Moeilijke jeugd = Moeilijke relatie?

22-09-2010 21:00 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een contact of relatie worden niet alleen pijnlijke gevoelens uit ons verleden getriggerd maar ook gevoelens die juist heel fijn aanvoelen. Dit gebeurt meestal in de beginfase van de relatie (of vriendschap), dus als we iemand net leren kennen. We ervaren die 'positieve trigger' in de vorm van aantrekkingskracht, of verliefdheid, en we zien dan bij die ander bepaalde eigenschappen die ons het gevoel geven dat we bij deze persoon kunnen vinden waar we al zo lang naar op zoek zijn. Er worden diepe (onbevredigde) verlangens van vroeger getriggerd, we voelen ons heel vertrouwd met deze persoon en we hebben het gevoel dat het nu allemaal goed zal komen. We schieten in 'de droom', een door onszelf gecreëerde fantasie van hoe ons leven met deze persoon eruit zou kunnen zien (die los staat van wie en hoe deze persoon werkelijk is). We zitten in ons kindbewustzijn (in positieve gevoelens), ervaren de situatie vanuit ons kindbewustzijn en reageren erop vanuit ons kindbewustzijn, dus op een onvolwassen manier, en kunnen niet zien wie en hoe die ander werkelijk is.

En omdat deze persoon niet blijkt te zijn hoe we in onze eigen fantasie dachten dat hij was, worden we teleurgesteld en gekwetst. In deze fase van de relatie zijn het meer de pijnlijke gevoelens uit onze jeugd die we over en weer bij elkaar gaan triggeren. Dit betekent dat die ander dingen doet en zegt die bij ons de pijnlijke gevoelens uit onze jeugd naar boven halen (uit ons onderbewustzijn). En de manier waarop we hierop reageren is de manier waarop we in onze jeugd hebben geleerd op onaangename gevoelens te reageren. En deze manier van omgaan met onaangename gevoelens (die we in onze jeugd hebben aangeleerd) en waarmee we reageren op onze partner, is precies wat bij onze partner de pijn uit ZIJN jeugd naar boven haalt. Het is de manier waarop hij in zijn jeugd gekwetst en beschadigd is. En onze partner zal dan reageren op die pijn met de manier waarop hij in zijn jeugd heeft geleerd met onaangename gevoelens om te gaan. Dit is dus een wederzijds mechanisme (ik noem het zelf altijd 'de kruisbestuiving', als grapje). En zo gaan we elkaar over en weer pijn doen, en stapelt de pijn zich op en op, en komen we in een strijd terecht zonder te weten waar de pijn die we voelen werkelijk vandaan komt, en zonder te weten hoe we dit patroon kunnen doorbreken.

De manier waarmee we in onze jeugd hebben geleerd met pijn om te gaan en waarmee we onszelf toen beschermden, is in ons volwassen leven een destructieve manier van reageren (voor onszelf) waarmee we anderen kwetsen en beschadigen. En waardoor we in onze relaties geen veiligheid en emotionele intimiteit kunnen opbouwen.
Ik vind je post nogal aanmatigend eerlijk gezegd. Tenzij een psycholoog een dergelijke analyse op mij los zou laten, zou ik mij enorm gekwetst voelen als mijn partner op zo'n manier over mij zou schrijven.
Waarom wil je dat hij hulp zoekt?

Zou je zelf niet wat hulp kunnen gebruiken? Dit klinkt namelijk niet zo gezond. Je wil idd moedertje en therapeut spelen. Dat zegt meer over jou dan over hem.
Antwoord op je titel: nee
Prima, topic gesloten
7 minuten.. nieuw record!
Gelukkig heb ik niet gereageerd op je OP, Na twee reacties al weghalen?
ik wilde ook iets zinnigs zeggen.
Issues, issues
Jammer, best een boeiend onderwerp.
Jammer dat jij je OP weg haalt. Wie weet hadden de reacties je aan nieuwe inzichten over je eigen gedrag kunnen helpen, waar je in toekomstige relaties je voordeel mee had kunnen doen.
Sjonge!

Krijg de kans niet eens!

Zou het in het Guiness Book of Records kunnen?
Waar gaat het over? :(
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Nah?
Zo dat is echt kut. Ik wilde serieus gaan lezen hier. Vond het echt een boeiende titel. Maar dat is ook het enige dat er nog staat. Waarom, TO? Er staan toch geen lelijke dingen?
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Ik heb de openingspost wel gelezen, jammer dat het weggehaald is, maar om er een antwoord op te geven, het was best aanmatigend. Waar staat dat het probleem in de relatie alleen bij hem zou hebben gelegen? Het is wel heel gemakkelijk zo, want op die manier kun je alle verantwoordelijkheid voor het wel of niet slagen van een relatie leggen bij de persoon die een moeilijke jeugd heeft gehad.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ja hoor...
Ik bedoelde het niet psychologisch aanmatigend of moederlijk dus vandaar dat ik er al geen zin meer in had...

En al eerder heb ik gezien dat er op het Psyche forum nogal aanmatigend gereageerd wordt!
En natuurlijk lag het niet alleen aan hem dat onze relatie gestrand is, er zijn altijd 2 mensen bij betrokken...
quote:novina schreef op 22 september 2010 @ 21:13:

Jammer, best een boeiend onderwerp.

Ja, dat vond ik nou ook.

Ik heb er in ieder geval wel ervaring mee, en was het wel van invloed op de relatie, negatieve invloed. En uiteindelijk veroorzaakte het ook het mislopen van die relatie.
Je leert niks van fouten zo he? Maar by all means, ga vooral op je bek de harde manier. Geen vent houdt het langdurig met je uit op deze wijze.
Op een forum wordt over en weer gepost. Als jij je post anders bedoelt dan het overkomt, dan kun je dat toch gewoon toelichten en uitleggen?
quote:Schattekop schreef op 22 september 2010 @ 21:21:

Je leert niks van fouten zo he? Maar by all means, ga vooral op je bek de harde manier. Geen vent houdt het langdurig met je uit op deze wijze.Ook heerlijk, daar heb ik echt wat aan, laat me raden, je was liever psycholoog geworden?!
hoe lang zijn jouw tenen?
Lang toevallig!! Letterlijk gesproken i.i.g.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven