens te proberen.

Soms is de angst voor de angst groter dan de angst zelf....
Niet om lullig te doen, maar er wordt toch geen AD voorgeschreven omdat je dan net wat lekkerder in je vel zit?

Ik bedoel, toch niet als eerst mogelijkheid? Moet je niet eerst allerlei therapieën door en moet er niet eens in de zoveel tijd gekeken worden of je de AD nog nodig hebt en zo?
TO, natuurlijk komt er altijd een deel van de medicatie bij je kind terecht als je het gebruikt tijdens de zwangerschap of borstvoeding en inderdaad, de effecten op de langere termijn zijn nog onbekend. Je moet dus voor jezelf een afweging maken: zijn je klachten zodanig dat je kind meer last heeft van jouw stress, somberheid etc., dan de eventuele effecten van de medicatie?

Heb je al een idee hoelang je nog bv wilt geven? Als je binnenkort misschien stopt kun je overwegen te wachten met AD, wil je nog een tijd bv geven dan kun je in overleg met een professional evt toch beter beginnen.
quote:Starshine schreef op 04 maart 2011 @ 15:50:

Niet om lullig te doen, maar er wordt toch geen AD voorgeschreven omdat je dan net wat lekkerder in je vel zit? Tuurlijk wel. Degene die het voorschrijft verdient eraan, en de farmaceutische producent verdient er aan. Dus voorschrijven die handel! Kassa!!

Niet om lullig te doen, maar er wordt toch geen AD voorgeschreven omdat je dan net wat lekkerder in je vel zit?

Ik bedoel, toch niet als eerst mogelijkheid? Moet je niet eerst allerlei therapieën door en moet er niet eens in de zoveel tijd gekeken worden of je de AD nog nodig hebt en zo?TO schrijft al dat ze verschillende psychologen heeft bezocht en dat het niet gaat om zomaar een dipje maar om een 'echte' depressie.
ik heb het niet alleen over TO
quote:Rosanne26 schreef op 04 maart 2011 @ 15:03:

[...]

AD tijdens borstvoeding zie ik niet echt zitten. Ik geloof niet dat er helemaal niets overgaat in de moedermelk van de werkzame stof.

En wat effect het heeft op lange termijn valt niet te zeggen.

Ik twijfel enorm.

Maar waarom dan wel half depressief borstvoeding geven?????? En jij denkt dat jouw kindje hier niets van binnen krijgt???? Lekker die stress voor het kind.

Joh, borstvoeding wordt overschat.

Ik bedoel, toch niet als eerst mogelijkheid? Moet je niet eerst allerlei therapieën door en moet er niet eens in de zoveel tijd gekeken worden of je de AD nog nodig hebt en zo?

Ben helemaal met je eens dat het zo zou moeten gaan, zo werkt het helaas vaak niet. Zeker huisartsen schrijven makkelijk AD voor, zelfs zonder aanvullende therapie. Dat het eens in de zoveel tijd bekeken zou moeten worden, ben ik ook met je eens, maar de praktijk leert dat je dat zelf moet aangeven. Als je niets zegt, veranderd er ook niets.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Ook niet om lullig te doen, maar waarom geef je in godesnaam nog BV? Sorry hoor, BV is het beste, maar KV is maar ietsje minder en het verschil tussen een blije moeder die goed in haar vel zit tov een depri moeder is een wereld van verschil. Dat heft elkaar dus zeker niet op.

Ik ben echt wel pro BV maar ik vind dit veel en veel te ver gaan. Een kind mag toch niet ten koste gaan van jouw eigen gezondheid? Zo zie ik het in dit geval dus wel. Ik zou zeggen, stop meteen met die BV (rustig afbouwen natuurlijk) en neem medicijnen. Dat is het beste wat je je kind kan geven op dit moment.
quote:VickyP schreef op 04 maart 2011 @ 15:58:

[...]

Ben helemaal met je eens dat het zo zou moeten gaan, zo werkt het helaas vaak niet. Zeker huisartsen schrijven makkelijk AD voor, zelfs zonder aanvullende therapie. It's all about the money!
quote:SeptemberGirl schreef op 04 maart 2011 @ 16:00:

[...]

It's all about the money! Psies
quote:VickyP schreef op 04 maart 2011 @ 15:58:

[...]

Ben helemaal met je eens dat het zo zou moeten gaan, zo werkt het helaas vaak niet. Zeker huisartsen schrijven makkelijk AD voor, zelfs zonder aanvullende therapie. Dat het eens in de zoveel tijd bekeken zou moeten worden, ben ik ook met je eens, maar de praktijk leert dat je dat zelf moet aangeven. Als je niets zegt, veranderd er ook niets.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

okay duidelijk.

En de meeste patienten zeggen natuurlijk niks, omdat AD toch wel verslavend werkt..

Nou ja, weet je. Ik pieker ook veel, klap dicht onder druk en zou het leven wel wat zonniger zien. Ik ben daar wel eens voor bij therapeuten geweest, maar dat is het voor mij gewoon niet. Een pilletje lijkt me dan wel makkelijk, maar zo simpel is het natuurlijk ook weer niet.
Das wel een veel voorkomde fabel, AD werkt in de regel niet verslavend. Kenmerk van verslaving is, dat je steeds meer nodig hebt van een middel om het beoogde effect te bereiken. Dat is bij AD niet zo.

Tsja, en waar ligt de grens om al dan niet een pilletje te gaan slikken. Ik denk je dat uiteindelijk het best zelf, samen met je arts kan bekijken. Ik weet dat mijn leven heel zwart wordt als ik geen AD slik, maar heb lang getwijfeld of ik dat zou doen of niet. Achteraf ben ik heel blij dat ik er mee begonnen ben, maar om te zeggen; ik zou willen dat ik het eerder had gedaan? Nee. Blijkbaar moet je (of ik in ieder geval) eerst een proces door om in te zien dat je het inderdaad echt nodig hebt.

Ja, het wordt wel degelijk vaak onnodig voorgeschreven. Eigenlijk zou je het ook pas voorgeschreven moet krijgen als je dagelijks functioneren er erg onder lijdt.

In de bijsluiter staat dat AD bedoelt is voor een paniek-/angststoornis, depressie, piekeren etc. Maar er wordt te snel een verkeerde diagnose gesteld. Aan de ene kant is AD soms onnodig,maar aan de andere kant haalt het net die scherpe kantjes weg waardoor je leven iets prettiger wordt wel of niet (ernstig ) depressief.

Sowieso helpt medicatie alleen niet, dit moet altijd icm therapie.
AD voor het gemak. Ik ziet het niet hoor, flink bijwerkingen, elke dag moeten nemen omdat je er wel afhankelijk van wordt, dus welk gemak? Als ik het niet echt nodig had, zou ik het echt niet nemen.
quote:Rosanne26 schreef op 04 maart 2011 @ 16:27:

[...]

Sowieso helpt medicatie alleen niet, dit moet altijd icm therapie.Dat hoeft niet hoor, alleen medicatie kan ook zeer effectief zijn.
quote:Starshine schreef op 04 maart 2011 @ 16:08:

[...]

okay duidelijk.

En de meeste patienten zeggen natuurlijk niks, omdat AD toch wel verslavend werkt..

Nou ja, weet je. Ik pieker ook veel, klap dicht onder druk en zou het leven wel wat zonniger zien. Ik ben daar wel eens voor bij therapeuten geweest, maar dat is het voor mij gewoon niet. Een pilletje lijkt me dan wel makkelijk, maar zo simpel is het natuurlijk ook weer niet.

Weet je, volgens mij is dat gewoon je karakter. Dat is wie jij bent, en wat jou jou maakt! Dat gaan we toch niet wegpoetsen met een paar pillen??

Als je wil, kan ik wel voor je kijken wat jouw geboortedag over je zegt! Heb ik je geboortedatum (zonder jaartal) voor nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven