Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 841 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Goedemorgen!

Er toch best slecht door geslapen. Vooral omdat het naar mijn mening , en ik sta niet alleen , het onterecht is. En dan de manier waarop . Dat triggert behoorlijk.
Dat het zo triggert heeft te maken met het uit coulance laten staan van het topic. Eigenlijk willen we je hier niet roept dat op bij mij. En ja dat is mijn probleem.

De verontwaardiging van jullie naar deze mod helpt me wel als tegengas !

Zo jammer dat dit er nu tussenkomst. Dit topic is juist een voorbeeld van hoe je met elkaar omgaat !
En ook het zinnetje die verwijderd is past prima in dit topic. Ik snap dan ook echt niet wat er mis mee was. En dat ik het maar met mijn hulpverleners moet bespreken dat is echt geen oke reactie !
En past ook totaal niet in de sfeer van dit topic!

Toevallig ben ik nu de klos bij deze mod maar het zou bij iedereen fout geweest zijn! Noemen dat je mishandeld en verkracht bent daar is NIETS maar dan ook NIETS mis mee !

Gaan de mods mij hiervoor een ban geven , ook al is het maar voor 24 uur dan wil ik hier niet langer zijn.

En dat heeft dan puur en alleen met de mods te maken en 0 met jullie die hier lezen en schrijven!

Voor nu maar gewoon door. Jullie zijn geweldig met hoe jullie om mij heen staan ! Daar heb ik om gehuild want dat is echt bijzonder en heel fijn !

:heart: :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef: ↑
18-09-2026 07:25
Almostdone, diep respect voor jou hoe je dit aangaat :hug:
En de reacties hier :heart:
Ik lees mee, meestal in stilte omdat ik de goede woorden niet kan (of denk te kan) vinden.
Gaat mij net zo. Ik lees mee en ben af en toe wat zoekende naar woorden en dan reageer ik maar niet.
Ik heb ook speciaal een account aangemaakt om op je te kunnen reageren. Ben tot nu toe een stille meelezer geweest.

Ik had je verwijderde bericht gelezen en het geeft juist zoveel meer inzicht in het lijden waar je doorheen gaat en waarom je dit traject in bent gegaan.

Door deze berichten te verwijderen maak je de slachtoffers nog eenzamer in hun lijden. Hun verhaal moet juist gehoord worden, de daders komen al te veel overal mee weg...

Ik weet niet of je op dit forum ook privéberichten naar elkaar kunt sturen maar mocht je echt diep zitten dan mag je me altijd een bericht sturen.

Ik vind je echt een bijzonder mens, hoe je alles verwoord en hoe verstandig je overal mee om gaat. Je bent zo sterk! Ook al ervaar je dit zelf misschien niet zo. Hoe je alles aanpakt ondanks waar je doorheen gaat. Echt bewonderingswaardig.

Hele dikke knuffel voor jou! :hug:
Je hebt helemaal gelijk Almostdone. Ik ben blij dat je daar zelf ook voor blijft staan.
De mods liggen helaas wel vaker op ramkoers om onduidelijke redenen.
Als de strekking nu was geweest: "Dit is mij overkomen en wat moet ik nu doen?" Dan zou ik nog snappen dat het forum daar niet de plaats voor is. Maar dat speelde totaal niet.

Fijn dat je ook ziet hoeveel mensen er voor je opkomen! Visualiseer het maar eens: al die mensen die om je heen staan.

Ik heb trouwens ook dat ik niet altijd de goede woorden vind. Maar dan stuur ik gewoon maar een herhalend berichtje: ik denk aan je. Misschien is dat dan ook al genoeg.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Lieve Almostdone ik heb tot nu alleen meegelezen omdat jouw topic me raakt, maar ik wist niks te zeggen.
Het is niet jouw probleem dat is juist zo schadelijk dat de mods je dit gevoel geven.
Je hebt de moed om eerlijk te zijn over iets wat heel veel vrouwen hebben meegemaakt.
Mishandeld en verkracht en dan monddood gemaakt, niet alleen door de dader maar nu ook hier.
Dat moet niet verstopt worden in een donker hoekje, dat moet open en veilig gedeeld worden !!
Wij hoeven ons nergens voor te schamen ! :heart:
.
Helemaal eens met tweeling.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Wij willen jou hier wel, zolang je wilt en nodig hebt :hug:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Almostdone :hug:
anoniem_6aad3b7f8f7d5 wijzigde dit bericht op 18-09-2026 11:48
5.88% gewijzigd
:heart:
Tjezus, wat vals
tweeling schreef: ↑
18-09-2026 10:36
Lieve Almostdone ik heb tot nu alleen meegelezen omdat jouw topic me raakt, maar ik wist niks te zeggen.
Het is niet jouw probleem dat is juist zo schadelijk dat de mods je dit gevoel geven.
Je hebt de moed om eerlijk te zijn over iets wat heel veel vrouwen hebben meegemaakt.
Mishandeld en verkracht en dan monddood gemaakt, niet alleen door de dader maar nu ook hier.
Dat moet niet verstopt worden in een donker hoekje, dat moet open en veilig gedeeld worden !!
Wij hoeven ons nergens voor te schamen ! :heart:
Helemaal met je eens Tweeling.

Alle steun voor jou Almostdone :hug:
Lieve forummers

Ik heb in het vraag het de mods gereageerd.
De reactie van de mod zowel in het vraag het de mods topic als in mail raakt mij echt heel diep!

Veilig voor iedereen...
Behalve voor mij want dat hebben de mods afgepakt . Nou ja behalve voor mij, voor alle mensen die zich in mijn topic kwetsbaar opstelden.

Ik mag niet met jullie over reactie van de mods praten . Tja , aangezien het toch niet meer veilig is hier maakt een ban ook niet meer uit ..

Het ging erom dat ik ineens plompverloren het woord verkrachting heb geschreven.
Naar mijn mening was het niet plompverloren maar paste het in de context van die reactie.

Ik heb het heel bewust niet gedetailleerder gemaakt dan het woord verkrachting . En hierbij geen seconde gedacht dat dit niet kon of mocht en ik vind het nog steeds geen reactie die niet kon.

Het topic gaat over mijn euthanasie wens wegens ondraaglijk en uitzichtloos lijden . Die wens heeft een oorzaak en ik ging ervanuit dat iedereen , dus ook de mods , wel kunnen bedenken dat er best nare dingen zijn gebeurd.

Voor de duidelijkheid.. ik heb op geen enkele manier voor of achter de schermen afspraken gemaakt over wat er wel of niet besproken kon worden en ook dat het topic uit coulance is toegestaan was voor mij onbekend. Hier is naar mij toe op geen enkele wijze gecommuniceerd.
Naar mijn mening heb ik dus geen regel overtreden of afspraak verbroken omdat die er simpelweg niet waren.

Voor mij heeft dit impact . Triggers en bevestiging . Dat doet pijn en voelt heel oneerlijk.

:cry: :cry:
Oh lieve Almostdone, ik vind het zo erg dat deze actie van de mods nu jouw (laatste?) veilige plek hier laat verdwijnen. Mensen beseffen niet half hoeveel impact dit op jou heeft vermoed ik. Ik gun je goede laatste weken en mooie momenten, niet dit soort ellende. Er lezen/leven heel veel mensen hier met je mee, ook als je besluit helemaal weg te gaan hier.
Lees in vraag het de mods.

Het gaat Welles/ nietes worden.

Ik wil geen strijd.

Ik heb GEEN afspraken gemaakt , dat zweer Ik!

En op andere topic gaat het nu echt een nare kant op .

Dat mag wel van de mods .. voor iedereen veilig.

Ik heb gevraagd om op anoniem te mogen .

Dit trek ik niet :cry:
Ik weet niet of je nog meeleest, maar ik vind dit zo verschrikkelijk en onwerkelijk om te lezen. Hoe is in vredesnaam zoveel kortzichtigheid mogelijk in een topic als deze.. :'( ?
Ik heb niet de illusie dat ik de woorden kan vinden om je leed te verzachten, om de trigger die dit moet zijn te verminderen, maar weet dat je met je openheid juist ontzettend veel hebt betekend, voor mij en voor vele anderen hier ook. Echt een diepe buiging voor jou :redrose:
Ik hoop heel erg dat je begeleider je kan helpen vandaag! En we blijven met je op het bankje zitten!
PickingUpThePieces schreef: ↑
17-09-2026 22:24
Lieve TO,

Ik lees al vanaf je eerste post mee maar wist niet goed hoe ik moest reageren.

4 jaar geleden ben ik mijn moeder verloren aan suïcide. Zij wilde graag euthanasie maar heeft het traject niet kunnen volhouden. Ook ik krijg dankzij jou meer inzicht in hoe sommige dingen destijds voor haar geweest kunnen zijn. Voor mij waren sommige dingen onbegrijpelijk tot ik hier meelas.

Ik heb zoveel respect voor je. Hoe je over dit onderwerp schrijft, hoe je ondanks je eigen ellende nog steeds denkt aan anderen. Natuurlijk ook hoe krachtig je bent.
Je bent een ongelofelijke lieve, sterke en dappere vrouw :heart:
Wat een mooie post en wat zwaar dat je dat hebt meegemaakt!
:hug: :hug: :hug:

Almostdone, wat ongelooflijk triest hoe dit topic moet eindigen.

Ik wens je heel veel kracht en sterkte om je laatste weken door te komen. Hopelijk komen je laatste wensen, inclusief je weekend zee en een goede plek voor Sacha als jij er niet meer bent, helemaal uit.

(En mods, ik hoop echt dat jullie je even HEEL hard achter de oren krabben! over hoe jullie dit hebben aangepakt…)

:hug: :hug: :hug:
Een stille meelezer
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Oh mods… om iemand in deze fase van haar leven zo te behandelen was bijzonder onnodig en pijnlijk. Juist omdat je wist, althans behoorde te weten, dat Almostdone zoveel steun had aan dit topic en er niets raars geschreven werd dat niet op een openbaar forum kan staan naar mijn mening. Wat ontzettend jammer.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
To, hopelijk lees je nog mee en haal je kracht uit de vele fijne reacties naar jou toe van forummers. Ik vind het heel mooi dat mensen zo reageren ❤️.
To, hopelijk lees je nog mee en haal je kracht uit de vele fijne reacties naar jou toe van forummers. Ik vind het heel mooi dat mensen zo reageren ❤️.
Klote dit. Ik hoop dat uiteindelijk de mooie dingen van dit topic het meest blijven overheersen.
Tjezus, wat vals
Baggal schreef: ↑
18-09-2026 13:28
Oh mods… om iemand in deze fase van haar leven zo te behandelen was bijzonder onnodig en pijnlijk. Juist omdat je wist, althans behoorde te weten, dat Almostdone zoveel steun had aan dit topic en er niets raars geschreven werd dat niet op een openbaar forum kan staan naar mijn mening. Wat ontzettend jammer.
Precies dit. Ik vind het ongelooflijk om te lezen. Niet alleen Almostdone maar ook heel veel anderen hebben ontzettend veel aan dit topic. Ik heb het betreffende bericht niet gezien, maar ik kan me niet voorstellen dat er gekke dingen geschreven zijn – zeker ook gezien de reacties van anderen. Ik sta echt perplex. TO, ik hoop dat de steun die je hier hebt ervaren toch de boventoon blijft voeren in je gedachten. Als je hier niet meer komt vind ik dat jammer maar begrijp ik dat, ik wens je niets dan goeds. Toch hoop ik dat de mods hierop terugkomen want dit is een van de meest waardevolle topics die ik hier ooit heb gezien.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ongelooflijk, hier zakt écht mijn broek van af... Na alle aandacht de laatste tijd voor geweld tegen vrouwen, femicide, vrouwen die de nacht opeisen... Die aandacht was (en is) hard nodig. En nu mocht @Almostdone in de context van dit ongelooflijk warme en kwetsbare topic niet schrijven dat ze in haar leven is verkracht?! Zonder ook maar één detail erbij?

Echt mods... Dit is dus niet iemand die ins blaue hinein een topic opent met als titel 'Ik ben verkracht' of zo (al zou ik dan nog steeds niet precies weten waarom dat niet mag). Dit is een topic van iemand die euthanasie krijgt. Dit was zo'n beetje de enige plek waar zij nog enige steun kreeg. En nu doen jullie het omgekeerde: jullie vertellen haar dat wat zij heeft meegemaakt niet gezegd mag worden... En de manier waarop... Echt alles hieraan is STUITEND.

Ik heb hier geen woorden voor. Doe mij ook maar een ban dan. Uit solidariteit met @Almostdone.

En voor @Almostdone (mocht je dit nog lezen): je hebt NIETS maar dan ook helemaal NIETS verkeerd gedaan!! :hug: :hug: :hug:
De tranen zitten hier hoog. Vanwege al het extra gedoe dat je nu op je dak krijgt, weer dat onveilige gevoel.
En dat we je niet bij ons kunnen houden in je eigen topic..
Ik zou het liefst nu vertrekken van Viva, ook op anoniem dan maar. Maar ik wil met jou op dat bankje blijven.
Ik wil niet weggaan als het voor jou zo donker is.
Dus ik blijf. Voorlopig. Maar zal aan geen ander topic meer deelnemen dan dit.
Ach nee :( ik begrijp heel goed dat je je niet meer veilig voelt hier en op anoniem bent gegaan. Wat vreselijk pijnlijk dit.

Weet dat dit NIET jouw schuld is. Schaam je niet aub, betrek het niet op jezelf TO.

Dat jij de moed had om hardop te kunnen zeggen dat je werkelijk kapot gaat elke dag weer aan herbelevingen aan zwaar seksueel geweld is wat de maatschappij nodig heeft om eindelijk de schuld en schaamte om te draaien en te leggen waar hij hoort: bij de daders!! Hebben we dan niets geleerd van de dappere mevrouw Peliquot: "afin que la honte change de camp"!

Zoveel vrouwen herkennen het en zwijgen, omdat ze het niet uit hun strot krijgen en hen wijs wordt gemaakt dat het hun smerigheid is. Dat is het NIET, dat is het NOOIT!
Ook hier geen woorden..... Ik neig ernaar om me aan te sluiten bij Ambra en niet meer te reageren behalve hier. Juist om wel steun te geven aan almostdone.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven