Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
stupefy schreef:
11-03-2019 23:29
Een ongelofelijke gemene, achterbakse, lelijke bitch.
Ik dacht even dat je fade aan het uitschelden was, wilde je al door het scherm heen trekken. Maar je hebt helemaal gelijk!

Fade, hoe is het nu met je?
Hier vandaag weer naar kantoor voor werk na een week thuis gewerkt te hebben.
De vermoeidheid is er nog steeds maar ik ben toch ook wel blij om te kunnen sparren met collega's.

Zijn er meer mensen die (proberen om) 40 uur werken?
Alle reacties Link kopieren
Opgefokt vanwege een gesprek wat ik op werk had ( reintegratie) en vanwege sociale verplichting. Was even teveel.
Vannacht eindelijk weer een relatief goede nacht gehad ( ruim 6 uur geslapen en maar 1x wakker geweest). Vandaag werk ik thuis, dus weinig prikkels. Dat is wel even fijn!
Wens jullie allemaal een fijne dag. 😊
Vind het zelf altijd wel prettig als ik weer waar het van komt, dan overkomt het me minder. Vandaag dus een rustig dagje?

@ de wereld, ik werk er 21, vind ik normaal precies in balans icm drie kinderen.
Bedankt voor de aardige woorden, choco en freya! Ik heb de eerste nacht overleefd en een half uur geleden zelfs mijn tweede dosis citalopram genomen. De Oxasepam werkte uiteindelijk best prima. Ik ben nu vooral duf en down, misschien een beetje verdoofd.

Als ik de verhalen hier lees, dan voel ik me ergens wel een beetje schuldig dat ik hier een beetje probeer te ventileren, want dan lijkt het relatief gezien zo slecht nog niet te gaan me mij.

Ik weet dat ik gewoon moet doen zonder nadenken en relativeren, maar da's nog knap lastig als je je zo slecht voelt (en Asperger helpt dan ook niet echt mee).
Hier geen kinderen en ik weet ook niet of die er ooit komen. Ik ben niet meer de jongste en ben momenteel ook single.

misschien moet ik die wens laten varen?
@Freya, het gaat wel wat beter weer. Nog steeds niet hieperdepiep, maarja. Ik heb een omgekeerde dagschommeling; ik voel mij in de ochtend het beste. Tis gewoon omdat die klote depressie steeds op de loer ligt, en er hoeft maar dit te gebeuren of het is weer mis.

Iedereen bedankt voor de steun, jullie zijn lief.

@Koentjuh, het is geen "wedstrijd" in wie zich het meest slecht voelt. Je hebt het moeilijk genoeg. Voel je alsjeblieft niet schuldig ofzo.
Fijn dat je goed geslapen hebt! Dat duffe gevoel kan veroorzaakt worden door de Oxa, dat kan 's-morgens nog even doorwerken.

@Siena, jij ook lekker geslapen, da's mooi! En lekker thuiswerken, heerlijk. Dat heb je af en toe gewoon even nodig. Maar is het gesprek wel goed verlopen verder?

@Dewereld, ik werk in principe ook fulltime. Zit nu ruim een jaar thuis en ik weet zeker dat ik fulltime nooit meer ga redden. De depressie laat mij langzaam inzien dat ik andere keuzes wil/moet maken. Komt ook door de lithium, ik ben afgevlakt. De enorme energie die ik altijd had is weg en komt niet meer terug. Gek genoeg is dat beter voor me.
Wij hebben ook geen kinderen en daar ben ik achteraf gezien blij om. We zijn allebei bipolair dus dat was echt een probleem geweest.

@Choco, ik heb je nog nooit zo stabiel "meegemaakt" als de laatste dagen! Ik hoop zo dat je deze relatieve rust nu langere tijd mag beleven. En dat alles snel goedkomt voor je met de (nieuwe) hulpverlening.
@ koentjuh, als je de eerste maar gehad hebt hé, dan lukt het wel. Je moet ff die drempel over.
Sluit me aan bij fade, voel je niet schuldig. Depressie komt in alle soorten en maten en blijft waardeloos. En spuien blijft lekker.

@ fade, ken het. Soms kan ik van een simpele vraag helemaal van slag raken ( ik ben geloof ik allergisch voor " wat wil je"). Wel lastig dat je weet dat het steeds minder wordt op de dag, dan is even doorbijten omdat je weet dat het wel weer bijtrekt niet aan de orde dus ( als je begrijpt wat ik bedoel).

@ de wereld, het is vloeken hier op Viva maar als ik had geweten dat mijn psychische klachten blijvend zouden zijn had ik een andere keus gemaakt. Hoe lief en leuk ze ook zijn en hoe ik ook van ze kan genieten in goede tijden, ik kan de moeder die ik wil zijn niet zijn, en geloof echt dat ik ze beschadig door mijn instabiel zijn. Tot nu toe lijken ze er geen last van te hebben, maar ben bang dat ze later zeggen dat het thuis alleen maar fijn was als ik me goed voelde.
Ach Freya, wat triest is het toch. Is er niet een speciaal programna voor KOPP kinderen?
Ja is er wel maar volgens hun hulpverlening is het nog niet aan de orde/ nodig (gemeente is in beeld ivm ass- ADHD van de oudste, en middelste wordt nu onderzocht)
@feya. Dat dieet heb ik gezien bij mede cliënten ja! Lijkt me lastig, ik zou daar ook geen goeie voor zijn.

Haha die cola, in mijn geval light. Dat is voor mij een enorme verslaving. Zou nogal wat zijn om mee te stoppen. Maar zou wel goed zijn ja (grr).

Ik herken me ook als ik dingen lees over vrouwen met autisme. Maar inderdaad, wat is de meerwaarde van zo'n diagnose. En wanneer herken je genoeg.
Lithium doet bij mij ook duidelijk wat.

Ja eigenlijk lig ik elke nacht een tijd rond vijven een tijd wakker. Maar als ik slecht slaap voel ik dat wel. En soms word ik ook hyper. Ligt eraan in wat voor fase ik zit.

Hoe is het vandaag met je?

@de wereld. Knap dat je ondanks je vermoeidheid naar je werk gaat. En knap dat je 40 uur probeert te werken ondanks je depressie. Dat is niet gemakkelijk.

Voor mij is 40 uur te hoog gegrepen. Heb dit wel graag gewild vroeger. Maar voorlopig hou ik het bij vrijwilligerswerk. En ik ben ook trots dat ik daar trouw in ben ondanks alles.

Hoe gaat het met jou doel om 40 uur te werken? Werken kan ook enorm veel afleiding geven (doet mijn vrijwilligerswerk ook voor mij!).

@koentjuh. Het lijkt me niet nodig dat jij je bezwaard voelt. Ten eerste kan je lijden niet vergelijken, ten tweede lees ik gewoon dat je worstelt met jezelf.

Goed dat het gelukt is me de oxazepam.

@fade. Hopelijk breiden de goede momenten zich steeds meer uit! Lees nog wel veel vechten van jou zijde.
Ik had weleens gelezen van een omgekeerde dagschommel maar nog nooit iemand ermee 'gesproken'. Is dit altijd het geval bij jou als je depressief bent?
Hier gaat het rustig. Ben bezig met origami doosjes vouwen (voor mijn pillen).

Verder ben in wel zo enorm moe. Maar mijn stemming is goed.

Vanavond ga ik logeren bij een vriendin (uur reizen) en dan morgen naar de dierentuin.
Eigenlijk behoorlijk spannend. Maar ook leuk en zoiets kan eindelijk weer eens. En ik denk dat ik er zelfs van kan genieten in plaats van alleen volhouden.

Doe nu dus even rustig aan.

En fade klopt dus inderdaad dat ik rustig ben. Rustiger/beter dan ik in tijden ben geweest.

Veel succes/sterkte allemaal. Hopelijk valt vandaag wat mee.
@ choco, ik mocht ook zero proberen ( zit geen cafeïne in?) Maar die vond ik niks, dus dan maar drastisch minderen.

Met dat dieet mag je de soep geloof ik nog niet eens een nachtje op het aanrecht laten staan🤔. Scheelt wel dat ik dan alle familie etentjes aan mijn kant dan kan laten schieten 😂🤣😂.

Slechte start, redelijke ochtend maar wel het gevoel dat ik heel makkelijk uit balans te krijgen ben. Straks werken, dat leidt me wel ff fatsoenlijk af van mijn gedachten. Zit nu te dubben of ik nog de was weg ga ruimen of een uurtje plat ga. Weet dat het eerste beter is....
Heb je nu de datum wel goed choco 😉. Veel plezier alvast morgen en succes met reizen en logeren!
@choco ik zou wel minder willen werken maar de rekeningen moeten ook betaald worden.

@freya Daarom twijfel ik ook, nou ja twijfel.... de wens is er en was ook heel groot alleen nu ik ouder wordt denk ik van ja en dan... wat als het niet gaat.

wordt vervolgd.....
@freya. Haha dat van die familie etentjes is nou weer een fijne bijwerking. Daar heb ik nu ook een hekel aan zeg!
Hopelijk heeft werk je afgeleid.
En soms is uitrusten beter dan het huishouden. Wel soms dan hè.

@de wereld. Ah dat kan ik mij voorstellen. 40 uur is ook heel pittig. Ik kon dat echt niet volhouden.
Nou hopelijk is er dan toch een weg om desnoods een tijdje minder te gaan werken. Want als het te zwaar is is dat erg vervelend.
Ik heb zelf ooit 40 uur stage gelopen met flink reizen erbij. Daar ben ik heel snel heel erg van terug gevallen.
En later heb ik nog een tijdje 40+ uur gewerkt (met reizen) en daar ben ik van in rapid cycling beland.
Kan me dus voorstellen dat het te druk is voor je!
Ik heb de datum goed ;-). Mijn vriendin ligt nog te slapen en ik ben wakker.
Ik heb goed geslapen!
Was gisteren nog wel een beetje labiel. Maar het is nogal een stap voor mij (op dit moment) logeren ect.

Ook had ik nog een ding met mijn psychiater. Ze belde (afgesproken) maar ik zat helemaal in mijn wereld. Dan kan ik niet schakelen en ben ik heel kort af. Had had binnen drie minuten opgehangen.

Toen heb ik haar een mail gestuurd om het uit te leggen. Maar daar kreeg ik niets op terug. En dat vind ik dan lastig, ik zou liever weten dat ik wel of niet iets terug krijg.

Verder heb ik goed geslapen! En ik zie vandaag gewoon zitten.
Het feit dat dit gaat zie ik als een stap in de goede richting.
@dewereld, het is lastig, je kinderwens laat zich niet zomaar aan de kant zetten. Heb je iemand waar je daar mee over kan praten?

@chocoballetjes, het is liggen geworden 😊. Ik had ook al wel genoeg gedaan hoor. ( En moest nog tot half tien werken).
Werken ging goed, alleen vandaag weer zo instabiel. En nu moet ik vanmiddag met de jongsten de stad in dus zal de weegschaal wel uitslaan naar de andere kant. Ga maar vast ff eten voorbereiden zo, dan hoef ik niet zoveel meer als ik terug kom.
Veel plezier in de dierentuin vandaag!

Hoop dat iedereen een fijne dag heeft!
Wat betreft praten over kinderwens.... Nee ik praat daar niet meer over in mijn omgeving omdat er of kritiek op komt of ze begrijpen het simpelweg niet.

Wat betreft 40 uur werk.... Het is pittig en daarom kan ik ook andere dingen niet of lastig, zo slaap ik bijvoorbeeld in de weekenden rustig tot een uur of 15.00
Mocht mijn contract verlengd worden ga ik vragen voor of nog een thuiswerkdag of 1 dag minder werken. We shall see
Rustig hier, iedereen een goede dag gehad?

@ dewereld, vervelend dat je nergens met je verhaal terecht kan. Het is nogal een heftig iets.

Vandaag redelijk, bij thuiskomst zoals verwacht een inzinking, maar hij viel mee. Het was ook mooi rustig in de stad (leve de regen) en de jongsten gedroegen zich keurig voor de verandering 😇.
@feya. Gelukkig viel je instorting mee (maar toch jammer dat die er was).

Ja die regen.... Mijn vriendin wilde daardoor niet meer naar de dierentuin. We zijn uitgebreid gaan lunchen (dim sum). Was erg lekker en gezellig. Vond het al met al een leuk uitstapje.

Ook heeft mijn psychiater terug gemaild. Ze had mij inderdaad kortaf gevonden aan de telefoon, maar nam het niet persoonlijk. Volgens mij snapte ze wel dat het geen onwil is (maar dat ik niet zo goed kan schakelen).

Verder ga ik vanavond na een tijdje weer zonder slaapmedicatie proberen. Altijd een beetje spannend omdat ik wil dat het lukt (snap dat dat niet handig is).
Goedemorgen iedereen! Hoe hebben jullie geslapen?
Drukke dag vandaag; nu in de trein naar de psycholoog, daarna door naar de deeltijd. Ik voel me goed deze ochtend.
Fijne dag allemaal!
Heb je kunnen slapen chocolade balletjes? Psychiaters snappen veel, da's altijd wel fijn.

Fijn dat je je goed voelt fade, succes met je drukke dag.

Redelijk opgestaan vanmorgen. Wel een beetje onrustig maar mijn hoofd is helder.
Freya, da's wel lekker, een helder hoofd. Geeft je net wat meer energie. Waarom ben je onrustig, weet je dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven