Huishouden en moe zijn

14-08-2017 18:26 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is een rommelig en vies.
Moet echt nodig opruimen en schoonmaken. Alleen ik heb er echt geen puf voor.
Door mijn gezondheid ben ik altijd moe. Nu werk ik altijd onregelmatig. (geen goede combi met mijn gezondheid, wel een leuke baan).
Als ik terug kom na mijn werk ben ik altijd heel moe. Als ik laat moet beginnen, doe ik overdag rustig aan om het vol te houden op mijn werk.
Dus het huishouden valt mij zwaar. Eigenlijk zou ik iemand moeten inhuren voor hulp. Maar ik wil het toch eerst eens zelf proberen...
Nu heb ik in het weekend vaak geen zin in huishouden.
Hebben jullie misschien tips voor mij om een ritme te krijgen in huishouden en werken? Liefst zo dat ik niet het hele weekend bezig hoef
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ooit gelezen dat een heel huis schoonmaken ongeveer twee uur duurt. Maar dan moet je het al behoorlijk georganiseerd hebben.

Je verdeelt dus je hele huis in vijf gedeelten; bijvoorbeeld woonkamer, badkamer, keuken, hal en slaapkamers en dan neem je elke dag één kamer onderhanden. Eerst één uur lang, dan vijf minuten koffie drinken en dan nog één uur. Af of niet, de volgende dag begin je in een andere kamer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het wel... naast een drukke baan en 2 kids ben ik bekaf. Echter sinds ik kinderen heb moet ik wel, dus vast ritme. Elke dag na het eten stofzuigen. Ik zuig idd ook de vensterbanken mee :-). En glorix doekjes op de wc, doe ik elke dag wel een keer. Ook ramen met glassex en zo'n microvezeldoekje.
De was: 1 dag erin en ophangen, volgende vouwen.

Als het gaat om een giga bende thuis:
Zou ik beginnen bij 1 hoek: bijv week 1 de zithoek, 2 de eethoek, 3 de gang, 4 de keuken.

Enz enz.

Succes, hier schrijven krijg ik bijna zin om te beginnen. Bijna dan ;-).
Alle reacties Link kopieren
kersopdetaart schreef:
14-08-2017 19:56
Elke dag na het eten stofzuigen.
Elke dag?? en dan met een volle maag?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-08-2017 19:51
Klopt ook. Maar als je kan werken, uitgaan en andere leuke dingen doen, heb je ook best energie om even een half uurtje per dag op te ruimen of schoon te maken, of niet?
Ik ben met een handicap geboren. Hierdoor kost alles mij veel energie.
IK werk ook niet normaal. Ben zelfs afgekeurd!
Maar ik ben zo blij dat ik toch halve dagen werk. Ja het onregelmatige tijden zijn geen goede combi met mijn energie.
Ben gewoon blij dat leuk werk heb
pejeka schreef:
14-08-2017 19:51
Klopt ook. Maar als je kan werken, uitgaan en andere leuke dingen doen, heb je ook best energie om even een half uurtje per dag op te ruimen of schoon te maken, of niet?
Dat hangt er dus maar net vanaf. Toen ik ziek was kon ik echt net studeren, maar dan had ik dus inderdaad geen energie om het huishouden te doen. Of ik wilde uitgaan, dat kon ook, maar dan kon ik de dag erna niets doen. Dat gebeurde dan dus ook maar heel sporadisch.

En dan nu nog: ja, grotendeels functioneer ik prima, maar soms stort ik even in. Dan is het huishouden wel het eerste wat ik laat liggen, want mijn sociale leven is nogal wankel door het ziek zijn en ik wil na bijna 6 jaar studeren ook wel eens diploma in handen krijgen. Ja, dat zijn keuzes die ik maak, zeker. Maar het is wel behoorlijk kut en tips zijn daar toch zeker handig bij.

Dat gezeik altijd maar dat je nergens last van mag hebben is juist de reden dat volgens mij iedereen overal last van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Nou Pejeka, ik ben het vaak met je eens maar nu kom ik even op voor TO.
Ik ben ook chronisch moe, heb overigens ook geen energie over om naar hippe tenten te gaan.
Ook ik werk, daar gaat bijna alle energie aan op dus ik snap TO heel goed.

Ik probeer iedere dag wel iets te doen, al is het maar een half uurtje, stofzuigen doe ik zoiezo iedere dag.
Zoals al eerder gezegd, probeer het te verdelen.
Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 20:01
Ik ben met een handicap geboren. Hierdoor kost alles mij veel energie.
IK werk ook niet normaal. Ben zelfs afgekeurd!
Maar ik ben zo blij dat ik toch halve dagen werk. Ja het onregelmatige tijden zijn geen goede combi met mijn energie.
Ben gewoon blij dat leuk werk heb
En daar respecteer ik je voor. Maar feit is gewoon dat 90% van de mensen geen handicap heeft, of geen aandoening die hen verhinderen normaal te functioneren, en juist voor de mensen die wél serieus een aandoening hebben, vind ik het dan balen dat die mensen zich daar toch op beroepen, terwijl het in feite gewoon neerkomt op "geen zin" en "geen motivatie". Daarmee doen ze mensen die wél echt een gezondheidsprobleem hebben gewoon tekort.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
shift.delete schreef:
14-08-2017 19:44
Lukt het wel om eten te koken?
Nee dat lukt ook niet. Maar als ik kook, kook ik wat meer.
Een portie gaat in de vriezer andere eet ik de volgende dag
Wat mij helpt: ik vind het erg fijn om in een opgeruimd/schoon huis thuis te komen.
Dus voordat ik de deur uit ga of ga slapen, is het bij mij opgeruimd. Ik laat niets liggen. Dat geeft mij rust.

Je zou eerst (met hulp?) je huis kamer voor kamer moeten schoonmaken en het dan elke dag bijhouden. Dat is uiteindelijk veel minder werk dan alles in 1x moeten doen om de zoveel tijd.

Dus een dagje strand? Eerst een uurtje huishouden en dan lekker weg.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-08-2017 20:04
En daar respecteer ik je voor. Maar feit is gewoon dat 90% van de mensen geen handicap heeft, of geen aandoening die hen verhinderen normaal te functioneren, en juist voor de mensen die wél serieus een aandoening hebben, vind ik het dan balen dat die mensen zich daar toch op beroepen, terwijl het in feite gewoon neerkomt op "geen zin" en "geen motivatie". Daarmee doen ze mensen die wél echt een gezondheidsprobleem hebben gewoon tekort.
Maar dit topic gaat om mij! Niet om andere mensen.
Ik heb dit topic geopend omdat IK tips wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hulp. Héérlijk. Ten zeerste aan te bevelen
pejeka schreef:
14-08-2017 20:04
En daar respecteer ik je voor. Maar feit is gewoon dat 90% van de mensen geen handicap heeft, of geen aandoening die hen verhinderen normaal te functioneren, en juist voor de mensen die wél serieus een aandoening hebben, vind ik het dan balen dat die mensen zich daar toch op beroepen, terwijl het in feite gewoon neerkomt op "geen zin" en "geen motivatie". Daarmee doen ze mensen die wél echt een gezondheidsprobleem hebben gewoon tekort.
En daar is hier volgens mij geen sprake van, omdat TO al heeft gezegd dat ze een aangeboren handicap heeft. Lekker in een ander topic gaan zeuren en hier gewoon daadwerkelijk nuttige tips geven.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-08-2017 19:59
Elke dag?? en dan met een volle maag?
Ja, als ik thuis ben met kids elke dag. Moet echt na het eten...dan ligt er het meeste. Ben zo blij soms met in de tuin eten, blijft het binnen wat schoner :-).

Als je lichamelijk klachten hebt lijkt het me superzwaar. Ik vind pejeka ook echt hard.
Zou in jouw positie als ik het geld had wel echt hulp inhuren.
Als je haar eenmaal vertrouwd kan je zelf even een boodschap doen of haar laten komen als je naar je werk gaat. Niks lekkerder dan thuiskomen in een huis wat is schoongemaakt.

Als je je schaamt voor de bende; niet doen. je moet ergens beginnen en je kunt er toch eerlijk over zijn. Je hebt niet voor niets hulp nodig.
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 20:04
Nee dat lukt ook niet. Maar als ik kook, kook ik wat meer.
Een portie gaat in de vriezer andere eet ik de volgende dag
Kom je misschien in aanmerking voor thuiszorg? Of hulp van wijkteam met de grootste ellende in huis?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zozeer moe, maar wel lui.
Wat bij.mij werkt is inderdaad regelmaat en bijhouden. Dus s ochtends eerst vaatwasser uitpakken en de vloer vegen/ stofzuigen/ swifferen. Op de wc inderdaad glorixdoekjes om snel bril, pot en zelfs de vloer mee schoon te maken. De douchen onder het douchen poetsen.
Daarnaast doe ik de dingen als bedden verschonen en afstoffen/ dweilen in het weekend.
Grotere klussen als ramen wasSen, keuken helemaal grote beurt zijn voor in vakanties.
En mijn schoonmoeder gaf mij ooit de tip: als je zorgt dat je vloer, je aanrecht en je wc schoon zijn, lijkt je hele huis al een stuk schoner.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook niet van vreemden in mijn huis, maar in jouw geval zou een Hulp wel handig zijn en de tip om dan samen met de hulp te gaan poetsen vind ik wel een goeie.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook alleen en heb een super hekel aan schoonmaken. Ik heb dus gewoon de lat een (heel) stuk lager gelegd. Niemand heeft namelijk last van rommel of vuil in mijn huis behalve ikzelf en ik stel geen hoge eisen en kan ook uitstekend relaxen als het niet spik en span is. Ik hoef niet van de vloer te eten, een bad of douchecabine is tot op zekere hoogte zelfreinigend en stof moet je pas weghalen als het er ook echt ligt.

Ik plan niets en houd niets bij. Ik wil geen seconde extra aan dit soort dingen besteden, zo on-interessant vind ik het. Als iets echt vies wordt/heel erg nodig is, dan gaat het me op een gegeven moment toch wel irriteren en dan opeens maak ik me even kwaad en maak wat schoon/trek wat recht. Dat kost me per 'actiebeurt' nooit meer dan 10-15 minuten. Ik plan dat nooit van te voren, ik constateer gewoon in het voorbijgaan dat iets vies is, haal er blijkbaar 3 x ofzo mijn schouders over op en de 4e keer pak ik het opeens, als in een impuls, toch aan.

Als ik me s avonds omkleed krijg ik soms opeens de geest en trek de swiffer onder mijn bed door. Zo om de 7-10 dagen zit ik de krant te lezen en erger me aan de kruimels op het kleed. Dan pak ik de stofzuiger en zit ik 10 min later weer op de bank op een schoon kleed. De badkamer vind ik er ergst van alles, die had ik laatst weer laten verwaarlozen en net toen ik dacht dat het nooit meer goed kwam vond ik mezelf opeens terug terwijl ik het bad aan het uitsoppen was. Ik doe dan ook nog even de wastafel en swiffer de vloer, maar maak dan niet de hele badkamer van top tot teen schoon want na 10-15 minuten heb ik er al weer genoeg van en echt geen zin meer. De volgende keer doe ik opeens de tegeltjes als ik onder de douche sta, maar die worden nooit echt heel vies dus dat doe ik niet vaak. En dat het onder de kastjes en de hoekjes in de badkamer eigenlijk niet echt schoon is, boeit me niet want ik zie het niet. Paar keer per jaar doe ik ook dat opeens en dan wordt het van echt vies opeens weer echt schoon.

Tijdens het koken trek ik een lap over het aanrecht, als ik flink naar de wc ben geweest gooi ik chloor in de pot en zet de borstel erin en als ik een paar uur later weer naar de plee moet, moet ik wel eerst de pot borstelen, gelijk wat wegwerpdoekjes over de bril en de rand en het is weer in orde.

Als er bezoek komt (en dat is eerder maandelijks dan wekelijks en er gaan ook wel eens 2 maanden voorbij) moet er wat meer gebeuren, daar anticipeer ik op in de dagen ervoor en dan kan het zijn dat ik 3 dagen achter elkaar een half uur bezig ben en/of nog een uur vlak van te voren. Dan gaan de rommels en slingerende spullen weer op zijn plek, de plumeau langs de deuren, richels en lampen en de stofdoek langs alle oppervlakten, gaat de stofzuiger er een keer extra doorheen en kom ik ook eens in de moeilijke hoekjes, poets ik alle vlekken van de keukenkastjes etc, en zit ik op mijn knietjes om ook een lap over de vloer van de plee te halen.

Bepaalde klussen doe ik dus ook hooguit 1 of 2 keer per jaar: ramen lappen, kasten van binnen uitsoppen, deuren van top tot teen afnemen etc.

Ik woon hier lekker en heb nog nooit commentaar gehad over mijn huishouden van anderen, dus ik vind het wel best. Op deze manier is het huishouden en schoonmaken voor mij eigenlijk een non-issue. Maar ik geef toe: als ik zou samenwonen zou mijn lat hoger liggen en zou ik meer doen en zou het schoner en netter zijn.
Als je afgekeurd bent, kom je wellicht in aanmerking voor huishoudelijke hulp.
Hebben jullie Buurtzorg?
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 20:01
Ik ben met een handicap geboren. Hierdoor kost alles mij veel energie.
IK werk ook niet normaal. Ben zelfs afgekeurd!
Maar ik ben zo blij dat ik toch halve dagen werk. Ja het onregelmatige tijden zijn geen goede combi met mijn energie.
Ben gewoon blij dat leuk werk heb
Helpt het je mogelijk om iedere woensdag vrij te zijn en zo even bij te tanken?

Verder zeker slim om dingen efficient aan te pakken en niet te hoge eisen te stellen.

Een vaatwasser en robotstofzuiger schelen bijvoorbeeld tijd en energie.
Voor meerdere dagen tegelijk koken en invriezen ook.
Strijken is vaak overbodig.
Wat financieen betreft zoveel mogelijk machtigingen afgeven scheelt ook tijd.
Een sticker op de brievenbus zodat je geen reclamefolders en huis aan huisbladen meer krijgt scheelt ook veel rommel en tijd. Desgewenst kun je van een enkele winkel dan alsnog de acties online opzoeken.
anoniem_212431 wijzigde dit bericht op 14-08-2017 20:31
11.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jezelf een hulp in huishouding gunnen voor eens per 2 weken voor alles een grote beurt te geven dan kun je het zelf makkelijker bijhouden.

Ik doe na het eten ff een rondje, alles opruimen beneden en de keuken schoon. Dat is hooguit een half uurtje. Muziekje aan en gaan. Daarna kan ik op de bank ploffen. Voor ik ga slapen laatste dingen in vaatwasser ( of afwassen) zodat ik smorgens beneden kom in schpon/opgeruimd huis. Kleding die in was moet meteen in de juiste wasmand en badkamer na gebruik savonds meteen ff droogmaken en opruimen. Volgende ochtend vaatwasser uitruimen en na ontbijt kan alles daar weer in. Dan kom ik na t werk ook thuis in opgeruimd en schoon huis.

Doordat ik badkamer na gebruik ff droogmaak is eens per 2 weken een grote beurt voldoende.
Soms doe ik na een bad/douchebeurt ff een doekje erover of antikal.
Wc doe ik ook ff tussendoor. Dat is qua bijhouden 5 min werk.

Elke dag je zooi opruimen scheelt al zoveel!!
Ik heb er ook een hekel aan maar voel me niet fijn in zooi/vies huis en dan wordt de berg steeds groter. Als ik dat halfuurtje heb gedaan na t eten kan ik lekker chillen. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog 1 die geen puf heeft voor het huis, ik moet mezelf echt dwingen! Ik doe het ook omdat ik twee kinderen heb eentje die op de vloer rolt en tijgert dus het moet wel, maar de puf is ver te zoeken, er is tegen mij gezegd dat je ontspanning moet gaan zoeken en dat je daar van opknapt en zelf weer zin hebt om deze dingen te doen misschien ook een tip voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het wel beter om om een hulp te hebben. Alleen ik hou dus niet van vreemde mensen in huis.
Plus ik wil het eerst zelf proberen. Als het echt niet gaat kan ik altijd nog iemand inhuren.
Misschien wel een idee om mijn familie te vragen om mij even op weg te helpen. Misschien dat het bij houden erna wel lukt.
Maar ben koppig en wil alles alleen doen

Heb nu wel alle schone was weggewerkt.
Ook de eettafel leeg gehaald.

Dat idee van de kookwekker zetten en zo telkens wat doen is ook handig.
Die ene site zal ik eens door lezen.
Een robotstofzuiger lijkt mij ook superhandig
Alle reacties Link kopieren
Hiltje, jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn :lol:

Mijn vriend is juist weer heel netjes, en dat heeft ook weer een goede invloed op mij, dat ik in mijn eigen huis weer wat meer ga opruimen. Hij zegt dat ik ook een goede invloed op mij heeft, omdat hij nu iets minder precies wordt.
Nu zit hij met mij ook wel eens "s avonds buiten op de loungeset met een drankje en een kaarsje. En zegt hij tegen me: Ik heb de was deze keer maar gewoon gevouwen ipv alles te strijken :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook team Hiltje :P

Alleen je redenatie dat het schoner zou zijn als je samenwoont gaat hier niet op. Vriend is min of meer net zo, iets netter dan ik denk ik. Af en toe zetten we samen een paar uur de schouders eronder, dat helpt ook.

TO half pinterest staat ook vol met tips en lijstjes om je huis op orde te krijgen en te houden, misschien zit daar nog wat tussen?
Alle reacties Link kopieren
Een robotstofzuiger kan ik je zeker aanraden! Wij hebben m al een paar jaar en onlangs een nieuwe accu besteld en doet het weer perfect. Hij staat elke dag aan. Ik vind schone vloeren heel belangrijk, oogt dan meteen ook netjes/schoon. En zo min mogelijk spullen op de grond.
Ik heb dan ook wel een hekel aan troep en vuil/viezigheid. Ik kan er niet langer als 5 minuten naar kijken en dan maak ik het schoon.
Misschien is het een idee om te beginnen bij 1 kamer/ruimte? Je moet ergens een start maken... Vuilniszak mee en emmer met sop en doekjes en aan de slag. De vermoeidheid is naar maar misschien krijg je er ook energie van als je resultaat ziet? Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven