Maar dat is gevaarlijk

18-05-2022 23:47 236 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of, vind je dat niet eng?

Die opmerkingen krijg ik regelmatig als ik ‘s avonds, als het donker is, met de fiets ergens heen ga.

Maar waarom is dit eigenlijk gevaarlijk of eng?

Zelf ben ik daarin niet beschermend opgevoed. Van stad naar dorp midden in de nacht alleen. Mijn ouders vonden het allemaal geen probleem.

Maar als ik dat nu doe krijg ik toch echt regelmatig opmerkingen. Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand in het donker van de fiets is getrokken (nu met dit topic natuurlijk wel) oid.
Is het niet een angst die ons wordt aangepraat door iedereen? Is het de norm om hier bang voor te zijn dat dat ons juist bang maakt?
Of ben ik nu ook gewoon echt te naïef?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat naïef ja. Dat wil niet zeggen dat je bang moet gaan zijn, maar dat je waar het kan gewoon beter veiligere alternatieven kunt gebruiken.
Better safe than sorry.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is onverstandig om erg laat nog alleen te fietsen over straat omdat er minder ( of helemaal geen) getuigen zijn als er iets gebeurt.
Een gek kun je altijd tegenkomen, ook overdag, maar 's nachts of 's avonds met weinig mensen op straat ben je kwetsbaarder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit een lastig onderwerp dus ik lees graag mee. Aan de ene kant ben ik me ervan bewust dat er dingen als verkrachting, beroving gebeuren bij mensen die (alleen) fietsen in het donker. Aan de andere kant wil ik een bepaalde mate van vrijheid houden en 'nooit in het donker fietsen' vind ik dan gelijk wel weer heftig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk iedereen die ik ken (inclusief ikzelf) fietst gewoon 's avonds en 's nachts alleen. Wel in steden, niet door een bos/ afgelegen polder/ junkenpark o.i.d.

Edit: Moet zeggen dat ik momenteel soms 's nachts wel naar huis Uber, omdat ik mijn nieuwe wijk nog niet zo goed ken en het volgens mij best een beetje een ghetto kan zijn. Geen fiets hier, dus wel lopend, voelt kwetsbaarder.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
In Engeland is tijdens Coronatijd een jonge vrouw vermoord die 's nachts na een feestje (?) naar huis wandelde. De wandelroute had veel openbare camera's en te zien is dat ze staande werd gehouden door een man. Op beelden is te zien dat ze vrijwillig instapte.
Toen de moordenaar was opgepakt bekende hij dat hij haar staande had gehouden ivm de Coronaregels en dat ze een boete had vanwege het nog zo laat op straat lopen ( zoiets) Hij had zich voorgesteld als agent in burger.

Omdat het zo laat was was er niemand op straat en op klaarlichte dag had de dader nooit het lef gehad om zo'n verhaal op te hangen en haar in te laten stappen.

Dit is wel een extreem voorbeeld, maar wel gebeurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook totaal niet bang, s nachts. Lekker rustig en stil juist...kan er wel van genieten op de fiets.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben benieuwd welke freak er midden in de nacht nog door het bos loopt, wachtend op een kwetsbare vrouw die alleen fietst? Hoe lang wacht hij dan de hele nacht in het bos? Klinkt niet heel reëel en vooral gewoon als een angst maar misschien heb ik het mis.

Maar ik ben toch benieuwd, zijn er verhalen over dit soort 'roofdieren' die snachts proberen hun kans te grijpen? Op specifieke plekken? En is dit nou iets frequents of gewoon ooit eens gebeurt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer je laat op de avond of in de nacht alleen fietst en er gebeurt iets met je dan is er niemand die het ziet. Nog niet zo lang geleden kukelde er hier een frisse jonge knul met nog een prachtig leven voor zich in de vaart. Niemand die het zag, niemand die hem kon helpen, zomaar een jong leven weg.

Het is niet altijd een gevaar van buitenaf dat op je pad komt hè. Sowieso vertellen we onszelf dat graag wanneer het over seksueel geweld gaat omdat je jezelf dan mentaal kunt distantiëren van dat specifieke gevaar (ja maar ik fiets nooit 's nachts, ja maar ik kom nooit op gevaarlijke plekken, ja maar waar ik rijd staan heel veel lantarenpalen etc.). Maar het risico op seksueel geweld is vele malen groter bij iemand die je gewoon kent.

Omdat mannen 1,5x de spierkracht hebben van vrouwen vind ik vrouwen wel kwetsbaarder alleen in het donker. Mijn zoons hebben dan ook geleerd altijd de meisjes in het gezelschap veilig thuis te brengen.

Zelf heb ik geen man, dus ik fiets ook alleen in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
19-05-2022 00:28
Wanneer je laat op de avond of in de nacht alleen fietst en er gebeurt iets met je dan is er niemand die het ziet. Nog niet zo lang geleden kukelde er hier een frisse jonge knul met nog een prachtig leven voor zich in de vaart. Niemand die het zag, niemand die hem kon helpen, zomaar een jong leven weg.

Het is niet altijd een gevaar van buitenaf dat op je pad komt hè.

Pfoeh... als je er zo in staat...kun je dan niet beter sowieso thuisblijven?

Oh nee wacht...thuis gebeuren statistisch gezien juist de meeste ongelukken...


Het leven zit vol gevaren. Maar 99 van de 100x gaat het (net) goed.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barnsteen schreef:
19-05-2022 00:33
Pfoeh... als je er zo in staat...kun je dan niet beter sowieso thuisblijven?

Oh nee wacht...thuis gebeuren statistisch gezien juist de meeste ongelukken...


Het leven zit vol gevaren. Maar 99 van de 100x gaat het (net) goed.

Nee, als je er zo in staat kun je beter met twee mensen fietsen. Of zorgen dat je een beroep kunt doen op iemand als er wat met je gebeurt.

Waarom wil je het zo graag zwart/wit maken?
sprankelend wijzigde dit bericht op 19-05-2022 00:37
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn plekken waar ik in het donker niet alleen wil rondlopen of fietsen, maar ook genoeg waar ik dat wel zou doen.

De kans dat je een creep tegenkomt is niet nul (en die liggen niet in een hinderlaag te wachten, het zijn meestal gelegenheidsdaders), maar ook weer niet zo groot dat ik mijn leven erop wil aanpassen.
Statistisch gezien is je eigen sociale kring gevaarlijker, al zegt statistiek niet zo veel over individuele gevallen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Henk-in-Roelie schreef:
19-05-2022 00:19
In Engeland is tijdens Coronatijd een jonge vrouw vermoord die 's nachts na een feestje (?) naar huis wandelde. De wandelroute had veel openbare camera's en te zien is dat ze staande werd gehouden door een man. Op beelden is te zien dat ze vrijwillig instapte.
Toen de moordenaar was opgepakt bekende hij dat hij haar staande had gehouden ivm de Coronaregels en dat ze een boete had vanwege het nog zo laat op straat lopen ( zoiets) Hij had zich voorgesteld als agent in burger.

Omdat het zo laat was was er niemand op straat en op klaarlichte dag had de dader nooit het lef gehad om zo'n verhaal op te hangen en haar in te laten stappen.

Dit is wel een extreem voorbeeld, maar wel gebeurd.
Dat was een politieagent.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
19-05-2022 00:28
Wanneer je laat op de avond of in de nacht alleen fietst en er gebeurt iets met je dan is er niemand die het ziet. Nog niet zo lang geleden kukelde er hier een frisse jonge knul met nog een prachtig leven voor zich in de vaart. Niemand die het zag, niemand die hem kon helpen, zomaar een jong leven weg.

Het is niet altijd een gevaar van buitenaf dat op je pad komt hè. Sowieso vertellen we onszelf dat graag wanneer het over seksueel geweld gaat omdat je jezelf dan mentaal kunt distantiëren van dat specifieke gevaar (ja maar ik fiets nooit 's nachts, ja maar ik kom nooit op gevaarlijke plekken, ja maar waar ik rijd staan heel veel lantarenpalen etc.). Maar het risico op seksueel geweld is vele malen groter bij iemand die je gewoon kent.

Omdat mannen 1,5x de spierkracht hebben van vrouwen vind ik vrouwen wel kwetsbaarder alleen in het donker. Mijn zoons hebben dan ook geleerd altijd de meisjes in het gezelschap veilig thuis te brengen.

Zelf heb ik geen man, dus ik fiets ook alleen in het donker.
Ik wil niet flauw klinken maar er zijn een hoop momenten in je leven waarin je alleen bent en je iets kan overkomen. Dat hoort erbij en ik heb er nog nooit een haan naar horen kraaien. Iemand die 80+ is kan met een leeftijdsgenoot misschien dagelijks even een check doen of de een of de ander nog leeft, maar als je jonger bent heb je dat niet. Of als je reist door de middle of nowhere in de natuur, genoeg mensen die dit doen. Niet dat dit nu allemaal super veilig is ofso, maar dat zijn risico's die wel geaccepteerd worden.

Ik voel mij ook kwetsbaar in het donker trouwens, niet dat ik hier verder naar handel en ik kan het wel van mij afzetten. Ook al ben ik man. Het is gewoon wat enger, en ik kan mij voorstellen dat als je vrouw bent dat nog erger is vanwege een potentieel geile gewetenloze man die sterker is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedsermoen schreef:
19-05-2022 00:24
Ben benieuwd welke freak er midden in de nacht nog door het bos loopt, wachtend op een kwetsbare vrouw die alleen fietst? Hoe lang wacht hij dan de hele nacht in het bos? Klinkt niet heel reëel en vooral gewoon als een angst maar misschien heb ik het mis.

Maar ik ben toch benieuwd, zijn er verhalen over dit soort 'roofdieren' die snachts proberen hun kans te grijpen? Op specifieke plekken? En is dit nou iets frequents of gewoon ooit eens gebeurt?
Tanja Groen, Marianne Vaatstra, Anne Faber. Zomaar 3 vrouwen die me te binnen schieten die alleen aan het fietsen waren.
Am Yisrael Chai!
Ik fiets ook overal ‘s nachts naar huis. Nu net nog, maar vaak ook veel later. Ik sta ook op perrons op nachttreinen te wachten, etc., altijd gedaan ook. Ja, er kan wat gebeuren, maar ik moet toch naar huis.

Bang ben ik niet, maar natuurlijk zou me wat kunnen overkomen, toch is dat voor mij geen reden om dat dan maar niet meer te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger woonde ik in een dorp, 12 km van school/vrienden/sport. Toen fietste ik als 16-jarige gewoon alleen naar huis. Dat zou ik nu nooit meer doen.
zuursnoepje wijzigde dit bericht op 24-05-2022 23:38
69.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen problemen mee om 's avonds ergens alleen te lopen of te fietsen. Vind 't ook niet per se gevaarlijk. Ja er kan altijd wat gebeuren, maar dat geldt altijd en overal. Voel geen noodzaak om bijvoorbeeld te voorkomen dat ik 's avonds laat alleen in het donker naar huis moet ofzo.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel me zeker niet veilig als vrouw alleen s avonds/in het donker. Fietsen door de stad doe ik nog wel, afgelegen plekken ga ik niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn ouderlijk dorp verdween een meisje op weg naar huis van de stad een paar jaar voor mijn geboorte. Daar is enkel een bromfiets van teruggevonden. Toen ik net in de puberteit kwam, verdween Tanja Groen in onze provincie. In diezelfde tijd verdwenen veel meisjes vlak over de grens die al dan niet zijn teruggevonden in een martelkelder van Dutroux. In ‘96 verdween een meisje van mijn school in de nabijgelegen stad waar ook nooit meer iets van is vernomen. Het ‘fiets nooit alleen! Bel dan!’ is er wel goed in geramd. Naïef of overmoedig ben ik nooit geweest. Meer hyperbewust en alert. En dat is meer dan eens van pas gekomen helaas.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
En vergeet de Utrechtse serie-verkrachter niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger deed ik dat gewoon, ‘s nachts naar huis fietsen. Ook de honden ‘s nachts uitlaten als ik die avond had gewerkt. Nu echt wel voorzichtiger geworden. Tijdens de avondklok liep ik eens met de hondjes over de verlaten straten toen ik opeens een enorme harde klap vanuit de bosjes hoorde. Alsof er een koe in de boom zat en naar beneden viel. Een kat kan ik mij nog voorstellen maar het geluid was zo enorm hard. Ik had echt hartkloppingen. Ik vind het nog steeds eng om daar in het donker langs te lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedsermoen schreef:
19-05-2022 00:24
Ben benieuwd welke freak er midden in de nacht nog door het bos loopt, wachtend op een kwetsbare vrouw die alleen fietst? Hoe lang wacht hij dan de hele nacht in het bos? Klinkt niet heel reëel en vooral gewoon als een angst maar misschien heb ik het mis.

Maar ik ben toch benieuwd, zijn er verhalen over dit soort 'roofdieren' die snachts proberen hun kans te grijpen? Op specifieke plekken? En is dit nou iets frequents of gewoon ooit eens gebeurt?

Ben je nou serieus?
...
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
19-05-2022 00:42
Tanja Groen, Marianne Vaatstra, Anne Faber. Zomaar 3 vrouwen die me te binnen schieten die alleen aan het fietsen waren.
Anne Faber fietste inderdaad alleen, maar het was wel nog licht toen zij werd aangevallen.

@TO, ja er bestaan mensen die zich als roofdieren gedragen. Maar de kans ze tegen te komen is niet groot. Voor jezelf moet je dus bepalen of en hoe je dat risico wil verminderen. Je kunt ook besluiten dat je het risico te klein vindt en de impact op je leven te groot als je het wil elimineren. Dat mag, het is jouw leven. Risicovrij leven kan sowieso niet.
Ik was nooit bang. Liep gerust alleen over straat door het donker. Totdat ik werd achtervolgd, meegesleurd en beroofd.
Ik neem dat risico niet weer.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven