Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Heel eerlijk, ik mis haar nog steeds. Gok gevalletje overdracht. Ik kan ook niet meer bij haar in therapie, het zou puur zijn voor de zm gedachten op een rij krijgen. Dat voelt voor mij nu toch bij haar beter dan bij een vreemde van de einder, genoeg afstand maar wel vertrouwen en begrip.
Ik kan het tegen haar zeggen maar verandert niets, kan moeilijk drie sessies eraan plakken om afscheid te nemen 😂
Ja da's ook weer waar😂. Maar als het zo goed en vertrouwd voelt, toch maar een afspraak maken?
Ik vind hem nog even lastig. Weet ook niet waar ik bang voor ben, of ik haar nu 1 keer weerzie en daarna nooit meer of sowieso nooit meer maakt ook niet veel uit.
FadeToBlack schreef:
09-03-2019 22:43
Nog even een stukje Metallica, omdat het zaterdagavond is:🤘

Uit "Welcome Home (Sanitarium)":

Welcome to where time stands still.
No one leaves and no one will.
Moon is full, never seems to change.
Just labeled mentally deranged.
Dream the same thing every night.
I see our freedom in my sight.
No locked doors, no windows barred.
No things to make my brain seem scarred.
:heart:
Dankjewel Fade! Goed idee, nog even muziek luisteren :)

En dank je voor de tip, ik heb maar ge-appt hoe het ging, geen antwoord nog.
Maar in paniek raken kan altijd nog, ik wacht even morgen af.

Hopelijk wordt het vandaag voor iedereen een mooie dag! :sun:
@freya. Qua psychiater snap ik dat wel. Ik vraag me ook af of je dat overhoop moet halen. Aan de andere kant is praten over suïcidaliteit natuurlijk ook heel belangrijk. Maar als je daar weer een nasleep van gaat hebben.

Ik heb nu ook enorme hechting met mijn psychiater, nooit zo gehad (en al meer dan 15 jaar in psychiatrie). Ergens fijn natuurlijk, maar ook wel vreemd. Ik heb psychiaters nooit zo vertrouwd. Heb die tak vooral leren kennen als dwingend met medicatie en opnames in de handen.
En nu vertrouw ik er ineens eentje. En we hebben het ook over de schade die ik op heb gelopen in de psychiatrie. Ik snap nu voor het eerst waar mensen het over hebben als ze dit soort banden beschrijven.

Ik wens jou in elk geval veel wijsheid met je keuze toe.
@fade. Dank voor je woorden. Geld ook zeker voor jou natuurlijk. Vandaag is een zaterdag, hopelijk lukt het je zonder deeltijd. Herinner wat ze hebben gezegd je mag ook even niets doen. En je kan ook even ergens een koffie doen voor de structuur, doe ik nu en ook heel vaak. Even wat lezen of schrijven (maar dat is natuurlijk mijn oplossing, maar je weet maar nooit).
Ik heb erg goed geslapen. Lijk alleen maar veel meer moe te zijn geworden.

Ik zit aan een kopje koffie in koffie tentje. Ga hier dagboek schrijven.

Ik hoop zo dat er wat rustige weken gaan komen. Heb dat al 3,5 maand niet gehad. Waarvan ze me ook hebben gep gedwongen op te nemen (niet gelukt hoor) en dat soort ellende. Het ging in elk geval goed diep.
Ik heb ook het gevoel dat het eventueel mogelijk is dat het rustig word. Maar dat zeg ik steeds.
Nu eerst maar weer kunnen stoppen met de kalmering en niet naar beneden schieten.

En nog meer, nu eerst koffie en dagboek schrijven en een rustige dag voor de boeg. Ik ben zo ontzettend moe, dus dat kan ik wel gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
even bijgelezen :) Tjee, wat gebeurt er een hoop met ons. Ik heb zelf nu een aantal slechte dagen achter de rug en vanmiddag een verjaardag die 2 kanten op kan: als de twee dominanten in de kring :biggrin: zich rustig houden is het goed te doen. Als zij los gaan (hebben beide de neiging anderen verbaal in de grond te trappen) ben ik zo weg, heb ik voor mezelf afgesproken.

het slechte weer doet ook veel met me en ik kijk niet echt uit naar de zomertijdswissel. kan daar nooit zo goed tegen. Zijn er nog meer van ons die daar mee kampen? ik "zit" het altijd uit tot mijn lijf weer gewend is maar misschien hebben jullie tips.

@CB wat supergoed dat je je zo staande houdt met een manie die zich zowat opdringt
@FadeTB. Cool, dat de deeltijd je zo goed doet! Oh, en dank je wel voor "sanitarium" die kende ik nog niet.
@SBT: ging het nog door en hoe was het? ik heb ook een vreselijke hekel aan dat appen. ik zie veel liever iemand in het wild. gezichtsuitdrukkingen doen veel.
@Freya: dat is een moeilijke beslissing. ikzelf zou niet terug gaan. voor mij weegt dat op tegen wat ik er uit haal. als dat voor jou minder speelt, zou ik zeker een aanvraag doen.
Goedemorgen,

@fadetoblack mijn merk schijnt niet een leverprobleem te hebben. En het merk wat ik daarna had ook. Echt balen!

@Sadbuttreu 🤗dank je bosje bloemen in vaasje gezet. Nog gelukt met die afspraak?

@Meiroosje ik ben ook niet van de verjaardagen. Kom daar onrustig van thuis. Heel goed die afspraak dat je weggaat als het niet gaat.
Ik kan ook niet goed tegen die tijdswissel en ik moet altijd wennen aan de lente. Hoe vrolijker iedereen doet, hoe somberder ik word....

@choco toppie bezig en de rest natuurlijk ook goed bezig en open in jullie verhaal.

Hier vandaag opgestaan met een hoop stenen op de borst. Probeer het weer een beetje per dag te bekijken.

Pfff :loveit:

Fijne dag allemaal!
Goedemorgen allemaal! Wat ben ik toch blij met jullie en de steun die we elkaar hier geven.
We gaan de dag weer doorkomen. Slapend, suffend op de bank, zelfmoordgedachten verdringend, jankend. Maar ook lezend, wandelend, knuffelend met de kat, socializend.

We gaan deze dag weer doorkomen mensen!
We gaan deze dag doorkomen, zo voelt het idd Fade.
Ik ben blij met jullie steun, maar verdrietig om wat jullie doormaken.
Fijne dag allemaal
@meiroosje. Ik herken dat heel erg van verjaardagen. Ik mijd het eigenlijk vaak. Goed dat je op je grenzen gaat letten.

Qua weer herken ik minder. Ik zie weinig verband tussen weer en stemming bij mij. Nu ik erover nadenk, veranderingen van weer (lente/herfst) geeft mij juist een goed levendig gevoel. Ik ben bevriend met iemand die warm/zonnig weer vreselijk en deprimerend vind.
Als ik heel somber ben kan ik 'mooi' weer wel heel vervelend vinden. Omdat ik dan vrolijk hoor te zijn en er extra op word gewezen dat ik dit niet kan. Maar dat geld alleen als ik depressief ben.

Fijn dat we elkaar zo steunen inderdaad!

Deze dag lukt hier ook aardig. Ik verveel me alleen een ongeluk. En alles is maar kort een afleiding. En ben ook te moe om echt wat te ondernemen. Kennen jullie dat ook, die verveling?
Nou ja wel echt zondag natuurlijk.
Chocoladeballetje ik vind de zondag geen leuke dag. En ik ben vandaag wat paniekerig. Paar maanden niet meer gehad :"-( .
@mylene. Wat naar!
Ja zondag vind ik altijd de stomste dag.

Ik ben hier eigenlijk ook een beetje aan het flippen. Gisteren hoorde ik dat het gesprek wat ik ga hebben een intake is. Ofwel dat ze me nog kunnen afwijzen.

Nu ga ik helemaal los op google. En op piekeren. En telkens dat gesprek al voeren in mijn hoofd. En ik zag een stukje over wat je als voorbereiding kon doen voor een intake (op hun site).
En daar stond een vragenlijst die je kon invullen (gedaan). En dat je kon bedenken waar je over vijf jaar wil zijn (waaaah!!!).

Nou ja ik raak er steeds meer in. Piekerig er al sinds gisteren over maar raak nu de relatievatie kwijt. Te weinig structuur, te veel zondag.

Ik ga erg slecht op onduidelijkheid (wie wel). Zeker omdat het ook nog onduidelijk is wie mijn casemanager is.

Soms vraag ik mij af of de GGZ niet meer problemen oplevert dan het oplost.

Ik weet wel dat het niet zo is en dat ik geduld moet hebben, bakken geduld. En dat het dan ooit ooit wel weer rustig zal gaan worden.

Maar voor nu is het helaas onrust.
@Mylene, wat rot voor je! Is dat iets wat zomaar ineens opkomt, dat paniekgevoel? Lijkt me heel eng.

@Choco, begrijpelijk dat je het lastig vindt om de GGZ te vertrouwen. Sterkte!
En, iedereen de dag verder goed doorgekomen?

@ sbt, ik kan ook niet zo goed tegen dat soort halve afspraken, ook al zijn ze nog zo begrijpelijk. Uiteindelijk nog antwoord gehad?

@ chocolade balletjes, wordt je ook niet extra moe van de oxazepam? Of is het een teken dat de manie wegtrekt?

Mooi K van die intake. Waar zouden ze je op kunnen afwijzen? En als ze je afwijzen, wat is dan het alternatief?
Ik ben bij de GGZ destijds er slechter uitgekomen dan ik erin ging, maar toch helpen ze ook heel veel mensen dus ze zullen wel iets goed doen. Hoop dat je het een beetje van je af kan zetten.

@meiroosje, hoe was de verjaardag. Goed dat je voor jezelf kiest als het te druk wordt! De invloed van de zomertijd wissel wisselt bij mij, tenminste de mate van ontregeling. Tips heb ik zo niet, bij de wintertijd gebruik ik de daglicht lamp en ik heb wel eens wat gehoord over melatonine.

@ Mylène, zijn de stenen van je borst af?

@ fade, hoe ben jij de dag doorgekomen?

@ Sienna, niet verdrietig zijn. Het is wat het is en hopelijk kunnen we elkaar hier een beetje ondersteunen en opbeuren.

Hier gaat het niet geweldig, maar geen paniek. Nog wel aan het piekeren over mijn oude psycholoog, moet ik misschien ook maar ff parkeren.

Verwacht weer een pittig weekje, voor de verandering geen sociale activiteiten of andere verplichtingen. Maar morgen de laatste moclobemide, twee dagen time out en dan start ik donderdag met de volgende AD. Zie daar een beetje tegenop, is een zelfde type als de efexor en daar reageerde ik in het verleden nogal fel op. Maar weer gewoon blijven ademhalen.
Fade, wat heb je toch steeds lieve woorden voor iedereen! Hoe gaat het met jou zelf dan?
@fade. Ik heb vanmorgen oxazepam geslikt en ben toen gestopt. Omdat ik mij zo moe voelde. Maar denk dat het meespeelt. Ik ken het ook van als de hypomanie terug zakt (zal beide zijn).

Ja slechter worden van de GGZ. Dat is mij op zijn zachtst gezegd meer dan eens overkomen.
Maar ik weet niet goed hoe ik zonder moet. Zou graag willen. Behalve dan dat ik niet zonder mijn psychiater wil.

Qua intake, ik weet het niet goed. Dat is lastig. Maar ik denk dat ze het niet erg genoeg kunnen vonden. Mijn psychiater en buurtteam hebben zelf aangedragen dat ik deze zorg moet krijgen. Maar dat is schijnbaar niet genoeg. Wat wel...geen idee.

Hoe heb jij het gedaan om het zonder de GGZ te doen? Ik word veelal geweigerd door mijn crisisgevoeligheid. Hoe doe jij dat in crissisen? Ik ben niet direct van plan weg te gaan, maar wel benieuwd hoe mensen het zonder de GGZ doen.
Snap dat je het spannend vind met nieuwe Ad. Ik hoop voor je dat de stap wat oplevert.

Welterusten alvast.

Voor nu kan ik het redelijk laten gaan. Ben sowieso over van alles wel piekerig. Goed dat ik morgen moet werken!

En jij dus ook piekerig. En pakketten, het klinkt zo eenvoudig maar doe het maar eens. Eigenlijk zegt het al wel wat dat de gedachte aan zo'n gesprek zo'n ruhring bij je veroorzaakt. Dat laat wel zien dat je heel wat overhoop haalt als je het doet. Maar nogmaals, over suïcidaliteit praten is ook heel belangrijk.

Snap dat je het spannend vind met nieuwe Ad. Ik hoop voor je dat de stap wat oplevert.

Welterusten alvast.
@Freya, medicijnwissel, spannend en eng lijkt me dat@

Hoe het met mij gaat, uh moeilijk te zeggen. Ik voel me beter (komt ook door de deeltijd) en dat is ook wel vreemd. Want ik moet weer "naar buiten" (lees re-integreren) en dat is eng. En mijn omgeving (op 3 mensen na) vinden dat het wel weer tijd wordt om "normaal" te doen.
Ik vind dit een lastige periode. Ben onzeker, vaak verdrietig en nog wel vaak somber. Geen concentratie, in de war en altijd moe.
Soms denk ik dat ik nooit echt een depressie heb gehad en dat ik niet bipolair ben. Het is verwarrend.
@chocoballetjes, kan je niet alleen verder met de psychiater, en voor de rest niets? Als het alleen maar stress en onzekerheid oplevert helpt het je ook niet.
Ik ben destijds ook te lang blijven hangen omdat ik niet wist hoe ik het zonder moest doen.

Kan idd wel hé, dat het wegvallen van de manie moeheid geeft. Je klinkt wel weer helderder in je posts van vandaag. Ik hoop met je mee dat je een paar rustige weken krijgt!

Zonder de GGZ: ik kon gelukkig toch terug naar mijn psycholoog ( degene waar ik dus nu eigenlijk dat zm gesprek mee zou willen hebben), terwijl ze van tevoren had gezegd dat dat geen optie was. Via haar bij mijn huidige psychiater terecht gekomen.

Met deze psychiater en de huisarts zijn er afspraken gemaakt mbt crisis (bij dreigende crisis wordt ik ergens aangemeld geloof ik, als het dan daadwerkelijk crisis zou zijn kan ik via huisarts, huisartsenpost of haar daar direct door), maar omdat ze eigenlijk heel bereikbaar en toegankelijk is en de afstemming wel goed heb ik dit nooit gebruikt.

De psycholoog blijft wel beter voelen dan de einder. Ik weet gewoon niet zo goed welke andere optie ik nog heb en waar ik goed aan doe.
En misschien ben ik wel banger voor optie drie en vier, ze kan me ook weigeren, of de klik is weg en heb ik compleet niets aan het gesprek.

Jij ook welterusten, en vast tot morgen!
anoniem_14704 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 23:04
0.71% gewijzigd
:hug: fade,

Heel herkenbaar hoor. Ik moet dus op het werk ook weer aan de bak maar het valt tegen. Geheugen en concentratie zijn kut, simpele dingen vallen me zwaar en daarvan wordt ik ontzettend onzeker en zie ik het niet zitten. En dan ben ik niet eens volledig weggeweest. Dus dan is het helemaal heftig als je volledig moet reïntegreren / je leven weer moet oppakken. Maar blijf voor naar jezelf luisteren en niet naar je omgeving. Hoe goed bedoeld misschien ook, ze zien de storm in je hoofd niet.

Medicatie wissel is bagger, dit wordt de vierde (of vijfde) AD van de afgelopen twee jaar, daarvoor al anderen geprobeerd. En elke keer doet het of niets, of niet genoeg of ik heb vooral bijwerkingen. Alleen de lithium stabiliseert wat, dat is een blijvertje.
Beetje laat met reageren maar in het weekend ben ik zo veel mogelijk schermvrij.

@freya: Er is bij mij niet echt een trigger, mijn "bui" kan in een half uur al omslaan. Andersoortig manisch depressief noemden ze dat.
De echte klachten kwamen trouwens wel na een grote verandering in mijn leven. december 2018 is mijn moeder overleden en de tijd erna heb ik me nog aardig kunnen redden. Echter toen de datum vorig jaar dichterbij kwam merkte ik toch wel dat het me zwaar viel, dus denk dat dat de trigger voor de dip deze winter is geweest.

Omdat ik altijd zo moe ben is mijn huishouden vaak ook een puntje van aandacht, rommel deert me niet.
Hebben jullie dat ook?
@Dewereld, ja hoor dat hebben we allemaal denk ik!
@ de wereld, dat zou heel goed kunnen. Vervelend van je moeder! Het eerste jaar na overlijden zit volgens mij vol met triggers, allemaal eerste keren zonder :hug:

Mijn huishouden is op dit moment zo'n chaos dat het me wel interesseert 😂😂😂. Maar de moed om het te veranderen ontbreekt. Het boeit vriend ook niet zoveel, aan de ene kant heerlijk maar niet zo handig, het motiveert ook niet.
@fade. Nou zomaar zit je niet in die deeltijd hoor! Dat doen ze niet als er niet behoorlijk wat aan de hand is.
Wat lastig dat je omgeving veel van je begint te verwachten. Soms als je een beetje opknapt lijkt het al heel wat, maar je bent er nog niet. Het verschilt gewoon met eerst, dat valt op.

En die twijfel aan je bipolair is misschien ingegeven door die omgeving. En al zou het helemaal goed met je gaan (dat lees ik zeker niet in je teksten) dan kan je ook bipolair hebben. Ik heb jaren geleden een periode van 7 jaar gehad dat het echt op de achtergrond aanwezig was (af en toe een lichte episode). Continu extreem lijden is geen criterium.

Verder lees ik hier niet dat je je nu telkens zo goed voelt. Ik kan alleen zeggen wees blij dat het beter gaat, maar besef dat beter geen goed hoeft te betekenen. Probeer het bovendien niet teveel te plaatsen. Een zwaluw maakt nog geen zomer....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven