Nog steeds onzeker over uiterlijk
woensdag 26 januari 2011 om 22:08
pff ik zet het hier toch maar neer na veel twijfelen..
Als ik na een avondje stappen wat foto's van mezelf zie is het nog steeds schrikken en een week depri voelen.
Ik denk dat maar weinigen dit herkennen dus dat ik duidelijk een groot probleem heb.
Met name omdat ik al de 40 gepasseerd ben inmiddels.
En nee, ik hoef er niet jong uit te zien natuurlijk, maar lelijk...
Mijn verhaal is in het kort dat ik dramatish lang extreem ben uitgescholden om mijn uiterlijk, hier wel eens verteld.
Na ruim 15 kilo aankomen een stuk verbeterd (had een extreem smal gezicht en grote kaak)
Phychologen afgelopen (daar wordt b.v gezegd je moet maar accepteren dat je een 5 bent) tot aan BDD (vertekende lichaamsbeleving) toe, wat ik dus niet blijk te hebben, ik ben gewoon erg onzeker, aldus die therapeut daar.
Ik zoek vooral dansplekken op waar wat ouder publiek komt omdat ik nog steeds erg onzeker wordt (getriggerd wordt ) bij het zien van jonge meiden.
Laatst kwamen die toevalig wel later op de avond, kon me redelijk goed houden.
Totdat ik thuis dus wat foto's zag..
Vriend(innen) van mij zien wel nog steeds een opvallende kaak maar weten eigenlijk niet of het gezien wordt door jongeren.
Ik weet dat dit heel lullig klinkt dit verhaal (je bent ouder kan je er geen scheit aan hebben inmiddels)
Maar het kwelt me dagelijks, het idee dat ik er gewoon niet uitzie.
Ik heb drie plastisch chirurgen afgelopen en de conclusie was verschillend.
Ik weet het gewoon niet meer..
Als ik na een avondje stappen wat foto's van mezelf zie is het nog steeds schrikken en een week depri voelen.
Ik denk dat maar weinigen dit herkennen dus dat ik duidelijk een groot probleem heb.
Met name omdat ik al de 40 gepasseerd ben inmiddels.
En nee, ik hoef er niet jong uit te zien natuurlijk, maar lelijk...
Mijn verhaal is in het kort dat ik dramatish lang extreem ben uitgescholden om mijn uiterlijk, hier wel eens verteld.
Na ruim 15 kilo aankomen een stuk verbeterd (had een extreem smal gezicht en grote kaak)
Phychologen afgelopen (daar wordt b.v gezegd je moet maar accepteren dat je een 5 bent) tot aan BDD (vertekende lichaamsbeleving) toe, wat ik dus niet blijk te hebben, ik ben gewoon erg onzeker, aldus die therapeut daar.
Ik zoek vooral dansplekken op waar wat ouder publiek komt omdat ik nog steeds erg onzeker wordt (getriggerd wordt ) bij het zien van jonge meiden.
Laatst kwamen die toevalig wel later op de avond, kon me redelijk goed houden.
Totdat ik thuis dus wat foto's zag..
Vriend(innen) van mij zien wel nog steeds een opvallende kaak maar weten eigenlijk niet of het gezien wordt door jongeren.
Ik weet dat dit heel lullig klinkt dit verhaal (je bent ouder kan je er geen scheit aan hebben inmiddels)
Maar het kwelt me dagelijks, het idee dat ik er gewoon niet uitzie.
Ik heb drie plastisch chirurgen afgelopen en de conclusie was verschillend.
Ik weet het gewoon niet meer..
woensdag 26 januari 2011 om 22:19
hoi Dons,
ik lees zojuist je berichtje en weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet zeggen.
Wat erg dat je je zo ongelukkig voelt over jezef.
je psychologen zullen het vast ook wel gezegd hebben, maar ik denk dat de kans heel groot is dat die zogenaamde lelijkheid je vroeger heel erg aangepraat is. Op jonge leeftijd geloof je denk ik veel makkelijker wat een ander je aan probeert te praten.
Ik weet echt niet of het je helpt, maar misschien kun je jezelf afvragen of je eigenlijk afhankelijk bent van de mening van een ander. is het niet veel belangrijker hoe jij over jezelf denkt dan wat een ander van je vind?
Het is lang niet zo dramatisch als wat jij hebt meegemaakt, maar vroeger zei iedereen op de basisschool altijd tegen mij dat ik giga flaporen had en dat ik die echt recht moest laten zetten. Ik durfde daarom nooit mijn haar lekker kort te knippen, wat bij mijn hoofd nu eenmaal beter staat.
nu ik wat ouder ben realiseer ik me dat die flaporen bij mij echt wel meevallen. ik draag mijn haar inmiddels zo kort als ik zelf wil (niet superkort, maar heeft niet daarmee te maken)
nou ja ik weet echt niet of je iets hebt aan mijn reactie, maar ik wil je in ieder geval een hart onder de riem steken.
ik lees zojuist je berichtje en weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet zeggen.
Wat erg dat je je zo ongelukkig voelt over jezef.
je psychologen zullen het vast ook wel gezegd hebben, maar ik denk dat de kans heel groot is dat die zogenaamde lelijkheid je vroeger heel erg aangepraat is. Op jonge leeftijd geloof je denk ik veel makkelijker wat een ander je aan probeert te praten.
Ik weet echt niet of het je helpt, maar misschien kun je jezelf afvragen of je eigenlijk afhankelijk bent van de mening van een ander. is het niet veel belangrijker hoe jij over jezelf denkt dan wat een ander van je vind?
Het is lang niet zo dramatisch als wat jij hebt meegemaakt, maar vroeger zei iedereen op de basisschool altijd tegen mij dat ik giga flaporen had en dat ik die echt recht moest laten zetten. Ik durfde daarom nooit mijn haar lekker kort te knippen, wat bij mijn hoofd nu eenmaal beter staat.
nu ik wat ouder ben realiseer ik me dat die flaporen bij mij echt wel meevallen. ik draag mijn haar inmiddels zo kort als ik zelf wil (niet superkort, maar heeft niet daarmee te maken)
nou ja ik weet echt niet of je iets hebt aan mijn reactie, maar ik wil je in ieder geval een hart onder de riem steken.
woensdag 26 januari 2011 om 22:21
woensdag 26 januari 2011 om 22:25
lijkt me ook een beetje logisch dat een plastisch chirurg zegt dit eraf, dat eraf enz. die wil er natuurlijk wel wat aan verdienen, of zeg ik nu iets heel doms?
en wat ik net al probeerde te zeggen: zit het door die pesterijen vroeger niet echt in je hoofd zeg maar? dan voed je dat toch alleen maar door aan de buitenkant te laten sleutelen?
en wat ik net al probeerde te zeggen: zit het door die pesterijen vroeger niet echt in je hoofd zeg maar? dan voed je dat toch alleen maar door aan de buitenkant te laten sleutelen?
woensdag 26 januari 2011 om 22:29
hoi Missphoebe,
Alle reacties zijn erg waardevol voor mij!
Het vervelende is dat het op volwassen leeftijd juist het heftigste was met het uitschelden.
Zeg maar zo tussen mijn 25 en 35-ste.
Jongens moesten ook zeggen dat ik lelijk was
Nu hoor ik wel positievere reacties maar toch is er een erge twijfel.
Ik zeg telkens tegen mezelf dat ik me niet moet aanstellen, maar de klap is gewoon groot als ik de foto's zie..
Met name omdat ik in de spiegel recht van voren kijk en dan valt het niet echt op (vind ik dan)
De zijkant/schuin is echt een ramp..
Alle reacties zijn erg waardevol voor mij!
Het vervelende is dat het op volwassen leeftijd juist het heftigste was met het uitschelden.
Zeg maar zo tussen mijn 25 en 35-ste.
Jongens moesten ook zeggen dat ik lelijk was
Nu hoor ik wel positievere reacties maar toch is er een erge twijfel.
Ik zeg telkens tegen mezelf dat ik me niet moet aanstellen, maar de klap is gewoon groot als ik de foto's zie..
Met name omdat ik in de spiegel recht van voren kijk en dan valt het niet echt op (vind ik dan)
woensdag 26 januari 2011 om 22:33
JA dat is ook nu juist het moeilijke..
zie ik het nu wel echt goed..
wie durft me de waarheid te zeggen mocht het zo zijn..
vriendinnen zeggen dat alles in harmonie is dat ik niet lelijk ben maar wel een grote kaak heb.
Ik prober het maar af te meten aan reacties van anderen..
Ik denk dat dit wel iets duidelijk kan maken
Ik wordt niet echt meer heftig uitgelachen bij het uitgaan ofzo.
Maar je kent dat vast wel...op een afstand staat er dan zo'n jonge jongen me heel lang aan te kijken te lachen..
zie ik het nu wel echt goed..
wie durft me de waarheid te zeggen mocht het zo zijn..
vriendinnen zeggen dat alles in harmonie is dat ik niet lelijk ben maar wel een grote kaak heb.
Ik prober het maar af te meten aan reacties van anderen..
Ik denk dat dit wel iets duidelijk kan maken
Ik wordt niet echt meer heftig uitgelachen bij het uitgaan ofzo.
Maar je kent dat vast wel...op een afstand staat er dan zo'n jonge jongen me heel lang aan te kijken te lachen..
woensdag 26 januari 2011 om 22:36
Mijn neus is ook best opvallend en dus sta ik ook liever van voren op foto's dan van opzij, maar ik heb me laten vertellen dat mensen je niet zien zoals op een foto, omdat je continu beweegt.
Ik heb natuurlijk geen idee waarom jongens het nodig vonden om te zeggen dat je kaak lelijk was, maar waarom vond chirurg 3 dan dat er niets te zien was? Dat is toch een enorm opvallend verschil met de anderen? Heeft ze dat uitgelegd en kon je dat accepteren?
Ik heb natuurlijk geen idee waarom jongens het nodig vonden om te zeggen dat je kaak lelijk was, maar waarom vond chirurg 3 dan dat er niets te zien was? Dat is toch een enorm opvallend verschil met de anderen? Heeft ze dat uitgelegd en kon je dat accepteren?
maar maakt de mening van een ander meer uit als je ouder bent dan? en vergelijk je jezelf ook niet met anderen?
ik zelf wel in ieder geval, maar meer met andere dingen dan uiterlijk. alhoewel ik daar ook wel erg onzeker over geweest ben. daar heb ik mezelf alleen op een gegeven moment overheen gezet. maar goed, ik ben ook geen Angelina Jolie.
Jongens vonden en vinden mij ook nooit het lekkerste ding van de wereld (mijn eigen vent wel uiteraard) aangezien ik kort haar heb. heb het vaak genoeg proberen te laten groeien om die rede. inmiddels kunnen ze echt de pot op, ook als ik geen vaste vriend zou hebben.
gelukkig dat je wat hebt aan mijn gekakel
ik zelf wel in ieder geval, maar meer met andere dingen dan uiterlijk. alhoewel ik daar ook wel erg onzeker over geweest ben. daar heb ik mezelf alleen op een gegeven moment overheen gezet. maar goed, ik ben ook geen Angelina Jolie.
Jongens vonden en vinden mij ook nooit het lekkerste ding van de wereld (mijn eigen vent wel uiteraard) aangezien ik kort haar heb. heb het vaak genoeg proberen te laten groeien om die rede. inmiddels kunnen ze echt de pot op, ook als ik geen vaste vriend zou hebben.
gelukkig dat je wat hebt aan mijn gekakel
Ik vroeg dat ook Vilma, misschien moet ik nog maar eens een poging doen.
Die chirurg zei dus dat mijn neus dan extra lang zou lijken als de kin eraf is.
Dat maakt de beslissing ook zo lastig.
Je moet mijn uiterlijk een beetje vergelijken met Sarah Yessica Parker.
Niet 1 van de knapste ook (tenminste dat vinden de meeste)
Die chirurg zei dus dat mijn neus dan extra lang zou lijken als de kin eraf is.
Dat maakt de beslissing ook zo lastig.
Je moet mijn uiterlijk een beetje vergelijken met Sarah Yessica Parker.
Niet 1 van de knapste ook (tenminste dat vinden de meeste)
woensdag 26 januari 2011 om 22:42
Ja Iris,
Dat is ook best vreemd.
Dat er dus zoveel verschillende meningen naar voren kwamen!
Doordat die vrouwelijke arst dat zei begon ik ook weer te twijflen of ik me misschien aanstelde, op zo'n moment vraag ik niet verder.
Stom, maar het is ook een aantal jaar geleden, ik zat toen nog midden in het uitschelden.
Inmiddels ben ik veel mondiger.
Misschien moet ik toch nog een poging doen en vragen hoe artsen er nu tegenaan kijken.
Ik heb al meteen goede ideeen opgedaan door wat jullie schrijven!
Erg fijn!
Fijn dat jullie op mijn topic reageren!
Dat is ook best vreemd.
Dat er dus zoveel verschillende meningen naar voren kwamen!
Doordat die vrouwelijke arst dat zei begon ik ook weer te twijflen of ik me misschien aanstelde, op zo'n moment vraag ik niet verder.
Stom, maar het is ook een aantal jaar geleden, ik zat toen nog midden in het uitschelden.
Inmiddels ben ik veel mondiger.
Misschien moet ik toch nog een poging doen en vragen hoe artsen er nu tegenaan kijken.
Ik heb al meteen goede ideeen opgedaan door wat jullie schrijven!
Erg fijn!
Fijn dat jullie op mijn topic reageren!
woensdag 26 januari 2011 om 22:46
quote:dons schreef op 26 januari 2011 @ 22:21:
Ja dat is een goede vraag.
1 kwam binnen en zei meteen: kin eraf, neus eraf...
de tweede keek eerst goed en zei dat als de kin eraf ging de neus misschien te lang zou lijken en neusoperaties nogal risicovol zijn
de derde was een vrouw en deze zag niks
en zei dat het uitschelden gewoon vaak voorkomtKlopt, maar dat betekend niet dat je er geen last meer van kan en mag hebben. Heb je het idee dat je dat écht achter je gelaten hebt?
Ja dat is een goede vraag.
1 kwam binnen en zei meteen: kin eraf, neus eraf...
de tweede keek eerst goed en zei dat als de kin eraf ging de neus misschien te lang zou lijken en neusoperaties nogal risicovol zijn
de derde was een vrouw en deze zag niks
en zei dat het uitschelden gewoon vaak voorkomtKlopt, maar dat betekend niet dat je er geen last meer van kan en mag hebben. Heb je het idee dat je dat écht achter je gelaten hebt?
woensdag 26 januari 2011 om 22:48
Ja Missphoebe,
Daarom denk ik er ook veel over na.
Het verleden wil me niet loslaten dat heeft er denk veel mee te maken.
Het is eigenlijk de angst voor de angst.
Ik heb er veel moeite voor moeten doen om mijn angst te leren beheersen.
Ik ben gewoon bang dat als ik weer een keer midden in mijn gezicht wordt uitgelachen ik dan heel hard in elkaar klap.
Een soort post traumatische stress stoornis effect ofzo.
Die angst houd me wel bezig.
Daarom denk ik er ook veel over na.
Het verleden wil me niet loslaten dat heeft er denk veel mee te maken.
Het is eigenlijk de angst voor de angst.
Ik heb er veel moeite voor moeten doen om mijn angst te leren beheersen.
Ik ben gewoon bang dat als ik weer een keer midden in mijn gezicht wordt uitgelachen ik dan heel hard in elkaar klap.
Een soort post traumatische stress stoornis effect ofzo.
Die angst houd me wel bezig.
woensdag 26 januari 2011 om 22:56
woensdag 26 januari 2011 om 22:57
Klontje ,
nee ik heb het zeker niet achter me gelaten
dat blijkt dus als ik foto's van mezelf zie.
Ik sport ook en oefen dan voor een grote spiegel en dan schrik ik niet stom genoeg, maar weer hetzelfde effect denk: recht van voren.
De vraag blijf tof ik me aanstel, het nu wel meevalt of niet.
Mijn vriend blijft maar zeggen dat men het niet ziet.
Ja als mensen er op uit zijn om anderen te zieken is er altijd wel wat zegt hij dan.
Sja..verschillende meningen..
ik moet de knoop doorhakken..
Vilma, ik heb met fotoshop natuurlijk wel al het 1 en ander uitgeprobeerd op mijn foto's en ik vind ook dat mijn neus er dan niet ineens heel lang uitziet.
Ik zou dat ook aan een chirurg kunnen laten zien.
Ik heb die foto wel eens aan een therapeute laten zien en die vond "die kin wel grappig" "dat maakt me apart"..
Sja... ik vind het anders niet zo grappig..
Ik sport ook en oefen dan voor een grote spiegel en dan schrik ik niet stom genoeg, maar weer hetzelfde effect denk: recht van voren.
Ja als mensen er op uit zijn om anderen te zieken is er altijd wel wat zegt hij dan.
Vilma, ik heb met fotoshop natuurlijk wel al het 1 en ander uitgeprobeerd op mijn foto's en ik vind ook dat mijn neus er dan niet ineens heel lang uitziet.
Ik heb die foto wel eens aan een therapeute laten zien en die vond "die kin wel grappig" "dat maakt me apart"..
woensdag 26 januari 2011 om 23:00
Hoi Dons,Wat vervelend maar je baalt van jou kaak het meest als ik het goed begrijp?
Zelf heb ik ook jaren rond gelopen met een scheve kaak,en inderdaad die spottende opmerkingen doen (deden) elke keer zeer.
Och wil je wel zo vertellen, Maar heb je wel eens aan een kaakchirurg gedacht???
Ik geniet weer van het leven en ben een blij mens.
Liefs Maria
Zelf heb ik ook jaren rond gelopen met een scheve kaak,en inderdaad die spottende opmerkingen doen (deden) elke keer zeer.
Och wil je wel zo vertellen, Maar heb je wel eens aan een kaakchirurg gedacht???
Ik geniet weer van het leven en ben een blij mens.
Liefs Maria
woensdag 26 januari 2011 om 23:01
quote:dons schreef op 26 januari 2011 @ 22:57:
Klontje ,
Dan neemt ze je niet echt serieus vind ik.
Is je vriend objectief vind je? Wellicht kun je hem vertrouwen de waarheid te zeggen.
Klontje ,
Dan neemt ze je niet echt serieus vind ik.
Is je vriend objectief vind je? Wellicht kun je hem vertrouwen de waarheid te zeggen.
woensdag 26 januari 2011 om 23:03
quote:dons schreef op 26 januari 2011 @ 23:01:
Die chirurg zei dat neusoperaties heel risicovol zijn.
Ik heb een lange smalle neus.
Het risico dat hij scheef komt te staan dus.
ja dat is best wel wat..
Ja dat snap ik, want ik vind het voor mezelf ook te eng om te proberen, maar ik lijdt er dan ook niet meer onder.
Maar hoe steef is scheef dan? En is dat erger dan lang?
Die chirurg zei dat neusoperaties heel risicovol zijn.
Ik heb een lange smalle neus.
Het risico dat hij scheef komt te staan dus.
ja dat is best wel wat..
Ja dat snap ik, want ik vind het voor mezelf ook te eng om te proberen, maar ik lijdt er dan ook niet meer onder.
Maar hoe steef is scheef dan? En is dat erger dan lang?
woensdag 26 januari 2011 om 23:05
quote:dons schreef op 26 januari 2011 @ 22:29:
Lieve dons,
weet je dat echt heel veel mensen dat hebben?
Had het er toevallig vorige week nog over met een vriendin. Heel veel mensen zien zichzelf niet graag terug op foto's.
Je bent daarin echt niet de enige. Geloof dat maar.
Lieve dons,
weet je dat echt heel veel mensen dat hebben?
Had het er toevallig vorige week nog over met een vriendin. Heel veel mensen zien zichzelf niet graag terug op foto's.
Je bent daarin echt niet de enige. Geloof dat maar.