Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me ook erg eenzaam en vervreemd van de mensen om me heen.

De laatste tijd heb ik dat veel met mijn vriend, en dan twijfel ik aan onze relatie. Maar vind het zo lastig, want ik weet niet of dat gevoel vanuit de depressie komt, of vanuit mijzelf. Dus doe ik er uiteindelijk niks mee. Maar het blijft toch wringen.
@cestlavie. Welkom! Wat vervelend dat jeje zo vervreemd en eenzaam voelt. Goed dat je aan de slag bent met een psycholoog! En ook dat je eventueel open staat voor medicatie.

Raar is dat soms he, dat je je door helemaal niets zo ellendig kan voelen.

Moeilijk om naar je vriendinnen gaat, maar wel heel goed als je dat lukt denk ik. Connectie met andere is heel moeilijk als je zo somber bent, maar als het te doen is toch knap als je het probeert. Al is het maar om bezig te blijven.
Sterkte!

@ibi. Super zwaar zon gesprek! Ik zou ook enorm overprikkeld zijn geweest. Al helemaal als in er daarna nog op uit was geweest.
Ik vermijd al een tijd elk gesprek met meerdere hulpverleners. Misschien ook niet goed, want zo stem je alles wel op elkaar af. Maar ik vind dat zo lastig. Ze willen het soms wel hoor. Maar ze weten dat ik er niet tegen kan als ze me erover teveel onder druk zetten.
Maar jij hebt dat mooi wel gedaan en weer fijn achter de rug.

@shiverr. Fijn te horen dat het weer een stapje beter gaat.
Vervelend die hoofdpijn en vermoeidheid. Dit kan er zeker voor zorgen dat je je minder voelt.

Maar bij mij kan moeheid ook niet een symptoom zijn van opkomende somberheid. Niet dat dit dan hoeft te komen, maar ik moet dan wel altijd allert zijn dan (het kan dus ook dat je moe word van de somberheid (of beide)).

Misschien geld dit voor jou helemaal niet, dat weet ik natuurlijk niet!
Jij en je therapeut weten dit het best!

Hoe dan ook let goed op jezelf.
@maktub. Klinkt heel eenzaam zo. Ik kan mij voorstellen dat relatie twijfel en je somberheid niet uit elkaar te halen zijn. Ik denk dat het inderdaad bezint eer gij begint is. Tot op zekere hoogte dan.

Jammer dat je zo weinig connectie voelt met de omgeving om je heen. Ik ken die momenten. Heel ellendig.
Heb je een beetje dagstructuur/afleiding?

Heel veel sterkte..
@cestlevie: Goed dat je toch gaat en niet je afspraak afzegt. Als je er eenmaal bent doet het je toch goed. Of nja zo werkt het bij mij.

@maktub: Ik zou als je echt in een depressie zit niet gelijk een belangrijke beslissing maken. Je ziet alles toch anders en het kan goed zijn dat het je depressie is die 'spreekt'.

@choco: Je bedoelt dat wanneer je een aantal dagen moe bent juist kan terugvallen in een depressie? Volgens mij werkt het niet zo bij mij. Maar door weinig energie en hoofdpijn ga ik me gewoon rotter voelen, maar wanneer dat weer een beetje weg is dan is het afgelopen tijd ook weer gewoon goed zegmaar. Dus niet een "echte" terugval. Ik probeer het nu maar te zien dat andere mensen zich ook minder goed voelen wanneer ze daar last van hebben en dat het geen voorteken hoeft te zijn. Maar je hebt wel gelijk, je moet er wel op blijven letten! Want je weet het inderdaad nooit.
@shiverr. Bij mijn kan het een voorteken zijn van een depressie. Dit gaat wel om een bepaald soort moeheid en dat kan alleen ik voelen.

Andersom komt ook gewoon voor bij mij.

Het ligt eraan hoe lang het duurt denk ik. Zeker na een slechtere periode kan het ook uitrusten/bijkomen van deze periode zijn.

Gewoon soms kan het een eerste symptoom zijn en moet je extra op jezelf letten. Maar dat weet je zelf het beste. Of, zo niet, bij jezelf leren herkennen (als je dat zelf handig vind).
Welkom Colourless! Ik heb ook kenmerken van ADD. Maar niet genoeg om het zo te noemen volgens de psychiater. Het uit zich bij mij in concentratieproblemen, vaak te laat komen, vergeetachtigheid.

Welkom CestLeVie! Op mijn 22e was ik ook diep ongelukkig en eenzaam. Er gebeurde toen ook veel. Alles wat mis kon gaan ging mis. Nog steeds heb ik weinig vriendschappen, maar mijn leven is nu wel stabieler dan toen.

@Maktub: Ik herken dat vervreemden van mensen. Heb het al sinds mijn puberteit. Iemand vinden waar ik echt veel connectie mee voel is lastig. Vroeger hoopte ik dat in clubjes te vinden. Maar meestal vond ik de gespreksonderwerpen niet interessant. En dan dwalen mijn gedachten af.

Allen: Ik baal vandaag van het weer. Kutregen! En zo te zien op Buienradar wéér net als Vrijdag heel de middag. De hele dag binnen zitten, bah! Dat haatte ik als kind al.
@choco: Je hebt me wel aan het denken gezet. Twee maanden geleden ofzo had ik super veel hoofdpijn voor weken. Daarvoor ben ik ook naar de dokter geweest die fysio heeft aangeraden. Ik ben ook gegaan en sindsdien was het veel minder of weg. Nu ging het al weer een hele tijd goed en sinds ik weer beter slaap, heb ik dus hoofdpijn gekregen. Misschien een teken dat een hypomanie toch niet zal doorzetten? Wel toevallig allemaal.
Ik moet wel zeggen dat ik al vanaf mijn 14e vaak hoofdpijn heb, dus ben het wel gewend.
Maktub schreef:
02-11-2019 19:33
Ik voel me ook erg eenzaam en vervreemd van de mensen om me heen.

De laatste tijd heb ik dat veel met mijn vriend, en dan twijfel ik aan onze relatie. Maar vind het zo lastig, want ik weet niet of dat gevoel vanuit de depressie komt, of vanuit mijzelf. Dus doe ik er uiteindelijk niks mee. Maar het blijft toch wringen.
Ik herken dat wel, dat je twijfelt. Ik zou zeggen, maak het bespreekbaar, wees er open over. Ik voelde me ook vaak 'disconnected' naar mijn man, dan voelde ik echt even niets meer voor hem. Dat voelt supernaar, maar door het te bespreken, kun je juist die connectie weer oppakken. Tenminste, zo werkte het met mij wel. Nu kan ik accepteren als ik weer disconnect. Ik hoef het inmiddels niet meer te bespreken met mijn man, die voelt dat aan en geeft me dan even een extra knuffel. Maar wel even benoemen dat onze relatie heel sterk is.

@Shiver: ik denk dat het wel door de opmerking van j moeder kan komen, als een deel van je depressie is veroorzaakt doordat je bent gekwetst in het verleden. Dat kan oude gevoelens en herinneringen triggeren. En mocht je moeder daar vroeger onderdeel van zijn geweest, is dat helemaal logisch. Mijn moeder kan ook echt acties doen waardoor ik weer dat kleine meisje ben die niet gzien wordt door haar moeder. Dus ja, een kleine trigger kan grote gevolgen hebben.

Ik heb zowaar een aardige week gehad. Ik kan gelukkig weer mijn hobby's wat oppakken, en dat geeft goede energie. Wel slaap ik nog steeds makkelijk 12 uur op een dag, maar dat wijdt ik deels aan de medicatie. Want de medicatie zorgt wel dat ik niet zoveel voel, maar die gevoelens zijn er natuurlijk wel, en mijn lijf moet ze nog steeds onderdrukken. Wat dus heel veel energie kost. Dus dat neem ik voor nu maar even voor lief.
Verder twijfel ik heel erg, ik ben even geleden bij de gynaecoloog geweest met klachten en besproken. Adh daarvan overlegt om te stoppen met de pil. Ook om te kijken of ik daardoor minder psychisch me naar voel. Maar ondertussen heb ik wel iedere keer een zware menstruatie, en met de pil kon ik dat natuurlijk controleren door maar 1 keer in het half jaar te stoppen.
Lastig dus...
'Happiness is only real when shared'.
@totallyfree: Ik wil wel even zeggen dat mijn moeder me verder nooit echt heeft gekwetst in het verleden. Want ik heb gewoon een hele goede band met mijn ouders gelukkig. Het is gewoon een onderwerp wat bij mij op het moment gevoelig ligt. Naar haar idee bedoelde ze het ook helemaal niet gemeen.

Fijn dat je een betere week hebt gehad! 12 uur is wel veel slaap idd, maar als het je helpt zou ik het nog niet gelijk veranderen, door iets aan je medicatie aan te passen. Lastige keuze zeg om te stoppen met je pil of niet. Was je altijd heel beroerd bij je menstruatie? Voordeel is natuurlijk wel dat je weer kan starten met de pil wanneer het je niet bevalt.
Lieverds, een knuffel van mij. Helaas te weinig energie om te reageren. Het is zo zwaar allemaal.
FadeToBlack schreef:
04-11-2019 10:17
Lieverds, een knuffel van mij. Helaas te weinig energie om te reageren. Het is zo zwaar allemaal.
Dikke knuffel terug. :hug:

Shiver: ah dat scheelt, en fijn dat je een goede band heb met je moeder. Dan is het denk ik toch je veerkracht. Op dit soort momenten kunnen we gewoon weinig hebben denk ik.
En wat betreft de pil, ja het is altijd al ellendig geweest. Veel pijn, veel bloedverlies. Ellende. Ben toen ik jonger was wel eens tijdens he werk in elkaar gezakt van de pijn :facepalm: Nu eet ik gewoon paracetamol als snoepjes en dan wil het enigszins. Maar ik ga het gewoon even proberen, als het niet gaat dan begin ik gewoon weer.
Dat slapen, ik ging het vandaag eens testen, wekker om 10 gezet. Paar keer gesnoozed, maar toen weer in slaap geknikkerd en half 12 weer wakker. Nja dan is het wel ok hoor. :zzz:
@shiverr. Hopelijk is het wel handig dat ik dat gezegd heb! Wil me niet zomaar in mengen nml.

@fade. Knuffel! Wat ellendig dat het zo zwaar is voor je.

@totallyfree. Wat goed te horen dat je een aardig weekend hebt gehad! Alle kleine beetjes helpen he.
Ik heb ooit depressieve klachten gehad van de pil. Kan je niet denken aan een mirena spiraal? Veel minder hormonen en toch geen/nauwelijks menstruatie.
Ik heb vandaag gewerkt en voel me serieus overprikkeld. Kreeg een ontladingshuilbui bij thuiskomst.

Het komt erg onverwacht, want ik voel me de laatste dagen erg goed. Volgens mij heb ik het ook later opgepikt omdat ik dacht dat ik nu wel niet overprikkeld zou zijn.

Op werk liepen een aantal mensen rond doe niet lekker in hun vel zaten. En ik voel dat behoorlijk. Normaal is mijn baas extreem druk maar nu voel ik dat er woede onder zit (wat hij ook toegaf toen ik ernaar vroeg).

Eigenlijk was achteraf gezien al vrij snel overprikkeld. Ik probeer dat altijd te minderen door spulletjes (van spelletjes) in een patroon neer te leggen. Iedereen vind dat daar wel leuk (en een beetje gek). Maar ze willen de patronen op te foto zetten en zeggen rustig te worden als ik dat doe. Iedereen op mijn werk is typisch dus je kan jezelf zijn daar.

Maar dit hielp me maar even. En ik merkte dat ik er ook diep inraakte (ik had dit uren kunnen doen en zou dan niemand meer horen).

Ook liepen dingen niet lekker. Op een of andere manier maakte ik veel kleine foutjes.

En er was nog iemand die op een hele afhankelijk manier niet lekker in haar vel zat en ook geen idee had wanneer iets grappig was of irritant. En duidelijk de grens overging telkens (uit onwetendheid).

Al met al is het nu druk in mijn hoofd. En ik barst telkens in huilen uit. Niet echt van verdriet maar omdat het teveel is.

Nu heb ik wel bedacht om te gaan douchen. Want alle prikkels weghalen helpt niet, daar word ik opgefokt van. Maar ik moet wel rustig worden. Voel me niet fijn. En deze staat is ook niet zo goed voor mij.

En als ik echt echt niet rustig word dan kan ik ook een oxazepam nemen, daar kwam mijn beste vriendin mee (dat had ik zelf niet eens bedacht).

Maar nu eerst maar eens douchen.
@chocoladeballetjes Ahh wat vervelend zo'n werkdag! Hoop dat de douche een beetje heeft geholpen en dat je toch iets rustiger bent geworden.

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik last heb van een trauma en daardoor een persoonlijkheid stoornis ontwikkel. Aan de ene kant vond ik dat heel heftig om te horen maar aan de andere kant voel ik me wat opgelucht en snap ik mezelf nu ook iets beter. Ik ga edmr therapie doen waar ik wel voor open sta maar een beetje sceptisch over ben. Iemand ervaring met edmr therapie? Zo ja, hoe heb je dat ervaren?
CestLeVie schreef:
04-11-2019 23:50
@chocoladeballetjes Ahh wat vervelend zo'n werkdag! Hoop dat de douche een beetje heeft geholpen en dat je toch iets rustiger bent geworden.

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik last heb van een trauma en daardoor een persoonlijkheid stoornis ontwikkel. Aan de ene kant vond ik dat heel heftig om te horen maar aan de andere kant voel ik me wat opgelucht en snap ik mezelf nu ook iets beter. Ik ga edmr therapie doen waar ik wel voor open sta maar een beetje sceptisch over ben. Iemand ervaring met edmr therapie? Zo ja, hoe heb je dat ervaren?
Ik heb heel veel aan de EMDR gehad. Kon stoppen met medicatie tegen nachtmerries. Ik had heel veel problemen met bepaalde plaatsen in mijn woning (daar waren dingen gebeurd waarvan ik flashbacks kreeg) en die plaatsen durfde ik weer te gebruiken zonder de angst.
Hierdoor kon ik mij ook meer ontspannen en kon ik verder met therapie voor andere klachten.

Ik hoop dat het jou ook veel goeds gaat brengen!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@choco: Vervelend zeg. Hopelijk heeft de douche en een nachtje slapen geholpen. Moet je vandaag weer werken of ben je vrij en kan je nog even bijkomen van gisteren?

Oh en je heb je er niet zomaar in gemengd hoor! Want het is wel raar dat ik nu weer normaal slaap maar wel weer zware hoofdpijn heb gekregen. Terwijl ik wel bij de fysio loop. Heb nu al vanaf donderdag zware hoofdpijn. Dus het moet toch wel iets zijn.

Vandaag komen er twee baasjes met hun hond langs om kennis te maken. Als het klikt komt 1 hond volgende week 4 nachten slapen en de ander voor af en toe een dagje. Vorige week is er ook een ander langs gekomen en hun zochten iemand die het leuk vindt om op te passen. Zij willen echt iemand een plezier doen ermee. Nou dat doen ze mij dus zeker. De hond komt binnenkort voor een proefnachtje en als dat goed gaat komt die in de kerstvakantie slapen. Daar zou ik super blij mee zijn want het is een lastige tijd voor mij.
@IBlopviva oh wat goed om te horen dat je er zo'n goede ervaringen mee hebt gehad! Dat geeft me wel iets meer hoop dat het kan gaan werken.

@Shiverrr Wat fijn als het zou klikken met de honden. Ik word zelf altijd heel vrolijk van honden dus snap wel dat het fijn is om een hond ook in de buurt te hebben in moeilijkere tijden.

Naar 3 hele slechte dagen voel ik me eindelijk weer een beetje goed. Ben aan het studeren in een koffie tentje en kan me niet heel goed concentreren maar krijg wel wat gedaan dus daar ben ik blij mee. Ik hoop dat ik dit goede gevoel vast kan houden voor de komende periode.
Even kort.

Ik ben nog steeds overprikkeld. Halve dag in bed gelegen met ogen dicht.
Nu de hele tijd huilen....
Hier 2 goede dagen gelukkig. Gisteren hoefde ik helemaal niets. Geen begeleiding, geen vrijwilligerswerk, geen theater, geen boodschappen, geen telefoontjes, geen rekeningen betalen helemaal niks.
En juist omdat niets moest heb ik van alles gedaan.
We hebben 3 kattenbakken en die alle drie grondig schoongemaakt en vervangen, pannenkoeken gebakken voor komende weken (ik doe er medicatie door heen omdat ik dat anders niet binnen kan houden), kerstkaarten gemaakt, bloemen in vazen gezet, iets wat ik verkocht had op marktplaats ingepakt en verzonden, een handwasje gedaan van kleding die afgeeft, veel app contact met diverse vriendinnen, wol van 2 knopenkussens in zakjes per kleur gedaan en naar de apotheek.
Ik had al maanden andere ad dan voorheen en deze vind ik erg vies en groot. Psychiater had originele aangevraagd maar dan moet je dat zelf betalen. Uh ja ik heb geen 94 euro in de 3 maanden over. Gebeld met verzekering en ik kon het betalen, declareren en dan zou ik het goedkope tarief terug krijgen en dat scheelde 12.50 nou 4 euro per maand is me dat wel waard.
Gelijk ingediend en vandaag al bericht dat dat niet 12.50 eigen bijdrage was maar 2.50. Erg blij mee! Fijn om niet steeds tegen de vieze smaak op te zien. Heb al gelijk voor de komende 4 weken alle medicatie uitgezet in doosjes.

Vandaag was mijn SPV'er er in de ochtend en daarna boodschappen gaan doen in Duitsland dat is hier vlak over de grens. Tevreden met wat we gekocht hebben, wat we wilden was er en verder vrijwel niks extra gekocht, mooi!

Nog wat kerstkaarten gemaakt en straks afwassen en beetje tv kijken met mijn man. Morgen komt mijn vriendin en gaan we weer wandelen.

Het theaterweekend was echt heel leuk maar erg vermoeiend.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@Cestlevie: Fijn dat je een aantal goede dagen hebt gehad en goed aan school hebt kunnen werken. Hoe gaat het vandaag met je?

@Choco: Vervelend dat je gisteren nog last had ervan. Hoe gaat het vandaag?

@Ibi: Je dagen klinken erg productief! Fijn ook dat het goede dagen waren en een leuke meevaller van je medicijnen. Scheelt best wel veel geld op een jaar.

Ik heb serieus al vanaf vorige week donderdag zware hoofdpijn. Sporten en aan mijn studie werken gaat niet. Daar baal ik echt van. Sowieso ik ga 1x per 2 weken naar de fysio voor mijn hoofdpijn (en betaal dat dus zelf omdat mn verzekering het niet vergoed) en dat hielp tot donderdag. Ik snap er echt niks van. Ook niet bevordelijk voor mijn stemming.
Shiver wat balen van je hoofdpijn. Ik heb helaas geen tips voor je, maar heel veel sterkte ermee.

Ik ben juist echt heel moe deze dagen. Of nee niet moe, maar futloos, weinig kracht. Ik heb soms het idee dat ik door mijn benen zak. Ik heb ook allmaal wondjes op mn hand omdat ik veel mis grijp of mezelf verwond met mijn eigen nagels :P
Ik weet ook wel waar het vandaan komt, ik voel me namelijk behoorlijk instabiel, omdat mijn trauma echt aan de deur staat te kloppen en mijn lijf echt alle zeilen moet bijzetten om mezelf bij elkaar te houden. Heel bizar om dit te ervaren, en het geeft me bijna paniek. Het voelt alsof ik een toeschouwer ben van mijn eigen lijf, ik heb er gewoon geen invloed op. Gisteren probeerde ik te huilen om de druk wat van de ketel te halen, maar het is nu zoveel, dat ik echt helemaal lethargisch word als ik het nu probeer. Echt heel heftig dus allemaal. Hopelijk kan ik het maandag wat loslaten met de emdr, ik kijk er echt naar uit. Die therapie kan ik wel handelen, kom maar op!
Alles gaat weer helemaal mis, ik haat mezelf zo... GAD-VER-DAMME.
JEMMER schreef:
06-11-2019 15:41
Alles gaat weer helemaal mis, ik haat mezelf zo... ):
Ik kan wel zeggen niet doen, is niet nodig. MAar dat weet je zelf ook wel :hug: Wees lief voor jezelf, je hebt genoeg redenen dat het niet altijd goed gaat.
Zie op tegen morgen. Dan ga ik naar mijn vrijwilligerswerk. Blijf dat echt naar vinden hoewel ik op het moment zelf wel redelijk ok vind.
Volgende week kan ik gelukkig niet maar ik zie er wel tegenop om dat door te geven.

Sowieso zie ik tegen veel dingen op die komen. Zondag op verjaardagsbezoek bij mensen waar ik nogal vaak moeite mee heb.
Van de week krijgen we nieuw zeil in de keuken. Vandaag zijn ze komen meten.
Ben ook bezig met het lopen van een kast wat wat haken en ogen heeft maar zal erg blij zijn als beide dingen gedaan zijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@shiverr. Dat duurt inderdaad wel erg lang. Logisch dat je dat klote vind en het niet goed is voor je stemming.
En het grijpt dus ook in op je dagstructuur, dit heeft ook bij velen een grote invloed op het functioneren.
Hopelijk komt er snel wat verlichting en tot die tijd heel veel sterkte.

@totalyfree. Klinkt heftig. Wat mij soms helpt als ik graag wil/moet huilen is even flink jankmuziek opzetten. Even flink huilen. En dan gezicht wassen en weer neutrale nummers op te zetten om te eindigen met vrolijke/krachtige nummers. Belangrijk wel dat je niet meer dan vijf treurige nummers draait anders word het ook weer te met de emotie (bij mij).

@jemmer. Bah wat een ellende! En weet je, je bekijkt nu alles door een sombere bril, ook jezelf. Maar vertrouw die zwarte gedachten niet, ze worden ws ingegeven door de depressie.
Ik snap dat je niet ineens mild kan worden naar jezelf, maar ik vind het gewoon jammer het zo op mijn scherm te zien staan. Het hebben van psychische problemen is al zo ellendig zo jammer als we onszelf ook nog een veeg uit de pan geven.
Heel veel sterkte en wat mij betreft is het meer gewoon vervelend voor je dat jeje zo voelt (ipv je schuld).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven