Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wat rot Choco, hoe gaat het nu?
En voor iedereen die het kan gebruiken vandaag :hug:

Ik kom hier soms even binnen vallen, gaat hier ook weer niet zo lekker...

Soms denk ik weleens dat ik mezelf juist tegenwerk omdat ik zo graag mezelf beter wil voelen en happy wil zijn, wil léven, maar ja ik weet niet wat ik anders moet doen en hoe ik het anders moet doen.
Dat gevoel heb ik al heel lang niet meer, het gevoel dat ik leef, weer echt blij worden van dingen... Heb het gevoel dat ik overal buiten val en voel me heel alleen.

Ben de afgelopen week ziek geweest en dan zak ik weer terug. Veel alleen geweest en in mijn hoofd gezeten, piekeren.

Een paar mensen die me iets lieten weten met wat positieve dingen in hun leven en ja, dan voel ik me weer zo rot.
Buiten dat denk ik, hallo... Het gaat altijd over anderen en zelf lukt het me maar niet om gelukkig te zijn.
Zo klote om altijd aan die andere kant te staan en het gevoel te hebben aan het korte eind te trekken.

Waarom zijn anderen wel gelukkig? Wat doe ik verkeerd?
Ik vind het ook steeds moeilijker om blij te zijn voor anderen. Slechte emotie ik weet het ... Maar het is zo frustrerend, zit weer met veel boosheid ook.

Ik weet het even niet. Moet ik wéér in therapie? Toch medicatie? Ik weet het soms echt niet meer..... :cry:
Hoi yesss,

Begrijp precies wat je bedoelt. Voel me ook zo alleen. Heb een weekje vakantie gehad, en waar ik normaal bijtank en leuke dingen onderneem, heb ik nu alleen maar zitten piekeren en voel me zo down.
Net weer gesprek gehad, doet me wel goed om alles er even uit te gooien en flink te huilen.
Maar zit nu weer alleen op de bank. Ze noemt me krachtig...maar zo voel ik me allerminst.
Ze adviseerde me om the black dog te kijken. Daarin wordt uitgelegd hoe een depressie eruit kan zien.
Dat ga ik nu maar eens doen.

Sterkte allemaal :hug:
Ja echt moeilijk soms hè Mente... Zitten we samen alleen op de bank :hug:
En inderdaad dat mensen zeggen dat je sterk bent en je dat zelf niet zo voelt.

Het rare van alles is dat ik een paar jaar terug nog heel goed alleen kon zijn, kon heel erg mijmeren en had heel erg de hoop dat alles goed kwam, maar de jaren verstrijken en het komt maar niet goed... De laatste tijd voelt het zo leeg. Maar misschien heb ik ook niet de juiste mensen om me heen....
Veel twijfels en vragen waar ik maar geen antwoord op krijg.

Moet ik toch een andere baan zoeken? (Doe nu vrijwilligerswerk, een betaalde baan of meer uren kan ik momenteel niet aan) Of ligt het aan mezelf dat ik me nergens écht op mijn plek voel en heeft wisselen van werkplek ook geen nut.
En in de tussentijd maak ik geen keuzes en blijf ik vastlopen....

The black dog ken ik trouwens niet, dat ga ik ook eens opzoeken en kijken.
Sorry voor mijn lange klaagzang, zit wel weer even op een dieptepunt :-?
Hier gaat het ook niet goed.

The black dog is een goed filmpje trouwens.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Bedankt voor de reacties, heel lief.

Ik ben vandaag naar mijn vrijwilligerswerk geweest (kwam uit mijn tenen). Daar merkten ze wel dat het niet goed gaat.

Verder zak ik steeds verder weg. In een donker moeras.
De avond die er aankomt voelt als oneindig en zwart.
Heb the black dag ook gekeken . We moeten er met zn allen voor zorgen dat WIJ de puppy uitlaten en the black dog niet ons...
Het is trouwens geen klaagzang hoor yesss.
Ik kan ook geen keuzes maken, dan denk ik weer: dit moet ik doen, volgende moment denk ik hoe kom ik er bij. Dat kan ik helemaal niet. Ook nergens zin in trouwens.

Kohaku wat naar dat ook jij je weer niet goed voelt.

En choco..toch heel knap dat je gegaan bent, ondanks dat het uit je tenen kwam.
Ik ben sinds vrijdag niet meer buiten geweest. Ga nu maar even naar de winkel. Later meer.
Had al een poos niet naar mijn ouders gebeld.
Dacht ik, laat ik dat ff doen terwijl ik aan het koken ben.

Zegt m'n vader 'waarom voel je je kut dan, daar is toch geen reden voor'?

Nee duh, daar kies ik toch ook niet zelf voor.
Hij vind dat ik teveel therapie heb. Sorry hoor, dat ik dat nodig heb.

Had beter niet kunnen bellen, nou voel ik me alleen nog maar kutter.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Wat heftig fade..kus
Oh dat ken ik Kohaku...
Dat onbegrip alleen nog maar zorgt voor extra frustratie.
yesss wijzigde dit bericht op 09-05-2019 22:50
49.06% gewijzigd
Dikke knuffel voor iedereen hier :hug:
Die kunnen we allemaal wel gebruiken.

@choco, moedig van je dat je hulp hebt kunnen vragen! En wat erg dat je je zo voelt afglijden.. machteloosheid overheerst enorm of niet?
-
@popjess. Dank je. Dat heerst inderdaad.

Voel me vandaag iets beter (hoewel nog beroerd). Heb even met mijn huisgenoot koffie gedronken wat mij goed deed.
Gesprek met mijn casemanager liep niet echt, was denk ik te somber om contact te maken. Heb wel gezegd heel suïcidaal te zijn.
Hij reageerde goed. Nam het serieus.

Verder is het nu weer de tijd voorbij zien tikken (kruipen eigenlijk).
Ik ben even een tijdje "weg" geweest.
Ging een paar dagen echt best goed, was echt verbaasd. Denk dat het kwam omdat het een aantal dagen lekker weer was en omdat ik toen net een paar dagen 5-htp had genomen en dat dus misschien werkte.
Maar helaas weer terug bij vooraf, heel raar en vervelend.. ik dacht echt wow, ik heb me lang niet zo goed gevoeld, maar helaas.
Vrijdag EINDELIJK de intake, heb hier echt behoefte aan.. duurt me al veel te lang dit.
@etto. Altijd heftig als je na een paar goede dagen je ineens klote voelt. Fijn dat de intake eraan komt. Hopelijk is het een goede plek voor je.
Ik heb vanavond een gesprek gehad met mijn beste vriendin over mijn suïcidaliteit.
Na tijd moest ik enorm huilen, echt uit mijn tenen. En eigenlijk was dat wel goed. Want het maakte me allemaal niet meer uit, maar nu is mijn gevoel weer terug.
Daarna voelde ik mij even weer wat beter, maar de somberheid kwam toch in volle hevigheid terug.
Mijn suïcidaliteit is wel minder, dus dat is goed nieuws, want ik zat in een wereld waar dit enorm speelde. Ik hou ook heel veel van haar.

Morgen komt mijn woonbegeleider. Verder kijk ik op tegen de nacht.

Sterkte iedereen.
Ik begin te dippen en me van alles aan te trekken wat met wat relativeren helemaal niet zo erg is maar ja.....
Mijn collega's die aan een ander blok gaan zitten bijvoorbeeld, normaal denk ik schijt lekker rustig. En nu zit ik bijna te janken.
Slapen gaat ook slecht, hopelijk met een nieuw bed beter.
@de wereld. Ja ik merk ook dat ik dingen minder goed kan interpreteren. Was er van overtuigd dat een hulpverlener mij uitlachte, maar dit was uiteindelijk niet het geval.
Vervelend dat je zo voelt.
@ Choco, Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik denk van ach morgen weer een dag. En dan werk ik lekker thuis.
Vannacht slecht geslapen en stond ook somber op.
Toen kwam mijn woonbegeleider. Samen hebben we even praktische zaken op een rij gezet en dat vond ik heel fijn (tenminste toen het gedaan, om het te doen vond ik het een ramp).

Ik heb ook een was gedraaid en mijn afval in een vuilniszak. Ben heel blij met mijn woonbegeleider, want normaal woonde ik nu al in een onleefbaar hol zonder controle over geld of eten. En nu dus niet.
Ook krijg ik een soort kick dat alles weer even op orde is. Dat ik dingen overzie. Moet zelfs even oppassen om niet door te schieten in zo'n kick.
Heb ook gekookt en dat is echt een godswonder op een moment als dit.

Maar ben nu netjes op de bank gaan zitten omdat ik niet teveel ineens mee moet gaan met een eufoor gevoel. Want dan zak ik of erna extra heftig in of word ik nog manisch.

Maar langzaam voel ik de somberheid weer binnen druppelen. Helaas maar de afgelopen dagen is eerder vooruit gegaan dan achteruit.
En ik kan nog leven in mijn kamer.

Hoe is het met jullie?
@ choco goed en fijn dat weer gedaan is wat nodig was. Die somberheid......Ik ben nogal wisselvallig daarin maar man wat kan je op een paar uur tijd zinken.
Soms is het beste om maar onder een steen te kruipen en niemand te zien. Morgen weer een dag.
Heel veel sterkte Choco, wel erg fijn dat je een begeleider hebt die je helpt!

Ben vanochtend naar spv-er geweest, ging wel redelijk, en hebben samen een plan gemaakt om meer overzicht te krijgen in m'n leven.
Daarna medicatie opgehaald, was opgeruimd en toen wilde ik nog ff mijn bed in.
Lag net, en toen belde mijn zus, wan ze was al klaar op school en moest nog wat ophalen bij mij, dus heb bij elkaar maar 20 minuten in bed gelegen -___-

Ze is nu bijna weg, dus dan ff douchen.
@Yesss, wat herkenbaar wat je schrijft, dat het altijd over de anderen lijkt te gaan. En de eenzaamheid. Misschien is het omdat mensen het eng vinden, zo'n depressie. Maar het lijkt altijd van mijn kant te komen.
Verder: heb je geen hulp/begeleiding voor het maken van de keuzes die je noemt, zoals medicatie/werk etc.?

@Meiroosje, jij komt ook altijd heel sterk over. Hoe gaat het vandaag met je?

@Mente, tja de Black dog. Ik vond het filmpje (er is ook een boek van) behoorlijk confronterend. Voor mij voelt depressie als een klomp zwart ijs in mij. Is wel vergelijkbaar.
@Kohaku, zo'n gesprek heb ik ook met mijn vader gehad. Ik heb toen de verbinding verbroken, ik vond het zo erg. Het idee dat ik geen pillen en therapie nodig zou hebben... waar haalt iemand het vandaan? Later hebben we het wel uitgepraat. Wat Yesss zegt, het zal wel een generatieding zijn.
Je bent best druk geweest vandaag zeg! Kun je goed met je spv'er opschieten?

@Popjess, voor jou ook een :hug:

@Etto, zo'n terugval is normaal, hoe klote ook. Je doet niets verkeerd, het hoort erbij.

@Dewereld, wat jij zegt: morgen weer een dag. En dan gaat het misschien een heel klein stukje beter.

@Choco, wat een strijd is het toch voor jou, om elke dag weer te vechten tegen de dieptes en de "highs". Gelukkig heb je nu wel een goede casemanager en iemand voor de praktische zaken. Want dat is (ook) heel belangrijk.

Weltrusten allemaal. Het was een bewogen dag. Morgen weer een dag...
Hier een nieuwe dag en iets relaxter omdat ik lekker thuis ben.

Rustig opstarten in mijn eigen vertrouwde omgeving. Maar wat kan werken zwaar zijn.

Dit had ik nooit kunnen bedenken toen ik het werkende leven begon.
Pff af en toe weet ik echt niet meer wat ik moet doen.
De laatste week stond ik 'uit' door alle gebeurtenissen van de afgelopen weken dat mij te veel is geworden denk ik. En dat 'uit' staan was écht heel even fijn, is mijn kop eindelijk ff uit gaat mijn lichaam op hol van de spanning..
Alles was zo verkrampt dat ik kapot ging van de pijn. Mijn vriend had mijn rug voorzichtig gemasseerd en daarna schoot de spanning door naar mijn borstkas/keel en armen en dat deed zoooo pijn! Lag te rillen van de kou en het werd pas iets minder nadat ik lorazepam had geslikt...
En gisteren knalde alles aan zwart gevoel weer aan, kon alleen maar huilen en ik praten met mijn vriend en die zei opgevemoment; je ziet dingen die er niet zijn.. er is niks aan de hand (dacht dat hij boos was, en nog andere dingen)
Suïcidale gedachten rezen de pan uit... en alleen maar weer huilen.
Vandaag godzijdank gesprek met mijn psycholoog gehad en ook in dat gesprek kwamen dingen heel anders binnen dan zij bedoelde, omdat dit gisteren ook al gebeurde checkte ik dingen terug in ons gesprek..
Ik voel me zo'n stuk stront.. en ben dit gevecht zo zat!
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven