Maar dat is gevaarlijk

18-05-2022 23:47 236 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of, vind je dat niet eng?

Die opmerkingen krijg ik regelmatig als ik ‘s avonds, als het donker is, met de fiets ergens heen ga.

Maar waarom is dit eigenlijk gevaarlijk of eng?

Zelf ben ik daarin niet beschermend opgevoed. Van stad naar dorp midden in de nacht alleen. Mijn ouders vonden het allemaal geen probleem.

Maar als ik dat nu doe krijg ik toch echt regelmatig opmerkingen. Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand in het donker van de fiets is getrokken (nu met dit topic natuurlijk wel) oid.
Is het niet een angst die ons wordt aangepraat door iedereen? Is het de norm om hier bang voor te zijn dat dat ons juist bang maakt?
Of ben ik nu ook gewoon echt te naïef?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren Quote
Curley, dat is zo. Het is wel belangrijk om alert te blijven. Niet alleen voor griezels, maar ook gewoon gezond verstand. Ik begrijp het totaal niet als mensen in het verkeer druk met hun telefoon bezig zijn of zich afsluiten voor de omgeving door oordopjes in te hebben. Je hoort en ziet niet wat er om je heen gebeurt, hoe wil je dan reageren op een onverwachte situatie? Laat staan dat je op een goede manier reageert?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, je bent naïef.

Beetje vergelijkbaar met rokers die beweren dat ze niemand kennen die longkanker kreeg en allemaal een rokende opa van 95 hebben.

Tuurlijk, de kans dat je heelhuids aankomt is vermoedelijk (en hopelijk) groter dan dat er wat gebeurt, maar dat geldt voor heel veel dingen, waar we vervolgens toch het zekere voor het onzekere nemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp je helemaal hoor, to. Ik ben opgegroeid in een middelgrote stad, heb gestudeerd in een middelgrote stad, gewoond buiten de stad in een dorpje en tijdens mijn jongere jaren ook zo vaak middenin de nacht naar huis gefietst en gewandeld. Ik ben hetzelfde opgevoed als jij en ben heel blij dat de angst er bij mij niet is. Ik ben daarmee zeker niet naief, want ben ook echt wel bedacht op gevaar als ik die inschat. Maar ik schat een heleboel situtaties niet in als gevaarlijk. Ik denk dat het vaak gevaarlijker is om middenin de nacht in een drukke stad vol met mensen en lampen te lopen, dan dat ik langs de weilanden naar huis fietste in het donker. Statistisch gezien klopt dat ook. Het is dus vooral een gevoelsmatige kwestie van mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Singlejingle schreef:
19-05-2022 09:47
Ik begrijp je helemaal hoor, to. Ik ben opgegroeid in een middelgrote stad, heb gestudeerd in een middelgrote stad, gewoond buiten de stad in een dorpje en tijdens mijn jongere jaren ook zo vaak middenin de nacht naar huis gefietst en gewandeld. Ik ben hetzelfde opgevoed als jij en ben heel blij dat de angst er bij mij niet is. Ik ben daarmee zeker niet naief, want ben ook echt wel bedacht op gevaar als ik die inschat. Maar ik schat een heleboel situtaties niet in als gevaarlijk. Ik denk dat het vaak gevaarlijker is om middenin de nacht in een drukke stad vol met mensen en lampen te lopen, dan dat ik langs de weilanden naar huis fietste in het donker. Statistisch gezien klopt dat ook. Het is dus vooral een gevoelsmatige kwestie van mensen.
Tuurlijk.
Totdat je in een buitengebied achtervolgd wordt door een auto en er in de verste verte geen hulp te vinden is.

Ik ben niet bang uitgevallen (wat dit soort dingen betreft), maar voel me in de drukke stad een stuk veiliger, omdat er meer kans is op hulp en op getuigen, mocht er wel iets gebeuren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat toch niet om de absolute kans? Of hebben jullie ook geen inboedelverzekering, omdat de kans dat je die nooit nodig hebt vele malen groter is dan dat je em wel nodig hebt?

Wat me vooral irriteert dat voorzichtigheid te makkelijk als synoniem wordt gezien voor (overdreven) angstig. Wat wil je dan bewijzen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mensen die dieper hierin willen duiken, dit is een interessante website hierover:
https://hetccv.nl/onderwerpen/veiligheidsbeleving/

Bijvoorbeeld dit stukje over veiligheidsbeleving:

Ook al leven we waarschijnlijk in een tijd waarin we veiliger zijn dan ooit: (samen)leven is nooit zonder risico’s. Het gaat erom hoe jij als persoon die risico’s ervaart en hoe (of) je er mee om kunt gaan. In navolging van de Britse criminoloog Loader gaan we er vanuit dat een mens zich veilig weet:

wanneer hij het gevoel heeft dat hij de risico’s in zijn omgeving met redelijk vertrouwen het hoofd kan bieden.

Dat kan dus zijn omdat er geen risico’s zijn. Maar het zal vaker voorkomen dat er wel risico’s zijn, maar dat deze niet als wezenlijk bedreigend worden ervaren. Omdat iemand het gevoel heeft dat hij deze risico’s zelf kan hanteren of het gevoel heeft dat hij voldoende steun uit zijn omgeving zal krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fiorah schreef:
19-05-2022 09:06
Ik heb jaren geleden best veel in die omgeving gefietst voor een baan. Dan kun je echt kilometers fietsen zonder iemand tegen te komen, zeker op een regenachtige middag. En toen heb ik me dus ook afgevraagd: maar moet je daar dan mee stoppen? En hoeveel kwaliteit van leven lever je in als je met alle risico's rekening houdt (en hoe ver ga je dan). Zo verdrietig wat er met haar gebeurd is, je maakt echt geen kans.
Ik fiets ook veel in die omgeving, ook alleen, het is inderdaad erg stil. Maar sinds dat gebeurde met Anne Faber mijd ik gebieden rondom TBS klinieken en dat soort plekken. En daar blijken er veel van te zijn in dat soort bossen. Ik zoek nu de wat meer toeristische routes op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bijv de coronapandemie ons geleerd heeft is dat mensen dramatisch slecht zijn in het inschatten van en omgaan met risico's.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
19-05-2022 09:53
Het gaat toch niet om de absolute kans? Of hebben jullie ook geen inboedelverzekering, omdat de kans dat je die nooit nodig hebt vele malen groter is dan dat je em wel nodig hebt?

Wat me vooral irriteert dat voorzichtigheid te makkelijk als synoniem wordt gezien voor (overdreven) angstig. Wat wil je dan bewijzen?


Een inboedelverzekering belemmert mij niet in mijn vrijheid, angst wel. Daar zit voor mij in elk geval de crux. Ik wil niet afhankelijk zijn van iemand die me naar huis brengt, of een taxi, of OV. Ik wil mijn leven zoveel mogelijk in vrijheid leven. Er zijn genoeg landen waar dat niet kan en ik prijs mezelf gelukkig dat ik in zo'n relatief (!) veilig land als Nederland woon. Ik zal gevaar niet perse opzoeken en ik voel me heus niet altijd 100% veilig.

Maar voor mij valt dat in dezelfde categorie als autorijden. Pre-corona reed ik zo'n 25 duizend kilometer per jaar. Tijdens die autoritten ontstaat wel eens een gevaarlijke situatie of een aanrijding (dat laatste bij mij nog nooit). Maar dat is geen reden om geen auto meer te rijden. Zo is het voor mij ook met 's avonds naar huis fietsen of lopen. Ja, er ontstaat wel eens een nare situatie, maar wel maar heel zelden. En de kans op iets echts ergs, is dus heel erg klein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs is er nog een meisje uit het niets op de fiets in haar rug gestoken komende van de hockeyclub.
En al die andere voorbeelden die er zijn..echt vind sommige best naïef die zeggen er gebeurt nooit wat.
Of die lezen het nieuws niet of idd kop in het zand.

Ikzelf laat zelfs savonds de hond niet meer uit..dat doet hij* is* hij ,laat staan fietsen alleen.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdens mijn bijbaantje fietste ik gewoon in het donker alleen naar huis waarbij eerste stuk echt afgelegen was. Nu zou ik dat niet meer doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
19-05-2022 09:57
Wat bijv de coronapandemie ons geleerd heeft is dat mensen dramatisch slecht zijn in het inschatten van en omgaan met risico's.
Het is altijd goed om je intuïtie en gevoel te volgen. Maar er kan altijd iets gebeuren, ook midden op de dag, je zou dan niets meer kunnen doen.

Dit kind ging met zijn vriendje snoep kopen:

Op 6 juni 2021 heeft de man een jongen in de Albert Heijn in Hoogkerk door meerdere messteken om het leven gebracht. Het slachtoffer was op dat moment met zijn beste vriend in de supermarkt om snoep te kopen en werd onverhoeds en met veel geweld gedood. Dit gebeurde op klaarlichte dag, waardoor winkelend publiek en personeel van de supermarkt hiervan ongewild getuige zijn geweest.

https://www.transport-online.nl/site/14 ... -hoogkerk/

Of die IT-er die op klaarlichte dag doodgestoken werd tijdens zijn lunch wandeling in Amsterdam.
Solomio schreef:
19-05-2022 09:53
Het gaat toch niet om de absolute kans? Of hebben jullie ook geen inboedelverzekering, omdat de kans dat je die nooit nodig hebt vele malen groter is dan dat je em wel nodig hebt?

Wat me vooral irriteert dat voorzichtigheid te makkelijk als synoniem wordt gezien voor (overdreven) angstig. Wat wil je dan bewijzen?
Eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
19-05-2022 09:43
Curley, dat is zo. Het is wel belangrijk om alert te blijven. Niet alleen voor griezels, maar ook gewoon gezond verstand. Ik begrijp het totaal niet als mensen in het verkeer druk met hun telefoon bezig zijn of zich afsluiten voor de omgeving door oordopjes in te hebben. Je hoort en ziet niet wat er om je heen gebeurt, hoe wil je dan reageren op een onverwachte situatie? Laat staan dat je op een goede manier reageert?
Ja dat snap ik ook niet. Ik rijd op mijn route naar werk een stuk heuvel af wat best stijl is. Pal langs het fietspad staan grote huizen met hoge heggen er omheen. Als iemand daar uit wil rijden dan rijden ze altijd eerst een stukje het fietspad op om de weg te kunnen zien. Hoe vaak ik daar wel niet mensen keihard straks langs die heg zie fietsen met oordopjes in. Je hebt niet voor niets meerdere zintuigen en logisch verstand denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk oprecht niet over zoiets na voor dat ik 's nachts op de fiets stap. Net zoals ik er overdag niet over nadenk voordat ik op de fiets stap. Geen stoerdoenerij. Naief, misschien, geen idee...
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een buitenwijk van de stad en 95% van mijn fietsritjes blijven binnen de bebouwde kom. Dat doe ik dus gerust ook 's nachts.
Alleen hardlopen in het donker vind ik niet fijn, dan ben je toch kwetsbaarder dan op de fiets.

Vroeger fietste ik trouwens wel eens alleen naar huis langs onbewoond gebied, maar dan belde ik vaak met een vriend(in). Als er dan iets zou gebeuren was diegene in ieder geval op de hoogte van waar ik was. Nu mag je niet meer bellen op de fiets :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik*ben*ik schreef:
19-05-2022 10:00
Onlangs is er nog een meisje uit het niets op de fiets in haar rug gestoken komende van de hockeyclub.
En al die andere voorbeelden die er zijn..echt vind sommige best naïef die zeggen er gebeurt nooit wat.
Of die lezen het nieuws niet of idd kop in het zand.

Ikzelf laat zelfs savonds de hond niet meer uit..dat doet hij* is* hij ,laat staan fietsen alleen.

Maar volgens mij zegt vrijwel niemand hier dat er nooit wat gebeurt. Tuurlijk gebeuren er dingen, zowel overdag als 's avonds. De vraag is of je je daardoor belemmerd voelt en bijvoorbeeld 's avonds niet alleen over straat gaat.

Een groot deel zegt: ik voel me veilig genoeg, neem eventuele risico's voor lief, leef gewoon mijn leven in vrijheid en ga indien nodig ook prima alleen over straat. En als je specifiek weet dat het op een bepaald stuk gevaarlijk is (bijvoorbeeld in zo'n tunneltje waar de politie dan voor waarschuwt), dan denk ik dat de meeste mensen wel even omfietsen. Dus de basis is: vrijheid. En niet: angst voor wat eventueel kan gebeuren.

En ook prima als die angst wel je basis is en je je daar wel door laat leiden. Alleen voor de mensen die dat niét zo ervaren voelt dat misschien onlogisch/onnodig, omdat ze immers zelf niet het gevoel hebben dat angst de overhand zou moeten hebben op vrijheid.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
Maandag27 schreef:
19-05-2022 09:02
Tot een half jaar geleden, waren zowel 18-jarige dochter als ik ook van het type ; als er iemand in de bosjes op me ligt te wachten om me aan te randen, krijgt hij vooral koude billen. Ook wij keken naar statistiek; elke week vrouwen door vrienden/kennissen/collega’s worden verkracht, terwijl vrouwen die door een onbekende zijn vermoord nog steeds zo bijzonder zijn dat ze op tv komen. Dus liever alleen en snel dan met een vent die nog een nachtzoen wil. Hoewel ik dan wel (mens is niet altijd consequent) zoon heb proberen te leren dat je meisjes naar huis brengt.


Waarom tot een half jaar geleden? Ik weet de datum niet precies, maar toen is hier in de omgeving een jongen doodgereden. Die was op de fiets, dronken, alleen, naar huis gestuurd. Ergens gevallen en achter een drempel blijven liggen. Een jonge vrouw die naar haar werk moest in de ochtend zag hem niet liggen- de rest kun je zelf invullen.

Sindsdien heb ik liever dat kind niet alleen thuiskomt. Niet vanwege die man in de bosjes, maar omdat ik niet wil dat ze, als er iets gebeurt, geen hulp krijgt. De tussenvorm is dat ze nu de hele weg naar huis met een vriendin belt, en locatie volgen aan heeft staan, maar ik merk dat ik dus minder relaxed ben.
minder zuipen zodat je geen gevaar voor jezelf bent is geen optie?
Ik woon vlakbij de plek waar Tanja Groen verdwenen is en ondanks dat ik weet dat het heel lang geleden gebeurt is speelt het wel in mijn achterhoofd.
Ik fiets in het donker maar alleen in drukke gebieden. Mijn dochter ( bijna zo oud als Tanja toen ze verdween) fietst ook wel eens naar huis maar als het donker is fietst ze ook alleen door drukke gebieden of iemand fietst haar tegemoet.
De kans dat iets gebeurt is minimaal dat klopt maar dat is de kans dat we de postcodeloterij winnen ook en toch zijn heel veel mensen lid ervan.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
19-05-2022 10:16
minder zuipen zodat je geen gevaar voor jezelf bent is geen optie?
Ook als je niet zuipt kun je een ongeluk krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
19-05-2022 10:00
Een inboedelverzekering belemmert mij niet in mijn vrijheid, angst wel. Daar zit voor mij in elk geval de crux. Ik wil niet afhankelijk zijn van iemand die me naar huis brengt, of een taxi, of OV. Ik wil mijn leven zoveel mogelijk in vrijheid leven. Er zijn genoeg landen waar dat niet kan en ik prijs mezelf gelukkig dat ik in zo'n relatief (!) veilig land als Nederland woon. Ik zal gevaar niet perse opzoeken en ik voel me heus niet altijd 100% veilig.

Maar voor mij valt dat in dezelfde categorie als autorijden. Pre-corona reed ik zo'n 25 duizend kilometer per jaar. Tijdens die autoritten ontstaat wel eens een gevaarlijke situatie of een aanrijding (dat laatste bij mij nog nooit). Maar dat is geen reden om geen auto meer te rijden. Zo is het voor mij ook met 's avonds naar huis fietsen of lopen. Ja, er ontstaat wel eens een nare situatie, maar wel maar heel zelden. En de kans op iets echts ergs, is dus heel erg klein.
Hier sluit ik me bij aan. Ik begrijp ook heel goed dat mensen wel met het OV gaan of de taxi nemen. Ik moet ook langs een afgelegen stuk fietsen, maar als het donker is kies ik altijd de route langs een drukke autoweg omdat als er dan iets gebeurt mensen me hopelijk zien en ik niet afgelegen in de sloot lig. Overigens denk ik wel dat het in de stad haast gevaarlijker is om 's nachts alleen te fietsen/wandelen dan ergens afgelegen omdat je simpelweg niemand tegenkomt.

Als tiener moest ik altijd thuis gebracht worden, toen we nog geen kinderen hadden haalde mijn man me ook wel vaak op. Tegenwoordig app ik als ik vertrek en zet ik mijn locatie delen in whatsapp aan. Niet dat je dan niets kan overkomen, maar je bent in ieder geval traceerbaar en je wordt binnen een bepaalde tijd thuis verwacht. Dit zijn allemaal dingen die mijn vrijheid niet beperken.

Ik denk dat iedereen hierin voor zichzelf een afweging moet maken in hoeverre ze hun vrijheid willen opgeven voor veiligheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
19-05-2022 09:53
Het gaat toch niet om de absolute kans? Of hebben jullie ook geen inboedelverzekering, omdat de kans dat je die nooit nodig hebt vele malen groter is dan dat je em wel nodig hebt?

Wat me vooral irriteert dat voorzichtigheid te makkelijk als synoniem wordt gezien voor (overdreven) angstig. Wat wil je dan bewijzen?
Jeetje solomio, ik zie je ook reageren in een ander topic. Je bent nogal heftig. Je kunt ook meeschrijven in topics zonder meteen in je absolute irritatie modus te zitten. Adem in, adem uit.
De kans op ongewenste toespelingen of echt acties is voor de meeste vrouwen echt hoog. Ook buiten de deur.

Ik snap ook niet dat mensen hier gaan doen alsof dat niet zo is en dat als je nadenkt en voorzichtig bent soms en je wel gewoon doet wat je wil doen (want echt niemand hier blijft bang thuis) je dan overdreven angstig bent en dat anderen probeert aan te lullen zoals de OP impliceert.

Bizar vind ik het.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 19-05-2022 10:25
1.81% gewijzigd
Singlejingle schreef:
19-05-2022 10:23
Jeetje solomio, ik zie je ook reageren in een ander topic. Je bent nogal heftig. Je kunt ook meeschrijven in topics zonder meteen in je absolute irritatie modus te zitten. Adem in, adem uit.
Ze is helemaal niet heftig.
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
19-05-2022 07:46
Waarom niet citeren? was gewoon in het nieuws hoor.

Ik woonde er ook ten tijde van de incidenten en een vriendin ook, maar wij deden gewoon live locatie delen en iemand van het thuisfront, dus in dezelfde wijk, vragen even op te letten tussen nu en verwachte aankomsttijd x. Volgens mij waren het ook vooral hardloopsters die slachtoffer waren en niet zo zeer fietsers.
Omdat ik nog wil weghalen dat ik daar heb gewoond, ivm herkenbaarheid.

Zijn zowel hardloopsters als fietsers geweest idd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven