Maar dat is gevaarlijk

18-05-2022 23:47 236 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of, vind je dat niet eng?

Die opmerkingen krijg ik regelmatig als ik ‘s avonds, als het donker is, met de fiets ergens heen ga.

Maar waarom is dit eigenlijk gevaarlijk of eng?

Zelf ben ik daarin niet beschermend opgevoed. Van stad naar dorp midden in de nacht alleen. Mijn ouders vonden het allemaal geen probleem.

Maar als ik dat nu doe krijg ik toch echt regelmatig opmerkingen. Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand in het donker van de fiets is getrokken (nu met dit topic natuurlijk wel) oid.
Is het niet een angst die ons wordt aangepraat door iedereen? Is het de norm om hier bang voor te zijn dat dat ons juist bang maakt?
Of ben ik nu ook gewoon echt te naïef?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben als tiener wel eens door een auto achtervolgd terwijl ik op de scooter naar huis reed. Ik was heel opgelucht toen ik eindelijk het buitengebied achter me liet en het dorp in reed - Waar ik ook de kans kreeg een andere straat in te slaan (buitengebied was 1 fietspad).

Ik ben na het stappen met naar huis gaan zó vaak lastig gevallen door dronken mannen en zwervers, dat ik heel goed begreep waarom ik niet alleen naar huis mocht fietsen.

Een paar weken geleden is een kennisje (+/- 30 jaar) van d'r fiets getrokken. Ze had nota bene haar hond bij zich... Die heeft haar uiteindelijk beschermd en de dader af weten te schrikken. Zij dacht dat ze met hond veilig was.

Àls ik laat alleen de fiets op stap heb ik pepperspray en een alarmpje bij me. Daar komt 130 decibel ellende uit als er een pinnetje uitgetrokken wordt. Ook een stukje schijnveiligheid vrees ik, maar ik hoop dat het helpt mocht het nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
19-05-2022 10:23
Ze is helemaal niet heftig.
Vind ik wel. Woorden als irritatie gebruiken in een verder redelijk neutraal topic in combinatie met een ander topic waar ik haar reacties net lees, denk ik, mens, kalmeer een beetje. Maar het is aan haar of ze zich hierin herkent of niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
19-05-2022 09:53
Het gaat toch niet om de absolute kans? Of hebben jullie ook geen inboedelverzekering, omdat de kans dat je die nooit nodig hebt vele malen groter is dan dat je em wel nodig hebt?

Wat me vooral irriteert dat voorzichtigheid te makkelijk als synoniem wordt gezien voor (overdreven) angstig. Wat wil je dan bewijzen?

De vergelijking is verkeerd.

Je hebt een huis en de kans is dat er bijvoorbeeld brand uitbreekt. Daarom heb je een inboedelverzekering. De kans is relatief klein, maar als er dan toch brand is, dan wordt de schade gedekt. Het is niet zo dat je bij voorbaat al geen huis koopt/huurt, omdat je bang bent dat er een keer een brand uitbreekt.

Met alleen lopen of fietsen is er altijd een kans dat er wat gebeurt. Áls er wat gebeurt is er echter geen verzekering die de schade dekt. De vraag is dan: ga je dan maar niet meer lopen of fietsen? Of blijf je dat wel doen omdat je geen vrijheidsbeperking wil.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
19-05-2022 10:23
De kans op ongewenste toespelingen of echt acties is voor de meeste vrouwen echt hoog. Ook buiten de deur.

Ik snap ook niet dat mensen hier gaan doen alsof dat niet zo is en dat als je nadenkt en voorzichtig bent soms en je wel gewoon doet wat je wil doen (want echt niemand hier blijft bang thuis) je dan overdreven angstig bent en dat anderen probeert aan te lullen zoals de OP impliceert.

Bizar vind ik het.
De op impliceert helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
19-05-2022 09:57
Wat bijv de coronapandemie ons geleerd heeft is dat mensen dramatisch slecht zijn in het inschatten van en omgaan met risico's.
Dat was daarvoor toch al bekend? :lol:
Mensen die zich onveilig voelen in het vliegtuig, want straks stort dat ding neer. Terwijl ze wel dagelijks in de auto stappen, waarbij het risico veel groter is.

On topic: Ik ben voorzichtig. Ik woon alleen, dus geen partner die het opvalt als ik al 2 uur weg ben. Ik ben nu bezig met lange afstanden lopen, als ik weg ga dan stuur ik een berichtje naar een buurvrouw, dat ik X tijd ga lopen en ongeveer route Y. En ik meld mij weer als ik terug ben. Dat hebben we zo afgesproken, zij doet dat ook bij mij.
Het risico is nooit nul, maar ik ga het niet opzoeken. Maar mijn variant voor niet opzoeken zal voor sommigen in de categorie: risico opzoeken vallen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind je niet naïef. Rationeel gezien gebeurd er gewoon heel erg weinig in Nederland, het risico is zooo klein. Ik krijg ook geregeld die opmerkingen als ik in het donker alleen fiets/loop. Meer opmerkingen van 'durf je dat wel', dan dat ik daadwerkelijk lastig wordt gevallen. Tegelijkertijd begrijp ik ook wel dat mensen niet durven/willen. Er kan van alles gebeuren en niet alle wegen/wijken zijn even fijn.

Ik word er wel iedere keer boos van dat we het als maatschappij normaal vinden dat er vrouwen zijn die onder een 'vrijwillige' avondklok leven. Dat we dit normaal vinden blijkt ook keer op keer uit 'durf je dat wel?' uitspraken.

Als het zo onveilig wordt dat ik niet meer s avonds over straat durf, sta ik op het malieveld.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
19-05-2022 10:32
Dat was daarvoor toch al bekend? :lol:
Mensen die zich onveilig voelen in het vliegtuig, want straks stort dat ding neer. Terwijl ze wel dagelijks in de auto stappen, waarbij het risico veel groter is.

On topic: Ik ben voorzichtig. Ik woon alleen, dus geen partner die het opvalt als ik al 2 uur weg ben. Ik ben nu bezig met lange afstanden lopen, als ik weg ga dan stuur ik een berichtje naar een buurvrouw, dat ik X tijd ga lopen en ongeveer route Y. En ik meld mij weer als ik terug ben. Dat hebben we zo afgesproken, zij doet dat ook bij mij.
Het risico is nooit nul, maar ik ga het niet opzoeken. Maar mijn variant voor niet opzoeken zal voor sommigen in de categorie: risico opzoeken vallen...

Oh wat slim, dat had ik zelf waarschijnlijk nooit bedacht. Ik denk dan altijd: het ergste wat kan gebeuren is een verzwikte enkel en dan bel ik wel iemand. Maar dit is natuurlijk wel wat veiliger en nauwelijks extra moeite. Plus dat je daarna even aan iemand kunt vertellen hoe het was.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
19-05-2022 10:32
Dat was daarvoor toch al bekend? :lol:
Mensen die zich onveilig voelen in het vliegtuig, want straks stort dat ding neer. Terwijl ze wel dagelijks in de auto stappen, waarbij het risico veel groter is.

On topic: Ik ben voorzichtig. Ik woon alleen, dus geen partner die het opvalt als ik al 2 uur weg ben. Ik ben nu bezig met lange afstanden lopen, als ik weg ga dan stuur ik een berichtje naar een buurvrouw, dat ik X tijd ga lopen en ongeveer route Y. En ik meld mij weer als ik terug ben. Dat hebben we zo afgesproken, zij doet dat ook bij mij.
Het risico is nooit nul, maar ik ga het niet opzoeken. Maar mijn variant voor niet opzoeken zal voor sommigen in de categorie: risico opzoeken vallen...
Jouw beheersmaatregel zorgt er alleen voor dat we het een paar uur eerder weten als je dood in de greppel ligt. Het risico wordt niet significant kleiner. Klinkt mij als heel omslachtig.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik heb ook een tijd langere afstanden gelopen en ook door bossen. In die tijd kon mijn ex mij nog volgen
Niet omdat ik perse bang was aangevallen te worden maar wel omdat je kunt struikelen, uitglijden, flauwvallen
Nu meld ik bij dochter hoe lang en waar ongeveer ik ga rennen. Een extra controle zeg maar
Alle reacties Link kopieren Quote
In die situaties vind ik het ook wel een uitkomst dat je locatie kunt delen vanaf je telefoon. Als je dan ergens ligt te creperen weet men in ieder geval waar ze moeten zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij kwam de angst pas na mijn eerste 'ervaring'. Mensen die dit gelukkig niet hebben meegemaakt staan hier onbevangener of sterker in denk ik.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap de angst en het risico op zich wel, maar ik had me in mijn leven enorm beperkt gevoeld als ik me daarnaar had gedragen...

- Toen ik vroeger ging stappen in het dorp, wilde mijn ouders graag dat ik niet alleen naar huis fietste. Maar dat kan altijd maar tot een zeker kruispunt, want dan moet je vriendinnetje gewoon een andere kant op dan jij. Of je moet altijd bij elkaar blijven slapen.

- Ik woonde vanaf mijn studietijd in Amsterdam. In de 25 jaar dat ik daar woonde, ben ik altijd alleen naar huis gefietst als ik uit de kroeg of bij vrienden vandaan kwam.

- Ik wandel veel vaker alleen dan met anderen. Heb zeker een paar duizend wandelkilometers in Europa in de benen. Honden vind ik het engst, maar ik probeer me daar niet door te laten belemmeren.

- Nu woon ik in mijn eentje op het platteland in the middle of nowhere (buitenland). Hier hebben ook wel mensen (zelfs mannen) tegen me gezegd dat ze dat nooit zouden durven. Toen vroeg ik ze: hoe vaak gebeurt er hier dan iets? Eigenlijk nooit, was het antwoord.

Ik zeg niet dat er geen risico's zijn en ik heb heus nog wel mijn grenzen, maar ik had echt een stuk minder geleefd als ik sommige risico's niet voor lief had genomen. Verder besef ik ook dat ik makkelijk praten heb, omdat mij nog nooit iets ernstigs overkomen is.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleinezon schreef:
19-05-2022 10:40
Jouw beheersmaatregel zorgt er alleen voor dat we het een paar uur eerder weten als je dood in de greppel ligt. Het risico wordt niet significant kleiner. Klinkt mij als heel omslachtig.
Neuh, niet omslachtig. Wat Katkaatje zegt, we hebben ook interesse in elkaar sportacties, dus het is tweeledig. En ja, mocht ik dood in de greppel liggen dan is er niets meer aan te doen, dat begrijp ik, maar liever kort in de greppel dan dat ik weken kwijt ben. Verder is het meer als ik onwel word of iets verzwik, dat er dan iemand aan mij denkt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
19-05-2022 11:02
Bij mij kwam de angst pas na mijn eerste 'ervaring'. Mensen die dit gelukkig niet hebben meegemaakt staan hier onbevangener of sterker in denk ik.

Precies. Dat denk ik ook.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Singlejingle schreef:
19-05-2022 10:23
Jeetje solomio, ik zie je ook reageren in een ander topic. Je bent nogal heftig. Je kunt ook meeschrijven in topics zonder meteen in je absolute irritatie modus te zitten. Adem in, adem uit.
Whut?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
SweetFirefly schreef:
19-05-2022 11:02
Bij mij kwam de angst pas na mijn eerste 'ervaring'. Mensen die dit gelukkig niet hebben meegemaakt staan hier onbevangener of sterker in denk ik.
Bij mij ook.
Voelde mee eerst altijd heel vrij doordat ik t idee of gevoel had dat niemand wat mij zou kunnen of willen aandoen. Als je dat wel meemaakt denk je wel wat langer na voor je bepaalde beslissingen maakt.
Was iemand die zelfs gerust alleen op vakantie durfde maar nu denk ik daar niet eens meer aan.

Eigenlijk zouden vrouwen gewoon pepperspray moeten mogen mee krijgen voor in geval dat. Ik snap niet dat t verboden is terwijl t al zo vaak mis gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
RainyDays schreef:
19-05-2022 10:13
Maar volgens mij zegt vrijwel niemand hier dat er nooit wat gebeurt. Tuurlijk gebeuren er dingen, zowel overdag als 's avonds. De vraag is of je je daardoor belemmerd voelt en bijvoorbeeld 's avonds niet alleen over straat gaat.

Een groot deel zegt: ik voel me veilig genoeg, neem eventuele risico's voor lief, leef gewoon mijn leven in vrijheid en ga indien nodig ook prima alleen over straat. En als je specifiek weet dat het op een bepaald stuk gevaarlijk is (bijvoorbeeld in zo'n tunneltje waar de politie dan voor waarschuwt), dan denk ik dat de meeste mensen wel even omfietsen. Dus de basis is: vrijheid. En niet: angst voor wat eventueel kan gebeuren.

En ook prima als die angst wel je basis is en je je daar wel door laat leiden. Alleen voor de mensen die dat niét zo ervaren voelt dat misschien onlogisch/onnodig, omdat ze immers zelf niet het gevoel hebben dat angst de overhand zou moeten hebben op vrijheid.
Goede post. Ik denk dat iedereen hier wel erkent dat er een zeker gevaar is. Maar dat het aan een ieder is om te bepalen hoe zij daar mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
19-05-2022 10:22
Ook als je niet zuipt kun je een ongeluk krijgen.
dat kan je thuis ook. En ook overdag.
Met drank op s nachts aan verkeer deelnemen is een stuk gevaarlijker is dan nuchter fietsen. Plus natuurlijk op je telefoon staren ipv naar de weg kijken en/of oordopjes in en/of geen licht aan. Ook de jongen genoemd op de eerste pagina kwam van een feest
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
19-05-2022 11:04
Precies. Dat denk ik ook.


Toch vraag ik me af of dat zo is. Ik ben drie keer aangerand in mijn leven: een keer in de discotheek, een keer na een date en een keer op de fiets. Daarnaast heb ik een keer een inbreker in mijn woonkamer gehad, die het halve huis al was door geweest terwijl ik onder de douche stond.

Al die dingen hebben me echt niet koud gelaten en heb ik best last van gehad. Zeker van die inbreker heb ik nog lang slecht geslapen. Maar ik heb er geen extra slot of camera's voor laten installeren (omdat het mijn eigen fout was, ik had de deur niet goed dicht gedaan) en als ik die verschrikkelijke reclames van Verizure hoor op de radio, krijg ik alleen maar irritatie.

Ik wil gewoon echt niet zo leven. Ik wil niet continu uitgaan van het slechte van de mens en ik wil niet allerlei constructies doen om me te wapenen tegen gevaar dat er waarschijnlijk nooit komt. Mijn leven is te kort om mezelf ontzettend te beperken. Dan maar af en toe een nare ervaring. En dat is niet omdat ik nare ervaringen onderschat of misschien zijn mijn ervaringen nog niet naar genoeg geweest. Maar de kans op de dood vinden in de greppel is zoals gezegd heel klein.

Maar dat verbaast mensen soms wel. Zo raakte ik een periode heel vaak mijn pinpas kwijt als ik in mijn eentje ging wandelen in het bos. Die zat dan in dezelfde achterzak als mijn telefoon en viel eruit als ik mijn telefoon eruit pakte. Ik maakte me daar totaal niet druk over en dat vonden mensen altijd heel gek. Ik ben hem in totaal 3x kwijt geweest, en 3x heeft iemand hem gevonden en zijn best gedaan mij te lokaliseren en hem terug gegeven. De meeste mensen zijn namelijk gewoon hartstikke netjes. Ik voelde me meer lullig dat zij daarvoor moeite hebben moeten doen.

In mijn studententijd verloor ik ook vaak mijn portemonnee oid, maar die werd altijd gewoon terug gebracht. Of als je van je fietst valt, word je over het algemeen gelijk door drie mensen geholpen. Of als je iets vergeet (in mijn geval is dat vaak). Misschien is het dus ook mijn ervaring. Ik zie vaker dat mensen iets aardigs doen dan dat ze gemeen zijn. Ik heb daardoor misschien wat meer vertrouwen in de medemens.

Dat betekent, volgens mij, niet dat ik naïef ben. Toen ik om 23:00 uur 's avonds aankwam op het vliegveld van Lima, zorgde ik wel dat ik van te voren een taxi had gereserveerd van een legitieme organisatie (hoewel ik het ritje naar het hostel best spannend vond). En ik ging 's avonds niet alleen door de slechte wijk lopen. In La Paz (Bolivia) hetzelfde: daar is de kans dat je iets overkomt gewoon veel groter. En ten tijde van de serieverkrachter in Utrecht had ik ook zo'n alarm met zo'n staafje dat je eruit kunt trekken in mijn zak.
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
19-05-2022 11:23
Al die dingen hebben me echt niet koud gelaten en heb ik best last van gehad. Zeker van die inbreker heb ik nog lang slecht geslapen. Maar ik heb er geen extra slot of camera's voor laten installeren (omdat het mijn eigen fout was, ik had de deur niet goed dicht gedaan) en als ik die verschrikkelijke reclames van Verizure hoor op de radio, krijg ik alleen maar irritatie.
Nee, het was niet je eigen fout; een ander hoort niet ongevraagd je huis in te komen en aan je spullen te zitten, al staat de deur wagenwijd open en ligt er een stapel met briefgeld op je deurmat.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het zo'n onzin als er over vrouwen gezegd wordt dat we 's avonds / 's nachts niet alleen over straat moeten gaan.
Het wordt niet ineens een grote boze wereld als het donker is en het geeft mij erg het gevoel dat wij vrouwen als zwakker worden gezien dan mannen.
logi54 wijzigde dit bericht op 19-05-2022 11:30
4.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
19-05-2022 11:02
Bij mij kwam de angst pas na mijn eerste 'ervaring'. Mensen die dit gelukkig niet hebben meegemaakt staan hier onbevangener of sterker in denk ik.
ik heb best het eea meegemaakt, aanrandingen etc
Maar toch, fiets ik alleen naar huis. Ik weet, dat er een risico is, maar het is de enige manier om wel overal te komen
Ga me niet door mijn man op laten halen, dat beperkt me
Regeneration schreef:
19-05-2022 11:09
Bij mij ook.
Voelde mee eerst altijd heel vrij doordat ik t idee of gevoel had dat niemand wat mij zou kunnen of willen aandoen. Als je dat wel meemaakt denk je wel wat langer na voor je bepaalde beslissingen maakt.
Was iemand die zelfs gerust alleen op vakantie durfde maar nu denk ik daar niet eens meer aan.

Eigenlijk zouden vrouwen gewoon pepperspray moeten mogen mee krijgen voor in geval dat. Ik snap niet dat t verboden is terwijl t al zo vaak mis gaat.
Heb ik ook. Ik dacht ook altijd, de kans is zo klein dat er iets gebeurt. Valt best tegen.
Daarbij woon ik nu in een buurt, dat ALS ik daar snachts buiten mensen tegen zou komen, dit meestal ook niet de meest frisse personen zijn. Ik voel me een prooi.
Ik fiets voor mijn werk 's nachts door de stad. Ik doe het, maar ben wel alert.

Het valt of staat bij mij met kennis van de stad. Er zijn hier straten die ik vermijd en velen met mij. Soms door verkeer (straatraces), soms door berovingen en vaak ook door drugscriminaliteit.

In vreemde steden heb ik die kennis niet, dus daar ben ik voorzichtiger.

En ik volg het plaatselijk nieuws heel goed, want de drigscriminiteit heeft hier in de stad nog weleens de neiging zich te verplaatsen.

Dus ik doe bepaalde dingen (soms moet ik ook wel), maar ik ben wel bijzonder alert op risico's. Hetzelfde bij mijn kinderen.

Vind ik soms lastig. Mijn grote angst is dat ze een keer onder invloed of dronken een verkeersongeluk veroorzaken en krijgen.

Wat dat betreft is verkeer in het donker echt wel gevaarlijker. Er wordt harder gereden, relatief meer jonge mensen op de weg en relatief meer bestuurders onder invloed (lachgas!!!).

Dus ja, ik TO naïef overkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk is het onveilig. Ik kan het aantal incidenten dat ik hieromtrent heb meegemaakt niet op twee handen tellen. Maar goed, dat komt wellicht ook omdat ik me er dus nooit door heb laten beperken.

Voor m’n eigen kind (die nu nog te jong is) zou ik er totaal anders instaan, als hij straks alleen op pad gaat in de avonden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven