Autisme wie ook? Deel 4
woensdag 1 augustus 2018 om 08:14
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
woensdag 17 juli 2019 om 11:10
Een kinderverjaardag van vriendjes en vriendinnetjes vond ik op het moment zelf vaak nog wel leuk. De activiteit dan. Maar zag er dagen van tegenop. Wie er allemaal ging komen. En ik had moeite met eten bij anderen. Dan at ik maar weinig of niks. Op mijn 11e werd ik bij een feestje van een vriendin huilend opgehaald na een uur. Er waren 3 meiden bij die ik bitchy vond. Ook al hadden ze nog niks gezegd, ik wilde mijn middag niet doorbrengen met hen erbij. In groep 8 bij mijn buurmeisje haar feestje gourmetten. Normaal gesproken mijn lievelingseten. Maar niet bij een ander. Van de stress had ik geen honger en een haar vriendinnen (tevens ook de mijne) gingen erover lopen zaniken. Dat ik onbeleefd was en het feestje verpeste. En ze deden bijna alleen maar spelletjes die ik niet leuk vond.

woensdag 17 juli 2019 om 13:19
Mooi voor je Biebeltje, dat jij je na het sporten je weer beter voelde.
Wil hier zeker niet doelloos gaan lopen klagen, maar ik merk gewoon aan mezelf dat ik sociale omgang erg moeilijk vind en hier erg mee worstel.
Ik weet dat dit wat algemeen klinkt, maar ik vind het momenteel wat lastig om echt specifieke gevallen te benoemen.
Als ik toch een voorbeeld wil geven, dan is het momenteel mijn irritatie over een whatsapp groep (van het wooncomplex waar ik woon), waarin iemand steeds loopt te zeuren overal over.
Ergens begrijp ik deze persoon wel; ik begin het echter echt beu te worden.
Eigenlijk zou ik uit deze groep willen stappen, maar dit doe ik liever niet.
Ook omdat ik ook met andere buren hierin heb te maken en ze zouden het ook kunnen zien als ik eruit zou gaan.
Soms kan ik het echt helemaal zat worden dat bepaalde personen mij zo kunnen irriteren.
Ik geef toe dat dit gevoel bij mij ligt; toch vind ik het wel erg lastig om hier grip op te krijgen.
Met de meeste mensen heb ik echter geen problemen; maar met sommige mensen 'klikt' het gewoon niet.
Het kan me bijzonder frustreren en vaak voel ik mij hier alleen in staan.
Wil hier zeker niet doelloos gaan lopen klagen, maar ik merk gewoon aan mezelf dat ik sociale omgang erg moeilijk vind en hier erg mee worstel.
Ik weet dat dit wat algemeen klinkt, maar ik vind het momenteel wat lastig om echt specifieke gevallen te benoemen.
Als ik toch een voorbeeld wil geven, dan is het momenteel mijn irritatie over een whatsapp groep (van het wooncomplex waar ik woon), waarin iemand steeds loopt te zeuren overal over.
Ergens begrijp ik deze persoon wel; ik begin het echter echt beu te worden.
Eigenlijk zou ik uit deze groep willen stappen, maar dit doe ik liever niet.
Ook omdat ik ook met andere buren hierin heb te maken en ze zouden het ook kunnen zien als ik eruit zou gaan.
Soms kan ik het echt helemaal zat worden dat bepaalde personen mij zo kunnen irriteren.
Ik geef toe dat dit gevoel bij mij ligt; toch vind ik het wel erg lastig om hier grip op te krijgen.
Met de meeste mensen heb ik echter geen problemen; maar met sommige mensen 'klikt' het gewoon niet.
Het kan me bijzonder frustreren en vaak voel ik mij hier alleen in staan.
woensdag 17 juli 2019 om 14:26
Dat herken ik wel hoor. Heb ik momenteel ook (heel erg) last van (als ik niet zo gestrest ben kan ik dat soort dingen makkelijker van mij af laten glijden).
Zo erger ik me aan een aantal collega's en probeer ik ze te ontlopen. Gisteren iemand die heel luid kauwgom zat te eten in de metro. Mensen die op aankondigingen in onze lift onbeschoft commentaar gaan schrijven...
Of gewoon mensen 'die ik niet moet' om een onverklaarbare reden...
Zit allemaal in mezelf, dat weet ik. Dat zijn mijn irritaties of allergieën.
Zo erger ik me aan een aantal collega's en probeer ik ze te ontlopen. Gisteren iemand die heel luid kauwgom zat te eten in de metro. Mensen die op aankondigingen in onze lift onbeschoft commentaar gaan schrijven...

woensdag 17 juli 2019 om 16:06
Dat van die collega's is inderdaad erg irritant.Biebeltje schreef: ↑17-07-2019 14:26Dat herken ik wel hoor. Heb ik momenteel ook (heel erg) last van (als ik niet zo gestrest ben kan ik dat soort dingen makkelijker van mij af laten glijden).
Ben zelf ook iemand die bepaalde (vervelende) personen erg kan ontlopen.
Maar of dit altijd goed is.....
Dit kan ook weer tegen je gebruikt worden.
En soms is het toch beter om toch de confrontatie aan te gaan (hoe moeilijk dit ook kan zijn).
Er wordt van mij ook wel gezegd dat ik een gesloten en onzeker persoon ben.
Dat kan ook weer een groot nadeel zijn.
woensdag 17 juli 2019 om 16:49
woensdag 17 juli 2019 om 17:39
Ik voel me soms als een kat in een vreemd pakhuis. Vanmiddag even naar een stadje in de buurt geweest. Wat dingen voor mezelf gekocht. En naar de ijssalon, waar ze ook wafels verkopen. Ik wilde een wafel. Het wafelijzer stond naast de vitrine met ijs en ging bij het wafelijzer staan. Achter de bar stonden 2 vrouwen. Ze zagen me volgens mij wel staan, maar ze vroegen niks. Anderen die na mij kwamen en alleen ijs wilden werden eerder geholpen. Na 10 minuten wachten heb ik een van de vrouwen aangesproken en gezegd dat ik een wafel wilde. Waarschijnlijk ben ik niet brutaal genoeg.

woensdag 17 juli 2019 om 20:24
Ik ben wel assertief genoeg maar ik heb er wel 'n ultieme hekel aan om zo tussen mensen in te moeten staan. Heb liever dat je een nummertje kunt trekken en dan wat afstand kunt nemen.hondenmens schreef: ↑17-07-2019 17:39Ik voel me soms als een kat in een vreemd pakhuis. Vanmiddag even naar een stadje in de buurt geweest. Wat dingen voor mezelf gekocht. En naar de ijssalon, waar ze ook wafels verkopen. Ik wilde een wafel. Het wafelijzer stond naast de vitrine met ijs en ging bij het wafelijzer staan. Achter de bar stonden 2 vrouwen. Ze zagen me volgens mij wel staan, maar ze vroegen niks. Anderen die na mij kwamen en alleen ijs wilden werden eerder geholpen. Na 10 minuten wachten heb ik een van de vrouwen aangesproken en gezegd dat ik een wafel wilde. Waarschijnlijk ben ik niet brutaal genoeg.

woensdag 17 juli 2019 om 21:11
Fijn dat je zo'n leuke dag gehad hebt! Had je ook een souvenir gekocht?Kwebbeltje91 schreef: ↑17-07-2019 20:30Bedankt voor de felicitaties![]()
Heerlijke dag gehad in de dierentuin. Drukte viel gelukkig ook wel mee, en het weer was ook prima te doen.
Nu moe op de bank, maar kan wel terugkijken op een leuke dag![]()
woensdag 17 juli 2019 om 21:28
Gefeliciteerd met je verjaardag, Kwebbeltje!Kwebbeltje91 schreef: ↑16-07-2019 15:28Ik ben morgen jarig, en ga dan naar de dierentuin. Vorig jaar zat ik met een vriendin in een pretpark.
Heb verder geen behoefte om het te vieren. Ik bekijk het per jaar.

woensdag 17 juli 2019 om 21:29
Nog interessante dieren gezien? Kennis opgedaan die je voorheen niet had?Kwebbeltje91 schreef: ↑17-07-2019 20:30Bedankt voor de felicitaties![]()
Heerlijke dag gehad in de dierentuin. Drukte viel gelukkig ook wel mee, en het weer was ook prima te doen.

Nu moe op de bank, maar kan wel terugkijken op een leuke dag![]()

donderdag 18 juli 2019 om 09:26
Nee, we liepen wel in het winkeltje rond maar het was zo druk ineens! En ik was echt moe dus wilde ook gewoon naar huishondenmens schreef: ↑17-07-2019 21:11Fijn dat je zo'n leuke dag gehad hebt! Had je ook een souvenir gekocht?

Hans, ik vond de hyena's erg interessant. Ze liepen ook vlakbij toen we bij hun verblijf aankwamen, dus dat was echt ideaal. Zijn echt mooie dieren! Je zou ze bijna aaien haha. Maar dat leek ons niet zo'n strak plan

donderdag 18 juli 2019 om 10:10
redbulletje schreef: ↑17-07-2019 20:24Ik ben wel assertief genoeg maar ik heb er wel 'n ultieme hekel aan om zo tussen mensen in te moeten staan. Heb liever dat je een nummertje kunt trekken en dan wat afstand kunt nemen.
Mee eens, daarom heb ik ook zo'n hekel aan de markt.
Bij de kaaskraam bijvoorbeeld, is het altijd heel druk.
Ik heb totaal geen overzicht wie er wanneer aan de beurt is.
Liever kom ik er dan ook niet, maar ja, de kaas is er zo lekker

Kwebbeltje, nog gefeliciteerd met je verjaardag.
donderdag 18 juli 2019 om 11:17
Upward_spiral (mooie nick trouwens), je klaagt niet doelloos. Ik vind het juist fijn om jullie ervaringen te lezen, dat maakt mij minder eenzaam, het is vaak erg herkenbaar. En dan de aanvullingen van de anderen erop, herkenning, of tips om er mee om te gaan of gewoon een hug, prima toch. Dat maakt het voor mij een prettig topic.
Herkennen jullie dat het lastig is om hulp te vragen? Ik hou daar helemaal niet van, wil het liefste alles zelf doen. En als ik eindelijk zover ben dat ik hulp ga vragen denk ik vaak 'o, maar nu valt het wel mee, laat maar'. Ik zie op tegen een lang traject dat op de hulpvraag kan volgen, en dan denk ik al gauw 'laat maar'.
Nu toch de stoute schoenen aangetrokken en via de huisarts het breed sociaal loket hier ingeschakeld voor hulp in het algemeen (in huishouden, kinderen, plannen etc.) Hoewel ik bij veel dingen vast ga denken 'duh, dat weet / doe ik al' want theoretisch gezien snap ik het heus allemaal wel.
Wat ik lastig vind is omgaan met mijn ex. Ik heb hem nooit durven zeggen waarom ik van hem af wilde en we delen nog steeds twee kinderen. Behoorlijk verwarrend als je op dinsdag snikkend verteld bij de hulpinstanties dat je niet weet hoe je op je ex moet reageren, hoe je samen moet werken, dat ie heus wel een goede vader is maar ongezond (makkelijk) eten voorschotelt en zelf teveel drinkt, om vervolgens op woensdag aan de lopende band van mensen (vreemden, leerkrachten, ex zelf) te horen te krijgen dat we het ideale gescheiden 'stel' zijn omdat we zo goed met elkaar omgaan en omdat de kinderen zo liefdevol over ons beiden spreken. Ik vind het lastig om voor mezelf op te komen, dat zal er ook wel in meespelen.
Herkennen jullie dat het lastig is om hulp te vragen? Ik hou daar helemaal niet van, wil het liefste alles zelf doen. En als ik eindelijk zover ben dat ik hulp ga vragen denk ik vaak 'o, maar nu valt het wel mee, laat maar'. Ik zie op tegen een lang traject dat op de hulpvraag kan volgen, en dan denk ik al gauw 'laat maar'.
Nu toch de stoute schoenen aangetrokken en via de huisarts het breed sociaal loket hier ingeschakeld voor hulp in het algemeen (in huishouden, kinderen, plannen etc.) Hoewel ik bij veel dingen vast ga denken 'duh, dat weet / doe ik al' want theoretisch gezien snap ik het heus allemaal wel.
Wat ik lastig vind is omgaan met mijn ex. Ik heb hem nooit durven zeggen waarom ik van hem af wilde en we delen nog steeds twee kinderen. Behoorlijk verwarrend als je op dinsdag snikkend verteld bij de hulpinstanties dat je niet weet hoe je op je ex moet reageren, hoe je samen moet werken, dat ie heus wel een goede vader is maar ongezond (makkelijk) eten voorschotelt en zelf teveel drinkt, om vervolgens op woensdag aan de lopende band van mensen (vreemden, leerkrachten, ex zelf) te horen te krijgen dat we het ideale gescheiden 'stel' zijn omdat we zo goed met elkaar omgaan en omdat de kinderen zo liefdevol over ons beiden spreken. Ik vind het lastig om voor mezelf op te komen, dat zal er ook wel in meespelen.
donderdag 18 juli 2019 om 11:19
Als ik een half uur in de rij moet staan heb ik dat er ook niet voor over. Maar ik koop meestal beeldjes als souvenir. Van hyena's heb ik een filmpje gemaakt in de Beekse Bergen. Ik vraag me af of ze ook kunnen lachen, zoals in tekenfilms. Heb dat nog nooit gehoord.Kwebbeltje91 schreef: ↑18-07-2019 09:26Nee, we liepen wel in het winkeltje rond maar het was zo druk ineens! En ik was echt moe dus wilde ook gewoon naar huisEn ik moest nog terugrijden dus wil daar ook nog wel de energie voor hebben.
Hans, ik vond de hyena's erg interessant. Ze liepen ook vlakbij toen we bij hun verblijf aankwamen, dus dat was echt ideaal. Zijn echt mooie dieren! Je zou ze bijna aaien haha. Maar dat leek ons niet zo'n strak plan![]()

donderdag 18 juli 2019 om 12:13
Heel herkenbaar! Ik ga alleen naar de markt om vis te halen. Meestal ga ik wat vroeger voor de lunchtijd, zodat het nog vrij rustig is. Meestal als ik aan de beurt ben, wordt het ook ineens veel drukker.Lotte35 schreef: ↑18-07-2019 10:10Mee eens, daarom heb ik ook zo'n hekel aan de markt.
Bij de kaaskraam bijvoorbeeld, is het altijd heel druk.
Ik heb totaal geen overzicht wie er wanneer aan de beurt is.
Liever kom ik er dan ook niet, maar ja, de kaas is er zo lekker
Kwebbeltje, nog gefeliciteerd met je verjaardag.
Dank je wel

donderdag 18 juli 2019 om 12:23
Yep, dat kunnen ze!hondenmens schreef: ↑18-07-2019 11:19Als ik een half uur in de rij moet staan heb ik dat er ook niet voor over. Maar ik koop meestal beeldjes als souvenir. Van hyena's heb ik een filmpje gemaakt in de Beekse Bergen. Ik vraag me af of ze ook kunnen lachen, zoals in tekenfilms. Heb dat nog nooit gehoord.
Ik koop meestal knuffels als souvenir, daar heb ik echt een zwak voor.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
vrijdag 19 juli 2019 om 08:27
Nee, dan heb er zo een aan je hand hangen.Kwebbeltje91 schreef: ↑18-07-2019 09:26Hans, ik vond de hyena's erg interessant. Ze liepen ook vlakbij toen we bij hun verblijf aankwamen, dus dat was echt ideaal. Zijn echt mooie dieren! Je zou ze bijna aaien haha. Maar dat leek ons niet zo'n strak plan![]()
Ze hebben een "lachend" geluid. Ze "lachen" om andere redenen dan wij dat doen.
De gevlekte hyena heeft een vagina die niet meer voor de voortplanting wordt gebruikt. Daarbij zijn de vrouwtjes groter dan de mannetjes. Interessante dieren.

vrijdag 19 juli 2019 om 11:58
Bedankt nog voor je reactie.femke09 schreef: ↑18-07-2019 11:17Upward_spiral (mooie nick trouwens), je klaagt niet doelloos. Ik vind het juist fijn om jullie ervaringen te lezen, dat maakt mij minder eenzaam, het is vaak erg herkenbaar. En dan de aanvullingen van de anderen erop, herkenning, of tips om er mee om te gaan of gewoon een hug, prima toch. Dat maakt het voor mij een prettig topic.
Vind deze ook erg interessant om te lezen.
Zelf ben ik iemand die juist best snel hulp inschakelt.
Kan me ook ergens voorstellen dat het een lastige situatie is met jouw ex.
Heel veel sterkte ook daarmee.
vrijdag 19 juli 2019 om 15:10
Hier staat dat de gevlekte hyena bevalt door een nep penis. Wat er allemaal bestaat bij de dieren daar had ik nog nooit van gehoord.hans66 schreef: ↑19-07-2019 08:27Nee, dan heb er zo een aan je hand hangen.
Ze hebben een "lachend" geluid. Ze "lachen" om andere redenen dan wij dat doen.
De gevlekte hyena heeft een vagina die niet meer voor de voortplanting wordt gebruikt. Daarbij zijn de vrouwtjes groter dan de mannetjes. Interessante dieren.
https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... neppiemels
vrijdag 19 juli 2019 om 15:19
Ik las laatst over een visje dat wordt bevrucht doordat ze gestoken wordt, ergens willekeurig op het lichaam. Daarbij ontstaat een heuse steekwond.pplakke schreef: ↑19-07-2019 15:10Hier staat dat de gevlekte hyena bevalt door een nep penis. Wat er allemaal bestaat bij de dieren daar had ik nog nooit van gehoord.
https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... neppiemels
.