Huishouden en moe zijn
maandag 14 augustus 2017 om 18:26
Mijn huis is een rommelig en vies.
Moet echt nodig opruimen en schoonmaken. Alleen ik heb er echt geen puf voor.
Door mijn gezondheid ben ik altijd moe. Nu werk ik altijd onregelmatig. (geen goede combi met mijn gezondheid, wel een leuke baan).
Als ik terug kom na mijn werk ben ik altijd heel moe. Als ik laat moet beginnen, doe ik overdag rustig aan om het vol te houden op mijn werk.
Dus het huishouden valt mij zwaar. Eigenlijk zou ik iemand moeten inhuren voor hulp. Maar ik wil het toch eerst eens zelf proberen...
Nu heb ik in het weekend vaak geen zin in huishouden.
Hebben jullie misschien tips voor mij om een ritme te krijgen in huishouden en werken? Liefst zo dat ik niet het hele weekend bezig hoef
Moet echt nodig opruimen en schoonmaken. Alleen ik heb er echt geen puf voor.
Door mijn gezondheid ben ik altijd moe. Nu werk ik altijd onregelmatig. (geen goede combi met mijn gezondheid, wel een leuke baan).
Als ik terug kom na mijn werk ben ik altijd heel moe. Als ik laat moet beginnen, doe ik overdag rustig aan om het vol te houden op mijn werk.
Dus het huishouden valt mij zwaar. Eigenlijk zou ik iemand moeten inhuren voor hulp. Maar ik wil het toch eerst eens zelf proberen...
Nu heb ik in het weekend vaak geen zin in huishouden.
Hebben jullie misschien tips voor mij om een ritme te krijgen in huishouden en werken? Liefst zo dat ik niet het hele weekend bezig hoef
donderdag 17 augustus 2017 om 21:27
Nog een keer voor jou pejeka, ik had hier al het verschil tussen lichamelijke en cognitieve vermoeidheid uitgelegd dus ga niet alles opnieuw typen. Je hersenen hebben geen moeite met lichamelijke vermoeidheid, daar heeft je lichaam last van. Dat je je benen niet meer kan optillen. Of je armen alle kracht verliezen. En nee dit doet geen pijn is vrij gevoelloos. Wel heel erg lastig bij het poetsen van je huis.Haantje79 schreef: ↑16-08-2017 21:09Lichamelijke vermoeidheid is iets totaal anders dan geestelijke vermoeidheid, ik kan het weten. Bij lichamelijke vermoeidheid kan je prima lezen, tv kijken knutselen whatever. Bij geestelijke vermoeidheid niet.Ik ben soms geestelijk zo moe dat ik misselijk word van tv kijken en rechtop zitten. En soms heb ik allebei. Dan kan je dus niks meer behalve op bed liggen. Als je dan toch doorgaat omdat je je niet wil "aanstellen" gaan er geheid ongelukken en valpartijen van komen. Ik koop niet voor niks al mijn glazen bij de kringloop voor 0,25 ct per stuk. Vandaag weer een kapot gestoten.Okeej en ook omdat ik een btje gierig ben.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
donderdag 17 augustus 2017 om 21:27
Hoe kom jij er nu bij van een slaapprobleem? Dat heb ik echt niet. Als ik elke dag avond in bed stap. Slaap ik binnen een paar minuten.pejeka schreef: ↑17-08-2017 21:21Uitrusten doe je niet door naar een schermpje te gaan zitten kijken of actief op internet bezig te zijn. Integendeel. De impulsen die zo'n lichtgevend en (onmerkbaar) pulserend scherm geven, zijn vaak vermoeiender voor je hersenen dan lichamelijke inspanning. Niet voor niks wordt mensen met slaapproblemen aangeraden om de twee of drie uur vóór ze gaan slapen, niet meer bezig te gaan op hun laptop, tablet of telefoon.
Uitrusten doe je door externe prikkels uit te schakelen en te gaan slapen, of op een andere manier bezig te zijn zonder schermpjes en andere externe prikkels.
Dus als jij echt rust nodig hebt, wat heel goed kan, is één van de beste dingen die je kan doen die pc of die tablet uit te zetten en je hersens dus rust te gunnen.
Ik hoef niet te gaan slapen als ik dat niet nodig heb. Moet alleen mijn lichaam rust geven. Dat kan ik wel met een beeldscherm.
Anders zou ik echt niets meer kunnen op een dag. Dan word het alleen maar werken en slapen.
donderdag 17 augustus 2017 om 21:31
Ik weet niet of je vaste vrije dagen heb. Ik heb een fulltime baan (werk ongeveer 41 uur per week). Boodschappen doen doe ik een aantal keren per week. Koken, afwassen, opruimen, keuken schoonmaken, daar zal ik niet aan kunnen ontkomen.
Andere huishoudelijke klussen die je op vrije dagen kunt doen (en dat doe ik althans) is: huis schoonmaken (afnemen, stofzuigen, dweilen), kleding uitwassen en de administratie doe ik op vrije dagen; voor mij zaterdag en zondag. En je kunt een klus ook over de gehele dag uitsmeren: d.w.z. stof afnemen 's ochtends, stofzuigen en dweilen 's middags. Als je maar elk moment iets doet.
Als dat niet lukt, zou ik - zoals anderen al als suggestie gaven - een huishoudster inhuren voor het schoonmaakwerk. Schoonmaken is de zwaarste (voor mij niet überhaupt zware) taak in het huishouden.
Andere huishoudelijke klussen die je op vrije dagen kunt doen (en dat doe ik althans) is: huis schoonmaken (afnemen, stofzuigen, dweilen), kleding uitwassen en de administratie doe ik op vrije dagen; voor mij zaterdag en zondag. En je kunt een klus ook over de gehele dag uitsmeren: d.w.z. stof afnemen 's ochtends, stofzuigen en dweilen 's middags. Als je maar elk moment iets doet.
Als dat niet lukt, zou ik - zoals anderen al als suggestie gaven - een huishoudster inhuren voor het schoonmaakwerk. Schoonmaken is de zwaarste (voor mij niet überhaupt zware) taak in het huishouden.
World of Warcraft: Legion

donderdag 17 augustus 2017 om 21:40
Je hoeft mij niet te geloven. Tik dan voor lol eens Google in op je beeldscherm en zoek het op. De impulsen en stimulaties die bezig zijn op een beeldscherm veroorzaken, vergroten eerder je vermoeidheid (ook al merk je dat zelf niet direct) dan dat ze rustgevend zijn.zonnebloemje schreef: ↑17-08-2017 21:27Hoe kom jij er nu bij van een slaapprobleem? Dat heb ik echt niet. Als ik elke dag avond in bed stap. Slaap ik binnen een paar minuten.
Ik hoef niet te gaan slapen als ik dat niet nodig heb. Moet alleen mijn lichaam rust geven. Dat kan ik wel met een beeldscherm.
Anders zou ik echt niets meer kunnen op een dag. Dan word het alleen maar werken en slapen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 17 augustus 2017 om 21:40
Volgens mij heb ik dat niet. Ben zon pech vogel dat ik nooit ergens recht op heb.Gele_Suikerspin schreef: ↑17-08-2017 21:29Geen recht op pgb of wmo?
Vraag het het wijkteam in jou gemeente, even googlen.
Maar zal binnenkort weer eens naar informeren
donderdag 17 augustus 2017 om 21:46
pejeka schreef: ↑17-08-2017 21:40Je hoeft mij niet te geloven. Tik dan voor lol eens Google in op je beeldscherm en zoek het op. De impulsen en stimulaties die bezig zijn op een beeldscherm veroorzaken, vergroten eerder je vermoeidheid (ook al merk je dat zelf niet direct) dan dat ze rustgevend zijn.
Ja ze vergroten je geestelijke vermoeidheid en niet je lichamelijke vermoeidheid. Tik dan voor de lol eens Google in op je beeldscherm en zoek het op. Je hoeft mij niet te geloven hoor.
haantje79 wijzigde dit bericht op 17-08-2017 21:46
0.19% gewijzigd
donderdag 17 augustus 2017 om 21:54
Geestelijke vermoeidheid bevordert lichamelijke vermoeidheid. Vermoeidheid is vermoeidheid. Als TO geestelijk zo fris als een hoentje is, heeft ze ook de geesteskracht om een half uurtje de keuken op te ruimen. Geesteskracht doet veel. En dat weet ik uit persoonlijke ervaring.
donderdag 17 augustus 2017 om 22:05
Zeker doen! Er zijn ondertussen weer dingen veranderd en ze leveren nu meer maatwerk. Het helpt vaak als je huisarts ook aangeeft dat hulp nodig is en je open bent over je diagnoses en waar je tegen aan loopt, gewoon eerlijk zijn.zonnebloemje schreef: ↑17-08-2017 21:40Volgens mij heb ik dat niet. Ben zon pech vogel dat ik nooit ergens recht op heb.
Maar zal binnenkort weer eens naar informeren
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 17-08-2017 22:13
0.69% gewijzigd
donderdag 17 augustus 2017 om 22:07
pejeka met geesteskracht ruim je een keuken niet op heb je lichaamskracht voor nodig. Tenzij je telepatische gaven hebt. Ik denk niet dat jij weet hoe het is als je ledematen er mee ophouden door overbelasting of wel? En zet jij dan je geesteskracht aan? Danooontje powerrrrrrrrr

donderdag 17 augustus 2017 om 22:12
Ik poets pas als ik verwacht verschil te gaan zien. Periodiek schoonmaken is voor neuroten.
Uit de OP: "Mijn huis is rommelig en vies."
Dat vind jij, TO, en je kunt het zelf niet oplossen door je vermoeidheid. Gelukkig ga je gebruik maken van hulp, de robot met je broer, familie die eens de grote beurt doet.
Geniet ervan! Volgende keer weer!
Uit de OP: "Mijn huis is rommelig en vies."
Dat vind jij, TO, en je kunt het zelf niet oplossen door je vermoeidheid. Gelukkig ga je gebruik maken van hulp, de robot met je broer, familie die eens de grote beurt doet.
Geniet ervan! Volgende keer weer!
donderdag 17 augustus 2017 om 22:12
Ik heb de discussie niet gevolgd, maar weet uit eigen ervaring dat lichamelijke en geestelijke moeheid veel met elkaar te maken hebben.
Een sportarts kan je hier meer over vertellen. En ook testen doen om zo advies te geven om met kleine stapjes lichamelijk minder moe te worden. Vaak gaat dit samen met een psycholoog. Omdat lijf en geest nu eenmaal een heftige wisselwerking hebben.
Misschien een tip om eens te kijken of jou ziekenhuis ook een sportarts heeft. Huisarts weet er ook alles over.
Succes met al je stappen. Robot stofzuiger! Wat een goed idee. Ben benieuwd of dat goed werkt
Een sportarts kan je hier meer over vertellen. En ook testen doen om zo advies te geven om met kleine stapjes lichamelijk minder moe te worden. Vaak gaat dit samen met een psycholoog. Omdat lijf en geest nu eenmaal een heftige wisselwerking hebben.
Misschien een tip om eens te kijken of jou ziekenhuis ook een sportarts heeft. Huisarts weet er ook alles over.
Succes met al je stappen. Robot stofzuiger! Wat een goed idee. Ben benieuwd of dat goed werkt

donderdag 17 augustus 2017 om 22:16
Gewoon beseffen dat zieltogend op de bank hangen met je tablet de afwas niet doet. En ja, dan moest ik me soms ook naar de keuken slepen om die afwas te doen. Maar na 10 minuten was de keuken dan spic en span en kwam de voldaanheid en zat ik toch wat lekkerder op de bank. Geloof me, ik heb allerlei stadia meegemaakt. Maar de enige remedie is jezelf oppakken en doen. Hoe langer je blijft lamenteren, hoe moeilijker het wordt. Je kant twee dingen doen: ofwel blijven zuchten over wat je niét kan, ofwel onderzoeken wat je wél kan. Gewoon beginnen, en lukt het vandaag niet voor 100%, dan misschien morgen, of overmorgen, of volgende week. Maar bij vóórbaat al zuchten dat je het niet kan, daar kan ik dan weer niks mee. Ga eerst eens proberen. Op je gat op de bank hangen op een forum kan altijd nog.Haantje79 schreef: ↑17-08-2017 22:07pejeka met geesteskracht ruim je een keuken niet op heb je lichaamskracht voor nodig. Tenzij je telepatische gaven hebt. Ik denk niet dat jij weet hoe het is als je ledematen er mee ophouden door overbelasting of wel? En zet jij dan je geesteskracht aan? Danooontje powerrrrrrrrr
donderdag 17 augustus 2017 om 22:19
Haantje79 schreef: ↑17-08-2017 22:07pejeka met geesteskracht ruim je een keuken niet op heb je lichaamskracht voor nodig. Tenzij je telepatische gaven hebt. Ik denk niet dat jij weet hoe het is als je ledematen er mee ophouden door overbelasting of wel? En zet jij dan je geesteskracht aan? Danooontje powerrrrrrrrr
Ik vind pejeka vaak een zuurpruim (sorry)

Maar er zijn mega veel mensen die op geestkracht een berg kunnen beklimmen of toch het huis op kunnen ruimen. Mensen die overspannen raken of zelfs burn-out doen dat bijvoorbeeld jaren. Tot dat hun lichaam zegt, nu lukt niks meer.
Lichamelijk.
Geest en lichaam hebben een ontzettende wisselwerking.
Niet voor niks dat ook mensen met lichamelijke ziekten door verwezen worden naar een psycholoog. Hoe je denkt en met een ziekte omgaat, kan je ziek houden, je zelfs zieker maken of je leren ergens anders mee om te gaan.
donderdag 17 augustus 2017 om 22:25
En hoe langer je op de bank blijft, hoe zwakker je word.
Probeer bijvoorbeeld elke dag de trap extra op en neer te gaan.
Of wat rek en strek oefeningen te doen.
Het hoeft niet groot te zijn, maar je zult merken dat het positief effect heeft.
Wou je niet beledigen pejeka hoor. Soms heb ik moeite met je reacties op het forum. Maar dat geest en lichaam dicht bij elkaar staan, ben ik het met je eens.
Probeer bijvoorbeeld elke dag de trap extra op en neer te gaan.
Of wat rek en strek oefeningen te doen.
Het hoeft niet groot te zijn, maar je zult merken dat het positief effect heeft.
Wou je niet beledigen pejeka hoor. Soms heb ik moeite met je reacties op het forum. Maar dat geest en lichaam dicht bij elkaar staan, ben ik het met je eens.
donderdag 17 augustus 2017 om 22:30
Ik ben gewoon altijd van het standpunt geweest: iets niet kunnen, geloof ik pas als ik het zelf geprobeerd heb. Hoezo kan ik pas de volgende week trappen lopen? Echt? Dan ga ik het vandaag proberen. OK, dan kom ik misschien niet helemáál boven, maar nondeju, mórgen wel, en niet pas volgende week. Ben je nou helemaal mal! Dat is mijn instelling. Tuurlijk kan je op de bank gaan liggen en geloven dat je niks kan. Maar ik wilde dan gewoon zélf weten of ik dat niet kon. Hoezo kan ik de afwas niet doen? Echt niet? En dan ging mijn man naar boven om even daar iets te doen, en dan kwam hij terug en dan was de keuken spic en span. En dan keek hij me aan van "hoe kan dat". Gewoon, omdat ik dat wilde. Tuurlijk, was ik daarna best even klaar, maar ik had het dan toch maar gedaan! Ik had dan zoiets van "de duvel zal me halen, maar ik zal het voor elkaar krijgen!". Ik had natuurlijk op dat moment ook met mijn kussentje en mijn dekentje op de bank kunnen blijven liggen, en mijn man zou daar alle begrip voor hebben gehad, de schat, maar ik wilde het zélf niet. Willen doet veel.Gele_Suikerspin schreef: ↑17-08-2017 22:19Ik vind pejeka vaak een zuurpruim (sorry)![]()
Maar er zijn mega veel mensen die op geestkracht een berg kunnen beklimmen of toch het huis op kunnen ruimen. Mensen die overspannen raken of zelfs burn-out doen dat bijvoorbeeld jaren. Tot dat hun lichaam zegt, nu lukt niks meer.
Lichamelijk.
Geest en lichaam hebben een ontzettende wisselwerking.
Niet voor niks dat ook mensen met lichamelijke ziekten door verwezen worden naar een psycholoog. Hoe je denkt en met een ziekte omgaat, kan je ziek houden, je zelfs zieker maken of je leren ergens anders mee om te gaan.
donderdag 17 augustus 2017 om 22:42
Ik sport 1 keer per week met begeleiding. Na het sporten kan kun je mij bij elkaar vegen.Gele_Suikerspin schreef: ↑17-08-2017 22:12Ik heb de discussie niet gevolgd, maar weet uit eigen ervaring dat lichamelijke en geestelijke moeheid veel met elkaar te maken hebben.
Succes met al je stappen. Robot stofzuiger! Wat een goed idee. Ben benieuwd of dat goed werkt![]()
Nog elke moet ik uitrusten. Terwijl ik al heel lang sport met begeleiding.
donderdag 17 augustus 2017 om 23:16
ja je geest kan je ook ziek maken dit noem Je psychosomatische klachten,Of je juist sneller doen genezen van een ziekte of het kan je minder pijn laten ervaren.
Het kan er niet voor zorgen dat verlamde benen spontaan weer gaan werken. Als er nog wat rek in je mogelijkheden zit kan een positieve instelling je helpen hier gebruik van te maken. TO heeft dit al vaak uitgeprobeerd geeft ze aan en weet dus wat ze wel of niet kan.
Maar pejeka stelde dat als je lichamelijk vermoeid bent je ook geen geestelijke activiteiten kan ondernemen. En als je geestelijke activiteiten kan ondernemen dat je dan ook je huis kan poetsen. iemand in een rolstoel kan tv kijken en dus ook lopen.
Gewoon niet zo zitten nukken en luieren in je rolstoel. Ik zou meteen de MS, ALS, Lyme, Reuma en weet niet wat voor alle andere stichtingen inlichten! Dit is fantastisch nieuws! De zorgpremie kan ook omlaag, niemand meer in de ziektewet! Gewoon niet aanstellen en gaan met die banaan.
Het kan er niet voor zorgen dat verlamde benen spontaan weer gaan werken. Als er nog wat rek in je mogelijkheden zit kan een positieve instelling je helpen hier gebruik van te maken. TO heeft dit al vaak uitgeprobeerd geeft ze aan en weet dus wat ze wel of niet kan.
Maar pejeka stelde dat als je lichamelijk vermoeid bent je ook geen geestelijke activiteiten kan ondernemen. En als je geestelijke activiteiten kan ondernemen dat je dan ook je huis kan poetsen. iemand in een rolstoel kan tv kijken en dus ook lopen.
Gewoon niet zo zitten nukken en luieren in je rolstoel. Ik zou meteen de MS, ALS, Lyme, Reuma en weet niet wat voor alle andere stichtingen inlichten! Dit is fantastisch nieuws! De zorgpremie kan ook omlaag, niemand meer in de ziektewet! Gewoon niet aanstellen en gaan met die banaan.

donderdag 17 augustus 2017 om 23:22
Pejeka ik begrijp dus dat jij dingen hebt geprobeert en dat het goed ging. Dat is even fijn voor jou. Er zijn ook mensen die het proberen en waarbij het niet lukt. Soms is je lichaam gewoon stuk. Wist je al dat je door overbelasting nieuwe MS aanvallen uitlokt die blijvende schade kunnen aanrichten? Maar dan ben je in iedergeval geen aansteller geweest, das toch heel belangrijk.