Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
@freya. Snap dat je weer helemaal wil functioneren op je werk. Vond het woord functioneel alleen zo mechanisch (alsof het meer over een machine gaat). Werk kan heel belangrijk zijn om je goed te voelen. Mijn vrijwilligerswerk is ook van groot belang voor mij.
Het cognitieve verhaal herken ik zo! Ook bij mijn vrijwilligerswerk. Of met het lezen van een boek ect. Ik ben ook een stuk gedaald gezien ik afgestudeerd ben in organische chemie. Erg confronterend kan dat zijn! En op mijn vrijwilligerswerk merk ook verschil tussen de ene of andere week. En ik mis het enorm om boeken te lezen.
anoniem_650aef2a90ae7 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 10:26
1.02% gewijzigd
Vanmorgen sta ik wel iets beter op (wel erg erg moe).
Had gisteren met die vriendin besproken dat ik wat huishoudelijke/zelfzorg taken moest doen. En we bespraken welke taken.

Ik heb dus gedoucht en schone kleding aangedaan. Dingen uit de koelkast weggegooid, sowieso rondslingerend afval in vuilniszak. Vuilniszak aan de straat en was er in. Hulde!

En we hadden besproken dat ik straks twee pasta salades ga halen. En vanavond komen boodschappen die ik heb besteld (met jawel fruit).

Ben wel nog moeier nu maar erg tevreden met mezelf en lekker schoon.

Straks lunchen met een vriend. Misschien nog koffie met mijn huisgenootje. Maar moet ook een beetje rust houden. Ben erg moe en heb morgen een drukke dag.
Echt hé, ik was een boekenwurm en nu is een tijdschrift al teveel gevraagd. Terwijl lezen nou net 1 van de manieren was waarbij ik me wel kon ontspannen.

Goed bezig vandaag, hou dit vast! Morgen een leuke drukke dag?
Ja vroeg in de ochtend gesprek met mijn psychiater. Dan een uur reizen bus/trein naar een vriendin. Dan naar de dierentuin. En vervolgens bij die vriendin logeren.
Beetje ambitieus, maar als het zo blijft als nu te doen. Het is wel dubbeltje op zijn kant, dus geen tegenslagen of spontane dalingen gewenst...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal!

Zou ik misschien een beetje met jullie mee mogen kletsen?

Hier gaat het al een paar jaar niet zo lekker, veel tegenslagen gehad waar ik normaal goed mee om kon gaan, ik was zo'n irritant positief persoon. Helaas is daar inmiddels niets meer van over en vind ik alles zwaar en moeilijk.

Na een bijzonder heftige gebeurtenis afgelopen najaar ben ik thuis komen te zitten met een burn-out. Maar volgens de psych waar ik nu twee keer geweest ben is het een depressie.

Ik zag die dus totaal niet aankomen. Ik dacht dat je dan hele dagen in bed lag te huilen en te moe was om iets te ondernemen, altijd wakker lag. Ik 'functioneer' gewoon, kom uit bed, zorg voor de kinderen en ga inmiddels weer naar mijn werk. Sport, spreek af met vrienden. Hoezo depressief?

Van de week maar een mijn oude vriend Google geraadpleegd en ik schrok gewoon van de herkenning.
Misschien tijd om onder de steen vandaan te komen. :$
Hallo allen,

@chocoladeballetje heel goed bezig!
👍🏻

@Tendril Fijn dat je meekletst!
Bij mij begon het ook met een burn-out maar later kreeg ik de diagnose ernstige depressie. Ik had/heb ook veel fysieke klachten die ik totaal niet aan een depressie koppelde.

Ik werd vanochtend wat beter wakker dan de laatste dagen. Heb boodschappen gedaan. Daarna kakte ik wat in. Vanmiddag naar therapie geweest. Was heftig! Dus nu hoofdpijn. Net toch nog een klein rondje gemaakt. Al met al een betere dag!

Fijne avond!
Zo, even bijgelezen.

@Tendril, welkom! Fijn dat je ons gevonden hebt. Krijg je antidepressiva? En heb je therapie?

@Freya, hoe verging het jou vandaag? Nog aan jezelf toegekomen?

@Mylene, fijn he, als je een redelijke dag hebt. Therapie is altijd wel een energievreter. Maar wel nodig 8-) .

@Choco, top dat je wat dingen hebt kunnen doen. Maar probeer op de rem te trappen, want je doet teveel op een dag. Je balanceert op een dun koord.... pak je rustmomenten!

Oh ja, de acute deeltijd is fijn. Goed om eruit te zijn, nieuwe mensen te zien en dingen te leren.
@tendril. Gezellig dat je mee komt kletsen! Ja, er bestaat een cliché beeld van depressie. Soms klopt die bij mij ook niet (soms wel). Dan zeggen mensen dat ik nog zoveel lach bijvoorbeeld.

@mylene. Ik moet na een gesprek met mijn psychiater even mijn bed in. Zo intens die gesprekken.

@fade. Fijn dat de deeltijd zo goed gaat. Je hebt wel een beetje gelijk. Ik appte mijn vriendin hoe laat we zouden afspreken in de dierentuin. Toen zei ze dat ik mij een week vergiste. En ik merkte direct dat het veel beter was niet te gaan. Zeker niet na een gesprek met mijn psychiater, want dat vind ik super zwaar.
Ga nu eind middag en avond naar een vriendin. Nog geen half uur met de bus. Dan kan ik uren uitrusten na mijn psychiater. En niet logeren vind ik erg fijn.

Voel me wel een stuk beter vandaag. Nog wel erg moe.
@ tendril, welkom bij de club! ken je de term hoogfunctionerend depressief?

@mylene, ook goed bezig vandaag! Therapie kan pittig zijn, vaak is dan ff wat rust pakken wel slim.

@fade, fijn dat de deeltijd goed bevalt. Nu hopen dat ze je daar verder kunnen helpen, of was dit ter overbrugging?

@chocoladeballetjes, toch fijn dus dat de dag wat minder druk is. Beter voor je balans denk ik?

Hier een waardeloze dag, voor mijn doen erg weinig gedaan, veel op de bank gehangen en nog ff in bed gelegen.

Psychiater als verwacht, ga deze AD afbouwen en dan weer een nieuwe starten. ZM gedachtes wel besproken maar ook dat ging als verwacht, ze focust op mij genezen. Mijn sessie was iig niet heftig vandaag :)
Freya, wat is hoogfunctionerend depressief? En ook wel eens lekker om niet helemaal uitgewrongen van je sessie terug te komen. :)
De deeltijd is niet ter overbrugging, maar voor "structurering" en "activering", zodat ik niet verder afglij.

Choco, ik ben zo blij voor je. Geniet van de avond met je vriendin!

Een :hug: voor iedereen.
De afgelopen dagen heb ik wat mee gelezen. Ik ben niet een schrijver. Ik heb de depressie vanwege de omstandigheden en niet vanuit mij zelf zeg maar, daarin zit met de meeste het verschil. Sommige verhalen zijn heftig, herkenbaar maar ook mooi. Ze zijn ondanks dat het soms negatief is puur en eerlijk. Ik functioneer ook nog steeds maar je moet soms niet afvragen hoe. Vandaag nog een flinke deuk in de auto gereden tijdens werk. Werd na een goede nacht slapen moe wakker, had geen zin en had weer drukkend gevoel op borst. Ik ben er niet bij en alles kost moeite. Maar als ik toegeef wordt het erger, dus ik probeer toch door te zetten en hoop snel op betere dagen. Want die heb ik gelukkig wel soms..
Morgen redelijk rustig en naar de manueel fysio voor nek rug en schouderklachten vd stress. Dus dan zal ik hopelijk wat opknappen..
Ik merk dat het mij ook opbreekt dat het nu al behoorlijk lang duurt zonder tijden dat het beter gaat. Dat vind ik moeilijk. Als ik al eigen tijd heb kan ik deze moeilijk invullen, vooral extra slapen. Veel sterkte voor iedereen, heel bijzonder om jullie verhalen te lezen.
Aardbeipeer, depressie is een zwarte wolk die je neerdrukt en die zowel om je heen hangt (zodat je beperkt zicht hebt en er geen licht binnenkomt), alswel in je zit (zodat je geen gevoel meer hebt). Sorry, beetje filosofisch.
Ik zou zo graag tegen je zeggen dat het goed komt, maar dat weet ik niet. Het kan wel sowieso beter worden. En dat kan lang duren.
Mijn laatste depressie (waar ik nu in zit) komt ook door omstandigheden. Soort trigger zeg maar.
Jij ook sterkte.

We zijn weer een dag doorgekomen.
Hoogfunctionerend depressief is denk ik makkelijker te googelen dan uit te leggen. Komt erop neer dat je op zich wel volhoudt om te doen wat moet gebeuren maar dat de depressie naar binnen slaat. Dat de depressie meer verborgen is, ook voor jezelf aangezien het niet past bij het beeld van depressie. Precies wat tendril beschrijft.

Hou je de deeltijd straks ook naast de cognitieve gedragstherapie?

Aardbeipeer, ook welkom. En ook voor jou sterkte, klinkt ook zwaar allemaal.
@freya. Hopelijk is het vandaag (iets) beter. Op wat voor manier zou je het dan graag met je psychiater over je zm gedachten willen hebben?

@fade. Kan echt goed zijn zo'n deeltijd. Activering is soms belangrijker dan wat dan ook. Hoe lang duurt zo'n deeltijd?

@aardbei. Klinkt heel erg als 'zwoegen' allemaal. Naar voor je. Heb je wel hulp?
Ik stond goed op vanmorgen. Helaas liep het gesprek met mijn psychiater niet zo goed.

Ze had het over mijn nieuwe casemanager en wanneer ik daarmee met haar een afspraak mee wil. En dat zou dan in dezelfde week vallen als intake zwaardere zorg. En ook in de buurt van gesprek met mijn vriendin en mijn psychiater.

Ineens klapte ik dicht. Al die lastige gesprekken en nieuwe dingen. Ik kon gewoon niet meer antwoorden wanneer ik alles wilde plannen. Ik raakte een beetje in paniek en kon nog weinig uitbrengen.

We stopten maar met plannen. En nu voel ik mij heel erg overspoeld. Ik heb wel mijn psychiater gemaild hoe ik het wil (later beginnen met die casemanager en niet mijn vriendin bij het gesprek).

Ik lig maar in bed, niet omdat ik somber ben, maar om de prikkels te laten zakken. Denk wel dat dit gaat lukken. Ik ben nml heel gevoelig voor gesprekken en kan daar heel makkelijk door terugvallen (daarom ook die angst voor die gesprekken). Hopelijk is dit gewoon klaar met een uur of vier in bed en kan ik daarna weer op een prettige manier naar mijn vriendin.
Ik ben ook gevoelig door alle schade die ik heb opgelopen in de ggz. Van de zomer ben ik door onduidelijkheid in psychose geraakt uiteindelijk.

Ik hoop toch echt een meer stabiele GGZ rond mij te krijgen.
chocoladeballetjes schreef:
06-03-2019 12:35
@freya. Hopelijk is het vandaag (iets) beter. Op wat voor manier zou je het dan graag met je psychiater over je zm gedachten willen hebben?
Ik wil graag bespreken waar het hem in zit. Ik ben wel depressiever geweest dan dit, ook wel meer moedeloos maar de gedachtes waren nooit zo sterk en geruststellend.

De gedachtes zelf jagen me geen angst aan, maar dat feit zelf juist weer wel. Wat maakt dat mijn remmingen zijn weggevallen? Is het echt alleen de hoop die ik kwijt ben? Maar die ben ik ook al langer kwijt.

Ergens moet ik nog wel hoop hebben, waarom ga ik anders nog naar therapie, waarom worstel ik er nog mee? Maar het voelt niet zo. Gister 113 geprobeerd, daar gaf ze ook aan dat het klonk alsof ik mijn besluit al had genomen.

Het is gewoon niet echt bespreekbaar. Mensen die dichtbij staan niet, veels te betrokken. Dingen als sensoor/ 113 schiet met gesprekken/ chat ook niet op, dan ben je eigenlijk alleen steeds de achtergrond aan het vertellen. Email zou ik kunnen proberen maar vier/ vijf dagen op antwoord wachten is ook niet wat. Hier vind ik het ook tricky, enerzijds te heftig voor jullie maar Viva heeft er ook regels over.

Psychiater lukt dus ook niet, dus neig toch weer naar de einder. Eigenlijk zoek ik gewoon een gelijkgestemde denk ik (maar daarmee ben ik dan weer bang dat je elkaar gaat versterken).
@freya. Je weet heel duidelijk wat je vragen zijn en hoe je het erover wil hebben. Zou het wat zijn om hoe je het hier hebt verwoord naar je psychiater te mailen (of heb je het al zo naar haar verwoord).

Verder heb ik ook weleens contact gehad met stichting de einder. Zij kunnen er ook open met je over praten zonder je direct een kant op te duwen. Ze zijn niet zozeer voor zm als voor keuzevrijheid, maar wel goed gefundeerd.

Gelijkgestemden lijkt me wat meer tricky, precies om de reden die je aangeeft. Ik heb ook wat meer op dat punt van jou gestaan maar sta daar niet meer. Maar als je beide daar staat kan het denk ik wel disfunctioneel worden.

Vervelend voor je dat je zo diep zit. Ik wens je alle wijsheid toe.
Vandaag was weer zo klote. Beetje gelezen, verder geslapen. Wordt het ooit beter? Ik denk het niet. Verdien het ook niet.
@fade. Heel vervelend te lezen dat het zo gaat. Ken de momenten, ken de gevoelens (ken ook dat ze weer kunnen gaan).
Heel veel sterkte.
Heel veel sterkte allemaal!
Ik blijf onrustig en heb veel last van de behandeling met kraken van vanmiddag. Wat een pijn mijn rug nek schouders zitten zo vast dat kraken zelfs niet altijd lukte. Ik zie op tegen morgen.. werken. Je zult het je niet voor kunnen stellen hoe ironisch, ik werk met mensen opgenomen in psychiatrie.
Na mijn werk, ga wat eerder weg, naar psych. Hij wil het kleine meisje in mij leren kennen... we gaan over mijn verrotte jeugd praten. :(
Het is wel goed weet ik en een fijne man, moet er doorheen.
Vandaag veel gehangen en genikst verder. Ik ben zo moe en op.
Ik probeer niet op te geven.
Nog even wat vragen beantwoorden.
Zonder proberen in detail te treden ivm herkenbaarheid. Er is hulp maar er moet momenteel veel geregeld worden in hulp en veranderingen. Dat moeten we echt zelf doen en aansturen. Het duurt heel lang allemaal en iedereen moet weer wat... je kent het wel.. de zorg. Verder is een van mijn kinderen ook zwaar gehandicapt dus dat zal altijd grote zorgen geven.
Kaarsje is uit, heb me ziek gemeld.
Aarbeipeer echt een ontzettende dikke knuffel en freya ook!

Eigenlijk wil ik jullie allemaal gewoon een dikke knuffel geven!😘

Gisteren een aardige dag! Vandaag (te) veel dingen waar ik heen moet.....dus ik voel me niet fijn. Onrustig en gejaagd.
Ik vind jullie allemaal harde werkers jullie mogen best trots op jezelf zijn!

Liefs Myléne
Hoi Allemaal.

Jeetje Freya, wat vond ik jouw stukje heftig om te lezen.
Maar dit is niet iets om alleen mee te blijven. Wat zegt jouw therapeut?

Aardbeipeer, goed om voor jezelf te kiezen door je ziek te melden.

Iemand vroeg of ik medicijnen krijg en/of therapie (sorry de namen hier moeten nog even op week voor ik ze allemaal ken)
Ja, ik heb vanmiddag het derde gesprek met mijn psychiater en als het goed is gaan we cognitieve gedragstherapie proberen. Als ik het goed onthouden heb, want nadat ik de uitslagen gezien had (alle meters in het rood) is het een beetje een waas. Geen medicijnen, is volgens mij ook niet het plan.

hoogfunctionerend depressief, misschien dat ik die vanmiddag even opzoek, als vind ik het ook een beetje eng of zo. En dat het naar binnen slaat is heel herkenbaar. Ik ben ook totaal niet meer in contact met mijn gevoelens. Alles over komt me op het moment zonder dat ik gevoel van controle heb.
Hey allemaal, vandaag is het weer iets lichter dus ik kan weer wat reageren.
Aardbeipeer, goed dat je je hebt ziekgemeld. Pfff, wat heb jij veel op je bord en wat ben je sterk! Respect hoor.
Freya, je zegt dat een gelijkgestemde je gevoel juist kan versterken en dat je daar bang voor bent. Dat vind ik toch ergens positief; je wilt wellicht toch wel kiezen voor het leven? Het is heel belangrijk dat je de juiste hulp krijgt, en ik hoop dat dat zo is, of dat die hulp snel komt. Die doodsgedachten zijn energievretend en vermoeiend.
Choco, ben je nog naar je vriendin gegaan gisteren? Hoe was dat?

Vandaag heb ik weer deeltijd gehad. Totaal duurt het zes weken, de therapie bij de psycholoog loopt ook gewoon door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven