Hoeveel energie heb jij?
maandag 20 juli 2020 om 17:34
Soms weet ik t even niet. Ben ik lui en moet ik niet klagen en gewoon doorbijten, of ben ik terecht moe?
Ik red t niet met mn huishouden en ben bang dat ik niet goed voor mn dochter zorg.
Mijn dochter is 5 en als ik weekend heb of ochtenddiensten is ze bij mij. Is ze er niet dan heb ik middag of nachtdienst. Effectief is ze 50 /50 bij mij en bij haar vader.
Nu heb ik kans dat ik mogelijk weer kantoortijden ga werken maar hoeveel uur dan en kan ik dat wel en en....
Verder vind ik dat ik te vaak de tv aanzet voor mn eigen gemak, (vooral op zondag), te laat eet (alles na 18.15), het een zooitje is in huis (helft van de eettafel vol knutselzooi tijdens t eten).
Mn badkamer is niet gepoetst sinds mn hulp is geweest. Maar die heb ik afgezegd want te duur en vond haar niet heel effectief.
Ik heb nog n to do lijst van 3 A4tjes.
En dan vraagt mn dochter gister nog: mama krijg jij ook weer een vriendje?
Ik zou niet weten wanneer en hoe.
Ondertussen sport ik te weinig en snaai ik teveel waardoor ik in een jaar tijd een kilo of 5 ben aangekomen en mn bmi weer aan de verkeerde kant van de 25 zit.
Zucht en help.
groet van n hele vermoeide mama, want iets anders voel ik me niet echt meer in mn vrije tijd.
Ik red t niet met mn huishouden en ben bang dat ik niet goed voor mn dochter zorg.
Mijn dochter is 5 en als ik weekend heb of ochtenddiensten is ze bij mij. Is ze er niet dan heb ik middag of nachtdienst. Effectief is ze 50 /50 bij mij en bij haar vader.
Nu heb ik kans dat ik mogelijk weer kantoortijden ga werken maar hoeveel uur dan en kan ik dat wel en en....
Verder vind ik dat ik te vaak de tv aanzet voor mn eigen gemak, (vooral op zondag), te laat eet (alles na 18.15), het een zooitje is in huis (helft van de eettafel vol knutselzooi tijdens t eten).
Mn badkamer is niet gepoetst sinds mn hulp is geweest. Maar die heb ik afgezegd want te duur en vond haar niet heel effectief.
Ik heb nog n to do lijst van 3 A4tjes.
En dan vraagt mn dochter gister nog: mama krijg jij ook weer een vriendje?
Ik zou niet weten wanneer en hoe.
Ondertussen sport ik te weinig en snaai ik teveel waardoor ik in een jaar tijd een kilo of 5 ben aangekomen en mn bmi weer aan de verkeerde kant van de 25 zit.
Zucht en help.
groet van n hele vermoeide mama, want iets anders voel ik me niet echt meer in mn vrije tijd.
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 20 juli 2020 om 21:47
Dan kan je gelukkig overdag wel slapen dus..
Ja, verschrikkelijk he die zooi als je moet verbouwen. Ik vond het afschuwelijk achteraf gezien.
Mijn kinderen zijn een stuk ouder, dus heb niet de zorg die je bij een klein kind hebt maar dan weer een ander soort zorg.
Maar als ik het goed begrijp ben jij dus nooit eens vrij als dochter bij haar vader is?
Ja, verschrikkelijk he die zooi als je moet verbouwen. Ik vond het afschuwelijk achteraf gezien.
Mijn kinderen zijn een stuk ouder, dus heb niet de zorg die je bij een klein kind hebt maar dan weer een ander soort zorg.
Maar als ik het goed begrijp ben jij dus nooit eens vrij als dochter bij haar vader is?
maandag 20 juli 2020 om 21:51
Dit is het precies: bepaal wat voor jou het belangrijkst is en de rest offer je daar aan op. Niet altijd leuk, maar het kan niet anders. En je krijgt er energie voor terug.lollypopje schreef: ↑20-07-2020 21:06Of bekijk je het omgekeerd en bepaal je eerst welke pijlers voor jou het belangrijkste zijn en als dat betekent dat je minder energie overhoudt voor de pijler huishouden dan betekent dat dat je dat op een andere manier moet oplossen. Je kunt namelijk niet meer energie toveren.
maandag 20 juli 2020 om 22:05
ja zeker. net al dochter vriendelijk verzocht te helpen afruimen en zelf laten douchen en toen even wat opgeruimd enzo.lollypopje schreef: ↑20-07-2020 21:48@TO Er is inmiddels bestvwat advies gegeven en ervaringen gedeeld. Kun je daar ook wat mee?
Ben nu wel weer iets rustiger
maandag 20 juli 2020 om 22:08
Fijn. Ga je ook nadenken over de huishoudster?
Kun je ook wat met de tips die gaan over het grotere geheel? Ik besef me dat die tijd kosten, want een andere manier van denken leren gaat niet in een avond, maar op de langertermijn zijn dat wel de tips waar je het meest aan hebt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
maandag 20 juli 2020 om 22:13
Vrij weinig hoor zolang er onregelmatig gewerkt wordt in combinatie met een kind en geen vrije dagen als kind bij ex is. Tropenjarenlollypopje schreef: ↑20-07-2020 22:08Fijn. Ga je ook nadenken over de huishoudster?
Kun je ook wat met de tips die gaan over het grotere geheel? Ik besef me dat die tijd kosten, want een andere manier van denken leren gaat niet in een avond, maar op de langertermijn zijn dat wel de tips waar je het meest aan hebt.
maandag 20 juli 2020 om 22:16
Natuurlijk moet TO er voor waken en zichzelf niet voorbij draven door onmogelijke doelen te stellen. Maar ik word toch een beetje iebel van alle aanmoedigingen om vooral alles uit haar handen te laten vallen en vooral lekker languit op de bank te ploffen en niks te gaan doen. Want dan rust je uit.
Even vooropgesteld dat TO geen last heeft van onderliggende kwalen die een laag energieniveau met zich mee brengen ben ik juist geneigd om te zeggen “kom in actie”.
Natuurlijk alles met mate. Maar begin ergens. Ik geloof dat je juist energie krijgt wanneer je zaken ‘beter’ op de rit hebt. Dat geeft voldoening en van daaruit kun je verder.
De uitgangspositie van TO is niet ideaal, dat snap ik ook wel. Maar toch. Zie die neerwaartse spiraal een beetje om te buigen.
En bijhouden is het codewoord.
Snap dat het allemaal makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar ergens moet je beginnen TO. Kleine stapjes. Maar maak ze wel. Niet lethargisch op de bank gaan hangen.
Even vooropgesteld dat TO geen last heeft van onderliggende kwalen die een laag energieniveau met zich mee brengen ben ik juist geneigd om te zeggen “kom in actie”.
Natuurlijk alles met mate. Maar begin ergens. Ik geloof dat je juist energie krijgt wanneer je zaken ‘beter’ op de rit hebt. Dat geeft voldoening en van daaruit kun je verder.
De uitgangspositie van TO is niet ideaal, dat snap ik ook wel. Maar toch. Zie die neerwaartse spiraal een beetje om te buigen.
Snap dat het allemaal makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar ergens moet je beginnen TO. Kleine stapjes. Maar maak ze wel. Niet lethargisch op de bank gaan hangen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
maandag 20 juli 2020 om 22:17
Kan dochter niet eens extra middag naar vader oid, zodat je ook eens tijd alleen hebt?
maandag 20 juli 2020 om 22:20
Huishoudster heb ik momenteel even t geld niet voor (over), daarom had ik deze ook afgezegd.
grote geheel ben ik ook wel mee bezig. Sollicitatie, maar daarmee zou ik ook mn hele fijne team nu kwijtraken, maar daarvoor komen andere leuke mensen terug. Dat is wel erg spannend.
ik sta op de wachtlijst voor de psych en heb een afspraak bij care for women ivm pms.
Sociaal mag er ook wel weer iets ookal is mn kring niet groot.
vent komt vast ooit ook wel weer.
grote geheel ben ik ook wel mee bezig. Sollicitatie, maar daarmee zou ik ook mn hele fijne team nu kwijtraken, maar daarvoor komen andere leuke mensen terug. Dat is wel erg spannend.
ik sta op de wachtlijst voor de psych en heb een afspraak bij care for women ivm pms.
maandag 20 juli 2020 om 22:23
maandag 20 juli 2020 om 22:24
Dus de tips om minder te moeten en anders na te denken over hoe ze met haar energie om gaat, kan ze niks jee volgens jou?
In mijn ogen zijn dat de dingen die ze nodig heeft die tropen jaren vol te houden. Maargoed dat kan aan mij liggen natuurlijk
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
maandag 20 juli 2020 om 22:27
Niemand zegt dat ze niks moet doen, wel dat ze minder moet moeten. Je kunt namelijk heel veel moeten van jezelf, maar als dat in de praktijk niet lukt raak je alleen naar gefrustreerd en die frustratie kost alleen maar energie en die energie zou dan juist weer precies kunnen gebruiken voor de dingen die ze graag zou willenVera8 schreef: ↑20-07-2020 22:16Natuurlijk moet TO er voor waken en zichzelf niet voorbij draven door onmogelijke doelen te stellen. Maar ik word toch een beetje iebel van alle aanmoedigingen om vooral alles uit haar handen te laten vallen en vooral lekker languit op de bank te ploffen en niks te gaan doen. Want dan rust je uit.
maandag 20 juli 2020 om 22:28
Anoniempje2050 schreef: ↑20-07-2020 22:16Voordat ik zou kijken..............heel veel .....................
Regelmaat plannen: bijv bedden schoon opmaken, wc schobben, keuken, etc. Wat je zelf (niet anderen!) belangrijk vindt. Geen ambitieus schema, maar iets wat haalbaar is en de lat niet hoog legt, zodat je het haalt en het je dan een positief gevoel op gaat leveren.
Heel veel succes!
Sorry, heb je mn post gelezen?
uberhaubt het idee van regelmaat plannen is al een mega frustratiepunt.
Mijn tuin is mijn trots maar zelfs die schiet er momenteel bij in. Mn (20+) kamperplanten hebben het zwaar omdat ik de regelmaat in de verzorging kwijt ben door corona / keuken/ raar weer enz.
Wat jij schrijft is vergeleken met mijn lat absurt ambitieus.
Aan de andere kant schrijft je het alsof het heel normaal en makkelijk zou kunnen zijn. En dat is het punt van mijn vraag, ben ik nu lui of wat is nu eigenlijk mijn probleem?
maandag 20 juli 2020 om 22:29
Klinkt als mooie stappen TO. En onthoudt, ook dat hoeft niet allemaal in één keer. Zolang de stappen uiteindelijk maar vooruit gaan.Apatura schreef: ↑20-07-2020 22:20Huishoudster heb ik momenteel even t geld niet voor (over), daarom had ik deze ook afgezegd.
maandag 20 juli 2020 om 22:30
recept voor gezeur want hij heeft t ook zo zwaar of ik krijg een preek dat ik meer mindfull en in t moment moet zijn of hij stort zn hart uit en zegt dat ie me mist (wat mij weer een hoop energie kost want hij heeft ook een vriendin en mn dochter kent haar inmiddels ook)
maandag 20 juli 2020 om 22:31
Eens. Het is ook deels de aard van het beestje. Ik ben zo iemand dat als ik eens tijd heb direct alles volplan met dingen die van mijzelf moeten. En dat gaat onbewust.lollypopje schreef: ↑20-07-2020 22:27Niemand zegt dat ze niks moet doen, wel dat ze minder moet moeten. Je kunt namelijk heel veel moeten van jezelf, maar als dat in de praktijk niet lukt raak je alleen naar gefrustreerd en die frustratie kost alleen maar energie en die energie zou dan juist weer precies kunnen gebruiken voor de dingen die ze graag zou willen
maandag 20 juli 2020 om 22:33
Nee, je bent niet lui. Je bent anders dan mensen die die dingen wel kunnen naast een kind en een onregelmatig baan.Apatura schreef: ↑20-07-2020 22:28![]()
![]()
![]()
![]()
Sorry, heb je mn post gelezen?
uberhaubt het idee van regelmaat plannen is al een mega frustratiepunt.
Mijn tuin is mijn trots maar zelfs die schiet er momenteel bij in. Mn (20+) kamperplanten hebben het zwaar omdat ik de regelmaat in de verzorging kwijt ben door corona / keuken/ raar weer enz.
Wat jij schrijft is vergeleken met mijn lat absurt ambitieus.
Aan de andere kant schrijft je het alsof het heel normaal en makkelijk zou kunnen zijn. En dat is het punt van mijn vraag, ben ik nu lui of wat is nu eigenlijk mijn probleem?
Als je lui was, was het namelijk geen kwestie van niet lukken, maar van zin maken. Dus TO, als het jou wel allemaal lukt door jezelf onder je kont te schoppen, zin te maken en daarna niet compleet uitgeteld te zijn, dan ben je lui ja
Je moet jezelf dus niet met anderen vergelijken, maar met jezelf. Wees blij en trots op wat je wel kunt.
maandag 20 juli 2020 om 22:35
Die tropenjaren komt ze sowieso wel door. En nee volgens mij gaan al die goedbedoelde adviezen tot niets leiden. Straks is haar dochter wat ouder. Wordt het ook weer makkelijker van.lollypopje schreef: ↑20-07-2020 22:24Dus de tips om minder te moeten en anders na te denken over hoe ze met haar energie om gaat, kan ze niks jee volgens jou?
In mijn ogen zijn dat de dingen die ze nodig heeft die tropen jaren vol te houden. Maargoed dat kan aan mij liggen natuurlijk![]()
maandag 20 juli 2020 om 22:36
Das balen.Apatura schreef: ↑20-07-2020 22:30recept voor gezeur want hij heeft t ook zo zwaar of ik krijg een preek dat ik meer mindfull en in t moment moet zijn of hij stort zn hart uit en zegt dat ie me mist (wat mij weer een hoop energie kost want hij heeft ook een vriendin en mn dochter kent haar inmiddels ook)
Volgend jaar krijgt ze al wat meer speelafspraken.
Het is ook fijn als je moeders kent en over en weer wat voor elkaar kan betekenen.
En je bent niet lui, zet dat uit je hoofd hoor. Onregelmatige diensten, zorg voor klein kind, alles wat er nog bij komt.. Niet zo gek dat je moe bent.
Zijn er opa's en oma's of andere familieleden?
Ik zou proberen in te zetten op ook eens los van dochter dingen voor jezelf te doen, zoals dat terrasje oid..
Dat geeft je misschien weer een positieve boost over jezelf ipv 24/7 werknemer en moeder zijn even zo gezegd.
maandag 20 juli 2020 om 22:37
Ik plan niks, dat lukt me toch nooit en dan raak ik weer gefrustreerd. Ik heb een todolijst en bekijk per keer of en wat ik er van doe. Vervolgens ben ik vooral blij met de dingen die er afgestreept zijn en besteed ik geen aandacht aan wat blijft staan. Die dingen komen wel.
De enige dingen die echt moeten zijn de vuilnis leven, de was en de afwas, anders heb ik een praktisch probleem. De rest staat op mijn lijstje en bekijk ik per keer.
maandag 20 juli 2020 om 22:39
Dan krijg je sportclubjes, verjaardagfeestjes etc
En tegen de tijd dat ze zelfstandig zijn gaan ze puberen en maak dan je borst maar nat. Daar helpt geen mand of bak of box aan waar je die ook neerzet
maandag 20 juli 2020 om 22:40
Ik heb vast geen recht van spreken, bij gebrek aan kind, maar ik heb toch echt gemerkt dat minder moeten van mijzelf juist een positief effect op mijn energie en mijn huishouden heeft.
En elk beetje energie winst dat TO kan maken, lijkt mij voor haar mooi meegenomen.
maandag 20 juli 2020 om 22:41
dat zou ik ook moeten leren. Ik word gek als ik niet kan/mag plannen.lollypopje schreef: ↑20-07-2020 22:37Ik plan niks, dat lukt me toch nooit en dan raak ik weer gefrustreerd. Ik heb een todolijst en bekijk per keer of en wat ik er van doe. Vervolgens ben ik vooral blij met de dingen die er afgestreept zijn en besteed ik geen aandacht aan wat blijft staan. Die dingen komen wel.
De enige dingen die echt moeten zijn de vuilnis leven, de was en de afwas, anders heb ik een praktisch probleem. De rest staat op mijn lijstje en bekijk ik per keer.