Huishouden en moe zijn

14-08-2017 18:26 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is een rommelig en vies.
Moet echt nodig opruimen en schoonmaken. Alleen ik heb er echt geen puf voor.
Door mijn gezondheid ben ik altijd moe. Nu werk ik altijd onregelmatig. (geen goede combi met mijn gezondheid, wel een leuke baan).
Als ik terug kom na mijn werk ben ik altijd heel moe. Als ik laat moet beginnen, doe ik overdag rustig aan om het vol te houden op mijn werk.
Dus het huishouden valt mij zwaar. Eigenlijk zou ik iemand moeten inhuren voor hulp. Maar ik wil het toch eerst eens zelf proberen...
Nu heb ik in het weekend vaak geen zin in huishouden.
Hebben jullie misschien tips voor mij om een ritme te krijgen in huishouden en werken? Liefst zo dat ik niet het hele weekend bezig hoef
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
16-08-2017 19:53
Dat weet ik heus wel. Alleen dat lezen doe ik dus als ik uitrust op de bank omdat ik dan uitgeput ben.
Dus dan heb ik tijd om te lezen. Of zoals nu op het forum.
Wanneer doe jij het huishouden?
Ik heb een hulp, sta zelf elke ochtend om 6 uur op en doe dan alvast een uurtje wat voor ik me ga klaarmaken voor kantoor. In de avond soms nog even een wasje opvouwen, doe ik voor de TV, ondertussen schiet je dan een eind op.

Overigens, als je UITGEPUT bent, lijkt het mij dat je ook geen zijn meer hebt in een forum... tenminste, ik kan me herinneren van een paar jaar geleden dat ik echt even aan het einde van mijn latijn was na een zoveelste behandeling wegens kanker, en het laatste waar ik dan zin in had was actief te zijn op een forum, als ik daar toen de energie voor had gehad, had ik ook de keuken kunnen opruimen ofzo...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-08-2017 19:58
Ik heb een hulp, sta zelf elke ochtend om 6 uur op en doe dan alvast een uurtje wat voor ik me ga klaarmaken voor kantoor. In de avond soms nog even een wasje opvouwen, doe ik voor de TV, ondertussen schiet je dan een eind op.

Overigens, als je UITGEPUT bent, lijkt het mij dat je ook geen zijn meer hebt in een forum... tenminste, ik kan me herinneren van een paar jaar geleden dat ik echt even aan het einde van mijn latijn was na een zoveelste behandeling wegens kanker, en het laatste waar ik dan zin in had was actief te zijn op een forum, als ik daar toen de energie voor had gehad, had ik ook de keuken kunnen opruimen ofzo...
Pejeka nu zit je echt te miepen hoor.
Ik kan als ik lichamelijk uitgeput ben nog prima forummen of lezen.
Dat kost geen lichamelijke energie.
Jij hebt het over een ander soort uitputting, ik ken die vorm ook. Je moet geen spijkers op laag water zoeken.
TO is iemand d dieje echt haar best doet.
Wees dan ook zo sportief dat op waarde te schatten.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-08-2017 19:58
Ik heb een hulp, sta zelf elke ochtend om 6 uur op en doe dan alvast een uurtje wat voor ik me ga klaarmaken voor kantoor. In de avond soms nog even een wasje opvouwen, doe ik voor de TV, ondertussen schiet je dan een eind op.

Overigens, als je UITGEPUT bent, lijkt het mij dat je ook geen zijn meer hebt in een forum... tenminste, ik kan me herinneren van een paar jaar geleden dat ik echt even aan het einde van mijn latijn was na een zoveelste behandeling wegens kanker, en het laatste waar ik dan zin in had was actief te zijn op een forum, als ik daar toen de energie voor had gehad, had ik ook de keuken kunnen opruimen ofzo...
Dat is wel heel vroeg. Dat gaat mij echt niet lukken.
Misschien ga ik ook een hulp inschakelen. Maar wil het eerst zelf proberen.

Over het uitgeput zijn. Alleen mijn lichaam is dan op. Maar kan dan nooit slapen. In mijn hoofd ben ik altijd druk.
Dus dan ga ik of film kijken, boeklezen of internetten. Zolang ik lang uit kan zitten/half liggen is het prima te doen.
Hoe jij toen uitgeput was herken ik van mijn exschoonmoeder. Maar bij mij werk het anders
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
16-08-2017 20:03
Pejeka nu zit je echt te miepen hoor.
Ik kan als ik lichamelijk uitgeput ben nog prima forummen of lezen.
Dat kost geen lichamelijke energie.
Jij hebt het over een ander soort uitputting, ik ken die vorm ook. Je moet geen spijkers op laag water zoeken.
TO is iemand d dieje echt haar best doet.
Wees dan ook zo sportief dat op waarde te schatten.
Ik schat alles op waarde. Maar als je de drukte in je hoofd kunt bestrijden door te internetten, kun je dat ook doen door je schoonmaakklussen in te delen en aan te pakken. Het gaat om orde brengen. Ik vind het gewoon té makkelijk om te stellen "tja, ik kan wel languit op de bank internetten en TV-kijken, maar de badkamer schoonmaken, nee, dat kan ik écht niet"... Probeer het eerst een keer, probeer daar ook regelmaat en orde in te brengen, zou ik zeggen, alvorens te zeggen dat je "het niet kan".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-08-2017 20:09
Ik schat alles op waarde. Maar als je de drukte in je hoofd kunt bestrijden door te internetten, kun je dat ook doen door je schoonmaakklussen in te delen en aan te pakken. Het gaat om orde brengen. Ik vind het gewoon té makkelijk om te stellen "tja, ik kan wel languit op de bank internetten en TV-kijken, maar de badkamer schoonmaken, nee, dat kan ik écht niet"... Probeer het eerst een keer, probeer daar ook regelmaat en orde in te brengen, zou ik zeggen, alvorens te zeggen dat je "het niet kan".
Maar dat kan ik dus echt niet. Dat is misschien moeilijk te snappen, als je dit gevoel niet kent.
Maar geloof nu maar, het gaat niet
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
16-08-2017 20:13
Maar dat kan ik dus echt niet. Dat is misschien moeilijk te snappen, als je dit gevoel niet kent.
Maar geloof nu maar, het gaat niet
Ik wil je best geloven, maar heb je het al geprobeerd? Of is "het gaat niet" een denkbeeld dat je hebt zonder dat je weet hoe het zou gaan als je gewoon opstaat en aan de gang gaat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-08-2017 20:09
Ik schat alles op waarde. Maar als je de drukte in je hoofd kunt bestrijden door te internetten, kun je dat ook doen door je schoonmaakklussen in te delen en aan te pakken. Het gaat om orde brengen. Ik vind het gewoon té makkelijk om te stellen "tja, ik kan wel languit op de bank internetten en TV-kijken, maar de badkamer schoonmaken, nee, dat kan ik écht niet"... Probeer het eerst een keer, probeer daar ook regelmaat en orde in te brengen, zou ik zeggen, alvorens te zeggen dat je "het niet kan".
bij mij komt het regelmatig voor sinds een auto ongeluk
ik heb soms dagen dat ik écht niet meer rechtop kan zitten
op een stoel aan tafel, gaat al niet
even de badkamer soppen is dan echt uit den boze hoe graag ik het ook zou willen
dan lig ik voor mijn gevoel mn tijd te verdoen op het forum, of op netflix, omdat dat het enige is wat op dat moment kan
(ja, breien, boeken lezen, ik doe van alles, als het maar vanuit ligstand kan)
en ik kan dan soms ook echt gefrustreerd zijn omdat ik juist zin heb om even de keukenkastjes uit en weer in te ruimen
geen idee hoe het kan, maar het bestaat
Echt, probeer een hulp!

Toen ik nog werkte was dat de enige manier om het huishouden op orde te houden, ik ben ook chronisch ziek en vaak uitgeput. Het zelf blijven doen naast mijn werk was echt geen optie.

Ik hield het zelf uiteraard wel een beetje bij. Gelijk je rommel achter je kont opruimen en een doekje over het aanrecht en de wc kan altijd wel tussendoor een keer.

Maar het echte schoonmaken kost veel energie, die je ook kunt gebruiken voor jezelf en voor leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-08-2017 20:15
Ik wil je best geloven, maar heb je het al geprobeerd? Of is "het gaat niet" een denkbeeld dat je hebt zonder dat je weet hoe het zou gaan als je gewoon opstaat en aan de gang gaat?
Heb dit te vaak geprobeerd. Weet nu wel wanneer het tijd is om te stoppen.
Heb geen zin om weer op alles te laten vallen of erger nog zelf te vallen
Ieder zijn kwaliteiten. Ik ben absoluut slecht in het huishouden en heb heel vaak geen zin. Hier een schoonmaker en verder doen we maar wat. Het is best leefbaar, maar echt netjes vrijwel nooit. Het scheelt dat we ons er niet aan storen.

Het is wel heel simpel om te stellen dat je het gewoon moet doen. Anderen zijn weer minder begaafd in andere dingen. Zo zou mijn schoonmaker mijn werk niet kunnen doen en ik haar werk dus ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb het topic een beetje gevolgd maar niet alles gelezen.

Is het niet een idee om eerst toch hulp een schoonmaakster in te huren. Je kunt het als iets tijdelijks zien, iemand die je even op weg helpt. Aan hem/haar zou je dan b.v. ook tips kunnen vragen. Misschien helpt het om een begin te maken?

Ik ben zelf erg netjes en schoonmakerig, maar heb daardoor ook weinig rust. Kan me vaak slecht ontspannen wanneer het in huis niet zo is als ik wil.

Zo heeft ieder zijn ding.
Alle reacties Link kopieren
Lichamelijke vermoeidheid is iets totaal anders dan geestelijke vermoeidheid, ik kan het weten. Bij lichamelijke vermoeidheid kan je prima lezen, tv kijken knutselen whatever. Bij geestelijke vermoeidheid niet.Ik ben soms geestelijk zo moe dat ik misselijk word van tv kijken en rechtop zitten. En soms heb ik allebei. Dan kan je dus niks meer behalve op bed liggen. Als je dan toch doorgaat omdat je je niet wil "aanstellen" gaan er geheid ongelukken en valpartijen van komen. Ik koop niet voor niks al mijn glazen bij de kringloop voor 0,25 ct per stuk. Vandaag weer een kapot gestoten.Okeej en ook omdat ik een btje gierig ben.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
En ik begrijp dat zonnebloem vooral lichamelijke vermoeidheid heeft.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Nog een opruimtipje TO: probeer elke dag 1 plank of lade op te ruimen en gelijk schoon te maken. Niet meer. Dus niet gelijk een heel kastje, nee, 1 plank. Dat is een werkje van niks maar zet na een week of wat toch behoorlijk zoden aan de dijk. Je huis wordt opgeruimder zodat schoonhouden makkelijker wordt.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-08-2017 20:15
Ik wil je best geloven, maar heb je het al geprobeerd? Of is "het gaat niet" een denkbeeld dat je hebt zonder dat je weet hoe het zou gaan als je gewoon opstaat en aan de gang gaat?
Werkelijk....jij hebt totaal geen inlevingsvermogen.

Voor jou niet te begrijpen..maar niet iedereen is zoals jij bent😵
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
16-08-2017 20:19
Heb dit te vaak geprobeerd. Weet nu wel wanneer het tijd is om te stoppen.
Heb geen zin om weer op alles te laten vallen of erger nog zelf te vallen
Pejeka, wanneer je wordt geconfronteerd met een chronische ziekte of handicap is je grenzen leren kennen en bewaken een van de eerste dingen die met je wordt besproken, meestal door een ergotherapeut.Iemand met een handicap of chronische ziekte is zich heeel goed bewust van zijn/haar grenzen.Daar ga je een paar keer overheen omdat je niet als aansteller of lui wil worden gezien. Maar dan wordt je genadeloos afgestraft door je lichaam. Geen kwestie van gewoon proberen of even doorzetten. Dat zeg je tegen een kleuter die geen spruitjes wil eten ofzo.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer en schoonzus vinden ook dat ik iemand moet vinden voor het schoonmaken.
Toevallig de nicht van schoonzus nog een paar adresjes.
Die komt morgen avond even langs. Al gaat ze maandag weg met vakantie. Dus ze zou over een 3 drie weken kunnen beginnen.
Volgende week zaterdag komen broer en schoonzus helpen met opruimen.
Deze week gaan schoonzus en ik winkelen voor een paar nieuwe kasten. Mijn broer wil mijn bering ook opruimen en beter indelen.
Dus het word in eens een hele grote klus. (waar ik wel een beetje tegen opkijk).
Maar ik ga intussen tijd proberen zelf op te ruimen enzo
Ben ook al blij wat ik al gedaan heb
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
16-08-2017 20:18
bij mij komt het regelmatig voor sinds een auto ongeluk
ik heb soms dagen dat ik écht niet meer rechtop kan zitten
op een stoel aan tafel, gaat al niet
even de badkamer soppen is dan echt uit den boze hoe graag ik het ook zou willen
dan lig ik voor mijn gevoel mn tijd te verdoen op het forum, of op netflix, omdat dat het enige is wat op dat moment kan
(ja, breien, boeken lezen, ik doe van alles, als het maar vanuit ligstand kan)
en ik kan dan soms ook echt gefrustreerd zijn omdat ik juist zin heb om even de keukenkastjes uit en weer in te ruimen
geen idee hoe het kan, maar het bestaat
Maar jij praat dan over een lichamelijke conditie die je verhindert bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Daar is bij TO (voor zover ik heb begrepen) geen sprake van. TO claimt dat ze "druk is in haar hoofd". Niet dat ze rugpijn heeft, of artrose in haar handen, ofzo. En dan denk ik: dan kan je ook rust scheppen door je huis op te ruimen, in plaats van op de bank te gaan zitten en naar een schermpje te gaan staren. Sterker nog, als je al druk bent in je hoofd (om de uitdrukking maar over te nemen), werkt het staren naar schermpjes eerder contraproductief dan rustgevend.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-08-2017 19:11
Maar jij praat dan over een lichamelijke conditie die je verhindert bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Daar is bij TO (voor zover ik heb begrepen) geen sprake van. TO claimt dat ze "druk is in haar hoofd". Niet dat ze rugpijn heeft, of artrose in haar handen, ofzo. En dan denk ik: dan kan je ook rust scheppen door je huis op te ruimen, in plaats van op de bank te gaan zitten en naar een schermpje te gaan staren. Sterker nog, als je al druk bent in je hoofd (om de uitdrukking maar over te nemen), werkt het staren naar schermpjes eerder contraproductief dan rustgevend.
Nog een keer. Door mijn handicap ben ik snel lichamelijk moe. Zo moe dat ik moet uitrusten. Als ik wel door ga, val ik.
En waarom moet ik pijn hebben? Is mijn handicap niet erg genoeg?
Wat begrijp je hier niet aan?
Goed geregeld hoor TO, fijn dat je zoveel hulp krijgt.

En Pejeka zou je ook kunnen negeren, dat is een gebed zonder eind ;-) Zulk soort discussies ga ik nooit meer aan met wie dan ook. Als ze 't niet willen begrijpen, dan is dat hun probleem.
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
14-08-2017 20:01
Ik ben met een handicap geboren. Hierdoor kost alles mij veel energie.
IK werk ook niet normaal. Ben zelfs afgekeurd!
Maar ik ben zo blij dat ik toch halve dagen werk. Ja het onregelmatige tijden zijn geen goede combi met mijn energie.
Ben gewoon blij dat leuk werk heb
Dit is je al verteld pejeka
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
17-08-2017 21:05
Nog een keer. Door mijn handicap ben ik snel lichamelijk moe. Zo moe dat ik moet uitrusten. Als ik wel door ga, val ik.
En waarom moet ik pijn hebben? Is mijn handicap niet erg genoeg?
Wat begrijp je hier niet aan?
Uitrusten doe je niet door naar een schermpje te gaan zitten kijken of actief op internet bezig te zijn. Integendeel. De impulsen die zo'n lichtgevend en (onmerkbaar) pulserend scherm geven, zijn vaak vermoeiender voor je hersenen dan lichamelijke inspanning. Niet voor niks wordt mensen met slaapproblemen aangeraden om de twee of drie uur vóór ze gaan slapen, niet meer bezig te gaan op hun laptop, tablet of telefoon.

Uitrusten doe je door externe prikkels uit te schakelen en te gaan slapen, of op een andere manier bezig te zijn zonder schermpjes en andere externe prikkels.

Dus als jij echt rust nodig hebt, wat heel goed kan, is één van de beste dingen die je kan doen die pc of die tablet uit te zetten en je hersens dus rust te gunnen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het toverwoord is voor mij routine. En gewoon altijd achter je reet opruimen wat je gebruikt hebt. Dan hou je het gewoon bij, ipv steeds een grote schoonmaak te moeten houden. Ik doe meestal 's ochtends 20-30 minuten voordat ik de deur uitga, en weer 20-30 minuten na het eten. Ik werk dan de afwas weg, beetje stofzuigen 2 a 3 keer in de week, en leg alles weer terug waar het vandaan komt (als ik dat niet direct gedaan heb). Verder af en toe wasje draaien/vouwen (2 a 3 keer in de week) en eens in de week doe ik de badkamer en de vloer. Daar ben ik dan wel 45 minuten zoet mee. Af en toe ook nog wat grotere, minder frequente klusjes, wanneer het opvalt dat het nodig is (ramen zemen, kastjes afnemen, koelkast schoonmaken, etc.). Dat is het, voor een gezin van 4. Gelukkig wonen we niet zo heel groot (ongeveer 100 m2), dus het is nog te doen.
Lekker veel weg doen kan ook nog wel eens helpen als het huishouden moeilijk bij te houden is. Wat je niet hebt hoef je ook niet te organiseren, op te ruimen, en schoon te maken namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Geen recht op pgb of wmo?

Vraag het het wijkteam in jou gemeente, even googlen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven