levensmoe?

06-03-2011 13:28 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!

Ik ben een meisje / vrouw van 29 jaar en heb een probleem.

Ik slaap veel, denk de hele dag een slapen.. steek weinig energie in contacten en heb weinig energie voor andere dingen. Het liefst lig ik de hele dag in bed met een filmpje.

Ik heb een aantal jaar therapie gehad voor depressies en de therapie goed afgesloten maar dit "saaie" probleem blijft.

Wie herkent dit???
quote:SeptemberGirl schreef op 06 maart 2011 @ 14:22:

[...]

Welja, plak er 36 labels op, pillen en therapie en de hele rambam.

TO, get yourself together en maak er wat van!! Wat zeggen jouw ouders hiervan??Ja en blijkbaar lukt haar dat dus niet, anders had ze geen topic geopend.
Ga gewoon sporten, dan krijg je adrenaline!
wat word er hier makkelijk gesproken zeg! TO komt nergens toe en dan is gewoon sporten duidelijk niet zo gewoon.
Ik slaap ook graag, of lig graag in bed een boek te lezen.

Doe ook graag gewoon niets, beetje tv/film kijken.

Maar ik merk wel dat te lang niet buiten komen of in bed ligt me moe maakt.

Vandaag even lekker in de tuin gewerkt en dan realiseer ik me dat wat frisse lucht erg fijn is.

Oh ja, ik werk wel, zet me daar ook volledig voor in, maar als iets niet hoeft, dan doe ik het liever niet.

Ik denk dat ik gewoon lui ben in mijn vrije tijd.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 06 maart 2011 @ 14:35:

Hallo ze is 29! Wat een vreemde vraag wat vinden je ouders hiervan?

Nou, als ik mijn moeder spreek, en ik zit in een ''ik vind alles stom en de wereld is stom en ik wil niks''-bui, dan geeft ze me echt een schop onder de kont, zo van hupsakee, d'r uit jij, en aan de slag.

Helpt altijd.

Dus vandaar mijn vraag: wat zeggen je ouders van je levensmoeheid, TO?
Ten eerste. Je bent geen meisje, je bent een volwassen vrouw, het feit dat je nog in meisjestermen denkt, duidt al op een zeer mager sociaal leven. Volgens mij ben je niet levensmoe, maar ben je gewoon futloos en de enige manier om daar iets aan te doen, is jezelf een schop onder je gat geven en jezelf continu blijven vertellen dat je jezelf verdorie niet zo aan moet stellen. Met al die filmpjes leef je zo ondertussen in een complete fantasiewereld en kijk jij alleen maar toe, hoe anderen het naar hun zin hebben en zelfs dat is niet eens echt.

Je moet de wereld in, je moet echt wat gaan doen. Er zijn hier al genoeg tips gegeven , ik heb daar verder niets aan toe te voegen, je moet gewoon uit je slachtofferrol, dat is alles.

Je bent niet meer depressief, maar je bent er blijkbaar wel verslaafd aan, lekker is dat.

zazzie1981, 1 uur geleden

thanx voor de berichten!!! Wat voor titel had ik beter kunnen kiezen dan?

Iets waarbij je als lezer niet meteen denkt aan iemand die suïcidaal is.
Als je heel de dag in bed ligt met een filmpje word je ook levensmoe futloos / apathisch. Dat is logische reactie en ook mensen die geen depressie hebben gehad zouden zich na een tijdje zo gaan voelen. (futloos, niet depressief) Als je in bed blijft liggen, hou je het mechanisme in stand en voel je je dus alleen maar rotter en rotter. Herken het mechanisme, probeer het in kleine stapjes te doorbreken (elke dag een uurtje minder lang toegeven aan het in bed liggen met een filmpje) en vaker naar buiten. Kleine stapjes, dan is het te overzien en kun je elke dag trots zijn op jezelf. En zul je al snel merken dat je veel meer energie hebt en je stukken fijner voelt. Succes!

(Misschien heb je iets aan het topic over uitstelgedrag en lamlendigheid op de psychepijler)
en verder,

Welk werk doe je.. Hoe is je gezins situatie?

Ga je eens nuttig maken zou ik zeggen
Hup met je luie reet uit bed. Je hebt geen tijd voor dit geneuzel, het leven is zo voorbij
Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht mosterd. Vraag me af of je hier wel last van hebt? Je omschrijft het wel als een probleem, maar benoemt niet wat je precies vervelend vindt. Hoe zou je het anders willen zien? Zou je wel zin willen hebben in andere dingen? Of heb je wel zin in andere dingen, maar heb je het gevoel de energie niet te hebben dingen te doen?

In het eerste geval lijkt me het eigenlijk niet zo'n probleem, je moet niet naar buiten, je moet geen sociale dingen gaan doen.

In het tweede geval kan het inderdaad helpen om toch dingen te ondernemen. Begin met kleine dingen, korte wandeling, even de stad in, iets knutselen of maken, een klusje in huis, iets drinken met iemand of even langs, of iemand uitnodigen. Soms moet je voor jezelf structuur creëren, dat gaat niet bij iedereen vanzelf. Als je na een tijdje gewend bent aan dingen doen gaat het ook meer vanzelf, en neemt je energie vaak toe.

Werk je ook door de weeks? Je werkt wel lees ik, dus je ligt blijkbaar niet elke dag heel de dag in bed films te kijken. Ervaar je je werk als stressvol? Hoe voel je je als je op je werk bent, verlang je dan alsnog naar je bed? En wat doe je als je thuis komt? Meteen je bed in of ga je nog andere dingen doen?

Sport je ook? Dat kan ook energie geven. En ik zou ook je bloed laten onderzoeken sowieso, dan weet je of je iets tekort komt of niet. Je hoeft niet meteen 4+ keer in de week, al begin je met 1 of 2 keer.

Je schrijft dat je therapie hebt gehad voor depressies en je topictitel is ook wat zwaarder dan wat je uit eindelijk in je openingspost schrijft. Voel je je nu ook depressief?
Er is echt niks ergers dan mensen die maar roepen dat je een schop onder je luie reet moet krijgen als je je zo voelt vaak werkt dat alleen maar meer verlammend, dan voelt diegene zich nóg schuldiger dan ze geen zin heeft of geen energie voelt om dingen te ondernemen. Lekker kort door de bocht!
Dat kan echt wel helpen Indigoblue. Het is de enige manier om er bovenop te komen. Het geeft kracht en je gaat je echt beter voelen. Van rondhangen, piekeren, inactief zijn word je echt niet vrolijker of beter.

Kom op Zazzi, laat je niet hangen. Ga eens goed voor jezelf zijn en wees lief voor je lijf.

En je denkt misschien dat ik makkelijk lullen schrijven heb maar helaas heb ik niet één maar meerdere zware depressies gehad dus ik weet echt wel waar ik over praat.
quote:bosaapje schreef op 06 maart 2011 @ 16:28:

Dat kan echt wel helpen Indigoblue. Het is de enige manier om er bovenop te komen. Het geeft kracht en je gaat je echt beter voelen. Van rondhangen, piekeren, inactief zijn word je echt niet vrolijker of beter.Natuurlijk helpt het, in mijn bericht daarboven schreef ik ook iets met dezelfde strekking, maar het is net hoe je het brengt. "Stel je niet aan, je moet een schop onder je luie reet krijgen" vind ik beslist niet de manier.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Jouw laatste zin van kom op stel je niet aan zul je mij ook nooit zien schrijven dat vind ik iemand de grond in boren.

Op een positieve manier iemand in dit geval te activeren werkt beter.
quote:indigoblue schreef op 06 maart 2011 @ 16:21:

Er is echt niks ergers dan mensen die maar roepen dat je een schop onder je luie reet moet krijgen als je je zo voelt vaak werkt dat alleen maar meer verlammend, dan voelt diegene zich nóg schuldiger dan ze geen zin heeft of geen energie voelt om dingen te ondernemen. Lekker kort door de bocht!Volledig mee eens!
quote:bosaapje schreef op 06 maart 2011 @ 16:51:

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Jouw laatste zin van kom op stel je niet aan zul je mij ook nooit zien schrijven dat vind ik iemand de grond in boren.

Op een positieve manier iemand in dit geval te activeren werkt beter.Nee, precies, jij bracht het ook heel anders.
@indigoblue tuurlijk, heb je weer een reden om te wentelen in zelfmedelij. Maar uiteindelijk is er maar 1 verantwoordelijk voor je gevoel en dat ben jezelf
je kan iemand die passief is helemaal niet activeren, de manier waarop is totaal niet relevant. Iemand moet de motivatie in zichzelf vinden. Het is een keuze, elk moment weer, doe ik niets of onderneem ik wat. Als je ongelukkig wordt van het 1 dan begrijp ik niet waarom je geen andere strategie kiest
quote:SeptemberGirl schreef op 06 maart 2011 @ 14:22:

[...]

Welja, plak er 36 labels op, pillen en therapie en de hele rambam.

Ik plak niets. Ik vraag TO alleen wat. Ze schrijft dat ze depressies heeft gehad. Dan is een vraag naar dysthymie helemaal niet zo gek (en de tip om hoe dan ook te proberen in actie te komen/blijven ook niet).
quote:meds schreef op 06 maart 2011 @ 19:48:

je kan iemand die passief is helemaal niet activeren, de manier waarop is totaal niet relevant. Iemand moet de motivatie in zichzelf vinden. Het is een keuze, elk moment weer, doe ik niets of onderneem ik wat. Als je ongelukkig wordt van het 1 dan begrijp ik niet waarom je geen andere strategie kiestJe kunt iemand wel nóg meer lamslaan door ze niet te begrijpen en ze af te doen als lui / dom / aanstellers. Logischerwijze zou je steeds kiezen voor dat dat je gelukkiger maakt. Maar bij to blijkt dat niet te werken of in ieder geval niet te lukken. Kun je natuurlijk zeggen dat ze een schop onder dr kont nodig heeft, maar daar ben je vast niet de eerste in. Op zoek gaan naar wat wel lukt, zonder oordeel over al die dingen die niet lukken is meestal het beste. En als er eenmaal iets lukt ben je op weg naar activering en doorbreek je de negatieve spiraal.
quote:Friezin71 schreef op 06 maart 2011 @ 20:04:

[...]

Je kunt iemand wel nóg meer lamslaan door ze niet te begrijpen en ze af te doen als lui / dom / aanstellers. Welnee. Dat lamslaan doen ze helemaal zelf. Je kan jouw eigen lamlendige gedrag niet leggen bij een ander. Logischerwijze zou je steeds kiezen voor dat dat je gelukkiger maakt. Maar bij to blijkt dat niet te werken of in ieder geval niet te lukken. Kun je natuurlijk zeggen dat ze een schop onder dr kont nodig heeft, maar daar ben je vast niet de eerste in. Op zoek gaan naar wat wel lukt, zonder oordeel over al die dingen die niet lukken is meestal het beste. En als er eenmaal iets lukt ben je op weg naar activering en doorbreek je de negatieve spiraal.Soms kan het heel verhelderd zijn om even met je snufferd op de feiten gedrukt te worden. Bijvoorbeeld het feit dat je jong en gezond bent en dus alles in huis hebt om iets van je leven te maken. Niet iedereen is zo gelukkig. En besef je dat het morgen afgelopen kan zijn en dat je dan spijt kan hebben van je verloren tijd in je stinkende nest
quote:meds schreef op 06 maart 2011 @ 20:35:

[...]

Soms kan het heel verhelderd zijn om even met je snufferd op de feiten gedrukt te worden. Bijvoorbeeld het feit dat je jong en gezond bent en dus alles in huis hebt om iets van je leven te maken. Niet iedereen is zo gelukkig. En besef je dat het morgen afgelopen kan zijn en dat je dan spijt kan hebben van je verloren tijd in je stinkende nest

Jong en gezond zijn hebben helemaal niks te maken met gelukkig zijn. Er zijn bergen jonge mensen die gezond zijn maar zoveel andere dingen tegen hebben zitten in hun leven.

Vreemde opmerking.
quote:indigoblue schreef op 06 maart 2011 @ 16:21:

Er is echt niks ergers dan mensen die maar roepen dat je een schop onder je luie reet moet krijgen als je je zo voelt vaak werkt dat alleen maar meer verlammend, dan voelt diegene zich nóg schuldiger dan ze geen zin heeft of geen energie voelt om dingen te ondernemen. Lekker kort door de bocht!

Helemaal mee eens!

Ben een beetje verbaasd over sommige reacties.

Als je echt geen zin/energie hebt, is het heel moeilijk om jezelf die schop te geven
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Cici25 schreef op 06 maart 2011 @ 20:39:

[...]

Jong en gezond zijn hebben helemaal niks te maken met gelukkig zijn. Er zijn bergen jonge mensen die gezond zijn maar zoveel andere dingen tegen hebben zitten in hun leven.

Vreemde opmerking.Jammer dat je dat niet begrijpt. Er zijn bergen jonge mensen die vanwege hun ziekte aan bed gekluisterd liggen, of elke drie maanden moeten horen of ze al in remissie zijn. Gezondheid is de belangrijkste voorwaarde voor geluk. En als je dat hebt maar je blijft liever in bed omdat 'geen zin, en ik ben zo zielig', dan snap het niet helemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven