Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Hallo

@ choco hopelijk belt ze nog wel voor het weekend.

@sienna wachten duurt lang, zo jammer om moedeloos van te worden.

Ik ben gisteren bij psych geweest.
Ook meteen gebeld door leidinggevende nav ziekmelding. :(

Psych heeft goed gedaan en komende week blijf ik ook thuis.
Dan ws weer opbouwen.
Ik heb net hier me gedwongen wat op te ruimen en schoon te maken, ben kapot maar blij met resultaat. Geeft rust. Wij hebben ook een hond, dwingt altijd om ff aan te kleden en even naar buiten te gaan.. en op mij werkdagen gaat ze naar opvang, heb ik echt de rust. Nu een weekend niks en lekker uitrusten. Hopelijk voel ik me dan snel weer wat beter.
Sterkte allemaal en een knuffel!
@fade. Dagstructuur is voor jou dus ook zo belangrijk. Hopelijk gaan de dagen zonder externe structuur steeds een beetje beter en kan tot die tijd de deeltijd helpen.

@sienna. Lijkt me altijd pittig een depressie en een kind (komt wel veel voor natuurlijk). Hoe lang duurt de wachtlijst nog?
Ja voor omgeving is het vaak moeilijk. Er kan een gevoel zijn van 'het moet nu toch eens over zijn' maar zo eenvoudig is het niet.
Soms kan het ook helpen belangrijke mensen uit je omgeving mee te nemen naar je behandelaar (en van de rest moet je je sowieso zo min mogelijk aantrekken, zolang het geen problemen geeft).

@freya. Fijn te horen over je gesprek. Wel klote dat het sombere verder doorsijpelt. Sterkte daarmee.

@de wereld. Heb je nog een behandelaar? Hoe lang ben je al stabiel?
@chocolade. Sinds november geen behandelaar meer omdat het over het algemeen wel goed gaat. In de winter altijd wel gedipt maar nu iets meer. Merk ook wel dat afgezien van het moe zijn ik weer wat meer zin krijg in de dingen.
Ik heb net mijn psychiater aan de telefoon gehad. We hebben afgesproken dat ik tot dinsdag 30 mg oxazepam per dag slik sowieso. En als ik opgefokt of/en druk word nog meer.

Heb net sowieso op haar aanraden 30mg oxazepam ingenomen omdat ik opgefokt was. Had al 10 mg eerder op. Al met al begin ik het nu goed te voelen.

Nu hopen we dat met vast slikken ik zo onrustig niet word en juist minder nodig heb.

Het is allemaal nog te doen, maar wel risico gebied.
In gesprek met mensen word ik snel jolig en maak iedereen aan het lachen. Heel gezellig (niet handig). Maar daarom heb ik juist afgesproken vanavond in mijn kamer te blijven 😁.

Morgen naar mijn ouders, maar daar is het rustig.

Ik geloof niet dat ik door ga schieten na een manie, het is in de hand. Maar moet het gevaar niet opzoeken.

Dinsdag belt mijn psychiater weer. Hopelijk kan ik haar dan melden dat alles weer rustig is! Jammer voor haar zullen we dan niet in een deuk liggen om het een of ander, maar hopelijk ben ik niet weer terug depressief.

Mijn rapid cycling loopt meestal wel veel trager.
Alle reacties Link kopieren
@chocoladeballetjes, mijn kind heeft er juist voor gezorgd dat ik een soort ritme bleef houden. Ik moet voor kind zorgen en dus moet ik uit bed en de deur uit.
Ik kan wel zeggen dat het zwaar is soms, maar zonder kind was ik hier wellicht niet meer geweest. ( ik weet dat dat heftig klinkt, maar zo voel ik het wel).
Dat rapid cycling lijkt me ook heftig! Ik hoop dat het niet doorslaat.
@sienne. Dat kan ik mij ook weer voorstellen. Want alles draait ook weer om ritme. En kan me ook voorstellen dat je er daarom nog bent.

Ik heb bewust geen kinderen genomen met mijn problemen omdat ik denk dat het bij mij averechts zou werken (maar wie zou het zeggen). Ik stond voor deze keuze toen ik een jaar of zeven stabiel was.
Nu ik ontzettend instabiel ben al vijf jaar ben ik er toch blij mee.
Maar echt weten doe je het natuurlijk nooit.

Wel goed te horen dat jij er zoveel aan hebt. Ook fijn voor hen dat jij er zo voor kan gaan.

Nu ben ik te suf voor woorden. Maar hoop ook dat het rustig blijft. Ben toch al weer lang aan het kwakkelen (meer dan normaal).
Maand geleden was ik nog wel manisch.
Ik moet gemotiveerd blijven en me niet laten gaan.
Even bijgelezen, veel posts vandaag!

Structuur en ritme zijn belangrijk. Dan helpt het als je een reden hebt om je aan de structuur te houden. Ik sprak er vandaag bij de deeltijd over. Ik hoorde dat het niet erg is om even niks te doen of om uit te slapen. Ik moet leren om me daar niet schuldig over te voelen.
@sienna, herkenbaar, ik haat wisselen. Weer je verhaal doen, zetten herhalen als je pech hebt. Soms spreken ze elkaar ook tegen. Ik hang niet voor niets al tien jaar bij dezelfde.

@ de wereld, welkom. Ook al langer aan het worstelen dus. Weet je ook waardoor je nu getriggerd wordt?

Chocoballetjes, irritant niet gebeld worden als je erop zit te wachten. Wordt je van een hilarisch tv-programma niet druk?

@ aardbeipeer, klinkt alsof de ziekmelding een goede beslissing is geweest. Had je leidinggevende ook een beetje begrip?

@fade, bij de deeltijd ook weer gehad over het weekend?

Structuur en ritme zijn voor mij heel belangrijk, ook als het beter gaat helpt me dat om niet terug te vallen. Maar als ik flink depressief ben lukt dat bijna niet. Dan zijn de kinderen en werk wel mijn redding, hoewel ze aan de andere kant ook echt wel druk leggen.

Vandaag ook, zonder de kinderen was ik mijn bed niet uitgekomen. En als ik niet had hoeven werken was ik vanmiddag vast in mijn gedachten weggezonken. Terwijl ik nu best rustig ben gezien mijn staat van vanmorgen. Wel doodop, maar geen depressieve overspannen toestand op dit moment. Hopelijk kan ik dit vasthouden.
Goedemorgen allen,

Veel nieuwe! Welkom allemaal! Heftige verhalen. Het effe hier mijn hart luchten vind ik fijn. Ik reageer niet altijd overal op hoor anders wordt het voor mij algauw weer een moeten ding.

Alleen Sienna we zitten op dezelfde medicatie! En ik wil ook graag begrepen worden. Ik probeer daar nu wel te leren om hier mee om te gaan. Er zijn nou eenmaal mensen die het niet kunnen of willen begrijpen. Ik probeer de focus te houden op de mensen die wel in mij geïnteresseerd zijn zoals ik ben met depressie. Maar is nog steeds moeilijk voor mij.

De laatste twee dagen wel doorgekomen maar teveel op de planning. Als dingen moeten gaat het niet zo goed. En er veranderen wat dingen hier thuis waar ik ook aan moet wennen. Van veranderingen word ik ook onrustig. De ochtenden vallen me zwaar. Toch probeer ik zo even naar de markt te gaan. Vitamines ophalen!

Ik hoop dat jullie ook een beetje de zaterdag doorkomen

:hug: :hug:
@ Mylene, zou het je lukken om wat minder in te plannen? Wat meer tijd voor jezelf inplannen?

@ Freya, ik hoop zo voor je dat het iets minder depressieve gevoel aanhoudt. Het is iig een lichtpuntje.

Gisteren op de deeltijd een weekendplanning gemaakt. Vandaag wat huishouden en naar de bieb, en morgen shoppen met een vriendin.

Rustige zaterdag allemaal! :rose:
Fadetoblack🙈die heb ik al vaker gehoord. Klopt hoor ik heb voor dit weekend ook niets gepland. Als ik onrustig ben ga ik juist nog meer doen om niet te hoeven voelen. Heb wat dingen meegemaakt en om niet te hoeven voelen ging ik nog harder werken en dingen doen. Valkuil dus voor mij....

Je hebt een mooie rustige planning gemaakt. Goed zo!
@mylene. Veel plannen juist als het niet goed gaat herken ik wel. Soms breekt het bij dan weleens extra door (de somberheid).

@fade. Ja wel goed om te beseffen dat je even niets mag doen. Vind dat zelf wel lastig, ook omdat ik dan bang ben terug te vallen. Daarnaast ben ik ook een actief persoon, maar met somberheid push ik mezelf wel.
Ik ben weer een stuk rustiger. Volgens mij komt het wel weer goed.
Nu hopen dat ik niet weer terug depressief ga worden maar eindelijk naar een neutrale stemming ga.

Kalmeringsmedicatie helpt wel, ook omdat ik daardoor heb geslapen vannacht.
Vandaag en morgen rustig schema, heb ik ook hulp mee gehad.
Choco, goed bezig. Goed geslapen, een realistisch schema gemaakt.... zo goed van je. Het gaat met (keihard) vallen en weer opstaan.

Oh, en de dag volproppen met activiteiten om maar bezig te blijven... pffff, herkenbaar. En vermoeiend. ;-)

(Over)leven met depressie, bipolairiteit of wat voor ernstige psychische kwetsbaarheid dan ook, eist veel van jezelf. Het is zo zwaar. Daarom blijf ik zeggen: elke dag is er één.
En het is niet jouw schuld als het misgaat, als er een terugval is. En het is niet jouw schuld dat je ziek bent.
Over)leven met depressie, bipolairiteit of wat voor ernstige psychische kwetsbaarheid dan ook, eist veel van jezelf. Het is zo zwaar. Daarom blijf ik zeggen: elke dag is er één.
En het is niet jouw schuld als het misgaat, als er een terugval is. En het is niet jouw schuld dat je ziek bent.

Zo die komt binnen! Word er wat verdrietig van maar dat is goed. Zit vandaag enorm in mijn hoofd. Hoe kan het dat het minder gaat? Wat doe ik verkeerd? En steeds weer denken aan vorig jaar om deze tijd toen ik een crisis geval werd.
En ik snauw tegen iedereen vandaag. En alles doet zeer, hoofd, spieren.
Zo moest er even uit :cry:
Zo fijn om hier (h)erkenning te vinden.
Gisteren een appje van een vriendin, ze maakt ze zorgen om me zegt ze. Maar het voelt niet oprecht want spreek haar weinig en als ik haar spreek gaat het 95% van de tijd over haar. Kost zoveel energie!
Andere vriendin heb ik vanmorgen gezien. Gewoon even wandelen en kletsen. Dat is fijn want ik hoef niet te doen alsof.

@mylene, helpt de medicatie bij jou? De mirtazapine zou me moeten helpen met slapen, maar dat effect was snel weg.

Hopelijk hebben jullie een fijne zaterdag!
Ach lieve Mylene, je doet niets verkeerd. Schaamte- en schuldgevoel zijn symptomen van je depressie. Een terugval is heel normaal.
Ik zeg het allemaal heel rationeel nu, maar dat komt omdat ik een goede dag heb.
O, en als je ff wilt snauwen/schelden hier, gewoon doen!!
@Siena, lekker he, als je iets leuks kunt doen met iemand die je begrijpt. En echt irritant als mensen beginnen over hun eigen problemen. Klinkt gevoelloos ofzo, maar ik kan het gewoon niet opbrengen om daarnaar te luisteren. :bonk:
@fadetoblack lief van jou! De volgende keer ga ik hier snauwen ipv tegen de kids en manlief🙈.

@Sienna ik had het gevoel dat het me heel goed hielp maar nu weet ik het effe niet. Mirtazapine hielp me best goed maar sinds januari steeds een ander merk en daar slaap ik dus ook niet zo goed op.
Steeds een ander merk? Mag dat dan zomaar?
FadeToBlack schreef:
08-03-2019 20:56
Even bijgelezen, veel posts vandaag!

Structuur en ritme zijn belangrijk. Dan helpt het als je een reden hebt om je aan de structuur te houden. Ik sprak er vandaag bij de deeltijd over. Ik hoorde dat het niet erg is om even niks te doen of om uit te slapen. Ik moet leren om me daar niet schuldig over te voelen.
Hier moet ik even op reageren (van mezelf). Ik heb geen structuur of ritme, of nou ja een beetje maar dat is niet het ritme dat de meeste mensen normaal vinden..
Ik lees van mensen die vinden dat ze geen moer doen terwijl ik denk: waar haal je de energie vandaan??? Plannen maken.. als ik één dag iets heb gepland moet ik me de dag ervoor voorbereiden en de dag erna ben ik kapot. Kan dan niets meer doen dan het hoognodige pff ik voel me echt een loser..

Verdrietig ook, er zijn wat dingen aan de hand op het moment die maken dat het wel heel moeilijk is om overeind te blijven. Kan niet vertellen wat precies; ik ben me er teveel van bewust dat mensen die aan het trollen zijn ook meelezen en het is vrij herkenbaar. Maakt me heel eenzaam bah bah bah.
Heb met de Luisterlijn gebeld vannacht, gelukkig kreeg ik een schat van een mens aan de lijn die alle tijd nam om met me te praten, dat hielp wel even maar ja de kans dat ik haar weer aan de lijn zou krijgen is niet zo groot. Jammer.

Ik zit vanavond te wachten (al wil ik niet wachten maar er zit niks anders op) op een berichtje van iemand die me dierbaar is en waar het heel erg slecht mee gaat, mss kunnen we elkaar morgen even zien, mss lukt het niet door die slechte gezondheid. Ben het zo zat allemaal, één klein boodschapje gedaan vandaag en ben echt gesloopt.

En een paar leuke appjes naar en van een jong iemand die tot mijn verrassing in de krant stond vanwege een iets leuks/moois waarmee veel mensen echt geholpen zijn. Was blij en trots om te zien hoe goed dat ging.
En tegelijkertijd baal ik dan opeens heel erg dat dat feliciteren en zeggen hoe trots ik ben enz. allemaal per appje moet... ik ben een ouderwetse middelbare tut, ik weet het maar ik zou zoveel liever gewoon even zéggen dat ik trots ben, en een cadeautje geven.

Kortom, ik ben superchagrijnig en wil eigenlijk gewoon weten of die afspraak morgen doorgaat. Dan heb ik wat rust in mijn hoofd hoop ik en kan naar bed of op de bank in slaap vallen. Ik slaap eigenlijk het liefst de hele dag rond op het ogenblik.
Geen nachtmerries meer, lang leve de slaappillen. Verslavend? Jammer dan, alles beter dan uitgeput van slaapgebrek én nachtmerries. Dat is echt geen leven.

Sorry dat ik niet alles gelezen heb, ik ben de laatste dagen niet zo actief hier en was eerlijk gezegd blij te lezen dat er meer mensen zijn die zeggen: het moet geen verplichting worden om hier te schrijven; of dat ze niet overal op in kunnen gaan omdat dat teveel gevraagd is.
Dat heb ik dus ook: vind het heel egoïstisch van mezelf en zou iedereen het liefst een grote bos bloemen komen brengen, ik heb echt zo'n respect voor jullie.
Bij deze een virtuele bos bloemen voor iedereen: jullie verhalen raken me en ik leef met jullie mee :hug: :rose:
Ik hoop dat iedereen een fijne avond heeft vanavond. En stiekem hoop ik dat ik nu snel bericht krijg over morgen, ik durf niet zo goed zelf een berichtje te sturen of morgen nog doorgaat.

Dat zou ik graag willen weten, als iemand die zelf ziek is, gisteren met nieuwe medicatie begonnen is en zegt: even afwachten tot zaterdagavond hoe het valt, weet niet of ik veel last van bijwerkingen heb (diegene werkt nog wel, mss gisteren een vrije dag maar geen ziekenhuispatient bedoel ik).
Ik laat je zaterdag even weten of het doorgaat zondag. Tot hoe laat zou je wachten of het doorgaat of niet? Zelf denk ik om een uur of half 10, of 9 uur gewoon een appje sturen met: 'en, hoe gaat het met je?' of is dat opdringerig...... pff kan echt niets meer beslissen zelf. Bang dat ik ruzie krijg.
Gisteren ook al gedoe met mensen omdat ze -let op- door al het ge-app dingen verkeerd waren gaan begrijpen.
Precies waarom ik zo'n hekel aan appen heb; het komt vaak verkeerd over.

Nou ja, net als mailen zal ik maar denken ;) hier op het forum komt ook zoveel verkeerd over.. platte tekst is en blijft moeilijk tenzij je heel goed kan verwoorden wat je wil zeggen. Ben ik geen ster in helaas...

Hou je taai allemaal :daisy:
Hallo allemaal, ik hou het ook even bij een dikke knuffel voor iedereen. Dit was dag drie werken achter elkaar en met alle nieuwe indrukken houdt het wel op nu qua concentratie

Ik zat nog wel te dubben over de einder, voelt toch niet helemaal goed. Nu had ik als tussenoplossing bedacht dat ik een sessie zou aanvragen bij mijn oude psycholoog, ik verwacht dat ik met haar het er wel over kan hebben. (Als ze wil).

Maar nu begin ik toch te twijfelen, hing altijd best wel aan d'r en de beide keren afscheid had ik het best lastig mee. Wat doe ik mezelf aan om haar weer (eenmalig) op te zoeken?
En een :heart: voor jou Sad! App die vriend nou maar gewoon.
Freya, de vorige 2 keer is het je ook gelukt. Je zou het tegen haar kunnen zeggen dat je het moeilijk vindt om weer afscheid van haar te nemen?
Nog even een stukje Metallica, omdat het zaterdagavond is:🤘

Uit "Welcome Home (Sanitarium)":

Welcome to where time stands still.
No one leaves and no one will.
Moon is full, never seems to change.
Just labeled mentally deranged.
Dream the same thing every night.
I see our freedom in my sight.
No locked doors, no windows barred.
No things to make my brain seem scarred.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven