Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Mijn feestdagen worden lekker rustig. Vanavond ga ik bij mijn moeder en stiefvader Kerstaardappeltjes met kiprollade eten. Ze zijn maar met z'n tweeën, want zijn aanhang komt toch niet. Anders was ik niet gegaan. We houden het simpel met een feestelijk tintje.

Morgen ga ik er weer heen om te wokken in kleine pannetjes. We zijn dan met z'n 5en. Overdag ben ik beide dagen thuis en ga mijn eigen gang. Het maakt ze ook niet uit hoe lang ik blijf. Ze weten dat ik veel "me-time nodig heb.

Op Oudejaarsavond zijn we met hetzelfde clubje, maar dan bij mijn oom thuis. Maar ik ga dit keer pas halverwege de avond door en eet nog thuis. Dan kan ik gewoon warm eten en is mijn avond al een beetje gebroken. Dan duurt het niet zo ontzettend lang. Meestal eten we dan koude schotel en daar ben ik niet zo van. En rond 01:00 hoop ik weer naar huis te gaan.
Ik ben me aan het klaarmaken voor de visite bij mijn schoonouders dadelijk.

Als je die hele familie bij elkaar zet is dat -voor mij- echt een ramp. Iedereen praat hard, lach hard, roept hard, zet zijn mening lomp neer en dan triomfantelijk om zich heen kijken wie er iets tegenin durft te brullen.

Ik zou het liefst verdwijnen ergens in een kiertje in de grond.

Het ergste is als ze dan uit aardigheid ( en ze ZIJN ook echt heel aardig!) mij proberen te betrekken in het 'gesprek'. Dan vragen ze wat ik vind (liefst dus in 1 korte zin), en als ik te lang wacht, de gaan ze het verhaal aan mij uitleggen...alsof ik het niet snap...

Soms heb ik gewoon even geen mening. In elk geval niet eentje die past binnen de 10 seconde ruimte die ik krijg. En ik heb al helemáál geen zin om dit dan ook op volume 10 in te brengen. Dan verdwijn ik liever ff nar de keuken ofzo om te helpen met n afwas ofzo.
ikbenik, ben niet jaloers Ik zou dit soort feestjes echt vermijden. Als ik perse moet naar zoiets, dan bied ik aan voor het eten te zorgen. Dan doe ik iets wat ik leuk vind, waar ik redelijk goed in ben én weet ik zeker dat ik iets lekkers te eten heb. Mijn familie is van de pakjes en zakjes en van die Mona pudding die je om moet keren enzo. Daar heb ik niks mee, dus zet mij maar in de keuken, dat is echt een win-win situatie.
Oh dat is wel slim van je Nomad. ..!
@ikbenik, heb je het erop zitten? En, viel het mee of tegen?

Mijn kerst was heel relaxed. Kerstavond naar mijn ouders gegaan, kerst met zijn drieën gevierd. Mocht 's ochtends ook nog in mijn eentje een wandeling maken (mijn ouders hebben begrip voor mijn behoeftes). Vandaag ga ik lekker alleen thuis met mijn hobby aan de slag. One down, nu oud&nieuw nog!
Ik ga zo aan derde kerstdag beginnen...

Gisteren de kans gegrepen om tussendoor op bezoek te gaan bij mijn oma. Ben je zo een paar uur weg en in het verzorgingstehuis is het (op zich zielig genoeg) erg rustig (bijna niemand had bezoek). En mijn oma is er zo een, ik kan elke keer opnieuw opscheppen dat ik maar liefst twee schitterende kinderen heb, dat vergeet ze toch elke keer.
Lief van je femke. Wel treurig dat het daar zo stil is op 2e kerstdag...
Mag ik misschien vragen wat jullie voor een beroep doen? Ik herken mij er zelf ook in, maar ik ben heel erg zoekende naar een beroep waarbij ik niet tegen mijn karakter aanloop. Het liefst iets heel zelfstandigs maar ik kom er maar niet uit wat..
--
quote:Rasa* schreef op 26 december 2015 @ 09:13:

@ikbenik, heb je het erop zitten? En, viel het mee of tegen?

Mijn kerst was heel relaxed. Kerstavond naar mijn ouders gegaan, kerst met zijn drieën gevierd. Mocht 's ochtends ook nog in mijn eentje een wandeling maken (mijn ouders hebben begrip voor mijn behoeftes). Vandaag ga ik lekker alleen thuis met mijn hobby aan de slag. One down, nu oud&nieuw nog!

Het was weer een HEL

Zie topic 'hekel aan feestjes'

Helaas. En iedereen doet echt Mega hun best, maar er is zoveel (!) Herrie. .....pfff

Fijn dat je een relaxte kerst gehad hebt. Klinkt ontspannen idd.

Ik moet nog even...

Derde kerstdag familie verplichtingen. ..
quote:Lara_miss schreef op 27 december 2015 @ 14:41:

Mag ik misschien vragen wat jullie voor een beroep doen? Ik herken mij er zelf ook in, maar ik ben heel erg zoekende naar een beroep waarbij ik niet tegen mijn karakter aanloop. Het liefst iets heel zelfstandigs maar ik kom er maar niet uit wat..In mijn beroep veel herrie en gedoe. Ik kan je hierin niet verder helpen...

Mag ik misschien vragen wat jullie voor een beroep doen? Ik herken mij er zelf ook in, maar ik ben heel erg zoekende naar een beroep waarbij ik niet tegen mijn karakter aanloop. Het liefst iets heel zelfstandigs maar ik kom er maar niet uit wat..Ik ben controller, bepaal zelf mijn werk, planning, aanpak. Ben daarbij wel afdelingshoofd en dus leidinggevende, gaat me redelijk af. Veel sparringsmomenten met mijn directeur, krijg ik energie van. Als tweede 'man' verplichtingen als bijv. de kerstborrel, maar er wordt van mij minder netwerken verwacht dan van andere afdelingshoofden. 'T is een beetje een grijze muizen beroep hè.

Mag ik misschien vragen wat jullie voor een beroep doen? Ik herken mij er zelf ook in, maar ik ben heel erg zoekende naar een beroep waarbij ik niet tegen mijn karakter aanloop. Het liefst iets heel zelfstandigs maar ik kom er maar niet uit wat..Ik werk als onderzoeker en adviseur en kan zelf bepalen waar (en op zich ook wanneer) ik werk, als ik mijn werk maar goed doe en de uren maak. Ik werk veel thuis en op locatie (bij klanten). Op kantoor hebben we verschillende soorten werkplekken, dus je kan meer of minder herrie en gedoe opzoeken als je wil. Nadeel is wel vaak dat als ik op kantoor ben, die hele dag ramvol gepland zit met overleggen. Dat vind ik wel echt vermoeiend. In mijn werk heb ik met name moeite met bellen (grr).
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Hm, als assistent accountant kon ik ook altijd doen wat ik wilde, thuis, op kantoor of bij klanten. Maakte niet uit wanneer en hoe, als het over een jaar gezien allemaal maar af kwam. Ideaal.

Maar dat soort banen heb ik altijd gehad. Krantenwijkje: ideaal! Tikmiepje bij een verzendbedrijf: prima, ik wist wat ik moest doen, was een klein team en niemand hoefde zich met mij te bemoeien.

Kies gewoon iets waar je goed in bent, dan kom je er al snel. Ik trek mijn eigen plan, omdat ik weet dat ik het kan, en daardoor krijg ik van mijn werkgevers ook de kans om zelf te kiezen wat/wanneer/hoe ik iets doe.
Zijn er ook typische introverte hobby's?

Ik weet dat ikbenik houdt van filosoferen en nadenken (zie gekke-vragen-topic ), daar hou ik ook van.

Lezen heb ik hier al veel voorbij zien komen (ook een hobby van me)

Wat is er nog meer heel typisch (of is het dat niet)?
quote:femke09 schreef op 28 december 2015 @ 10:05:

Ik weet dat ikbenik houdt van filosoferen en nadenken (zie gekke-vragen-topic ), daar hou ik ook van.

Wat is er nog meer heel typisch (of is het dat niet)?Puzzelen (legpuzzels). Heerlijk!
quote:femke09 schreef op 28 december 2015 @ 10:05:

Wat is er nog meer heel typisch (of is het dat niet)?

schuldig!

-filosoferen dus idd

-Forummen

-fitness (zolang ik mijn eigen ding kan doen)

-sauna

- knutselen (creatief individueel aanprutsen)

- series bing-kijken

-shoppen, maar dan gewoon een uurtje ofzo max, en op een rustig doordeweeks momentje

-knuffelen met beesten (v kat tot paard, als het maar Aai baar is)

Als ik dit zo overlees dan zijn dit allemaal idd vrij introverte hobby's.
- Wandelen met mijn honden

- Fietsen in de polder

- Fotograferen (liefst landschappen)

- Zwemmen

- Films kijken. Soms nieuwe, maar ook vaak die ik al tig keer gezien heb (bv. GTST dvd's uit de jaren '90, die raak ik niet beu)

- Badminton (niet echt introvert, maar ik houd van racketsporten)

- Internetten (forummen, beestjes kijken op Marktplaats)

- Shoppen (soms alleen of met iemand erbij)

- Kleuren
Lezen, films/ series kijken, fotograferen, schrijven, creatief doen (scrappen bijv.)
Wat een feest der herkenning hier, na het lezen van dit topic. Ik ben het liefst alleen. Ik vind al dat ik een drukke week heb als ik één afspraak (buiten werk om) gepland heb staan. Ik heb dan ook geen vrienden. Of nou ja, 1 goede vriendin. Zij begrijpt gelukkig hoe ik in elkaar zit en verwijt me niet dat ik te weinig aandacht aan haar besteed. Hier lopen vriendschappen bij mij altijd op vast. Ik hoef iemand niet wekelijks te spreken. Dagelijks appen of bellen vind ik al helemaal horror. Als er iets bijzonders is, dan hoor ik het wel. Zo niet, geen nieuws is goed nieuws.

Vroeger vond ik dit vreselijk van mezelf en schaamde ik mij er voor. Als mensen dan aan me vroegen of ik in het weekend nog wat leuks ging doen, dan loog ik over een fantastisch weekend vol wilde plannen met hordes vrienden. Sinds ongeveer een jaar ben ik erachter dat ik niet raar of dodelijk saai ben, maar gewoon een introvert. Ik wordt doodmoe van afspraken met andere mensen. Ik hou dat gewoon niet vol. Tegenwoordig vertel ik gewoon eerlijk dat ik mijn weekend lui op de bank ga doorbrengen met me, myself and I. Ik ben nou eenmaal mijn beste vriendin.
Lezen, filosoferen, fotograferen , films kijken, spelletjes spelen
Ik kom erachter dat een van mijn vriendinnen toch meer extravert is dan ik dacht. Ze vroeg op Facebook of ik een keer wat wil gaan drinken bij een café in haar woonplaats. En of ik 21:45 te laat vind i.v.m. drukte. Voor die tijd vind zij het nog zo leeg. Ik heb een hekel aan cafés. Als ik er dan wel eens kom is dat overdag en hooguit een uurtje. Ze wil er gewoon er beetje kletsen, want anders zit je toch maar thuis. Als ze met anderen gaat, ziet ze wel hoe laat ze weg gaat. Ik weet nu al dat ik er niks aan ga vinden. Herrie, alleen een beetje zitten praten, drinken om te drinken.

Zij is een type dat weekend na weekend volplant en na haar werk nog 3 avonden per week bezet is. Als we bij elkaar zijn, is het altijd wel gezellig. Maar dat was niet in cafés. Ik probeer haar op andere gedachten te brengen door ergens anders af te laten spreken of overdag. Het is wel pas in Februari. Deze week heb ik het druk en zij alweer heel de maand Januari. Vind het alleen wel jammer dat je denkt een gelijkgestemde gevonden te hebben en dat blijkt toch minder te zijn.
Je kunt toch aangeven dat jij liever gewoon thuis afspreekt? Dan kan ze op een ander moment met vriendinnen die dat wel leuk vinden de kroeg in. Moet kunnen lijkt me.
@Erynn, ik mag van mezelf eigenlijk nog maar kort zijn wie ik ben. Heb lang gevonden dat ik niet zo moeilijk moest doen. Totdat ik me ging verdiepen in introvertheid en enorm veel herkende.

@hondenmens, het is zeker fijn om mensen om je heen te hebben die je snappen, maar ik merk dat het voor mij ook wel goed is om wat ambiverte en extraverte mensen om me heen te hebben.

Leuk idee, dat rijtje hobby's. Het mijne:

- Wandelen

- Dieren (ik doe ook vrijwilligerswerk met dieren)

- Sauna

- Internetten / forummen

- Bordspelletjes

- Zwemmen

- Bloggen

- Creatief individueel aanprutsen (dank ikbenik )

- Naar het café

Die laatste is wellicht wat atypisch voor een introvert. Wat ik bedoel is een goed gesprek met een goede vriend(in) bij een lekker glaasje in een niet al te druk etablissement. En heel af toe met een niet al te uitbundige vriendengroep naar het café, waarbij het niet opvalt als ik met name stilletjes zit te genieten en waarbij ik vrijwel altijd als eerste naar huis ga.
Ik heb eigenlijk helemaal geen hobby's hahah. Hoe erg is dat.

Ik forum wel veel, maar tot nu toe vooral in mee-lees stand. Prima tijdverdrijf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven