Huishouden en moe zijn

14-08-2017 18:26 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is een rommelig en vies.
Moet echt nodig opruimen en schoonmaken. Alleen ik heb er echt geen puf voor.
Door mijn gezondheid ben ik altijd moe. Nu werk ik altijd onregelmatig. (geen goede combi met mijn gezondheid, wel een leuke baan).
Als ik terug kom na mijn werk ben ik altijd heel moe. Als ik laat moet beginnen, doe ik overdag rustig aan om het vol te houden op mijn werk.
Dus het huishouden valt mij zwaar. Eigenlijk zou ik iemand moeten inhuren voor hulp. Maar ik wil het toch eerst eens zelf proberen...
Nu heb ik in het weekend vaak geen zin in huishouden.
Hebben jullie misschien tips voor mij om een ritme te krijgen in huishouden en werken? Liefst zo dat ik niet het hele weekend bezig hoef
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
14-08-2017 21:43
Hier ook team Hiltje :P

Alleen je redenatie dat het schoner zou zijn als je samenwoont gaat hier niet op. Vriend is min of meer net zo, iets netter dan ik denk ik. Af en toe zetten we samen een paar uur de schouders eronder, dat helpt ook.

TO half pinterest staat ook vol met tips en lijstjes om je huis op orde te krijgen en te houden, misschien zit daar nog wat tussen?

Ja, je hebt waarschijnlijk ook gelijk. Als ik nu al eens bezoek op mijn bovenverdieping heb, lijkt het me heel genant als hij de vlokken stof met haren aanschouwt, waar ik mijn ogen voor sluit. Dus dan ga ik poetsen.
Maar als je eenmaal vertrouwt met elkaar bent en die ander ook in geen velden of wegen aan smetvrees lijdt en 100 leukere dingen weet dan poetsen, dan ga je je waarschijnlijk lekker samen in de rommel wentelen.

Maargoed, dan kun je elkaar wel motiveren en met 4 handen is alles toch 3 keer zo snel gedaan.

(Ik heb trouwens net vandaag de eerste aanstalten gemaakt om mijn slaapverdieping toonbaar te krijgen vanwege een logee deze week. Geen minnaar maar mijn neefje van 10, ook voor hem wil ik het fris.....en voor mezelf neem ik die moeite dus veel minder....)
Alle reacties Link kopieren
Omdat je vaak moe bent, een aantal dingen standaard 's ochtends doen, voor je gaat ontbijten.

Bijvoorbeeld: Opstaan, was in wasmachine en aandoen, douchen (druppels met trekker wegwissen), wastafels en toiletten snel met doekje, vaatwasser uitruimen en dan ontbijten. Dit duurt van opstaan tot ontbijten ongeveer 30 minuten

Na het ontbijt 15 minuten opruimen (daarin doe je meer dan je denkt) en dan is de situatie al zo dat je niet moedeloos wordt van de rommel.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou je elke dag de wastafels en wc moeten doen? Dat deed ik ook niet toen de kinderen nog klein waren
Alle reacties Link kopieren
iedere dag stofzuigen? tja als je kruipende kinderen hebt maar anders... Ik heb duidelijk andere prioriteiten.

Ik heb eens per veertien dagen een hulp, die doet met name het sanitair (wc/badkamer) en bijv. ramen lappen . Zij pakt per x iets extra grondigs op bijv. koelkast, alle (kast-) deuren etc etc.

Ik stofzuig en dweil 2 x per week. Woon behoorlijk ruim maar dit kost me hooguit 15 a 20 minuten (beneden) boven doet de hulp.
Keuken maak ik elke dag voor het oog schoon na het koken.
Toilet haal ik een glorixdoekje overheen, werkster doet het grondige werk.

Wat mij tijd kost is de was en strijken maar poetsen valt me reuze mee.
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 20:08
Maar dit topic gaat om mij! Niet om andere mensen.
Ik heb dit topic geopend omdat IK tips wil.
Er zijn geen andere tips dan gewoon doen en aanpakken. Klinkt misschien lullig, maar daar komt het op neer. Kaboutertjes die het voor je doen bestaan niet en vanzelf gaat de rommel ook niet weg. Dus het enige dat erop zit is zelf de handen uit de mouwen steken. Of wat voor soort "andere" tips wil je dan hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je engels goed is maar ik heb veel gehad aan www.flylady.net dat is een gratis site. Bestaat al ruim 20 jaar.Laat je niet afschrikken door de ouderwetse site en het hoge " praise the Lord sweet baby jebus" gehalte. En het is gratis!!!

het staat bomvol tips om op gang te komen met schoonmaken en hoe je veel kan doen zonder dat je het idee hebt veel te doen. Er staan geen schoonmaaktips op, hoe je iets schoonmaakt zoek je zelf maar uit als je het maar doet.

Er zijn op joeptoep ook veel flylady mentors die dagelijks filmpjes plaatsen om je te motiveren en te laten zien hoe ze het zelf doen. Je hoeft niet alle tips op te volgen gewoon eruit pikken waar jij wat aan hebt. Ik vind het leuk en het motiveert mij.

Ik vind flylady diane uit denemarken een leuke vrouw om te volgen.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Oja en het is precies bedoelt voor mensen die vermoeid zijn, geen puf meer hebben om iets aan te pakken of waarvan het huis zo'n zooitje is dat ze het niet meer zien zitten.dussss......
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
pejeka schreef:
15-08-2017 19:11
Er zijn geen andere tips dan gewoon doen en aanpakken. Klinkt misschien lullig, maar daar komt het op neer. Kaboutertjes die het voor je doen bestaan niet en vanzelf gaat de rommel ook niet weg. Dus het enige dat erop zit is zelf de handen uit de mouwen steken. Of wat voor soort "andere" tips wil je dan hebben?
.
Hoe je efficiënter kunt zijn? Hoe je dingen efficiënter kunt doen?
Een andere site/ boek is unfuck my habitat. Ze hebben een avondroutine, dingen aanpakken in 20/10 of 45/15 (20 min aan de slag, 10 min pauze en weer aan de slag). Ze adviseren ook voor en na foto's te maken, dan zie je wat je bereikt hebt. Dat laatste pas ik ook vaak toe
Alle reacties Link kopieren
Ja efficienter te werk gaan daar is het flylady systeem op gericht. Ik heb geen aandelen hoor maar heb er zelf gewoon heel veel aan gehad omdat ik een chronische ziekte heb en ook vaak moe ben en niet veel in een keer kan doen.

Het is absoluut niet de bedoeling dat je als een gek uren in je huis tekeer gaat. Dat hou je niet vol en klap je in. Je mag af en toe een btje doen zo spaar je je energie ook en houd je het vol om de boel zo netjes te houden.

Oja en eerst je huis opruimen en alle overbodige zooi drrrrrrr uit!!!!!! Anders kan je niet schoonmaken.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
pejeka schreef:
15-08-2017 19:11
Er zijn geen andere tips dan gewoon doen en aanpakken. Klinkt misschien lullig, maar daar komt het op neer. Kaboutertjes die het voor je doen bestaan niet en vanzelf gaat de rommel ook niet weg. Dus het enige dat erop zit is zelf de handen uit de mouwen steken. Of wat voor soort "andere" tips wil je dan hebben?
Ik heb niet alles meer gelezen nadat to zei dat ze blij was met tips en een begin ging maken, toen reageerde jij zuur. Maar je moet toch met een begin beginnen? Als alles lang niet bij is gehouden dan zie je door de bomen het bos niet meer en weet je het even niet meer. Dus dat to blij was met de reacties, alles op ging schrijven en een begin ging maken vond en vind ik heel positief.
Gewoon doen en aanpakken is makkelijk gezegd, maar dat geld dan voor alles. Voor rokers die willen stoppen, voor mensen die af willen vallen, en ook voor mensen die het huishouden niet helemaal op orde hebben en het even niet weten.. Vanaf de zijlijn is het gemakkelijk praten.
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad en dat " gewoon beginnen" daar zit het probleem juist. Waar en hoe beginnen is belangrijk om het op de lange baan ook vol te houden. Maar uiteindelijk moet je jezelf ook wel een schop, of een klein schopje onder je kont geven want je moet het zelf doen, de kaboutertjes daar wacht ik nog steeds op.... zou wel awsome zijn :proud:
haantje79 wijzigde dit bericht op 15-08-2017 21:49
Reden: Spelvaut
0.58% gewijzigd
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Daarom denk ik dat het heel positief is om eens aan tafel te gaan zitten en op te gaan schrijven wat je streven is. Wat wil je eerst doen, de zolder, de badkamer, de logeerkamer? Hoe ga je het aanpakken, sorteren wat wel of niet weg kan, of gewoon grondig die kamer poetsen?
Mijn moeder zei altijd: Als je elke dag iéts doet, heb je aan het eind van de week toch weer heel wat gedaan. En zo is het maar net.
Alle reacties Link kopieren
Exact joni de tweede!!! En flylady heeft daar al over nagedacht hoef je allemaal niet zelf uit te vogelen.elke week een kwartier per dag in een andere ruimte van je huis. Kook wekker erbij en gaan. Ik was echt verbaasd hoeveel ik gedaan kreeg en de rest van de tijd lekker op het viva forum :-D
haantje79 wijzigde dit bericht op 15-08-2017 21:57
Reden: Weer een spelvaut
0.34% gewijzigd
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Joni_de_tweede schreef:
15-08-2017 21:37
Ik heb niet alles meer gelezen nadat to zei dat ze blij was met tips en een begin ging maken, toen reageerde jij zuur. Maar je moet toch met een begin beginnen? Als alles lang niet bij is gehouden dan zie je door de bomen het bos niet meer en weet je het even niet meer. Dus dat to blij was met de reacties, alles op ging schrijven en een begin ging maken vond en vind ik heel positief.
Gewoon doen en aanpakken is makkelijk gezegd, maar dat geld dan voor alles. Voor rokers die willen stoppen, voor mensen die af willen vallen, en ook voor mensen die het huishouden niet helemaal op orde hebben en het even niet weten.. Vanaf de zijlijn is het gemakkelijk praten.
.
Ook voor mensen die minder zuur zouden moeten reageren. Gewoon beginnen met aardiger reageren!
Alle reacties Link kopieren
Als je tv kijkt komt er tig keer reclame voorbij. Als je nou in de tijd vd reclame even een huishoudelijk klusje doet , al is het maar een doekje door de wc, handdoeken opvouwen. Heb je toch weer wat gedaan en reclAme is toch niet boeiend.
binkie schreef:
16-08-2017 08:21
Als je tv kijkt komt er tig keer reclame voorbij. Als je nou in de tijd vd reclame even een huishoudelijk klusje doet , al is het maar een doekje door de wc, handdoeken opvouwen. Heb je toch weer wat gedaan en reclAme is toch niet boeiend.
Dat werkte eerder voor mij, maar tegenwoordig kijk ik vrijwel nooit meer gewone tv. Meestal netflix en youtube. De youtube reclames zijn te kort! X-D
Alle reacties Link kopieren
To, ik zou toch hulp overwegen.

Huishoudschema's zijn handig als op zoek bent naar structuur of discipline.

Maar dat verandert niets aan het aantal uren dat je erin moet stoppen.

Je zou om de twee weken iemand een paar uur kunnen laten poetsen.

Ok, je hebt een hekel aan vreemde mensen in huis.
Maar wegen die paar uurtjes ergernis op tegen een permanent vuil huis en de continue stress van "ik zou iets moeten doen maar ik ben te moe"?

Bovendien is een poetshulp toch minder invasief dan geklus in huis. Je went ook aan elkaar na verloop van tijd.

Als je het zelf redelijk goed kan bijhouden en keuken en badkamer kan schoonhouden zou je zelfs kunnen beginnen met 1 keer per maand.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2017 19:11
Er zijn geen andere tips dan gewoon doen en aanpakken. Klinkt misschien lullig, maar daar komt het op neer. Kaboutertjes die het voor je doen bestaan niet en vanzelf gaat de rommel ook niet weg. Dus het enige dat erop zit is zelf de handen uit de mouwen steken. Of wat voor soort "andere" tips wil je dan hebben?
Wil tips hoe ik het dit het beste kan aanpakken.
Gelukkig hebben anderen wel goede tips. Zoals opschrijven, site, boeken enz... Ja en daarbij moet ik het als nog steeds zelf doen.
En weetje? Ik heb zelfs al een beging gemaakt. Dus heb al wat aan de tips van anderen gehad
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een beging met opruimen. gemaakt.
Nog niet alles is aan kant, maar het beging is er. Moet nog wel schoonmaken. Maar wil eerst zoveel mogelijk aan de kant hebben.
Binnenkort ga ik met mijn schoonzus naar Ikea om nog een kast en wat opbergbakken de kopen.
De spullen die ik nog niet goed kwijt kan, staan ik de extra slaapkamer.

Zou snel die site´s/boek eens bekijken. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen
Maar ben blij met alle tips die gegeven zijn. En blij dat ik hierdoor een begin heb gemaakt
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
16-08-2017 18:38
Wil tips hoe ik het dit het beste kan aanpakken.
Gelukkig hebben anderen wel goede tips. Zoals opschrijven, site, boeken enz... Ja en daarbij moet ik het als nog steeds zelf doen.
En weetje? Ik heb zelfs al een beging gemaakt. Dus heb al wat aan de tips van anderen gehad

Ik vind het super dat je al een begin hebt gemaakt. Maar sites, boeken en schriftjes ruimen je huis niet op. Jouw twee handen wel. In de tijd dat je sites en boeken en schriftjes aanlegt, kan je al een hele badkamer schoon hebben, of een hele was weggewerkt hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
die opbergbakken etc gaan helpen, dat maakte bij mij ook erg veel uit
bij de action hebben ze ook goede en goedkoper dan de ikea

ik doe meestal een rondje opruimen voor ik naar bed ga, heb ik meteen mn uurtje zonder schermen voor ik naar bed moet
als mn huis al aan kant is: de was opvouwen, bed verschonen, of iets schoonmaken
mn standaardrondje (stofzuigen, dweilen, doekje overal overheen, wc en badkamer) doe ik op mijn vrije dag en kost me max 2 uur

maar als ik hulp kon betale zou ik het direct uitbesteden hoor
Alle reacties Link kopieren
Goed zo Zonnebloem :thumbsup: het begin is het halve werk. Fijn ook dat je schoonzus je helpt, en als je iets hebt schoongemaakt of opgeruimd gewoon trots op jezelf zijn in plaats van kijken naar wat er nog allemaal gedaan moet worden. Je huis is vandaag al beter dan dat het gister was, en morgen wordt het nog beter :cheer2:
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
zonnebloemje schreef:
16-08-2017 18:45
Ik heb al een beging met opruimen. gemaakt.
Nog niet alles is aan kant, maar het beging is er. Moet nog wel schoonmaken. Maar wil eerst zoveel mogelijk aan de kant hebben.
Binnenkort ga ik met mijn schoonzus naar Ikea om nog een kast en wat opbergbakken de kopen.
De spullen die ik nog niet goed kwijt kan, staan ik de extra slaapkamer.

Zou snel die site´s/boek eens bekijken. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen
Maar ben blij met alle tips die gegeven zijn. En blij dat ik hierdoor een begin heb gemaakt
Top! Je zult zien dat je er op den duur zelfs plezier in krijgt. Goed gedaan!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-08-2017 19:14
Ik vind het super dat je al een begin hebt gemaakt. Maar sites, boeken en schriftjes ruimen je huis niet op. Jouw twee handen wel. In de tijd dat je sites en boeken en schriftjes aanlegt, kan je al een hele badkamer schoon hebben, of een hele was weggewerkt hebben.
Dat weet ik heus wel. Alleen dat lezen doe ik dus als ik uitrust op de bank omdat ik dan uitgeput ben.
Dus dan heb ik tijd om te lezen. Of zoals nu op het forum.
Wanneer doe jij het huishouden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven