Huishouden en moe zijn

14-08-2017 18:26 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is een rommelig en vies.
Moet echt nodig opruimen en schoonmaken. Alleen ik heb er echt geen puf voor.
Door mijn gezondheid ben ik altijd moe. Nu werk ik altijd onregelmatig. (geen goede combi met mijn gezondheid, wel een leuke baan).
Als ik terug kom na mijn werk ben ik altijd heel moe. Als ik laat moet beginnen, doe ik overdag rustig aan om het vol te houden op mijn werk.
Dus het huishouden valt mij zwaar. Eigenlijk zou ik iemand moeten inhuren voor hulp. Maar ik wil het toch eerst eens zelf proberen...
Nu heb ik in het weekend vaak geen zin in huishouden.
Hebben jullie misschien tips voor mij om een ritme te krijgen in huishouden en werken? Liefst zo dat ik niet het hele weekend bezig hoef
Alle reacties Link kopieren
Foodsandbeats schreef:
14-08-2017 19:05
Sommige mensen zijn hier beter in van nature dan anderen. To zegt dat ze erg moe is en daarom geen energie heeft ervoor.
Ikzelf heb weinig structuur en overzicht hierin, het is me ook niet vanuit thuis meegegeven bijvoorbeeld. Ik vind er ook geen klap aan. Dus ja, het wordt snel rommelig als ik niet uitkijk, en dan zo dat ik niet weet waar te beginnen. Gefeliciteerd dat jij er geen enkele moeite mee hebt.
En daar begint de ellende dus. Gebrek aan opvoeding (en niks ten nadele van je ouders, maar ze hadden je dit van huis uit moeten aanleren), en de discipline om te weten dat er soms dingen zijn waar je geen klap aan vindt, maar die nou eenmaal moeten gebeuren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 18:47
De tip van alles opschrijven ga ik mee beginnen.
Zal straks proberen om eens een beging te maken met opruimen

Heel goed zonnebloempje!
Laat je ons weten wat je gedaan hebt?
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
14-08-2017 19:00
Met het risico dat ik overkom als een ouwe muts, maar WTF is er zo lastig aan om een huis een beetje op orde te houden? Vandeweek was er ook al iemand die er een probleem mee had, en op mijn werk hoor ik het ook veel van jonge collega's. Misschien eens wat minder binge-watchen, in hippe horecatentjes rondhangen en meer van dat soort dingen...
Ik ben door gezondheid problemen altijd moe.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
14-08-2017 19:00
Met het risico dat ik overkom als een ouwe muts, maar WTF is er zo lastig aan om een huis een beetje op orde te houden? Vandeweek was er ook al iemand die er een probleem mee had, en op mijn werk hoor ik het ook veel van jonge collega's. Misschien eens wat minder binge-watchen, in hippe horecatentjes rondhangen en meer van dat soort dingen...
Ik vind er niets lastig aan maar inderdaad ik ga wel liever een dagje naar het strand met mooi weer dan dat ik mijn badkamervloer sta te schrobben. En natuurlijk is het, tenzij je ziek bent of andere problemen hebt, prima te doen om je eigen huis bij te houden maar ik denk dat veel mensen liever iets anders doen.

Je kan je ook lamgeslagen voelen doordat je het te lang hebt laten versloffen. Dan is het zo'n bult werk die je moet verzetten dat er aan beginnen erg lastig is.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt onregelmatig, maar is het mogelijk toch wat ritme in te bouwen? Vind dat zelf anders ook super vermoeiend!
Dus elke dag op hetzelfde uur opstaan. Dan kan je eventueel dan al wat opruimen/poetsen.
En voor iedereen die dit nu leest: klik het forum even weg, sta op en begin aan de eerste huishoudelijke klus die bij je op komt.
Het kan maar gebeurd zijn. :)
Alle reacties Link kopieren
Zet de keukenwekker op 10 minuten en ga 10 minuten lang opruimen en/of schoonmaken. Dat doe je de komende dagen 1 a 2 x per dag tot de boel is opgeruimd. Daarna gewoon bijhouden. Desnoods weer met de keukenwekker erbij. Klinkt gek maar het werkt wel. 10 minuten lijkt niet veel maar je kan er veel in doen.
Alle reacties Link kopieren
Dus het beetje extra energie dat je hebt, moet je besteden aan je huishouden? Leuk leven is dat.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
theatime schreef:
14-08-2017 19:12
En voor iedereen die dit nu leest: klik het forum even weg, sta op en begin aan de eerste huishoudelijke klus die bij je op komt.
Het kan maar gebeurd zijn. :)
Precies, in de tijd dat TO hier zit te kletsen had ze al een complete (bad)kamer een goede beurt kunnen geven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-08-2017 19:14
Precies, in de tijd dat TO hier zit te kletsen had ze al een complete (bad)kamer een goede beurt kunnen geven.
Ze Is Moe! Zo fijn dat sommigen hier niet weten hoe dat is. Moet zalig zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een hulp inhuren en deze tijd samen gebruiken voor je huis, zo deed mijn schoonmoeder dat altijd en ik eigenlijk ook: hulp komt 1,5 uur per 2 weken en dan gaan we samen aan de slag. Werkt hier heel goed.
Gekke tips misschien, maar misschien heb je er wat aan.

Partner en ik zijn ook "niet zo huishoudelijk" :proud:
Aangezien wij een 2 jarige hebben, moet het gewoon wel wat aan kant zijn enzo:)

Wij werken beide, en hebben ook nooit puf om in de avonden/weekenden flink aan de schrob te gaan, naast de zorg/vermaak van een actief peutertje (welke ook veel troep kan maken). Dus wij doen aantal zaken op de makkelijke manier, zodat het wel redelijk netjes is, maar wij niet uren per weekend bezig zijn.

1 keer per 4 maanden maken wij "echt" grondig schoon (denk aan veel sop, en alles afnemen). De rest van de tijd gaat het zo;

- Ik stofzuig veel ipv "afnemen met doekjes". Denk aan vensterbanken, tafels, keukenkastjes, prullenbak

- Douche maak ik vaak schoon tijdens het douchen

- Wc maak ik vaak "snel" schoon na een toiletbezoek

- Stofzuigen op 2 vaste momenten in de week

- Bed verschonen op vaste zondagen in de maand

Enige waar ik in verzaak is de koelkast, maar misschien heeft iemand anders daar nog tips voor....
Alle reacties Link kopieren
-Juniper- schreef:
14-08-2017 18:30
OK ik ben niet helemaal objectief want ik ben zelf geen fan van het huishouden haha.

Waarom "moet" je het van jezelf proberen en gun je jezelf niet lekker hulp? Als je het kan veroorloven gewoon lekker hulp inhuren. Desnoods maar eens in de 2 of 3 weken als dat het enige is wat haalbaar is. Is toch lekker thuiskomen in een schoon huis en dan hoef je zelf veel minder te doen om het bij te houden.

Zo hou je energie over die je kan steken in leuke dingen!
Dit dacht ik ook gelijk: Waarom zo streng zijn voor jezelf en het toch eerst zelf proberen?

Als je het kunt missen, huur iemand in, desnoods voor 1x in de 2 weken 4 uurtjes ofzo, zodat elke 2 weken de badkamer wordt gedaan, alles gezogen en gedweild, de keuken en af en toe de ramen
pejeka schreef:
14-08-2017 18:54
Nou, dan is er maar 1 oplossing en zelf de boel bijhouden en niet zeuren. Iedereen moet wel eens klussen doen die op dat moment niet tot de meest favoriete behoren, of als je liever languit op de bank gaat liggen. Maar die was doet zichzelf niet, die post springt niet vanzelf in de juiste ordners en die keuken maakt zichzelf niet schoon. Dus gewoon doen. Een andere smaak is er niet.
Ja ik ben het weer met je eens Pejeka :proud:

Tips hoe de boel zich helemaal vanzelf schoon en opgeruimd houdt ga je niet krijgen ben ik bang TO.
Alle reacties Link kopieren
Vind sommige reacties hier wel heel erg hard.

Als iemand tips vraagt om af te vallen kun je ook het hele topic vol reageren met de tekst dat iemand dan gewoon wat meer moet bewegen en zichzelf wat minder vol moet vreten de hele dag.

Er wordt nu gevraagd naar handige tips om het vol te houden en waar te beginnen. Ik snap echt niet wat daar mis mee is. Sommige reacties kunnen best wat vriendelijker.
Helemaal als iemand al een paar keer heeft aangegeven door gezondheidsproblemen chronisch vermoeid te zijn. Dan is het natuurlijk net even lastiger om goed met je energie om te gaan dan bij een gemiddeld persoon.
Ik heb door gezondheidsproblemen ook lange tijd moeite gehad met het huishouden. (Nu nog steeds trouwens, maar nu ben ik er ook gewoon echt te lui voor en geef ik mezelf dus gewoon een schop :P ). Maar goed: ik ben van nature dus rommelig. Ik vind het niet erg als iets niet op een eigen plek ligt, tot ik op een dag opsta en alles "ineens" rommelig is omdat gewoonweg niets op zijn eigen plek ligt.

Wat mij hielp toen ik ziek was, was dus inderdaad een keertje hulp inroepen van mijn ouders, alles goed schoonmaken, zoveel mogelijk weggooien. Dat was mijn startpunt. En vanaf daar inderdaad gewoon met een eigen schema alles bijhouden. Maandag wassen, dinsdag was opvouwen, woensdag de kamer, donderdag de keuken, vrijdag de badkamer, zoiets. Ik heb van een fysiotherapeut waar ik toen behandeld werd ook trucjes gekregen voor het schoonmaken om het minder belastend te laten zijn. Stofzuigen of dweilen en dergelijk waren zwaar, ik kreeg daar toen pijn van, en door die trucjes werd dat een stuk beter.

Daarnaast hield ik zaterdag en zondag een soort van "vrij". Lukte iets niet? Geen probleem, dat schoof dan door naar de zaterdag of zondag. Dat was ook een stukje accepteren dat niet altijd alles ging zoals mijn schema zei, of dat niet altijd alles lukte. Had ik donderdag bijvoorbeeld een slechte dag? Dan ging ik het proberen en als het dan niet ging, dan ging het niet en dan keek ik zaterdag of zondag wel of ik een betere dag had. Ging het dan ook niet? Nou ja, dan maar een weekje niet, ook geen grote ramp. Voelde ik me een dag toevallig juist goed? Dan deed ik alvast wat extra's of iets groots wat aangepakt moest worden.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens eerst met opruimen. Alles een eigen plek, en dingen die je niet meer gebruikt weggooi of weggeven.

Dat maakt schoonmaken een stuk simpeler.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg sinds kort het basisschema van slimhuishouden.nl. Het geeft mij houvast om dingen ook echt te gaan doen. Je kan zelf ook een lijst maken uiteraard, maar ik vind dit handig. En verder is bijhouden echt de beste tip. Zorg dat alles een eigen plek heeft zodat je het ook direct ergens kan opruimen.
En verder heb ik een robotstofzuiger. Die doet heerlijk zijn ding terwijl wij werken.
saartje- schreef:
14-08-2017 19:21
Vind sommige reacties hier wel heel erg hard.

Als iemand tips vraagt om af te vallen kun je ook het hele topic vol reageren met de tekst dat iemand dan gewoon wat meer moet bewegen en zichzelf wat minder vol moet vreten de hele dag.

Er wordt nu gevraagd naar handige tips om het vol te houden en waar te beginnen. Ik snap echt niet wat daar mis mee is. Sommige reacties kunnen best wat vriendelijker.
Helemaal als iemand al een paar keer heeft aangegeven door gezondheidsproblemen chronisch vermoeid te zijn. Dan is het natuurlijk net even lastiger om goed met je energie om te gaan dan bij een gemiddeld persoon.
Ja eigenlijk heb je hier wel gelijk in. Sorry TO vermoeid door ziekte is een andere zaak.
Maar toch zijn de tips van regelmaat aanhouden denk ik goed voor je. Elke dag 10 minuten opruimen, vaste plekken aanhouden voor je spullen, nooit gaan slapen als er nog troep op tafel staat of op het aanrecht,schone was direct vouwen/strijken en opruimen, niet laten oplopen tot een onoverzichtelijke berg.

En voor de echt grote klussen lekker een hulp inhuren.
Maar vooral: laat wat klein is niet groot worden, en begin nu in je puinhoopje gewoon elke dag 10 minuten op te ruimen, je zult zien dat eind van de week de rommel weg is.
Succes meid!
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heel erg helpt is dat ik niet tegen een onopgeruimt huis kan.
Ik kan ook niet rustig ontspannen als het een zooitje is.
Doordeweeks heb ik een standaard routine (waarin man en kids hun steentje bijdragen ) en in het weekend komen daar ook grote dingen bij.

Je kunt beginnen met zorgen dat je een systeem opbouwt..opschrijven waar de prio's e.d. liggen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
14-08-2017 19:33
Ja eigenlijk heb je hier wel gelijk in. Sorry TO vermoeid door ziekte is een andere zaak.
Maar toch zijn de tips van regelmaat aanhouden denk ik goed voor je. Elke dag 10 minuten opruimen, vaste plekken aanhouden voor je spullen, nooit gaan slapen als er nog troep op tafel staat of op het aanrecht,schone was direct vouwen/strijken en opruimen, niet laten oplopen tot een onoverzichtelijke berg.

En voor de echt grote klussen lekker een hulp inhuren.
Maar vooral: laat wat klein is niet groot worden, en begin nu in je puinhoopje gewoon elke dag 10 minuten op te ruimen, je zult zien dat eind van de week de rommel weg is.
Succes meid!
Met alle respect voor TO, maar het valt me wel op dat opeens heel veel jongeren ziek zijn/trauma's hebben/ADHD of een andere conditie hebben, die hen weliswaar perfect in staat stelt om in de maatschappij, op het werk of tijdens het uitgaan probleemloos te functioneren, maar als het er dan op aan komt het eigen huis schoon en opgeruimd te houden, o wee, ach jee, dan komen alle problemen opeens uit de kast en kunnen ze het niet aan...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-08-2017 19:37
Met alle respect voor TO, maar het valt me wel op dat opeens heel veel jongeren ziek zijn/trauma's hebben/ADHD of een andere conditie hebben, die hen weliswaar perfect in staat stelt om in de maatschappij, op het werk of tijdens het uitgaan probleemloos te functioneren, maar als het er dan op aan komt het eigen huis schoon en opgeruimd te houden, o wee, ach jee, dan komen alle problemen opeens uit de kast en kunnen ze het niet aan...
Op zich eens, maar ik kan en wil niet oordelen zonder de feiten te kennen. Als TO hier echt last van heeft vind ik dat triest genoeg voor haar,
En....vaak is (vooral voor alleenstaande jonge mensen) het sociale contact (wat dan in hip eettentje of kroeg plaatvindt) wel erg belangrijk om niet in een isolement te raken. Prioriteiten kunnen dan anders komen te liggen.
Maar inderdaad, voor de dagelijkse routine: schop onder je kont en gewoon doen. Voor de echt zware, grotere karweien iemand inhuren.
pejeka schreef:
14-08-2017 19:37
Met alle respect voor TO, maar het valt me wel op dat opeens heel veel jongeren ziek zijn/trauma's hebben/ADHD of een andere conditie hebben, die hen weliswaar perfect in staat stelt om in de maatschappij, op het werk of tijdens het uitgaan probleemloos te functioneren, maar als het er dan op aan komt het eigen huis schoon en opgeruimd te houden, o wee, ach jee, dan komen alle problemen opeens uit de kast en kunnen ze het niet aan...
Ook met alle respect, maar wie ben jij om daarover te oordelen? Je kan niet in iemands leven kijken.
Lukt het wel om eten te koken?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Grey schreef:
14-08-2017 19:44
Ook met alle respect, maar wie ben jij om daarover te oordelen? Je kan niet in iemands leven kijken.
Klopt ook. Maar als je kan werken, uitgaan en andere leuke dingen doen, heb je ook best energie om even een half uurtje per dag op te ruimen of schoon te maken, of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven