Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zoon Winters!
Ik ben morgen jarig, maar vier het dit keer niet met visite. Geen zin in. Vind het ook zo'n gedoe in dit kleine huis om alles op orde te krijgen. Misschien ga ik alleen iets met moeder en stiefvader doen. Wel trakteren op het werk. Daar sta ik ook niet om te springen, vond dat als kind al zo'n ongemakkelijk moment. Maar omdat bijna iedereen daar trakteert doe ik het ook maar. Gelukkig werd ik vorige keer niet gezoend, dus dat scheelt al. Ik heb verpakte koeken. Je hebt altijd over en het blijft langer goed dan taart. En als iemand toch nog van keus veranderd kan dat gewoon. Ik had het eens met verse koeken van de bakker die iemand trakteerde. Ik waagde de gok, had er twijfels bij. Pas toen ik gepakt had ging een nieuwe doos open met in mijn ogen lekkerdere. Ik mocht niet ruilen, want gepakt. Koek was nog heel. Zat ik met een koek die ik niet lekker vond. Gelukkig verdoezelde de pudding de rest ietwat. Voortaan ga ik maar vragen of ik het hele assortiment mag zien.
vivinnetje schreef:
05-06-2019 00:38
Heel vervelend. Vanaf de bank kan ik prima beredeneren hoe jij had moeten reageren... jijzelf waarschijnlijk ook. En toch wordt je daar geleid door angst. Ik herken het helemaal en ik vind het ook heel naar dat ik zo doe. Mijn taktiek is om steeds weer nieuwe versie situaties op te zoeken, met mensen die mij niet kennen... waar ik binnen no-time weer dezelfde positie heb. Dus ik doe daar zelf ook echt wel iets in en daar zou ik graag vanaf willen. Ik heb een assertiviteitstraining gedaan en dat was voor de inzichten wel goed, maar het heeft me niet minder angstig gemaakt.

En waarom. Ik kan me herinneren dat een collega van mij heel chagrijnig deed, als ik binnenkwam me niet of onverschillig gedag zeggen... Zij deed onbeleefd en IK kreeg daar dan een naar gevoel van (ze moeten me niet). Verstandelijk weet ik ook: belachelijk! Het is me meermalen gebeurd dat het zo ging... en van een weet ik dat ze relatieproblemen had. Maar ik heb me dus maandenlang rot gevoeld omdat ik het op mezelf betrok.

Zo'n opmerking over autisme is gewoon superieur gedrag. Net doen of je niet in de gaten hebt dat je mensen loopt te beledigen. Als je er een opmerking over maakt, doen ze verbaasd... nee, zo hadden ze het niet bedoeld of erger... ze relativeren het. Eén keer was ik zo dapper om ergens op terug te komen. Inderdaad, weer verbaasd... maar het dwong toch op een bepaalde manier respect af. Ik heb gezegd dat het op mij over kwam als een sneer en ik vroeg haar of het zo was bedoeld. Dus dat is niet beschuldigend, ik kan het immers mis hebben. Ze zei van niet en begreep ook niet wat ik bedoelde, maar daarna deed ze het niet meer. Had ze het dus wel degelijk begrepen. Maar je kunt ook een reactie krijgen als: 'Heb je daar de hele tijd mee gezeten, jeetje... dat je daar nu nog op terugkomt, zeg'. Hoe dan ook, ik denk dat je er een goed gevoel aan over houdt als je het uitspreekt, hoe de reactie ook is... jij bent wel voor jezelf opgekomen.
Bedankt voor je reactie.
Heb deze met zeer veel interesse ook gelezen.
Ook nog van harte gefeliciteerd met je zoon, Winters
Ik heb die 16 persoonlijkheden test ook even gedaan, was wel benieuwd. Uitslag: INFJ-T, advocaat. Zachtaardig in uitingen maar tegelijkertijd volhardend en sterke overtuigingen. En maar 15% extravert... allemaal wel herkenbaar.
Ik heb de test ook gedaan, bij mij komt er ISFJ-T (Defender) uit. Best herkenbaar allemaal! Ik scoor 93% introvert haha. Had hem in 2016 ook al een keer ingevuld zag ik, toen kwam ik ook bij dat type uit. Wel interessant om te lezen over die verschillende persoonlijkheden.
Bedankt voor de felicitaties :)
Ik zal die test binnenkort ook eens doen

Ik zou bijna wensen dat het weekend voorbij was :( Kan er zo tegenop zien.
Elke dag mensen in en om het huis.
We zijn ook bezig met de tuin voor en achter. Morgenochtend komt iemand een begin maken met de voortuin. Zaterdag komt iemand helpen met de tuin achter. Zondag verjaardag, maandag verjaardag.
Bah zie er zo tegenop. Lijkt alleen maar steeds erger te worden
Jemig, dan snap ik je heel goed Winters! Ik hou er ook totaal niet van als mensen over de vloer komen. Niet dat ik niemand binnenlaat, maar het is gewoon meer het gevoel.
Nog gefeliciteerd Winters!
Pfff, ben niet jaloers op jouw weekend. Ik heb ook een ontzettende hekel aan visite of mensen over de vloer, vreselijk. Laat staan een verjaardag. Ik heb geen kinderen dus zit daar gelukkig nooit aan vast. M'n eigen verjaardag vier ik niet en m'n man ook niet thank god. Maar met een kind kom je er uiteraard niet onderuit.

Ik heb er vooral zo'n hekel aan dat sommige mensen zo lang blijven plakken. Na een paar uur word ik dan echt gek en wil gewoon dat ze weg gaan!

Veel succes dit weekend! Hopelijk kun je van de verjaardag evengoed wat genieten.
Winters, ook van mij gefeliciteerd. Ik zou het ook lastig vinden, 2 dagen mensen over de vloer! Aan de andere kant is het weer beter te behappen met een klein overzichtelijk clubje, in fases. Maar de wetenschap dat je weliswaar een lang weekend, maar geen relaxed weekend gaat hebben... lastig!

Mijn zoon is een week later jarig en mijn ouders zeiden al: 'Wanneer viert hij het?". Het irriteerde me... Kind van z'n moeder: hij wil het helemaal niet vieren. En dat mag hij zelf weten. Maar je komt er niet onderuit, als je thuis bent komen ze gewoon langs.
spell68 schreef:
05-06-2019 10:27
Dat heb ik ook. Moet, ik ben een ISTP. Ik wil van alles wat ik interessant vindt, alles weten. Zoveel dat ik vaak beter ben dan zogenaamde experts. Dat wordt alleen nooit gezien, want ik heb geen diploma's en als ik begin kunnen de meeste mensen me totaal niet volgen. Dat is echt de grootste frustratie voor mij. Ik heb dan de neiging me totaal terug te trekken en ik ben meteen klaar met die mensen. Dat is ook een stukje bescherming.

Daarom is dit forum een prima leerschool voor mij. Kan ik dealen met het feit dat ik constant aangevallen wordt en hoe voel ik me daar bij, kan ik dat loslaten. Gaat best goed tegenwoordig, maar het blijft altijd een zwak punt.

Het werkt wel echt zo met die types, maar is natuurlijk meer. Je karakter, je opvoeding, wat heb je meegemaakt in je leven. In feite matchen jullie niet, want als je echt matcht dan hoef je nauwelijks actief te zijn. Die 47% geeft eigenlijk al aan dat het sleutelelement is. Omdat je blijkbaar toch behoorlijk flexibel bent, ben je in staat die vrijheid te geven, zonder duidelijk te laten merken dat je het niets vindt. Was dat niet zo geweest dan was dat echt wel een issue geworden.

Maar zoals gezegd, elke type kan bij elkaar passen, zolang je je maar volwassen genoeg bent ik het ontwikkelen van je functies en er naar handelt.

Afgelopen jaar bij de eindejaarsconference van MM Huijbregts zei hij op het einde: "mijn tante vertelde me ooit dat wanneer je leert begrijpen dat sommige mensen in hoofd echt anders in elkaar zitten dan jijzelf, als je dat echt leert begrijpen dan word je leven een stuk makkelijker. En dat ervaar ik elke dag.

Ik kan uit onderstaande post ook al zien dat je eerste of tweede functie introvert voeler is: jouw intern moreel framework heeft namelijk bepaald dat zo'n opmerking over autisme gewoon superieur gedrag is. feitelijk beoordeel je nu de persoon ook meteen.

Ik zou ook zo'n opmerking kunnen maken en dat heeft totaal niets met superieur gedrag te maken (want upward ervaart er als laatdunkend, maar dat wil niet zeggen dat diegene het ook zo bedoelt). Ik neem nooit iets persoonlijks, dus ik ga er dan vanuit dat een ander ook niet doet. Dat is een lastig dingetje, omdat ik dat niet aanvoel. Maar dat wil niet zeggen dat het laatdunkend bedoeld is.

Vroeger zou ik meteen in de clinch hebben gelegen met je, maar ik weet nu dat jij de wereld echt anders ervaart dan ik en dat geen van beide slecht of goed is. Maar dat als we open staan, heel veel van elkaar kunnen leren.

Grappig dat je dat zegt... over die opmerking over autisme. Het is voor mij idd zo klaar als een klontje dat dat denigrerend is bedoeld... juist omdat het zo subtiel is zie ik er een intelligente manier van kleineren in... Zou ik het checken en je zegt dat je er niks mee bedoelt, dan zou ik denken: zie je wel, en dan nu de onschuld spelen! Dan kan ik niet zien dat dat veroordelend zou zijn van mij... Wel iets om bij stil te staan, thx.

Overigens denk ik niet dat we snel ruzie zouden krijgen... :) Ik ben het vermijdende pleasende type... maar ook het type wat om die reden irritatie opwerkt bij anderen. Dat is wel een beetje story of my life.

En mooie opmerking van Marc Marie. Soms ben ik me er wel bewust van, dat de manier waarop ik denk mijn waarheid is... en ook niet meer dan dat. En dat je de manier waarop je ergens over denkt dus ook zelf kunt beïnvloeden. Dat iedereen dan zo z'n eigen waarheid heeft, is dan natuurlijk ook logisch... en toch sta je (in het algemeen) daar niet altijd bij stil.

Het is idd best frustrerend om niet begrepen te worden... Soms zou ik wel een gangbaar karakter willen...:) Ik ken een paar mensen die met iedereen lijken te klikken, die de gangmakers zijn van elk feestje en van wie mensen het altijd leuk vinden als ze er zijn. Misschien juist omdat mij dat niet zo goed af gaat, is dat voor mij het ideale plaatje.
Vind sociale omgang sowieso best heel erg complex en dan vooral met mensen die erg veel energie kosten.
Natuurlijk besef ik dat het ook iets over mezelf zegt en ook over mijn kwetsbaarheid in de communicatie en op sociaal en emotioneel vlak.
Sommige mensen kunnen nou éénmaal op den duur in mijn irritatie-zone zitten en me zelfs de bloed onder de nagels halen, bijvoorbeeld met grensoverschrijdend gedrag en/of harde opmerkingen.
Ik besef drommels goed dat je niet met iedereen een even goede klik kunt hebben en dat bepaalde mensen je nou éénmaal minder goed liggen.
Dat vind ik soms bijzonder frustrerend, alhoewel ik het ook moet leren loslaten.
Toch vraag ik me vaak af hoe het komt dat bepaalde mensen me zo kunnen 'ontregelen' en van streek kunnen maken.
Dat zou toch helemaal niet nodig hoeven zijn.

Morgen heb ik een gesprek met die collega en daar zie ik behoorlijk tegenop; ook om hem te wijzen op de punten die mij dwars zitten.
Vind zulke confrontaties doodeng en ik voel mij altijd de mindere, onderliggende partij.
Dat heeft ook met mijn minderwaardigheidsgevoel te maken en het feit dat ik me vaak niet begrepen voel (op emotioneel en sociaal vlak).
Dat kan mij bijzonder frustreren en machteloos doen voelen.
Voel mij hierin een zwakke schakel.
Van me af bijten en/of (persoonlijke) grenzen aangeven is nooit iets geweest wat ik heel goed beheers en sommige mensen voelen maar al te goed dat ik kwetsbaar en onzeker ben.
Zodoende kan er over mij heengelopen worden, met als gevolg dat ik een nog grote knauw krijg en mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen nog meer naar beneden gaat.
Niet om mezelf in een slachtofferrol te plaatsen; vind het erg moeilijk om voor mezelf op te komen en confrontaties aan te gaan.
Conflicten vind ik al helemaal vreselijk en ik sta hierin niet stevig in mijn schoenen.
En... hoe ging het gesprek, Upward_Spiral?
-
hondenmens wijzigde dit bericht op 08-06-2019 21:27
Reden: Reactie was voor een ander topic bestemd.
0.00% gewijzigd
vivinnetje schreef:
08-06-2019 18:32
En... hoe ging het gesprek, Upward_Spiral?
Het is mij gelukkig meegevallen.
Zag erg tegen het gesprek op.
Toch ben ik netjes en respectvol gebleven.
En gelukkig heb ik duidelijk kunnen maken waar ik tegenaan loop en hoe mij dit parten speelt.
Dat heeft de lucht wel geklaard.
- dubbel gepost
Wat goed dat je het gesprek bent aangegaan Upward. Echt knap! Hoe reageerde hij?

De tafels en stoelen staan buiten en het is wachten op de eerste visite. Morgen ook een aantal mensen en daar kan ik zo tegenop zien. Ik vind het verschrikkelijk.
Succes dit weekend, winters.

Ik zie op tegen volgend weekend. Dan heb ik een feest waar een stuk of 40 mensen op af komen.
De meeste daarvan ken ik wel, maar ik zie er als een berg tegenop. Het kost ook veel energie en prikkels, dus ik denk dat ik de volgende dag op tijd naar huis ga. Het is hier een eind vandaan, vandaar dat ik blijf slapen.
winters schreef:
09-06-2019 11:09
Wat goed dat je het gesprek bent aangegaan Upward. Echt knap! Hoe reageerde hij?
Hij reageerde erg goed hierop.
Ik probeerde ook wel open en eerlijk te zijn over mezelf (en waar ik zoal tegenaan loop).
Ik ben er in ieder geval zeer positief over.
Dank je Kwebbel!
Ik begrijp je heel goed. Helaas kan je er soms niet onderuit komen.
Gelukkig kan je de dag er na lekker rustig aan doen en bijkomen.

Wat fijn dat hij goed reageerde Upward. Ik vind het zo knap dat je het gesprek bent aangegaan

@Hondenmens, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Heb je een leuke dag gehad?
@Hondenmens; Ook namens mij nog van harte gefeliciteerd
Bedankt voor de felicitaties. Ik heb mijn verjaardag niet gevierd dit keer. Geen bezoek uitgenodigd. Had er geen zin in. Alleen een ijsje gegeten bij de ijssalon met mijn moeder. Maandag over een week ga ik met haar een midweekje weg. Dan kunnen we ook daar nog iets doen voor mijn verjaardag.
Zolang jij het maar leuk vindt Hondenmens, dat is het belangrijkste
vivinnetje schreef:
06-06-2019 22:43
Grappig dat je dat zegt... over die opmerking over autisme. Het is voor mij idd zo klaar als een klontje dat dat denigrerend is bedoeld... juist omdat het zo subtiel is zie ik er een intelligente manier van kleineren in... Zou ik het checken en je zegt dat je er niks mee bedoelt, dan zou ik denken: zie je wel, en dan nu de onschuld spelen! Dan kan ik niet zien dat dat veroordelend zou zijn van mij... Wel iets om bij stil te staan, thx.

Overigens denk ik niet dat we snel ruzie zouden krijgen... :) Ik ben het vermijdende pleasende type... maar ook het type wat om die reden irritatie opwerkt bij anderen. Dat is wel een beetje story of my life.

En mooie opmerking van Marc Marie. Soms ben ik me er wel bewust van, dat de manier waarop ik denk mijn waarheid is... en ook niet meer dan dat. En dat je de manier waarop je ergens over denkt dus ook zelf kunt beïnvloeden. Dat iedereen dan zo z'n eigen waarheid heeft, is dan natuurlijk ook logisch... en toch sta je (in het algemeen) daar niet altijd bij stil.

Het is idd best frustrerend om niet begrepen te worden... Soms zou ik wel een gangbaar karakter willen...:) Ik ken een paar mensen die met iedereen lijken te klikken, die de gangmakers zijn van elk feestje en van wie mensen het altijd leuk vinden als ze er zijn. Misschien juist omdat mij dat niet zo goed af gaat, is dat voor mij het ideale plaatje.
Ik heb het ook niet over verbale ruzie. Maar dat over autisme is exact de reden, waarom het bij ons vrij snel stroef loopt. Niet zozeer van mij naar jou, maar vanuit jou naar mij. Stel nou dat je mij die opmerking over autisme had horen praten. Dan had je dus gelijk je oordeel klaar gehad. Hoe had je dan in het vervolg naar mij toe gereageerd?

Omdat ik altijd zo reageer, ik zeg namelijk gewoon wat ik zie of denk, zonder oordeel of emotionele ondertoon, is de kans groot dat jij bijna iedere keer een soortgelijke tegenreactie op mij zult hebben, omdat ik standaard over jouw moreel framework ga.

Er is dan verder vaak geen ruimte tot uitleg en het resultaat is meestal dat wanneer mensen een intense hekel aan me hebben (want in hun ogen krijgen ze constant bevestiging van hun oordeel en dat voedt het) ik al kan invullen dat ik met een INFP of een ENFP te maken heb. Dat is dan ook waarschijnlijk de reden, dat ik op een collega na, geen contact heb met die types.

Aan de andere kant zou ik dan idd heel geïrriteerd gaan reageren als mensen gaan pleasen. Dat gaat dan weer over mijn waardes van onafhankelijkheid gaan. Maar dan zou er al wel contact moeten zijn, dus dat zou een stap verder zijn.

Dat is eigenlijk hetgeen mbti aangeeft: het is jouw waarheid bekeken door jouw bril, maar sommige mensen hebben een totaal andere bril op. Dat is eigenlijk het voorname wat ik van Jung geleerd heb. Even kijken wat voor bril die ander op heeft en of het dan nodig is om anders een interactie in te gaan en om te kijken wat mijn bril dan is. Wat mijn sterktes en zwaktes daardoor zijn en waar mijn talenten liggen. Verder moet je er niet teveel waarde aan hechten.

Ik heb een vriendin, een ESFJ, komt 13% voor, hartstikke gangbaar, maar ik zou voor geen goud willen wisselen. Ik spreek er een keer in de maand mee af, een uur of 3, want langer trek ik echt niet. Overal onzeker over, klagen over iedereen, maar als je dan er iets over zegt dan zijn die mensen toch ineens wel leuk eigenlijk. Veel bezig met uiterlijk, maar relatief weinig diepgang.

Heeft een behoorlijke vriendengroep, maar die is voornamelijk gebaseerd op het feit dat het ademt en waar ze mee af kan spreken, want geen afspraken hebben en op zichzelf aangewezen zijn, is een horrorvooruitzicht.

Ik weet niet of dat voor mij opweegt tegen gangbaar zijn, maar die opmerking maak ik natuurlijk ook, vanuit wie ik ben dat zou ik dan niet geweten hebben. Zij zou op heel veel gebieden dan weer dolgraag mijn type zijn, want wat jij in die gangmakers ziet, is vaak een facade.

Overigens je zou je misschien afvragen, waarom spreek je er dan mee af? Nou, zijn sleept me overal mee naar toe, goed voor mij, want anders kom ik helemaal niet buiten, maar als ik geen zin heb in hetgeen waarvoor ze me uitnodigt zeurt ze er niet over.
Aan de andere kan ben ik er als we afgesproken hebben, ik luister naar haar gekwek zeg heel vaak ok en ben heel duidelijk als het onderwerp met echt totaal niet boeit en ik zeg wat ik denk over al haar mislukte dates. Die zekerheid dat ik nooit afbel, tenzij er echt overmacht is, is voor haar heel belangrijk, want regelmatig bellen mensen dan een uur van tevoren af, waardoor ze geen tijd heeft iets anders te regelen.

Heel duidelijk die verwachtingen, dus dat werkt dan best wel goed. Daar zijn wel wat miscommunicaties en akkefietjes overheen gegaan trouwens.

Op zich is niet begrepen worden, frustrerend, maar aan de andere kant is áls je begrepen wordt, je heel goed begrepen wordt en de band van een vriendschap vaak snel aanwezig is op een behoorlijk niveau en van lange duur, omdat er meestal weinig frictie is. Het kost wat meer moeite, maar dat heeft dan ook meer waarde.

De kunst is om jezelf beter te leren kennen, je sterke en zwakke punten te accepteren en vanuit daar mensen te zoeken die goed bij je passen.
hondenmens schreef:
09-06-2019 15:20
Bedankt voor de felicitaties. Ik heb mijn verjaardag niet gevierd dit keer. Geen bezoek uitgenodigd. Had er geen zin in. Alleen een ijsje gegeten bij de ijssalon met mijn moeder. Maandag over een week ga ik met haar een midweekje weg. Dan kunnen we ook daar nog iets doen voor mijn verjaardag.
Gefeliciteerd! Geen bezoek, ik had niet anders verwacht, het blijft toch een introverten topic.
Upward_spiral schreef:
08-06-2019 20:25
Het is mij gelukkig meegevallen.
Zag erg tegen het gesprek op.
Toch ben ik netjes en respectvol gebleven.
En gelukkig heb ik duidelijk kunnen maken waar ik tegenaan loop en hoe mij dit parten speelt.
Dat heeft de lucht wel geklaard.
Goed gedaan hoor! Denk je dat het volgende keer makkelijker zal gaan? Dat zou een mooie winst zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven