Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Ik stond vanmorgen niet zo goed op en had daarna een gesprek met mijn nieuwe casemanager. Ik vind dit toch nog spannend elke keer.
Het gesprek ging erg goed. Ik moest huilen bij haar en werd toen rustiger. Dit kon ik niet bij mijn oude casemanager.

Hierna was ik rustiger. Ben nog steeds extreem uitgeput, maar verder beter in mijn vel. Maar ik weet dat ik pas echt uit de gevarenzone ben als dat diepe uitgeputte (bepaald soort moeheid) eruit is. Maar goede stap gezet vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Hey. Ik ben hier al een poos niet geweest, maar ik heb geen energie meer om alles bij te houden. Ik schrijf mee in het Chronische Pijn topic, en daar heb ik op het moment genoeg aan.

Al met al gaat het hierzo heel erg slecht, ik zit op een crisis opname te wachten, daarna een opname bij een kliniek voor autisme/psychische problemen en kan snachts niet alleen zijn wat mijn ouders opvangen voor nu.

Ik hoop dat het met jullie beter gaat dan met mij, voor iedereen een dikke :hug: .
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
@totallyfree, super lief van je berichtje. Sorry dat ik even niet kon reageren, maar ik waardeer het heel erg.

@chocoladeballetjes, ik weet inderdaad wel dat ik alles nu extra somber zie, maar ik kan het oprecht even nu niet anders zien. Het lijkt gewoon zo ontzettend realistisch... Ik denk altijd van ja ik heb het gewoon wel aan mezelf te danken; dat ik overgewicht heb, dat ik niet uit bed kom, dat ik geen hoge cijfers haal; allemaal reden om mezelf te haten. Vind het zo lastig om dan maar gewoon mijn depressie/angst de schuld te geven. Dank je wel voor je lieve, bemoedigende berichtje. Echt fijn.
JEMMER schreef:
07-11-2019 18:04
@totallyfree, super lief van je berichtje. Sorry dat ik even niet kon reageren, maar ik waardeer het heel erg.

@chocoladeballetjes, ik weet inderdaad wel dat ik alles nu extra somber zie, maar ik kan het oprecht even nu niet anders zien. Het lijkt gewoon zo ontzettend realistisch... Ik denk altijd van ja ik heb het gewoon wel aan mezelf te danken; dat ik overgewicht heb, dat ik niet uit bed kom, dat ik geen hoge cijfers haal; allemaal reden om mezelf te haten. Vind het zo lastig om dan maar gewoon mijn depressie/angst de schuld te geven. Dank je wel voor je lieve, bemoedigende berichtje. Echt fijn.
Geeft niet, het is goed om te horen dat je er wat aan hebt op zo'n shit moment. Ik wil je adviseren om eens wat te gaan inlezen op zelfcompassie en hoe je dat op jezelf kunt toepassen want ik denk dat je best wat liever voor jezelf mag zijn :) Ik heb dat overigens met mijn schoolpsycholoog gedaan en dat was echt een verrassend prettige insteek en heeft me met mijn studie maar ook met andere dingen supergoed geholpen.
'Happiness is only real when shared'.
Kohaku,
Heftig, succes met het wachten op je opname en je bent hier sowieso welkom kijk inderdaad wat fijn voelt voor je.

Jemmer,
Herken veel in wat je schrijft. Ik wou dat ik iets zinnigs kon zeggen maar kan niet meer zeggen dan ik herken het, je bent niet alleen.

Zo vrijwilligerswerk ging wel ok, lijkt dat ik ietsje ontspannender begin te worden. Ik begin de kinderen een beetje te kennen en zij mij ook. Ze komen nu naast en achter me zitten, roepen mijn naam en komen naar mij toe om dingen te vertellen.
Ook weet ik inmiddels beter de weg in en om de school en heb daardoor veel minder spanning als ik de kinderen naar de bso moet brengen. En ik heb afgesproken dat ik tussen de lessen door even naar het toilet kan. Even echt plassen maar ook even een paar tellen alleen en omschakelen naar de volgende groep.

Morgen en zaterdag heb ik het rustig, fijn want de komende week is weer behoorlijk druk. Volgend weekend speel ik piet vanuit mijn theatervereniging en dat vind ik wel extreem spannend. Weet ook niet goed wat er van mij verwacht wordt.
Jullie zullen wel gek worden van mij (wordt ik zelf ook) maar ja ook hier zie ik weer tegenop. Soms wil ik gewoon niks afspreken dan kan ik er immers ook niet tegenop zien maar dat is ook niet goed voor mijzelf.

Heb van de week kerstspullen uitgezocht dus morgen even naar de milieustraat en een kringloopwinkel om spullen af te geven.
Volgende week wordt er nieuw zeil ik de keuken gelegd dus ik heb ook maar een mooie nieuwe dweil gekocht en de oude (2) kunnen ook gelijk weg. Ruimt weer wat op.
Woensdag gaan we wellicht een kast ophalen had gehoopt die in zijn geheel op te kunnen halen maar helaas wordt die uit elkaar gehaald. Kijken hoe en wanneer we die dan weer in elkaar kunnen zetten. Ik heb wel een vriendin die dat soort dingen leuk vind dus wellicht kan ik haar vragen, zelf kunnen wij echt niet klussen helaas dat zou wel handig zijn.
Zal blij zijn als al die praktische zaken weer geregeld zijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@totallyfree, ik heb er zeker wat aan. Vind het zo lief als jullie wat bemoedigends typen als ik er even doorheen zit, geeft toch iets minder eenzaamheid of zo met alle nare somberheid. Ook bedankt voor het meedenken, ik weet niet of ik het ermee eens ben dat ik liever moet zijn voor mezelf haha. Ben er nog steeds van overtuigd dat ik mezelf juist moet straffen omdat ik het blijkbaar allemaal niet kan op een normale manier. Maar vind het wel interessant, heb je een specifiek iets dat ik kan lezen of gewoon googlen? Want ik sta er altijd voor open om dingen te lezen waar ik niet veel over weet. (:

@IBIopviva, jij ook bedankt voor je berichtje. Naar voor je dat je het herkent, maar wel fijn om te lezen dat ik niet alleen hierin ben.

Vandaag voor het eerst met 113 gechat. Kreeg een paar weken terug de tip van mijn psycholoog, maar ben niet suïcidaal dus dacht dat het dan niet mocht. Maar blijkbaar ben je er ook welkom als je op een andere manier helemaal de weg kwijt bent omdat je zo enorm somber bent. Blijkbaar mag je ook 'gewoon 100% wanhopig' zijn om daar te kunnen chatten. Ik vond het verschrikkelijk moeilijk, want het voelde enorm alsof ik de plek van iemand inpikte die op het punt stond zelfmoord te plegen. Maar ik werd daar wel een beetje in gerustgesteld. Vind plek innemen op zo'n moment moeilijk. We hebben ook een soort plan gemaakt dat ik altijd mijn psycholoog mag mailen, contact op kan nemen met 113 of met luisterlijn. Het was op zich wel fijn denk ik. Of ik het snel weer zou durven doen weet ik niet, maar het heeft het ergste, wanhopigste randje er even afgehaald, in ieder geval voor een paar uur.
@Choco: Wel fijn dat je een betere klik met deze casemanager hebt. Want jezelf kunnen uitten is toch wel heel belangrijk.

@Ibi: Ik denk dat het wel goed is om toch gewoon dingen te plannen en ook te gaan. Ondanks dat je er tegenop ziet. Wanneer ik een slechte tijd heb zie ik ook tegen elke afspraak op, maar ik maak ze wel. Het draagt in mijn ogen toch bij aan je herstel. Ik vind het beter dan de "makkelijke weg" kiezen en gewoon maar thuis blijven. Dus ik vind het wel heel goed van je! En veel plezier als piet.

@Jemmer: Jouw problemen zijn niet minder erg dan van een ander he. Zo te lezen heb jij het op het moment heel zwaar en dan heb je net zoveel "recht" om met iemand van 113 te chatten als een ander. Fijn dat het je iig heeft geholpen, dus wanneer je er weer doorheen zit zou ik het zeker opnieuw doen.

Ik heb vandaag wat minder hoofdpijn dan de andere dagen. Nog steeds wel flinke hoofdpijn, maar ik heb al zoveel jaren hoofdpijn dat het ook wel went. Ik voel me vandaag ook gelijk wat beter qua stemming. Hopelijk heb ik morgen minder hoofdpijn want dan ga ik naar een feest met vriendinnen. Maar heb er wel zin in.
JEMMER schreef:
07-11-2019 21:30
@totallyfree, ik heb er zeker wat aan. Vind het zo lief als jullie wat bemoedigends typen als ik er even doorheen zit, geeft toch iets minder eenzaamheid of zo met alle nare somberheid. Ook bedankt voor het meedenken, ik weet niet of ik het ermee eens ben dat ik liever moet zijn voor mezelf haha. Ben er nog steeds van overtuigd dat ik mezelf juist moet straffen omdat ik het blijkbaar allemaal niet kan op een normale manier. Maar vind het wel interessant, heb je een specifiek iets dat ik kan lezen of gewoon googlen? Want ik sta er altijd voor open om dingen te lezen waar ik niet veel over weet. (:

@IBIopviva, jij ook bedankt voor je berichtje. Naar voor je dat je het herkent, maar wel fijn om te lezen dat ik niet alleen hierin ben.

Vandaag voor het eerst met 113 gechat. Kreeg een paar weken terug de tip van mijn psycholoog, maar ben niet suïcidaal dus dacht dat het dan niet mocht. Maar blijkbaar ben je er ook welkom als je op een andere manier helemaal de weg kwijt bent omdat je zo enorm somber bent. Blijkbaar mag je ook 'gewoon 100% wanhopig' zijn om daar te kunnen chatten. Ik vond het verschrikkelijk moeilijk, want het voelde enorm alsof ik de plek van iemand inpikte die op het punt stond zelfmoord te plegen. Maar ik werd daar wel een beetje in gerustgesteld. Vind plek innemen op zo'n moment moeilijk. We hebben ook een soort plan gemaakt dat ik altijd mijn psycholoog mag mailen, contact op kan nemen met 113 of met luisterlijn. Het was op zich wel fijn denk ik. Of ik het snel weer zou durven doen weet ik niet, maar het heeft het ergste, wanhopigste randje er even afgehaald, in ieder geval voor een paar uur.
Kijk eens op www.zelfcompassie.nl Ik kan die site zelf niet openen, maar ik zie dat Sociaal psycholoog Roos Vonk daaraan verbonden is en dat vind ik een hele prettige dame. Er staan volgens mij ook oefeningen op. En ben wel benieuwd waarom je zo streng bent voor jezelf? Ik mag niet niet slecht presteren want...? :)

Fijn dat je ook terecht kon bij 113. En pak je hulp daarin, als je langer wacht ben je wellicht wel suïcidaal, dus het is juist fijn dat je dat op dit soort momenten voor kunt blijven toch? :)

Ik heb vandaag weer heerlijk mijn hobby uitgeoefend, heb echt genoten. Soms heb ik wel eens een drempel om te gaan, maar als ik er eenmaal ben vind ik het heerlijk :)
Werkelijk alles loopt hier anders dan gepland. We werden gebeld door de keukenboer dat ons zeil niet geleverd kon worden. Vandaag langs gegaan om te kijken voor ander zeil wat wel snel geleverd kon worden maar dat hebben we niet gevonden.
Hebben de hele bestelling geannuleerd en we gaan in december of januari nog wel een nieuwe poging wagen.

Mijn man heeft al een paar dagen pijnklachten en kan geen (lange stukken) autorijden. We zouden morgen naar vrienden gaan maar dat is ver rijden dus afgezegd. Die vroegen of ze dan deze kant op konden komen. Uhhh nou daar moesten we ff over nadenken want het is niet erg netjes momenteel. Alles ligt op zijn gat vanwege die vloer en kast.
Dinsdag zouden we naar andere vrienden gaan nou ja om een lang verhaal kort te maken zowel morgen als dinsdag hebben we hier bezoek.
Moet morgenochtend nog de laatste dingen hier op de benedenverdieping opruimen/schoonmaken. Maandagochtend gaat mijn man naar de huisarts.
Bedden zojuist ook verschoont, geen leuk klusje maar slaapt altijd wel weer lekker.
Vanavond naar het theater geweest en kon mijn aandacht er aardig bij houden dus dat is ook fijn.

Nu zit ik nog even beneden een tv programma te kijken, even wat stilte voor de storm.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@shiverr. Fijn dat je hoofdpijn (even?) Iets beter is, hopelijk zet dat door!

@totallyfree. Fijn van je hobby. Pure nieuwsgierigheid: wat doe je voor hobby? (Als je dat tenminste wil delen). Mij helpen mijn hobby's me ook erg. De ene keer meer dan de andere keer natuurlijk.

@ibi. Wat vervelend dat alles zo anders loopt. Daar heb ik zelf altijd erg veel moeite mee. Hopelijk weet je jezelf een beetje hand te haven in de storm, zoals jij het noemt.
Hier gaat het goed.
Wel moeite met eten (koken en regelmaat) op orde houden en geld ook. De laatste week eet ik vaak pas voor het eerst bij avondeten. Puur omdat ik vergeet te eten. Niet handig natuurlijk. En ik geef ook teveel uit mede omdat ik niet kook doordat ik het overzicht niet heb.
Bovendien laat ik alle klussen die niet op mijn whiteboard staan zitten. Om maar een voorbeeld te noemen heb ik enorme spinnenwebben in mijn kamer en ligt mijn beddengoed er al drie maanden op (de vorige keer is dit opgelopen tot jaren).
Het is nog wel netjes omdat ik elke week de taken op mijn bord doe. Ik wil alleen nog wel wat beter georganiseerd worden.

Ik heb gezegd tegen mijn woonbegeleider dat ik hem 1 x in de twee weken wil zien Ipv 1x ik de week, maar ik twijfel wel over mijn besluit.

Verder zie ik morgen mijn casemanager bij en dat vind ik fijn. De laatste keren was ik elke keer overstuur voor ik ging en ik kijk ook wel uit naar een rustig gesprek.
Ook zag ik mijn vorige casemanager twee keer per week en dus mijn woonbegeleider ook vaker. Ik moet best wennen aan minder hulpverlening. Bovendien gaat het nu ook beter waardoor ik mijn psychiater ook minder spreek.
Al met al best toe aan een gesprek!

Verder morgen lunchen met mijn moeder. Gezellig!

Welterusten allemaal..
Al met al klinkt het best goed chocoladeballetjes, veel plezier straks met de lunch met je moeder.

Vanmorgen met mijn man naar de huisarts geweest. Hij heeft een peesontsteking en vermoedelijk ook een slijmbeursontsteking. Medicatie, fysio en geduld moeten het weer laten herstellen.
Vanavond hebben we evaluatie van mijn vereniging waar ik erg tegenop zie zonder een concrete reden. Beetje bang dat er iets van mij verwacht wordt wat ik niet waar kan maken.

Straks komt mijn woonbegeleiding wel weer fijn.
Kreeg van mijn online vrijwilligerswerk te horen dat het "hogere functies in het buitenland" opviel dat ik de laatste tijd vrijwel niks doe en dat ze de vraag hebben gesteld of ik nog wel nodig was. Gelukkig zeiden de anderen dat ik dat nog zeker was maar voel me zo rot.
Het is alsof ik voldoende functioneer in mijn leven om de minimale basis aan te kunnen maar ieder stapje extra blokkeer ik.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@Choco: Maar als er dingen nog niet helemaal goed gaan of waar je nog aan wil werken. Is het dan niet slimmer om hem 1x per week te blijven zien ipv 1x per twee weken? Ik weet het niet hoor maar dat zou mij prettiger lijken denk ik.
Wel fijn dat het nu beter met je gaat! Hopelijk zet dit zich voort.

@Ibi: Wat vervelend van je man, beterschap voor hem! Is het je eigen keuze om minder voor je online vrijwilligerswerk te doen of is er gewoon minder werk? Wel fijn dat de anderen iig aangaven dat je nog steeds nodig bent!
Lijkt me een heel naar gevoel om te hebben. Maar zoals ik hier lees doe je de extra dingen wel alleen zie je er tegenop? Want ik vind het wel heel knap van je dat je de dingen toch gewoon doet. Ondanks dat je er tegenop ziet.
shiverrr wijzigde dit bericht op 13-11-2019 09:54
27.06% gewijzigd
@shiverr. Misschien ga ik ook wel weer omhoog in frequentie. En misschien ga ik hem ook juist wat meer taken geven die mijn vorige casemanager deed. Daar is mijn nieuwe casemanager ook voor.

Maar oke, andere zaken allereerst wat leuk! Heerlijk zo appen enzo. Vergeet het lichte ervan ook niet te zien Ipv dat het moeilijk en zwaar is.

Maar het dilemma is natuurlijk er niet minder om en ik heb er ook weleens voor gestaan.
Ik heb destijds eerst gezegd dat ik 'overspannen' was en heb toen op de tweede date verteld dat ik bipolair heb. In dat geval vertel je direct dat het recidiverend is, wat anders is met het woord depressie.

Ten eerste ben je niet verplicht direct eerlijk te zijn. Hij hoeft ook zijn lastige kanten niet direct op tafel te gooien. Wat mij betreft ben je dat dan niet direct verplicht te doen omdat je moeilijkheden genoteerd staan in de dsm. Mensen doen zich gewoon beter voor tijdens het daten, iedereen.

Dat gezegd hebbende, ik kan me voorstellen dat je er onrustig van wordt, zo zit ik ook in elkaar.
Misschien is het handig als je naar een tussenoplossing zoekt. Je hoeft niet te vertellen dat je gedoemd ben tot toekomstige depressies.
Wellicht kan je zeggen dat je soms nog wel ervaart dat je in de nasleep zit van de depressie. Want dat is het nu. Dat is wat hij misschien van dichtbij gaat zien.

En misschien kan je voorzichtig zeggen dat je waarschijnlijk een gevoeligheid in je hebt voor depressies. Zonder hier teveel nadruk op te leggen. Maar dit hoeft niet hoor.

Zodra het serieuzer word krijg je vanzelf de behoefte dingen te vertellen omdat je elkaar nu eenmaal wilt kennen. En ik denk dat je het best eerst wortel mag laten schieten.

Nou heel veel succes en vooral veel plezier!
Zwaait even, EMDR sessie vanmiddag ging goed. Kwam nog wel meer los, dus ws interessant. Helemaal dood nu.

Choco ik stuur je pm.
Bedankt voor je uitgebreide bericht @choco! Je hebt wel gelijk dat je bij daten je beter voordoet en dat hij ook niet gelijk zijn problemen vertelt als die er zijn. Hoe heb jij vertelt dat je bipolair bent? Ik zeg meestal tegen nieuwe mensen dat ik vanaf mijn 14e depressies heb. Dat vind ik wat minder zwaar klinken dan bipolair en omdat ik nog nooit een manie heb gehad kan dat wel denk ik. Later vertel ik het vaak alsnog wel hoor, maar mensen hebben daar ook gelijk een ander beeld bij. Als ze al weten wat het inhoudt.

Ik hoop dat het nog een keer ter sprake komt met iets en dan ga ik het wel vertellen. Want ik kan er beter nu achter komen dat hij er niet mee kan dealen in plaats van dat we weken verder zijn. Alleen ik vind het wel heel naar om te moeten doen.

@Totallyfree: Fijn dat je EMDR sessie goed ging. Lekker uitrusten nu!
@Shiverrr: Ik heb al sinds mijn 20e dagelijks hoofdpijn. In mijn puberteit ook al vaak. Slik al sinds mijn 20e ook dagelijks paracetamol, ben nu 34. Vorige week heb ik een programma over hoofdpijn op tv gezien. Er werd daar gezegd dat pijnstillers verslavend kunnen werken. En dat ermee stoppen wel eens de oplossing kan zijn. Dat zou ik best eens kunnen hebben. Maar voel ook dat mijn nek vaak vast zit. Vroeger wel een aantal keren nekwervels laten kraken, maar vond het te duur worden en het hielp niet lang.

@choco: Ik heb ook moeite met orde houden. Vooral mijn tafels netjes houden, ik leg er altijd van alles op. En als ik het opgeruimd ben ligt het binnen 3 dagen weer vol. Met geld omgaan kan ik wel redelijk. Koop wel eens iets nieuws. Maar echt grote uitgaven doe ik weinig.
Lunchen met je moeder kan inderdaad leuk zijn. Of ergens een tussendoortje halen.

@IBI: Beterschap met je man! Balen dat je je zo rot voelt over je vrijwilligerswerk.

Allen: Gisteren heerlijk gewandeld in de polder langs de kreek. Het was helder weer en bijna windstil. De blauwe lucht en het groen waar de zon op schijnt maken me vrolijk.

Vandaag het tegenovergestelde weertype. En mijn humeur ook. Vanmorgen moest ik van de voorman 10 minuten langer op het werk blijven. Omdat ik altijd te laat kom. Niet uit laksheid, op tijd komen lukt me gewoon niet. Voorheen moest ik niet langer blijven. Oké 10 minuten langer voelt niet echt als straf, maar wel ongemakkelijk als collega's vragen waarom ik bleef zitten. De collega naast me (een grappenmaker) moest lachen toen ik het vertelde en maakte er ook grapjes over. Ik vind dat dan helemaal niet grappig op dat moment. Heel de dag zit ik al te denken: Ga ik morgen op tijd kunnen zijn? Er is altijd wel iets dat me hindert.
@hondenmens: Vervelend he hoofdpijn. Heb je geen fysio behandelingen meer over voor dit jaar? Ik slik eigenlijk nooit medicijnen ervoor want ze werken niet. Huisarts heeft wel naproxen en dyclofenac voorgeschreven maar die doen niks. Werkt paracetemol bij jou wel?

Vervelend dat op tijd komen zo'n probleem is. Sta je te laat op of? Misschien helpt het om de vorige avond alvast je spullen etc klaar te leggen zodat je 's ochtends zo min mogelijk moet doen? Wat is denk je de reden dat het niet lukt?
@shiverr. Je mag gewoon zelf kiezen of je depressie of bipolair kiest. Ik vind bipolair juist wel handig.

Bij mijn laatste date avontuur heb ik het 'gewoon' gezegd. Zonder er te diep op in te gaan trouwens. Hij reageerde heel goed. Dat het niets is geworden kwam door andere zaken.

Bij mijn ex heb ik het vager gehouden. Ik had toen ook mijn diagnose niet geaccepteerd en vond dat ik niet bipolair was.
Bij hem heb ik de zesde date ofzo duidelijk gemaakt dat het wel wat serieuzer was allemaal. Ook hij maakte er geen probleem van hoewel hij wel even schrok.

Ik ken dat gevoel dat je er zo snel mogelijk achter wil komen of iemand ermee kan dealen. Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met een connectie die ook de kans moet hebben om te ontstaan.
Maar okee het gaat om je eigen stijl natuurlijk. En ik zou er in bepaalde gevallen ook juist voor kiezen het snel te vertellen.

@hondenmens. Lastig he die organisatie! Ik hoop het altijd nog te leren. Het gaat bij mij de laatste tijd ook wel wat beter dankzij woonbegeleiding.
Hier gaat het goed. Moet een half uur in de regen (wel onder afdakje) wachten op de bus.

Gisteren casemanager ging goed maar was wel wat intens. Ik wil teveel bespreken en ben dan vervolgens overspoeld door alle onderwerpen. Lekker slim. Ga wel even bespreken hoe we meer rust in het gesprek kunnen houden.
Mijn psychiater heeft me er al eens terecht op gewezen dat ik soms vooral bezig ben met informatie overdracht en niet met connectie. Het gevoel dat ik een PowerPoint wil houden om alle onderwerpen er doorheen te jagen.

Mijn psychiater stuur ik nu voor elk gesprek een agenda met punten die in wil bespreken.
Nu zit ik elk onderwerp af te raffelen omdat de agenda die in mijn hoofd is wel afgewerkt moet worden.

Over mijn psychiater gesproken die zie ik vrijdag. En ik wil over medicatie afbouwen praten. Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan! Uiteindelijk wil ik op de lange termijn 1 stemmingstsabillisator over houd, tegretol.
En ik wil nu beginnen met afbouw lamotrigine (ook stemmingstsabillisator).
Vooral spannend of ze denkt dat ik ooit van de lithium afkom!
@Shiverrr: Ik heb nog wel fysio-behandelingen over van dit jaar. Wist niet dat het ook voor hoofdpijn kon helpen. Kraken ze dan ook je nekwervels?

Er zijn meerdere redenen voor te laat komen. Ik ben een avondmens en ga daardoor te laat naar bed. Maar lig ook nog lang wakker. Voor 1:30 val ik gewoon niet in slaap. Dan heb ik ook nog controle-dwang, waardoor ik moeilijk weg kom. Ik leg zoveel spullen voor de volgende dag al 's avonds gereed. Mijn kleren, tas met tussendoortjes. Vandaag was ik op tijd, maar het volhouden is nog een kunst.
@Choco: Het blijft gewoon lastig want of ik het nu snel of pas later vertel, het heeft allebei voor en nadelen. Alleen het voelt nu niet prettig voor mezelf omdat ik er altijd heel open over ben. Dan maak je het ook allemaal niet zo groot. Nu voelt het een beetje alsof ik lieg/niet eerlijk ben. Lastig hoor en dat getwijfel is ook irritant :P

Ik vind het trouwens wel een goed idee een lijst maken met punten die je wil bespreken. Is zoiets ook niet mogelijk bij je casemanager? Dan hoef je bij hem ook niet meer onderwerpen af te raffelen en weet je wel zeker dat je alles bespreekt.

Lamotrigine heb ik ook een tijdje geslikt. Ik vond de pillen daarvan echt verschrikkelijk. Ze smolten direct in je mond.
Dus je voelt je stabiel genoeg om te gaan afbouwen? Maar vaak raden ze afbouwen toch pas aan als je echt al een X aantal maanden stabiel bent? Al snap ik wel dat je het wil hoor. Vooral als het goed gaat. Alleen ik denk dat je wel moet oppassen daarmee dat je niet te snel wil gaan daarmee en daardoor een terugval krijgt.

@hondenmens: Ze kunnen je nek ook masseren wat helpt tegen het vastzitten ervan. Dit heeft afgelopen tijd bij mij veel effect gehad en ik was hoofdpijn vrij. Tot ongeveer 2 weken geleden.

Heb je geen behandelaar waarmee je kan bespreken dat je zo slecht in slaap valt? Zelf heb ik bijvoorbeeld medicijnen om goed in en door te slapen.
@shiverr. Lastig zon keuze. Uiteindelijk is altijd het beste om je intuïtie te volgen, wat ook makkelijk gezegd is. Dat gevoel van liegen ken ik ook hoor.

Ja ik denk ook steeds meer aan het sturen van een lijstje. Ga het er ook nog even met mijn psychiater over hebben

Ik ben idd niet stabiel genoeg om zomaar iets af te bouwen. Maar die lamotrigine heeft volgens mij nooit wat gedaan (dus kan ik het net zo goed afbouwen?). Maar ik volg hierin volledig het advies van mijn psychiater.

Verder hoop ik te horen te krijgen dat ik in de toekomst wel van mijn lithium af kan. Als ik echt stabiel ben. Ergens ben ik bang advies te krijgen er altijd aan te moeten blijven (dat heb ik weleens gehad). Dat hoop ik niet.

Na lamotrigine wil ik ook van mijn haldol af. Ik ben af en toe wel gevoelig voor psychotische dingen, dus ik ben ook benieuwd wat ze daarvan zegt. Maar haldol kan je ook snel weer opbouwen.

Vandaag ben ik bij een vriendin geweest die een heel schattig zoontje heeft. En nu ben ik blij dat na de trein warm op de bank zit!
ik lees nog steeds mee iedere dag maar gebeurd hier weinig.

nu eindelijk bericht van de S-ggz dat ik 3 december een intake heb.
Nu een maand zonder behandelaar en ik merk dat ik dat wel lastig vind.

Eindelijk bedrijfsarts gezien en die vind mij arbeidsgeschikt. (ben sinds juli in ziektewet) dus ik krijg vanaf maandag 2 afdelingen met patiënten terug.
(werk nu 4 uur per dag) .
Vind het lastig om scherp te zijn met quetiapine, maar pysch wil liever dat ik het wel blijf slikken hij wilde eigenlijk over op depakine, maar gezien hij er mee stopte moet ik wachten tot de volgende psychiater.. lastig want als ik niet scherp ben dan kan ik ook weer niet goed werken.. bedrijfsarts had daar weer niet zo'n boodschap aan..
dikke hork was het ook, hij vroeg waarom ik depressief was. en waarom ik suïcidaal was, en waarom ik mijzelf soms pijn doet.. net of er altijd een antwoord voor is..?

lastig allemaal vooral omdat ik het zelf niet zo goed weet..
en de stap is groot om weer terug in het werken te komen.
girl1986
bedrijfsartsen... *scheldt*. ik zou je willen aanraden om tijdens je intake aan te geven dat ze willen dat je weer gaat beginnen( gelukkig is 03 12 al snel, ook al lijkt het ver weg.) en je kan vragen wat zij daarvan denken.

chocje: fijn dat het zo stabiel blijft

Kokahu: ik zwaai gewoon ff naar je.

shiverr, hondenmens: even een knuffel.

Fade: ik denk aan je.

hier is het te druk. niet in mijn hoofd, maar met alles erom heen. ik ben bezig een bureau uit te zoeken dat mij gaat helpen om weer een baan te vinden. de afspraken moeten op mijn vrije middag, mijn werkgever geeft me geen vrij daarvoor, en dan geeft niet ,maar mijn middagen zitten vol! dus al dat schuiven met afspraken zorgt ervoor dat mijn hoofd vol raakt. Ik moet heel erg oppassen dat ik niet al mijn energie ga steken in de verkeerde dingen. een paar weken nog en dan is alles weer wat kalmer. Daar houdt ik me ook aan vast. Ik ben ook stil geweest hier afgelopen tijd: man en ik hebben weer een diepe crisis achter de rug waar we aan het uit opkrabbelen zijn. gelukkig heb ik de peut naast me die nu gaat beginnen met sessies EMDR mbt een aantal gebeurtenissen uit mijn verleden. zie er tegenop maar ben er ook wel blij mee; na dat gedonder met het werk is er nu weer ruimte bij de peut om dat op te pakken.

lieverds ik lees jullie wel en daarom voor allemaal :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven