Hoeveel energie heb jij?

20-07-2020 17:34 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms weet ik t even niet. Ben ik lui en moet ik niet klagen en gewoon doorbijten, of ben ik terecht moe?

Ik red t niet met mn huishouden en ben bang dat ik niet goed voor mn dochter zorg.

Mijn dochter is 5 en als ik weekend heb of ochtenddiensten is ze bij mij. Is ze er niet dan heb ik middag of nachtdienst. Effectief is ze 50 /50 bij mij en bij haar vader.

Nu heb ik kans dat ik mogelijk weer kantoortijden ga werken maar hoeveel uur dan en kan ik dat wel en en....

Verder vind ik dat ik te vaak de tv aanzet voor mn eigen gemak, (vooral op zondag), te laat eet (alles na 18.15), het een zooitje is in huis (helft van de eettafel vol knutselzooi tijdens t eten).

Mn badkamer is niet gepoetst sinds mn hulp is geweest. Maar die heb ik afgezegd want te duur en vond haar niet heel effectief.

Ik heb nog n to do lijst van 3 A4tjes.

En dan vraagt mn dochter gister nog: mama krijg jij ook weer een vriendje?
Ik zou niet weten wanneer en hoe.

Ondertussen sport ik te weinig en snaai ik teveel waardoor ik in een jaar tijd een kilo of 5 ben aangekomen en mn bmi weer aan de verkeerde kant van de 25 zit.

Zucht en help.
groet van n hele vermoeide mama, want iets anders voel ik me niet echt meer in mn vrije tijd.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik vind dat Lollypopje heel al zinnige dingen heeft gezegd.
Ik zou dat later nog eens goed doorlezen en laten inwerken als ik jou was.
Ik herken mezelf in wat je schrijft. Drie korte tips van mij:
1. Accepteer dat je chaotisch bent en dingen op jouw manier doet.
2. Stoppen met denken dat je een slechte moeder bent (waarom vragen vaders zichzelf nu nooit af of zij het niet goed doen?)
3. Zorg voor op-adem-kom-momenten als jij dat even nodig hebt. Dochter even voor tv en een douche nemen bijvoorbeeld. Als dochter op bed ligt i.p.v. zelf tv kijken: muziek luisteren. Momenten even zitten met je ogen dicht en verder niks. Energie opladen om je energie weer even aan te vullen. Heel belangrijk. Ik hoop dat je dat lukt. X
lollypopje schreef:
20-07-2020 22:40
Ik heb vast geen recht van spreken, bij gebrek aan kind, maar ik heb toch echt gemerkt dat minder moeten van mijzelf juist een positief effect op mijn energie en mijn huishouden heeft.
En elk beetje energie winst dat TO kan maken, lijkt mij voor haar mooi meegenomen.
Het punt is alleen dat wanneer je moe bent het gevoel van moeten versterkt wordt. To heeft niet veel bijkom tijd en daarnaast altijd een verantwoording. Daarom kan het handig zijn te beseffen hoe dit soort dingen werken.
Peertjes schreef:
20-07-2020 22:41
dat zou ik ook moeten leren. Ik word gek als ik niet kan/mag plannen.
Ik overdrijf een klein beetje, ik plan heus wel dingen, maar alleen dingen die echt voor een bepaalde datum moeten. Koffer pakken voor vakantie, dat plan ik ruim optijd in, inclusief uitgebreide lijstjes met wat mee moet. Als het niet aan een tijd gebonden is, plan ik amper nog.

De reden is dat het door mijn ass erg moeilijk is om die planning vast te houden als er iets tussen komt. Als in week 2 ik moe ben op donderdag, terwijl ik op donderdag zou opruimen, dan schuift dat door naar het volgende opruimmoment. Het opschuiven naar de vrijdag, dat wil mijn hoofd niet.. Alleen is de zooi een week later nog erger, wat beginnen nog moeilijker maakt. Wat er uiteindelijk in resulteert dat mijn hele planning niet lukt en ik weer een hele vakantieweek kwijt ben om de chaos te ordenen.

Dus met de corona is mijn goede voornemen geworden anders met dit soort dingen om te gaan. Minder moeten en milder voor mijzelf zijn en daardoor hou ik mijn huishouden nu al langer op orde, dan toen ik het nog plande. Is het perfect? Absoluut niet. Doe ik wekelijks de badkamer? Nope. Ik doe het als het moet en dan komt het op mijn lijstje.

Uiteraard wordt het afwachten hoe het gaat na de corona, maar ik heb goede hoop dat het een stuk beter blijft gaan nu ik minder druk op mijzelf leg.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Reficul schreef:
20-07-2020 22:46
Het punt is alleen dat wanneer je moe bent het gevoel van moeten versterkt wordt. To heeft niet veel bijkom tijd en daarnaast altijd een verantwoording. Daarom kan het handig zijn te beseffen hoe dit soort dingen werken.
Dat klopt, daar weet ik alles van. De frustratie wordt dan ook groter als het niet lukt, wat leid tot een nog grotere vermoeidheid. Daarom denk ik juist dat TO gebaad is bij anders te leren omgaan met dat moeten.
Lukt dat meteen, omdat mensen dat hier adviseren? Absoluut niet? Dat is een leerproces, maar dat proces begint bij bewustwording en ik hoop dat ze vanuit daar kleine stapjes kan zetten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
20-07-2020 22:49
Ik overdrijf een klein beetje, ik plan heus wel dingen, maar alleen dingen die echt voor een bepaalde datum moeten. Koffer pakken voor vakantie, dat plan ik ruim optijd in, inclusief uitgebreide lijstjes met wat mee moet. Als het niet aan een tijd gebonden is, plan ik amper nog.

De reden is dat het door mijn ass erg moeilijk is om die planning vast te houden als er iets tussen komt. Als in week 2 ik moe ben op donderdag, terwijl ik op donderdag zou opruimen, dan schuift dat door naar het volgende opruimmoment. Het opschuiven naar de vrijdag, dat wil mijn hoofd niet.. Alleen is de zooi een week later nog erger, wat beginnen nog moeilijker maakt. Wat er uiteindelijk in resulteert dat mijn hele planning niet lukt en ik weer een hele vakantieweek kwijt ben om de chaos te ordenen.

Dus met de corona is mijn goede voornemen geworden anders met dit soort dingen om te gaan. Minder moeten en milder voor mijzelf zijn en daardoor hou ik mijn huishouden nu al langer op orde, dan toen ik het nog plande. Is het perfect? Absoluut niet. Doe ik wekelijks de badkamer? Nope. Ik doe het als het moet en dan komt het op mijn lijstje.

Uiteraard wordt het afwachten hoe het gaat na de corona, maar ik heb goede hoop dat het een stuk beter blijft gaan nu ik minder druk op mijzelf leg.
Het is enorm herkenbaar wat je schrijft. Plannen is een soort fixatie voor mij. Maar het lukt mij dus ook regelmatig niet om mij aan mijn planning te houden en juist dát geeft frustratie en stress.
Peertjes schreef:
20-07-2020 22:36

Zijn er opa's en oma's of andere familieleden?
Ik zou proberen in te zetten op ook eens los van dochter dingen voor jezelf te doen, zoals dat terrasje oid..
Dat geeft je misschien weer een positieve boost over jezelf ipv 24/7 werknemer en moeder zijn even zo gezegd.
Speelafspraakjes zijn er nu ook wel (dagelijks als t aan haar ligt na school) En buurkindjes om mee te spelen.
Ouders helaas niet om op te passen en mn zus woont ook op n uur rijden.

Ff een terrasje hoop ik nog van de week met collega's. Verder heb ik niet echt iemand. Maakt t ook in deze tijd erg lastig en eenzaam. Aan de andere kant veranderde er voor mij niet heel veel met corona maatregelen. Werk ging door, uit eten en terrasjes deed ik toch al niet. Alleen mn sportschool viel weg.
lollypopje schreef:
20-07-2020 22:40
Ik heb vast geen recht van spreken, bij gebrek aan kind, maar ik heb toch echt gemerkt dat minder moeten van mijzelf juist een positief effect op mijn energie en mijn huishouden heeft.
En elk beetje energie winst dat TO kan maken, lijkt mij voor haar mooi meegenomen.
Zo ben ik ook.
Had een poging gedaan zondag tot n lijstje. Dan kom.ik aan alle ruimtes opschrijven en toen maar weer aan de kant gemikt want onbegonnen werk. Ik begin wel weer zoals altijd met de wasvouwen en de vaatwasser uit en inpakken. Ik kom gewoon zelden voorbij t begin.
lollypopje schreef:
20-07-2020 22:49

Tnx. Ik ben echt blij dat je t zo uitschrijft. Zo werkt t bij mij ook.

Iets leuks,vakantie? Ik heb nu al n krat staan.omdat ik over 3 weken een weekje ga kamperen. :facepalm:

Daarom ook wekelijks wc/badkamer. Als t dan een keer niet lukt is er geen man over boord.
apatura wijzigde dit bericht op 20-07-2020 23:08
2.87% gewijzigd
Herkenbaar!!
Ik merk dat als ik visite krijg ik een aanval van opruimwoede heb. Dus soms is m’n huiskamer redelijk snel ‘glad’.
Ik vind Netflix een held soms. Mama luiert 1,5u, kind kijkt film. Lekker luxe overdag.
Huishouden kan morgen ook. Schone was is een gebergte.
Weet je.. ik doe middagdutjes, en schaam me er niet voor.
Ben ik op visite geweest? Ik ben kapot erna. Maakt t me lui? Ik kan soms een schop onder m’n kont gebruiken. Maar de aanloop ergens heen om überhaupt een plan te maken is soms al een gevecht joh. Dus soms ben ik maar gewoon trots als m’n woonkamer opgeruimd genoeg is voor mij. Dan kijk ik eens goed rond en geef mezelf een compliment en een verdiende rust.
En soms heb ik geen energie over om dingen te doen waar ik energie van krijg.. klote is dat. Morgen beter.
Apatura schreef:
20-07-2020 23:00
Speelafspraakjes zijn er nu ook wel (dagelijks als t aan haar ligt na school) En buurkindjes om mee te spelen.
Ouders helaas niet om op te passen en mn zus woont ook op n uur rijden.

Ff een terrasje hoop ik nog van de week met collega's. Verder heb ik niet echt iemand. Maakt t ook in deze tijd erg lastig en eenzaam. Aan de andere kant veranderde er voor mij niet heel veel met corona maatregelen. Werk ging door, uit eten en terrasjes deed ik toch al niet. Alleen mn sportschool viel weg.
Dat kan ik me goed voorstellen.

Ben je recent alleenstaand?
Peertjes schreef:
20-07-2020 22:56
Het is enorm herkenbaar wat je schrijft. Plannen is een soort fixatie voor mij. Maar het lukt mij dus ook regelmatig niet om mij aan mijn planning te houden en juist dát geeft frustratie en stress.
En hoe meer het mis gaat, hoe groter de berg troep en hoe groter die berg hoe groter de berg in mijn hoofd, waardoor beginnen nog moeilijker wordt.

Overigens heb ik voor het gemak twee todo lijstjes, deze week en volgende week, maar alleen dingen met een datum moeten deze week, de rest mag door naar volgende week.
. verder ben ik bezig met een grote opruiming, van de laatste chaos :P , in huis. Dat heb ik opgedeeld in allemaal kleine klusjes (grote klussen zijn namelijk veel lastiger om te beginnen, dus deel ik ze op en maak ze zo klein mogelijk) en daarvan staat ook altijd wel iets op mijn todolijstje, maar ook dan als het niet lukt dan komt het wel een week later... Of niet. En zo ga ik heel langzaam, maar wel gestaag en zonder frustratie door mijn huis heen ☺️

En dat terwijl ik echt al heel wat planningsmethodes heb geprobeerd, alleen niet plannen niet en dat blijkt dus het best te werken :P
Apatura schreef:
20-07-2020 23:06
Tnx. Ik ben echt blij dat je t zo uitschrijft. Zo werkt t bij mij ook.

Iets leuks,vakantie? Ik heb nu al n krat staan.omdat ik over 3 weken een weekje ga kamperen. :facepalm:

Daarom ook wekelijks wc/badkamer. Als t dan een keer niet lukt is er geen man over boord.
:-D Dat lukt mij dus weer niet, dat gebeurt een dag van te voren en dan vergeet ik nog de helft :facepalm:
Peertjes schreef:
20-07-2020 23:08
Dat kan ik me goed voorstellen.

Ben je recent alleenstaand?
Jaartje of 3 nu.
Maar voor die tijd had ik hier helemaal geen sociaal leven behalve sportvereniging en ex. Alles moest samen. Ik kom niet uit dit dorp en hij ook niet. Vrienden maken enzo was en is lastig.
Maar hij deed ook moeilijk over geld, dagje sauna met mn zusje zat ik wel mee in mn kop van 'hoeveel kost t en wat kies ik te eten'.
Ik had eindelijk leuk werk, rare tijden maar betaald goed, goede begeleiding bij fitness. Of ik vreemd ging (bevriend geraakt met collega die naar zelfde sportschool gaat) en ik moest maar een normale (lees dagdienst) baan zoeken.
Tel daar lichamelijke afkeur bij op en ik was er wel klaar mee.

Vriendenkring opbouwen in n dorp is lastig, al helemaal als je introvert bent en makkelijker met mannen als met vrouwen praat :|
Ik zou er trouwens niet eens moeten denken om nachtdiensten draaien. Ik word al misselijk van slaaptekort door de gedachte. Lijkt me zo heftig, zeker in combi met kind en huishouden en dan het onregelmatige.
Misschien kan je wel de nachtdiensten uit? Ruilen met iemand? Ander werk?
Nacht vind ik prima te doen. Ik slaap goed daarna.

Ochtenddiensten daarentegen.....
Apatura schreef:
20-07-2020 22:30
recept voor gezeur want hij heeft t ook zo zwaar of ik krijg een preek dat ik meer mindfull en in t moment moet zijn of hij stort zn hart uit en zegt dat ie me mist (wat mij weer een hoop energie kost want hij heeft ook een vriendin en mn dochter kent haar inmiddels ook)
Apatura, deze post springt er voor mij uit. Het lijkt mij goed om er op te letten dat je ex geen aapjes op jouw schouder zet. Dat hij het zwaar heeft, is zijn probleem, niet het jouwe. Dat hij je mist... Ik zou subiet de deur uitlopen: "hier wil ik niet naar luisteren"

Verder is weinig energie voor mij ook heel herkenbaar. Corona heeft er ook ontzettend ingehakt. Wat voor mij werkt, is dat er maar heel weinig moet. En dan tijd zonder de kinderen inplannen. Dan ontstaat er bij mij ruimte om aan de slag te willen gaan. Een groot verschil met moeten.

Het klinkt mij niet gezond in de oren dat je vrijwel altijd óf aan het werk bent óf voor je kind moet zorgen.
Hey TO hoe gaat het nu?
Ik las ook nog iets over je kamerplanten. Ik gebruik de app Plantsome. Alle planten invoeren en je krijgt meldingen wanneer ze hebben water en/of voeding nodig hebben. Hoef je daar even niet meer over na te denken ;-)
Heb je goede vriendinnen waar je eerlijk tegen kunt zijn over hoe je je voelt? Toen een vriendin van me erg moe was en het huishouden niet meer aan kon ben ik daar regelmatig igeweest om onder het genot van kopje thee de was samen weg te vouwen. Het was reuze gezellig en ze zei dat ze er goede moed door kreeg.
Nee die heb ik niet.
Wel een goede vriend maar da's toch anders.

Nu vakantie. 1 nacht kindvrij volgende week en gelukkig de dag er voor en er na ook. En nog 1 dag opvang.

Hopelijk komt dan mn vakantie gevoel n beetje.

Ik zit nog redelijk met mn hoofd op werk ivm lopende interne sollicitatie
lollypopje schreef:
20-07-2020 20:25
Het is echter niet altijd een probleem van geen zin, was dat het maar, maar van geen energie. Dat hoeft niet alleen de energie te zijn voor de taak zelf, maar ook de energie om er überhaupt aan te beginnen. Als ik kijk naar mijzelf (en ik besef dat het door mijn ass komt, maar vast ook mensen zonder die diagnose kunnen er kast van hebben) is het alsof ik bij alles wat ik moet of wil doen door een extra rem heen moet. Waar andere mensen alleen de aanknop moeten vinden, moet ik eerst nog de stekker in het stopcontact steken, het apparaat goed instellen en dan kan ik pas de aanknop in drukken. Het beginnen kost alleen dan al een hele hoop energie, meer energie dan bij iemand voor wie alleen de tegenzin het probleem is.

Ik weet uiteraard niet of dit ook voor TO geldt, maar als ze zich er in herkent helpt het misschien om minder hard voor zichzelf te zijn.
Ik noem het altijd door de modder worstelen terwijl ik gewoon alledaagse dingetjes moet doen. Hier ADD en toen ik dat wist viel alles op zijn plaats. Medicatie is bij mij echt de redding, in plaats van dagen lang naar een vieze vaat te kijken, pak ik het nu zonder nadenken aan. Daar zit wel een grens aan maar ik doe nu zoveel meer door medicatie, ook is meer een structuur van doen ontstaan. Maar als mijn energie op is, dan is hij echt op en dan is het ook klaar. Ook loop ik het risico onderuit te gaan als ik teveel doorzet. Dit is en blijft altijd mijn valkuil helaas, medicatie of niet.
En nooit tijd voor jezelf, dus zonder te werken of zonder de zorg voor je kind, dat nekt je. Je moet even niets moeten.
Niet alles gelezen maar ploegen is ellende voor ritme en regelmaat, vooral met zaken als huishouden dus proberen zsm kantoortijden als dat lukt. Verder goed is goed genoeg, dat is een hele mooie standaard. Ander trucje dat ik toepas is meteen opruimen als ik iets in mijn handen heb. Douchen: trek ik meteen een doekje langs de badkamer etc. Na 18.15 eten is geen ramp en af n toe een pannenkoek als avondeten gaat ook geen mens dood aan, echt hoor. Wees niet te streng voor jezelf.
Wateffa Hier ook wel licht ADD. Maar gezakt voor t 'examen' :facepalm:
Apatura schreef:
29-07-2020 18:06
Nee die heb ik niet.
Wel een goede vriend maar da's toch anders.

Nu vakantie. 1 nacht kindvrij volgende week en gelukkig de dag er voor en er na ook. En nog 1 dag opvang.

Hopelijk komt dan mn vakantie gevoel n beetje.

Ik zit nog redelijk met mn hoofd op werk ivm lopende interne sollicitatie
Jammer. Ik las net in een ander bericht dat je contacten had bij een sportvereniging. Ga je daar nog steeds heen? Heb je wel eens aan gedacht om je aan te melden voor een teamsport? Toen ik in dit dorp kwam wonen heb ik me direct aangemeld voor een teamsport zodat ik nieuwe mensen leerde kennen.
Apatura schreef:
29-07-2020 18:50
Wateffa Hier ook wel licht ADD. Maar gezakt voor t 'examen' :facepalm:
Hoe bedoel je dat? Gezakt voor t examen? Als je prikkels onvoldoende verwerkt worden - dus na drukte voldoende tijd om bij te komen - dan wordt je steeds meer moe. Als je dat echt langere tijd aanhoudt, brand je op en kun je uitvallen (helaas bij mij vaker gebeurt). Dus als jij last hebt van 'ADD light' dan zou ik die prikkelverwerking serieus nemen, zeker als je het gevoel hebt dat je altijd moe bent. Tijd om helemaal niets te doen is echt heel erg belangrijk, zeker als je problemen hebt met prikkelverwerking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven