Huishouden en moe zijn

14-08-2017 18:26 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is een rommelig en vies.
Moet echt nodig opruimen en schoonmaken. Alleen ik heb er echt geen puf voor.
Door mijn gezondheid ben ik altijd moe. Nu werk ik altijd onregelmatig. (geen goede combi met mijn gezondheid, wel een leuke baan).
Als ik terug kom na mijn werk ben ik altijd heel moe. Als ik laat moet beginnen, doe ik overdag rustig aan om het vol te houden op mijn werk.
Dus het huishouden valt mij zwaar. Eigenlijk zou ik iemand moeten inhuren voor hulp. Maar ik wil het toch eerst eens zelf proberen...
Nu heb ik in het weekend vaak geen zin in huishouden.
Hebben jullie misschien tips voor mij om een ritme te krijgen in huishouden en werken? Liefst zo dat ik niet het hele weekend bezig hoef
Alle reacties Link kopieren
Vroeger schaarden ze MS ook onder hysterische klachten totdat de MRI uitwees dat het hele centrale zenuwstelsel vol ontstekingen en littekens zat. Laat eens een sloophamer op je computer los en kijk of ie nog werkt. :bonk: oja en zo niet gewoon je geesteskracht aanwenden. Echt waar.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Haantje79 schreef:
17-08-2017 23:26
Vroeger schaarden ze MS ook onder hysterische klachten totdat de MRI uitwees dat het hele centrale zenuwstelsel vol ontstekingen en littekens zat. Laat eens een sloophamer op je computer los en kijk of ie nog werkt. :bonk: oja en zo niet gewoon je geesteskracht aanwenden. Echt waar.
Ik heb dit drie keer gelezen en ik snap nog niet wat je bedoelt. Kun je het toelichten in andere woorden?
Alle reacties Link kopieren
Haantje79 schreef:
17-08-2017 23:22
Pejeka ik begrijp dus dat jij dingen hebt geprobeert en dat het goed ging. Dat is even fijn voor jou. Er zijn ook mensen die het proberen en waarbij het niet lukt. Soms is je lichaam gewoon stuk. Wist je al dat je door overbelasting nieuwe MS aanvallen uitlokt die blijvende schade kunnen aanrichten? Maar dan ben je in iedergeval geen aansteller geweest, das toch heel belangrijk.
Eens.

Echt niet te geloven dat er mensen zijn die beweren het beter te weten dan de persoon die al jaren deze handicap of ziekte heeft. Maar nee, we moeten doorgaan en vooral niet op de bank gaan zitten en naar je lichaam luisteren. Het heeft jaren geduurd vooraleer ik dat kon en ging luisteren naar mezelf. Heel belangrijk idd, om meer schade te voorkomen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-08-2017 22:16
Je kant twee dingen doen: ofwel blijven zuchten over wat je niét kan, ofwel onderzoeken wat je wél kan.
hier zeg je iets waars en benoem je volgens mij ook waarom TO het topic uberhaupt opende: namelijk tips om te proberen het zelf te doen zonder een hulp te hoeven inschakelen, binnen de beperkingen die ze heeft. een tip van jou is om het op geesteskracht te doen, nou weten we het wel. ik hoop voor jou dat je nooit in een situatie komt als ik en dat de frustratie je bespaard blijft die dat je op zou leveren omdat je er zo over denkt
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
17-08-2017 22:42
Ik sport 1 keer per week met begeleiding. Na het sporten kan kun je mij bij elkaar vegen.
Nog elke moet ik uitrusten. Terwijl ik al heel lang sport met begeleiding.
Misschien heb je dan de verkeerde begeleiding?
Bij de sportarts mag je na het sporten niet zó moe zijn.

Daar gaat het niet om sporten maar om bewegen.

Liever elke dag 15 minuten of minder of meer lopen, dan 1x in de week sporten.

Een mens heeft geen sport nodig om te overleven, wel beweging.

Elke dag wat huishouden is ook bewegen.

Misschien eens kijken of deze sportbegeleiding wel bij jou past?
Alle reacties Link kopieren
Niemand zegt ook dat je er helemaal beter van wordt.

Het kan helpen bij iets meer levenskwaliteit.

En ik geloof helemaal niet dat pejeka mensen met verlamde benen bedoeld. Al zal bij sommige mensen met verlamde benen dit toch wel echt psychisch zijn.

Volgens mij bedoeld iedereen hier het beste voor TO.

Ook bij ms, of fibromyalgie of cvs helpt het hoe je denkt.

Wat kan ik wel, in plaats van wat kan ik niet.

To kan werken en ze kan 1x in de week sporten. Dat is heel mooi en bijzonder.

Wellicht moet je je leven wat anders in delen TO? Dus bijvoorbeeld een uur minder werken op een dag, een dag minder en bijvoorbeeld dus niet 1x in de week sporten, maar elke dag wat huishouden, dat is namelijk al sport!!
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
18-08-2017 11:15
Misschien heb je dan de verkeerde begeleiding?
Bij de sportarts mag je na het sporten niet zó moe zijn.

Daar gaat het niet om sporten maar om bewegen.

Liever elke dag 15 minuten of minder of meer lopen, dan 1x in de week sporten.

Een mens heeft geen sport nodig om te overleven, wel beweging.

Elke dag wat huishouden is ook bewegen.

Misschien eens kijken of deze sportbegeleiding wel bij jou past?
Weet even niet wat ik hier lees,
Mijn sport gaat via het ziekenhuis.
We wisselen het sporten telkens af. Aantal weken zwemmen, na zoveel weken weer iets anders.
Maar het maakt niet uit wat ik doe. Na een half drie kwartier is mijn lichaam op. Terwijl ik wel door wil gaan. Het gaat niet.
Heb ook een tijd twee keer per week gesport. Maar toen kon ik het ook niet langer volhouden.
Op een vreemde manier bouw ik geen conditie op. En dat is zo vervelend.
Doe elk jaar het een fittest. Toen ik twee keer sporten en nu 1 keer per week, de uitslag blijft het zelfde.
Ja het is vervelend. Ik wil ook een goed conditie. Alleen dat lukt niet.
Dus waarom zou mijn sportbegeleider niet goed zijn?
Alle reacties Link kopieren
Minder werken ga ik echt niet doen.
Baal echt dat ik niet meer kan werken. Het liefst zou ik net als anderen een hele werkweek werken.
Maar dat gaat niet. Maar ben blij dat ik leuk werk heb
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je het las als aanval. Het was gewoon een vraag en een tip.

Je vroeg on tips, dan kun je die ook verwachten.
Alle reacties Link kopieren
TO: Volgens mij bedoelt Suikerspin niet perse dat je moet stoppen met sporten, maar dat elke dag een beetje beweging (in welke vorm dan ook) al goed is om conditie op te bouwen. Dat mag beweging zijn waarbij je niet direct van buiten adem raakt, zoals wandelen of misschien een overzichtelijk klusje in het huishouden. Maar als ik het goed begrijp, dan is elke vorm van beweging eigenlijk al te intensief voor jouw lichaam?

Fijn dat je samen met je schoonzus al wat zaken op orde gaat stellen.

Volgens mij had iemand het hier al genoemd; maar je zou kunnen overwegen om zoveel mogelijk (overbodige) spullen in huis weg te doen (minimalisme). Dat scheelt ook qua stoffen/opruimen/schoonmaken e.d.
Omdat je een beperkte hoeveelheid energie hebt vind ik het trouwens heel normaal als je een huishoudster zou nemen, zonde om die energie aan iets te verspillen wat je niet makkelijk afgaat. Als hij/zij het grote werk doet dan kun jij het makkelijker bijhouden.
Alle reacties Link kopieren
Inktlijn schreef:
18-08-2017 16:39

Omdat je een beperkte hoeveelheid energie hebt vind ik het trouwens heel normaal als je een huishoudster zou nemen, zonde om die energie aan iets te verspillen wat je niet makkelijk afgaat. Als hij/zij het grote werk doet dan kun jij het makkelijker bijhouden.
+100
Als je zo weinig energie hebt, dan spaar je die toch beter voor leuke dingen, dingen die je graag doet?

Je werk, uitjes, ...

Op voorwaarde dat je die hulp kan veroorloven natuurlijk.

Als je het echt zelf wil proberen dan zou ik twee dingen doen
- je ondertussen al informeren over poetshulp
- er een termijn opzetten: als je na 4 maand tot de constatatie kont dat het aanmodderen blijft, dan toch voor die hulp gaan
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
18-08-2017 15:39
Jammer dat je het las als aanval. Het was gewoon een vraag en een tip.

Je vroeg on tips, dan kun je die ook verwachten.
Sorry dat ik het verkeerd opvatte. Dat was niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Schoonzus en haar nicht waren hier vanmiddag.
Haar nichtje komt mij over drie weken helpen. De eerste dag komt ze wat langer. En de eerste maand komt ze elke week.
Ze denk dat ze daarna wel een keer in de twee weken kan komen. Dat zien we dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Haantje79 schreef:
17-08-2017 23:16
ja je geest kan je ook ziek maken dit noem Je psychosomatische klachten,Of je juist sneller doen genezen van een ziekte of het kan je minder pijn laten ervaren.

Het kan er niet voor zorgen dat verlamde benen spontaan weer gaan werken. Als er nog wat rek in je mogelijkheden zit kan een positieve instelling je helpen hier gebruik van te maken. TO heeft dit al vaak uitgeprobeerd geeft ze aan en weet dus wat ze wel of niet kan.

Maar pejeka stelde dat als je lichamelijk vermoeid bent je ook geen geestelijke activiteiten kan ondernemen. En als je geestelijke activiteiten kan ondernemen dat je dan ook je huis kan poetsen. iemand in een rolstoel kan tv kijken en dus ook lopen.

Gewoon niet zo zitten nukken en luieren in je rolstoel. Ik zou meteen de MS, ALS, Lyme, Reuma en weet niet wat voor alle andere stichtingen inlichten! Dit is fantastisch nieuws! De zorgpremie kan ook omlaag, niemand meer in de ziektewet! Gewoon niet aanstellen en gaan met die banaan. :thumbsup:
Daar heb ik het helemaal niet over en ik lees nergens dat TO aangeeft MS te hebben, of Reuma, of wat dan ook. Als ik dat postje over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag.

Maar mijn ervaring is dat op de bank blijven hangen en jezelf blijven wijsmaken dat je iets écht niet kunt, het probleem alleen maar vergroot, want op den duur geloof je dan dat je écht niks ánders meer kunt dan op die bank te blijven zitten.

Ik weet uit bittere eigen ervaring dat je lijf je in de steek kan laten. En ja, ik heb ook mijn momenten gehad dat ik een kwartier lag na te denken als ik naar de WC moest, hoe ik dat ging halen, terwijl die WC bij wijze van spreken 10 stappen verderop was.

Maar ik weet ik ook dat willen en geesteskracht uit mezelf, me veel geholpen hebben. Dat ik af en toe gewoon mezelf een schop onder mijn kont gaf en dacht "de duvel zal me halen, maar dié klus krijg ik af!". Nou ja, soms lukte dat dan niet in één keer, maar dan ging ik tussendoor een half uur zitten en deed daarna de rest.

Maar niet kunnen staat pas in mijn boekje als ik het écht heb geprobeerd en dat ik geen andere mogelijkheid heb dan het toe te geven, omdat het écht niet gaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dat zou fijn zijn Zonnebloempje.
Alle reacties Link kopieren
Moet wel toegeven dat ik het een vreemd gevoel vind dat ik dan een hulp heb.
Maar het is ook wel een fijn gevoel om te weten dat mijn huis dan weer fris word.
Nu even de lijst maken wat ik morgen wil kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Zonnebloem, ik hoop/denk wel dat het een goede oplossing is! Succes morgen.
nee Pejeka, TO heeft nergens toegelicht wat haar handicap is.

dat hoeft m.i. ook niet.

maar ik snap jouw motivatie wel naar aanleiding van hetgeen wat je vertelt.

maar wie zijn wij om te oordelen, ze voelt zelf wat ze voelt.
Alle reacties Link kopieren
Joni_de_tweede schreef:
18-08-2017 00:32
Ik heb dit drie keer gelezen en ik snap nog niet wat je bedoelt. Kun je het toelichten in andere woorden?
Je centrale zenuwstelsel waaronder hersenen en ruggenmerg zijn de computer die je lichaam aansturen. In alles. Als je daar letsel krijgt door ontstekingen,hersenbloeding of een ongeluk met bijv. Een sloophamer werkt je lichaam niet meer naar behoren. ook niet met de juiste geestelijke instelling. Vandaar de vergelijking.

Was een btje geiiriteerd toen ik dit typte dan word je onduidelijk :swear:
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Pejeka ik snap wat je bedoelt, als er nog verbetering in je mogelijkheden zit kan je met een sterke wil heel ver komen.Ik herrinner me ook een aflevering van ik vertrek waarin een man in een rolstoel naar het buitenland vertrok om een huis te verbouwen. Aan het eind van het programma had hij zijn rolstoel niet meer nodig.

Maar ik heb het over een chronische handicap of degenererende ziekte. Natuurlijk moet je eerst proberen wat je wel kan.

Jij schrijft vanuit je eigen ervaring waarin dingen nog wel lukte we veel wilskracht. Ik schrijf vanuit mijn eigen ervaring die anders is. Dan praat je langs elkaar heen.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen dagen is er veel gebeurd.
Zaterdagochtend ben ik met broer en schoonzus naar de ikea geweest. Daar heb ik veel kasten gekocht.
Zaterdag middag zijn er nog vrienden van mij gekomen om te helpen met alles.
We hebben de kleine slaapkamer helemaal leeg gehaald. Dat is nu mijn slaapkamer geworden.
Daar is een grote pax kast gekomen. Zoveel kleding heb ik niet. Maar er kan ook mooi ander spullen in.
Heb een mooie plank gekocht. Die is op zit hoogte is opgehangen. Daar onder heb ik een ladeblok, voor mijn make-up en sieraden. Moet er nog een krukje bij en nog een spiegel. Het bed en de nachtjes had ik al. Het is nu echt een mooie slaapkamer.
Zondag is iedereen weer geweest. De woonkamer hebben we anders ingericht. En de nieuwe kast is toen in elkaar gezet.
Toen heb ik met schoonzus de nieuwe kasten ingericht. In de gang is ook een nieuw kastje en een bankje gekomen.
Voorde rest hebben de mannen de bijkeuken handiger ingericht Maar daar is niets nieuws bij gekomen.
Er moet nog wel wat veranderd/vernieuwd worden. Dat komt met de tijd.
Ben ook bezig om te proberen om spullen te verkopen.
Maar het is al een hele verbetering
Alle reacties Link kopieren
Klinkt super Zonnebloemetje. Mijn ervaring is dat het na zo'n interne verbetering fijner en makkelijker is om het weer bij te houden/schoon te maken. Bij mijn nieuwe huis duurde dat zelfs zo'n 3 jaar (inmiddels woon ik er 4 jaar....)

Maar ik heb ivm logeetje vorige week de bovenverdieping aangepakt en morgen krijg ik eters dus gaat ook beneden de bezem er weer eens goed doorheen.

Kan ik vervolgens weer een paar weken niets doen :-D
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
24-08-2017 20:56
De afgelopen dagen is er veel gebeurd.
Zaterdagochtend ben ik met broer en schoonzus naar de ikea geweest. Daar heb ik veel kasten gekocht.
Zaterdag middag zijn er nog vrienden van mij gekomen om te helpen met alles.
We hebben de kleine slaapkamer helemaal leeg gehaald. Dat is nu mijn slaapkamer geworden.
Daar is een grote pax kast gekomen. Zoveel kleding heb ik niet. Maar er kan ook mooi ander spullen in.
Heb een mooie plank gekocht. Die is op zit hoogte is opgehangen. Daar onder heb ik een ladeblok, voor mijn make-up en sieraden. Moet er nog een krukje bij en nog een spiegel. Het bed en de nachtjes had ik al. Het is nu echt een mooie slaapkamer.
Zondag is iedereen weer geweest. De woonkamer hebben we anders ingericht. En de nieuwe kast is toen in elkaar gezet.
Toen heb ik met schoonzus de nieuwe kasten ingericht. In de gang is ook een nieuw kastje en een bankje gekomen.
Voorde rest hebben de mannen de bijkeuken handiger ingericht Maar daar is niets nieuws bij gekomen.
Er moet nog wel wat veranderd/vernieuwd worden. Dat komt met de tijd.
Ben ook bezig om te proberen om spullen te verkopen.
Maar het is al een hele verbetering
Ben trots op je en geweldig dat je het zo aanpakt en nog fijner dat je zo geniet van de het nieuwe uiterlijk van je huis! En nou het begin eenmaal is gemaakt, zal je zien dat iedere volgende stap nét weer iets makkelijker is, en ik hoop dat je nog heel lang van je opgeruimde en knusse huis mag genieten!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
TO, drie weken geleden heb ik een topic geopend omdat het in mijn huis ook te rommelig en vies is.
Ik heb geen ziekte, maar wel 2 kleine kinderen en een man die niets in huis doen. (en ik ben veel lichamelijk en geestelijk vermoeid door zwangerschap). daarnaast heb ik een halve baan, kook 1x per week voor 11 personen en heb geen auto.

Naar aanleiding van de reacties die ik kreeg, heb ik het boek van fly lady besteld. Heel Amerikaans, heel kitsch, maar ook heel zinvol voor me.

Ik heb 3 lijstjes gemaakt met 'ochtendroutine' (opstaan, bed opmaken, ontbijten, wasmachine aan, vaatwasser leeg,..) 'middagroutine' (Was vouwen, aanrecht leeg, telefoontjes plegen,...) en 'avondroutine' (vaatwasser aan, keuken schoon, 10 Minuten spullen op hun plek zetten, vloer vegen, to do lijst voor morgen maken,...)

Ik probeer deze 3 lijstjes elke dag bij te houden. Al met al kost het me niet zoveel tijd. En... Het schijnt te werken! Na 2 weken ziet ons huis er al veel beter uit.
Als ik dit volhoud word ik nog goed in het huishouden! En ik krijg meer energie (öök lichamelijk, gek genoeg!)
Wie weet is het voor jou ook een idee om zulke lijstjes te maken, om een routine te ontwikkelen en dingen te kunnen afvinken die je wél gedaan hebt? Hierbij niet teveel hooi op de vork nemen en proberen rekening te houden met je energielevel gedurende de dag? En dat boek wil ik je echt aanraden. Ik lees het als ik pauze nodig heb, dan ben ik pauze aan het houden en tegelijkertijd goed bezig.

Verder af en toe een schoonmaakhulp inhuren is de moeite waard! Om de week een uurtje maakt al een groot verschil.
Fijn dat er nu van alles verandert en dat men je zo goed helpt.
Succes!
anoniem_63bd847a5120d wijzigde dit bericht op 24-08-2017 21:30
Reden: Typfout en spuit 11
4.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat goed zeg dat jullie zoveel hebben kunnen doen zonnebloem! Fijn dat die kamers nu in orde zijn en alles een vaste plek heeft. Je bent echt goed bezig :thumbsup:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven