Paniek door de herbelevingen

26-11-2016 17:04 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.

Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).

Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.

Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.

Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??

Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Sunemom een dikke knuffel, ik kan me voorstellen dat het gemis nog extra voelbaar is deze dagen
quote:hanke321 schreef op 23 december 2016 @ 10:47:

[...]

En toch...in het gemis en pijn gezien worden lijkt me essentieel.

Maar dat wat ik heb ervaren en wat het nu met me doet, er mag zijn...dán doe ik er toe.

In dat opzicht is je omtoereikend voelen mooi en eerlijk.Ja dit dus allemaal, helemaal mee eens. Dat ik gezien word, met zowel m'n goede als slechte dagen en gedrag en gevolgen, werkt zeer helend.
quote:Snowfall schreef op 23 december 2016 @ 10:53:

[...]

Ik heb ook stukjes verwijderd van eerdere pagina's. Ik blijf schipperen tussen aan de ene kant ik wil alles kunnen zeggen, want het is mijn verhaal en aan de andere kant maar als iemand me herkent dan voelt dat heel onveilig en krijg ik misschien te maken met gevolgen.Ja kan ik me voorstellen. Ik ben dan zo naïef om te denken 'er zijn zoveel mensen in NL dat zou wel erg toevallig zijn'. Maar kan me jullie gevoel ook heel goed voorstellen. Fijn daarom dat je dat berichtje hier zette Snow, dat het topic bijna gesloten wordt en je dan niet kunt wijzigen.
Wat lief Jasse, ik zal ook aan jou denken en hopen dat je de nawerking van de nachtmerrie snel kwijt bent en dan alsnog een mooie dag hebt of in elk geval een mooie avond en inderdaad daarna fijn even vrij, wel verdiend
Dat verhaal van Tijn is heel mooi. Zo oprecht. Ik heb naast respect voor hem ook respect voor zijn vader (en moeder?) die het hem mede mogelijk maken deze actie uit te voeren op deze schaal. Het zal wel moeilijk zijn voor zijn ouders om hem zoveel te moeten delen terwijl ze weten dat ze hem niet lang meer meemaken.

Wat Rituals betreft, misschien is dat wel iets dat we kunnen afspreken met z'n allen. Dan gaan we allemaal een leuk pakket uitzoeken daar.

Over de privacy: nog iets van 70 berichten voor het topic een slotje krijgt, daarna kun je alleen nog berichten wijzigen of verwijderen door een moderator te vragen.
Ja ik twijfel over een nieuw topic...

Zou het wel heel fijn vinden...

Maar voelt als heel veel aandacht vragen..

Misschien ook wel fijner voor jullie als ik niet meer zoveel schrijf

Hoor graag hoe jullie dit zien
Ben er ook weer. Oh Rituals ja, zo heerlijk. Ik kreeg het ooit ook cadeau, en ik ben niet zo dol op allerlei geurtjes (vind het al gauw te sterk te overweldigend), maar een tubetje heb ik nog. Het is de geur cherry blossom and rice (milk). Echt heerlijk. Ik wil het nog steeds niet helemaal opmaken, omdat het dan op is. Raar hé, haha.

Helemaal eens met Hanke.

In verlies, pijn, verdriet, maar ook in mooie dingen: gezien worden is essentieel.

En volgens mij begint het ook bij jezelf: mag je jezelf zien in al deze dingen. Zoals het echt is. Zoals het nu is. Pas dan kan beweging in komen. Zelf vind ik het ook heel moeilijk om dingen te zien zoals het is (ik wil altijd fixen, veranderen, beïnvloeden), maar toch: ik wil het wel.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Rituals moet ik nog goed over nadenken Snow, heb nog geen goede redenen, heb al drie dagen een slecht gevoel over mezelf

Sorry hoor, want vind je idee wel mooi
Ik vind het een heel mooi idee Snow! Om allemaal een keer zo'n pakket uit te kiezen. Ik moet zeggen dat me dat zelf ook nog best moeilijk lijkt

Knuffel dankje ik hoop persoonlijk op nog een nieuw topic.
Misschien is het een idee om ergens op een zelf aangemaakt forum verder te gaan? Waar je alleen kunt meelezen als je bent goedgekeurd door ons en je inlogt? Dan zou ik wel eerlijker durven zijn. Ik noem maar wat.
Ik vind dit een heel mooie website tijdens de feestdagen: http://www.theestablishme ... -with-holiday-depression/

In december hebben ze een hele serie over goed voor jezelf zorgen, je grenzen bewaken en dergelijke. Heel troostend. Sla de link vooral op.
Oooooh, wat ben ik dan een mormel

Ik heb moeite om maar 1 pakket te kopen Koop meestal dan ook nog wat voor mijn vriend, want aan hem snuffelen is sowieso fijn, maar met rituals nog net een beetje meer.

Knuf, ik vind dat je het moet doen, nog een topic. Al was het maar om ze te vertellen dat het gewoon heel erg goed gaat als jij topics opent, dat het warm en gezellig is en dat er veel lieve mensen zijn met steun en begrip voor elkaar.

Kick some ass en doen!!
quote:Knuffelbeertjes schreef op 23 december 2016 @ 11:06:

Ja ik twijfel over een nieuw topic...

Zou het wel heel fijn vinden...

Maar voelt als heel veel aandacht vragen..

Misschien ook wel fijner voor jullie als ik niet meer zoveel schrijf

Hoor graag hoe jullie dit zien

Zeker een nieuw topic! Ik zou het zo'n beetje zelf openen en je erheen slepen als jij het niet doet.

Het topic loopt goed, mensen halen er steun uit, stellen zich open en kwetsbaar op en helpen elkaar. Dat is toch allemaal hartstikke positief!

Als een topic hier niet met 3000 berichten vol zou zijn, maar pas met 30000, dan zou je nu toch ook niet stoppen met schrijven? Dat het hier 3000 is is gewoon een getal. We zijn niet uitgepraat hier, dus dan ga je toch door? Zo bekijk ik dat dan tenminste.
Ik ook Aikidoka, zo heb je het er helemaal goed neergezet!
quote:aikidoka schreef op 23 december 2016 @ 12:02:

[...]

Zeker een nieuw topic! Ik zou het zo'n beetje zelf openen en je erheen slepen als jij het niet doet.

Het topic loopt goed, mensen halen er steun uit, stellen zich open en kwetsbaar op en helpen elkaar. Dat is toch allemaal hartstikke positief!

Als een topic hier niet met 3000 berichten vol zou zijn, maar pas met 30000, dan zou je nu toch ook niet stoppen met schrijven? Dat het hier 3000 is is gewoon een getal. We zijn niet uitgepraat hier, dus dan ga je toch door? Zo bekijk ik dat dan tenminste. Ja, daar komen je Aikidoka moves wel goed van pas he

Je hebt gelijk met dat het gewoon een getal is... Dank je wel.

Pruttel I'll kick some ass

Mooie website overigens Snowfall. Ook hele rake uitspraken, dat is wel prettig. Bedankt voor de tip!
Dag iedereen,

De afgelopen dagen was ik even afwezig. Had wat werkshit aan mijn hoofd en het liep niet zoals ik wilde. Maar voor de duidelijkheid niemand heeft mij weggejaagd! Ik zie dat iedereen in de tussentijd weer vele stappen heeft gezet. Heel goed! Ik ben zo trots op iedereen. Ik hoop in het nieuwe jaar weer te mogen aansluiten in het nieuwe topic.

Dikke kerstknuffels voor iedereen!
Fijne kerst BB!
Fijne dagen Branningbrothers!

Hopelijk tot ziens in het nieuwe topic.

Ook een dikke knuffel voor jou
Heb vanmorgen dus therapie gehad en was wel weer verhelderend.

De therapeut bleek opnieuw niet te veranderen in een monster.

Ze komt écht heel menselijk over.. Hebben het eerst een paar minuten over leuke, gezellige dingen zelfs gehad Maar daarvoor kom ik er natuurlijk niet, haha

Ze begon ermee dat ze vandaag even wat wilde graven in mijn verleden.

Gedachten in de stress, dus in de weerstand, dus ik zei:

'Nou, tegenwoordig doen therapeuten dat niet meer hoor, graven in het verleden, dat is niet meer van deze tijd.'

Oh, zij zei toen, nou dat zou best kunnen, maar ik doe dat nog wel gewoon.

(shit)

Op een gegeven moment zei ze dat ik haar iets gemaild had en of ze daarover mocht beginnen.

Dat vond ik echt wel heel erg lief en oplettend van haar.

Ik zei: ik heb het je gemaild om het erover te hebben, dus ja..

Maar het is wel moeilijk...

Dat begreep ze wel.

Ze vroeg of er iets aan intimiteit was wat ik wél fijn vond.

Ja, als ik met vriend op de bank lig en hij geen onverwachte bewegingen maakt.

Voorspelbaarheid dus, zei ze.

Weet hij dat?

Ja, dat weet vriend, maar hij vindt het enorm moeilijk daar rekening mee te houden.

Want, zegt hij dan, je bent toch mijn lieve vriendinnetje, daar wil ik aanzitten.

Toen vroeg ze of ik aanrakingen wel fijn vond van hem.

Ik zei: het gaat helemaal niet om fijn. Het gaat erom dat het bij een relatie hoort.

Wie heeft jou dat wijsgemaakt zei ze toen..

Jij bent niet op de wereld gekomen om in de behoeften van je vriend te voorzien.

Hmm....

Dus ik legde aan haar uit dat intimiteit bij een relatie hoort, dus dat ik me er gewoon toe moet zetten.

Toen legde zij uit dat ik er een vertekend beeld van had en als ik zo doorging, we over een paar jaar helemaal geen intimiteit meer zouden hebben.

'Wat je nu doet, zei ze, is ook jezelf beschadigen. Niet door jezelf te snijden, maar door je af te sluiten tijdens intimiteit. Dat is ook schadelijk voor jezelf.'

Tsja, daar kan ik niet zoveel mee, want vriends belang staat voorop.

Nou, zei ze, volgende keer neem je je vriend maar mee, dan hebben we het er even uitgebreid over met z'n drieën.

Maar, ik geef jullie alvast wel een oefening mee om uit te proberen.

Komt er op neer dat ik vriend moet aaien (strelen vind ik een eng woord, maar dat zei ze eigenlijk) en later vriend mij moet aaien. En dat is het, meer mag er niet gebeuren (vriend zei toen ik het erover had met hem dat hij het geweldig vond, omdat het voelde alsof we aan sex academy mee doen ).

Ik heb uitgelegd dat ik die oefening niet kon doen, omdat het niet zo hoorde. Aanrakingen op die manier moeten uitlopen op seks. Nou, zei ze, dat idee gaan we dus veranderen. Nou, zei ik, dat mag niet, want dan breken we één van de regels. Tsja, zei ze, je hebt er al heel veel gebroken, deze kan er ook nog wel bij.

Toen zei ik dat ik het niet durfde te doen, omdat ik vast iets fout doe. 'Dat kan niet, zei ze, bij deze oefening. Alles is goed, als het maar aaien is. Zodra het kietelt of een beetje zeer doet, zeg je stop, en dan moet het dus een beetje anders. Maar fout kan het nooit zijn.'

Dus ik zei dat ik het niet durfde. Toen vroeg ze of ik m'n vriend wel vertrouwde (niet helemaal) en of hij altijd eerlijk tegen me was geweest (ja). Nou, zei ze, voldoende voorwaarden om het toch te proberen.

Toen gingen we het ergens anders over hebben, maar ik vind het alsnog dood- en doodeng. Ik vroeg ook waarom deze oefening was. Toen legde ze uit dat ik de beelden van vroeger ga leren loskoppelen aan de ervaringen nu. 'Want, zei ze, de dader ging niet uitgebreid de tijd nemen om te doen wat jij fijn vond. Dat ga je nu wel leren.'

Nou, ik heb grote twijfels, maar goed.

We hebben het ook even over mijn vader gehad. Ik zei dat het zo stom was dat ik zoveel waarde aan zijn mening hechtte. Zij vond dat niet stom, ze zei dat dat doodnormaal is, heeft te maken met relatie tussen ouders en kind. Ze zei dat de meeste mensen er tientallen jaren over doen om daar van los te komen (dat geloofde ik niet ).

Ze zei ook dat ik niet op de wereld was gekomen om vriend gelukkig te maken, maar ook niet om mijn vader gelukkig te maken.

Ze zei:

'Er komt een moment dat je mag zeggen

pa, de opvoeding is voorbij

ik maak nu mijn eigen keuzes

en natuurlijk maakt het jou uit wat hij ervan vindt, omdat hij je vader is.

dat is een bloedband, dat is zo bepalend.

maar je mag daar echt los van komen.

je mag je eigen keuzes maken

En positief bekeken: je vader heeft wel enorm veel vertrouwen in jou

want hij denkt dat je geen therapie en pillen en anderen nodig hebt

want jij hebt altijd laten zien dat je het alleen wel redt

maar de andere kant is dat hij ook beschadigd is,

en zijn beeld hierover dus vertekend is. Dat geen mens het alleen zou moeten doen.

en jij je daar niet door hoeft te laten beïnvloeden.

Vergeleken met zijn referentiekader (hij groeide op in pleeggezinnen),

heb jij inderdaad een mooie jeugd gehad.

Maar dat is een vergelijking van niks.

Dat staat los van wat jou is aangedaan.

Ik heb nog gezegd dat het zo slecht voelt waar ik mee bezig ben

(vriend laten koken, schoonmaken, samen boodschappen doen)

Ze zei: dat is dat is iets wat jij jezelf aanpraat, dat het slecht is.

Ik vind het namelijk heel veel schouderklopjes waard!

Ik ben echt enorm tevreden over jou!

Waarop ik zei: ja jouw lat ligt ook een stuk lager

Ik heb helemaal geen lat, zei ze toen, moet je ook eens proberen

Ze zei ook dat zij heel goed in staat was op haar eigen grenzen te passen,

dus dat ik echt zoveel kon mailen en appen als ik wilde.

Ik heb toen ook gelijk 3 afspraken gemaakt, dat voelt wel heel fijn.

emdr laat nog wel even op zich wachten..

omdat ze zo vol zitten en ze niet wil dat ik naar een ander ga

Ze zei: ik gun het je zo dat je de moeilijkste beelden dan oproept

zodat daar de lading vanaf kan gaan.

Nou ja, dat hoop ik dan ook maar...

Over de medicijnen zei ze dat ik handig deze 2 vakantie weken ermee kan oefenen

wat fijn voelt voor mij.

Ik zei: maar het voelt oneerlijk dat ik de gedachten daarmee plat leg

net zoals de 3 goede dingen per dag en het niet meer gehoorzamen

ja, zei ze, maar de gedachten hebben het niet goed met je voor

dus het is goed dat je doorgaat met je nieuwe gedrag.

De gedachten hebben nu wel bewezen dat ze het slecht met je voor hebben,

dus daar luisteren we niet meer naar.

Ehh oke, misschien een leuk goed voornemen voor 2017
Gedegen 'peut met veel humor!
Hoe voel jij je nu?
Wauw knuffelbeertjes! Wat goed weer. Wat een stappen. Ik ben zo trots op je!
en
Goed klinkt dat zeg! Fijne peut! En nu echt weg.....
Ah wat een lieve reacties. Bedankt daarvoor

Hanke, ik voel me lamgeslagen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven