Schema therapie kletspraat

31-10-2018 09:32 1693 berichten
Omdat er hier toch wel een flink aantal dames zijn die:
- Schematherapie volgen
- Van plan zijn schematherapie te gaan volgen
- Schematherapie hebben gevolgd

Leek het me leuk om hierover met elkaar te kletsen. Wat je meemaakt, hebt geleerd, waar je tegenaan loopt... Wie weet kunnen we dingen bij elkaar herkennen of tips met elkaar uitwisselen.

Over mezelf:
Ik volg groepsschematherapie. Ben hier nu iets meer dan een half jaar mee bezig en tot nu toe met goed resultaat, maar elke keer als ik iets oplos komt er wel weer iets anders naar boven. Maar ik ga door tot ik het gevoel heb dat ik er echt klaar mee ben.
@Martje: wat vervelend dat je niet hebt genoten van sinterklaasavond. Helaas wel herkenbaar, ik heb het ook niet fijn gehad. Geen idee in welke modus ik zat, maar in elk geval behoorlijk onthecht van het sinterklaasgebeuren, ik was er echt totaal niet met mijn hoofd bij. ik was ook zo ontzettend vermoeid...
snorriemorrie schreef:
07-12-2018 14:31
Dat klinkt in elk geval wel als een enorme druk die er op je word gelegd. Ik kan me haast niet voorstellen dat iedereen die vrijgezel is voltijd moet werken om een dak boven zijn hoofd te hebben? Is er geen andere oplossing? Niet persé vanwege de therapie, maar het lijkt me gewoon sowieso toch niet echt wenselijk om zo op het randje te moeten leven?
Is ook wel een druk, nee zeker niet iedereen die vrijgezel is. Ik heb net de pech dat ik zonder spaargeld en werkervaring het werkveld in kom in een branche waar je, zeker als beginner, een laag salaris tegemoet ziet. En sociale huur is vanwege de wachtlijsten niet te doen en particulier vanwege de (voor mij) hoge bruto inkomensgrens ook niet. Uiteraard als iemand wat weet hoor ik het graag maar ik zie geen opties behalve hard werken om die inkomensgrens te behalen. Na 2 jaar ervaring zou ik al een heel wat ruimer salaris moeten hebben.
Prazo36 schreef:
07-12-2018 15:06
Is ook wel een druk, nee zeker niet iedereen die vrijgezel is. Ik heb net de pech dat ik zonder spaargeld en werkervaring het werkveld in kom in een branche waar je, zeker als beginner, een laag salaris tegemoet ziet. En sociale huur is vanwege de wachtlijsten niet te doen en particulier vanwege de (voor mij) hoge bruto inkomensgrens ook niet. Uiteraard als iemand wat weet hoor ik het graag maar ik zie geen opties behalve hard werken om die inkomensgrens te behalen. Na 2 jaar ervaring zou ik al een heel wat ruimer salaris moeten hebben.

Misschien kijken of je bij een particulier een kamer zou kunnen huren?
Vandaag zware sessie gehad met de psy. Ik moest tot mijn diepste gevoelens komen omdat ik vastloop in EMDR. Waarschijnlijk omdat mijn onthechte zelfbeschermer te sterk is.

Ik moest alles benoemen wat ik voelde (voornamelijk woede tegenover mijn ouders) en waarom ik zo voelde. Het was zo enorm heftig en ik merk ook wel dat ik laatste tijd weer minder positief over mezelf voel t.o.v een maand geleden. De onthechte zelfbeschermer i.c.m veeleisende ouder waren weer sterk aanwezig.

Ik heb nog wel een weg te gaan aangezien de diepste gevoelens nu pas aan de oppervlakte worden aangepakt. Ik heb geen verwachting meer over hoe lang het zou moeten duren. Het mag net zo lang duren tot het een plek heeft gekregen.

Ik ga nu op krachten komen en bijkomen van deze heftige sessie.
anoniem_248825 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 19:08
Reden: .
4.57% gewijzigd
martje55 schreef:
07-12-2018 09:43
Sorry newspaper, ik bedoel idd Prazo.
Verder ga ik er maar niet meer op reageren. Ik ben sinds maandag aan het wachten op bericht van de GGZ. De meeste tijd zit ik in de boze beschermer. Ik heb niet eens echt kunnen genieten van Sinterklaasavond.

Snorriemorrie, klote als je je niet gehoord voelt bij het UWV. Ik ben vorig jaar ook goedgekeurd door het UWV. Daarna heb ik rechtsbijstand om hulp gevraagd. Samen hebben we bezwaar aangetekend en dit heb ik gewonnen. Ik voel mij nu wel serieus genomen daar.


Wat fijn dat je hebt gewonnen en nu serieus genomen voelt!
Vivalamor schreef:
07-12-2018 19:06
Vandaag zware sessie gehad met de psy. Ik moest tot mijn diepste gevoelens komen omdat ik vastloop in EMDR. Waarschijnlijk omdat mijn onthechte zelfbeschermer te sterk is.

Ik moest alles benoemen wat ik voelde (voornamelijk woede tegenover mijn ouders) en waarom ik zo voelde. Het was zo enorm heftig en ik merk ook wel dat ik laatste tijd weer minder positief over mezelf voel t.o.v een maand geleden. De onthechte zelfbeschermer i.c.m veeleisende ouder waren weer sterk aanwezig.

Ik heb nog wel een weg te gaan aangezien de diepste gevoelens nu pas aan de oppervlakte worden aangepakt. Ik heb geen verwachting meer over hoe lang het zou moeten duren. Het mag net zo lang duren tot het een plek heeft gekregen.

Ik ga nu op krachten komen en bijkomen van deze heftige sessie.

Dat klinkt zeker pittig :hug:
snorriemorrie schreef:
07-12-2018 15:25
Misschien kijken of je bij een particulier een kamer zou kunnen huren?
Ja misschien is dat nog een optie inderdaad
Ik hou wel op met dit topic te besmeuren met mijn gedoe. Ik merk nu wel dat ik het moeilijk ermee heb maar dat zal wel met mijn schema’s te maken hebben die rete actief zijn nu.
Een kneiter van een studieschuld, geen werk, geen relatie, straks mn huis moeten verlaten en geen hulp meer. Ik denk ook niet dat iemand op dit gezeik zit te wachten maar ik voel me waardeloos. Leegte en radeloosheid maar ook verdriet voel ik, wat doe ik met mijn leven en wie maak ik nou echt gelukkig eigenlijk. Ik verstoor jullie met mijn gedram, ik faal in mijn eigen levensonderhoud, Ik weet t allemaal niet meer. Ik hoor nergens meer bij, ben ontheemd en niet de moeite waard. Mijn gedachten zullen wel een dom loopje met me aan het nemen zijn maar ik voel me echt stik alleen. Ik wens jullie allen veel succes met het keiharde werken aan jullie zelf en ik zal me nu ik niet meer mee kan praten over waar het echt over gaat in dit topic wel afzijdig houden.
Prazo36 schreef:
07-12-2018 23:31
Ik hou wel op met dit topic te besmeuren met mijn gedoe. Ik merk nu wel dat ik het moeilijk ermee heb maar dat zal wel met mijn schema’s te maken hebben die rete actief zijn nu.
Een kneiter van een studieschuld, geen werk, geen relatie, straks mn huis moeten verlaten en geen hulp meer. Ik denk ook niet dat iemand op dit gezeik zit te wachten maar ik voel me waardeloos. Leegte en radeloosheid maar ook verdriet voel ik, wat doe ik met mijn leven en wie maak ik nou echt gelukkig eigenlijk. Ik verstoor jullie met mijn gedram, ik faal in mijn eigen levensonderhoud, Ik weet t allemaal niet meer. Ik hoor nergens meer bij, ben ontheemd en niet de moeite waard. Mijn gedachten zullen wel een dom loopje met me aan het nemen zijn maar ik voel me echt stik alleen. Ik wens jullie allen veel succes met het keiharde werken aan jullie zelf en ik zal me nu ik niet meer mee kan praten over waar het echt over gaat in dit topic wel afzijdig houden.

Mar dit soort gedachtes ZIJN toch ook juist waar dit topic om draait? Wat mij betreft hoef jij je helemaal niet afzijdig te houden hoor, je bent gewoon net zo welkom als je altijd bent geweest. Dat je denkt dat je niet welkom bent kan ik me goed voorstellen vanuit bepaalde schema's, maar het klopt niet natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,
Inmiddels heb ik grote delen van dit 'topic' doorgelezen, omdat ik erg benieuwd ben of schematherapie werkzaam kan zijn in geval van een paniekstoornis.
Vanaf mijn 14 jaar heb ik te kampen met een paniekstoornis met dwanggedachten.
Zelf heb ik sterk het vermoeden dat deze paniekstoornis zijn oorsprong heeft in de hieraan voorafgaande jaren van mijn jeugd; onveilig gezin, ouders die veelal ruzie maken, niet mogen praten over problemen/gevoelens/emoties.

Kent iemand van jullie een voorbeeld van een persoon (in geval er sprake is van groeps schematherapie) met een paniekstoornis bij wie schematherapie succesvol is?

Alvast dank voor je reactie,
Hans.
anoniem_379313 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 14:57
Reden: schrijffout
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pfff Vivalamor, dat klinkt heel pittig! Uit je tekst blijkt een soort berusting: het duurt zolang het duurt. Dat vind ik heel knap!

Prazo, ik woon zelf anti-kraak op dit moment. Lage maandlasten in ruil voor een stukje onzekerheid.
Verder ben ik het met Snorriemorrie eens, júist met dit soort gedachten mag je hier terecht. We kennen ze allemaal en kunnen óf met je meevoelen óf we hebben zelfs goeie raad.

Hoi Hans, welkom. Bij mij in groepstherapie werd niet specifiek benoemd wat voor stoornis iedereen had. Wel denk ik dat wat jij noemt aan onveilig gezin en niet mogen praten over dingen heel herkenbaar zijn. En bij uitstek goed aan te pakken in schematherapie.

Hier gaat het niet zo goed. Ik blijf nul op rekest krijgen bij de GGZ. Eigenlijk zou ik er geen energie meer moeten instoppen. Maar er ligt ook een dierbaar familielid op sterven. Daardoor is de spanning zo hoog dat ik het gevoel heb het niet alleen te redden.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,
Wat betreft de schematherapie. Wat is bij benadering de grootst gemene deler van de psychische aandoeningen waarmee de mensen aan schematherapie beginnen?
Zijn dat personen met een sociale fobie, of bijvoorbeeld een minderwaardigheidsgevoel, of leiden ze aan dwanghandelingen?
In dit topic zie ik heel veel reacties van mensen die ofwel bezig zijn met schematherapie of dit ooit gehad hebben.
Dank voor de reacties,
Hans.
Welkom, Hans.
Fijn om jullie reacties te lezen snorriemorrie en martje55, anti-kraak wonen had ik zelf ook nog helemaal niet aan gedacht maar dat zou echt een uitkomst kunnen zijn.

En martje55, ik kan me dat voorstellen zeker als een dierbare op sterven ligt. Ik hoop dat je snel nieuws van het ggz krijgt.

Die gedachten van gisteren waren er vandaag nog steeds wel sterk. De gedachte dat ik een enorme kneus ben drong zich vandaag op op een moment dat het totaal niet uitkwam, net toen ik in het openbaar vervoer zat.

Dus ik vocht ertegen maar de tranen kwamen alsnog, toen heb ik heel hard gehoopt dat er geen conducteur langskwam en keek ik zoveel mogelijk richting raam of telefoonschermpje. Gelukkig zag niemand het. Nu lijkt het weer weggezakt.
Dat zijn echt heel nare gedachtes he, Prazo? Dat is nou de straffende ouder: dit soort opmerkingen heb je eigenlijk helemaal niets aan. :hug:

Wat hier goed helpt is om regelmatig liefdevolle ouderboodschappen door te lezen, op te noemen enzovoort. Het is eigenlijk zo: doordat je heel vaak zulke dingen tegen jezelf zegt, worden er langzaam nieuwe positievere gedachtes in je hersens verankerd. Je kan het eigenlijk zien als een soort pad door het gras: als een pad vaak gebruikt wordt, blijf je het zien, omdat het gras plat getrapt is of zelfs weggesleten. Dat is bij ons het geval met negatieve gedachtes. Daardoor is dat pad makkelijk begaanbaar en zul je haast automatisch negatieve dingen tegen jezelf zeggen en er geen controle over hebben.

maar as je dus heel vaak positieve gedachtes blijft herhalen, dan kan dat pad óók plat getrapt worden en heb je steeds meer de keuze welke gedachtes je gelooft en denkt.

Dit klinkt misschien heel erg zweverig, dat dacht ik namelijk in het begin ook, maar het helpt echt!
Hans14over14 schreef:
08-12-2018 22:19
Hallo Allemaal,
Wat betreft de schematherapie. Wat is bij benadering de grootst gemene deler van de psychische aandoeningen waarmee de mensen aan schematherapie beginnen?
Zijn dat personen met een sociale fobie, of bijvoorbeeld een minderwaardigheidsgevoel, of leiden ze aan dwanghandelingen?
In dit topic zie ik heel veel reacties van mensen die ofwel bezig zijn met schematherapie of dit ooit gehad hebben.
Dank voor de reacties,
Hans.

Hoi Hans,

Het is heel wisselend heb ik het idee. Bij mijn groepstherapie zitten mensen met depressie, sociale fobie en persoonlijkheidsstoornissen. En het is vaak ook niet zo makkelijk te zeggen, want bijvoorbeeld sociale fobie kan je ook enorm somber maken, tegen het depressieve aan. Ik denk dat het allemaal met elkaar verbonden kan zijn
Voor iedereen die het wil proberen met de liefdevolle ouderboodschappen:

- Je bent goed zoals je bent
- Je mag zijn zoals je bent
- Ik vind je bijzonder
- Fouten maken is niet erg
- Wat fijn dat je .... zo leuk vindt
- Superleuk om je te zien ....
- Je bent veilig
- Je doet het goed
- Ik ben trots op je
- Je mag trots zijn op jezelf
- Ik vind je lief
- Je bent lief
- Je bent waardevol
- Ik zie dat je je best doet
- Je bent goed bezig
- Wat heb je nodig?
- Ik ben blij met je
- Probeer het maar, als het niet lukt kun je om hulp vragen
- Je doet goed je best
- Je bent een mooi en lief mens
- Je bent het waard
- Je bent niet alleen
- Ik ben er voor je
- Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen
- Je mag goed voor jezelf zorgen
- Goed is goed genoeg
- Je mag boos of verdrietig zijn
- Je doet zo hard je best en dat is het belangrijkste
- Je hoeft niet alles goed te doen, fouten maken mag
- Wat fijn dat je zo je best doet, het hoeft echt niet perfect
- Jouw mening telt voor mij
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,
Inmiddels heb ik grote delen van dit 'topic' doorgelezen, omdat ik erg benieuwd ben of schematherapie werkzaam kan zijn in geval van een paniekstoornis.
Vanaf mijn 14 jaar heb ik te kampen met een paniekstoornis met dwanggedachten.
Zelf heb ik sterk het vermoeden dat deze paniekstoornis zijn oorsprong heeft in de hieraan voorafgaande jaren van mijn jeugd; onveilig gezin, ouders die veelal ruzie maken, niet mogen praten over problemen/gevoelens/emoties.

Kent iemand van jullie een voorbeeld van een persoon (in geval er sprake is van groeps schematherapie) met een paniekstoornis bij wie schematherapie succesvol is?

Alvast dank voor je reactie,
Hans.
snorriemorrie schreef:
09-12-2018 08:37
Voor iedereen die het wil proberen met de liefdevolle ouderboodschappen:

- Je bent goed zoals je bent
- Je mag zijn zoals je bent
- Ik vind je bijzonder
- Fouten maken is niet erg
- Wat fijn dat je .... zo leuk vindt
- Superleuk om je te zien ....
- Je bent veilig
- Je doet het goed
- Ik ben trots op je
- Je mag trots zijn op jezelf
- Ik vind je lief
- Je bent lief
- Je bent waardevol
- Ik zie dat je je best doet
- Je bent goed bezig
- Wat heb je nodig?
- Ik ben blij met je
- Probeer het maar, als het niet lukt kun je om hulp vragen
- Je doet goed je best
- Je bent een mooi en lief mens
- Je bent het waard
- Je bent niet alleen
- Ik ben er voor je
- Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen
- Je mag goed voor jezelf zorgen
- Goed is goed genoeg
- Je mag boos of verdrietig zijn
- Je doet zo hard je best en dat is het belangrijkste
- Je hoeft niet alles goed te doen, fouten maken mag
- Wat fijn dat je zo je best doet, het hoeft echt niet perfect
- Jouw mening telt voor mij
Bedankt voor het aanbieden van deze lijst, wat een mooie dingen staan erop. Ik heb niks aan die trash die de straffende ouder produceert inderdaad, ik ga er meestal wel nog een tandje door bijzetten (nog meer mijn best doen, nog harder werken) maar of dat nog productief is vraag ik mezelf af,want ik ben van mezelf niet lui.
Hans14over14 schreef:
08-12-2018 22:19
Hallo Allemaal,
Wat betreft de schematherapie. Wat is bij benadering de grootst gemene deler van de psychische aandoeningen waarmee de mensen aan schematherapie beginnen?
Zijn dat personen met een sociale fobie, of bijvoorbeeld een minderwaardigheidsgevoel, of leiden ze aan dwanghandelingen?
.
Wat maakt dat dit belangrijk is voor jou om te weten?

@snorrie, ik had net een screenshot gemaakt van die lijst uit een ander topic dat ge-upt was! Heel handig!
Alle reacties Link kopieren
@tu1nhek. Na uitgebreid getest te zijn, ben ik momenteel bezig om zorg te dragen voor een vervolgtherapie. Mijn vraag in deze is: of schematherapie zinvol kan zijn in geval van een paniekstoornis (die vanaf mijn 14 jaar bestaat).
Sorry, ik kreeg de indruk dat deze topic over schematherapie gaat.
Hans.
anoniem_379313 wijzigde dit bericht op 09-12-2018 17:00
Reden: iets vergeten
1.00% gewijzigd
Hans14over14 schreef:
09-12-2018 17:00
@tu1nhek. Na uitgebreid getest te zijn, ben ik momenteel bezig om zorg te dragen voor een vervolgtherapie. Mijn vraag in deze is: of schematherapie zinvol kan zijn in geval van een paniekstoornis (die vanaf mijn 14 jaar bestaat).
Sorry, ik kreeg de indruk dat deze topic over schematherapie gaat.
Hans.

Uiteraard staan alle vragen over schematherapie vrij, maar wij zijn geen professionals, dus ik kan je daarin niet echt adviseren. Ik neem aan dat degene die je heeft getest ook een advies heeft gegeven welke therapie aan te raden is, of niet?
tu1nhek schreef:
09-12-2018 14:04
.
Wat maakt dat dit belangrijk is voor jou om te weten?

@snorrie, ik had net een screenshot gemaakt van die lijst uit een ander topic dat ge-upt was! Heel handig!
Daar had ik het ook even uit gekopieerd. :biggrin: Toevallig werd ie 10 minuten later ge-upt en toen dacht ik even dat ik hem per ongeluk opnieuw in dat topic had gedeeld. Maar het was gewoon toeval
Hans14over14 schreef:
09-12-2018 17:00
@tu1nhek. Na uitgebreid getest te zijn, ben ik momenteel bezig om zorg te dragen voor een vervolgtherapie. Mijn vraag in deze is: of schematherapie zinvol kan zijn in geval van een paniekstoornis (die vanaf mijn 14 jaar bestaat).
Sorry, ik kreeg de indruk dat deze topic over schematherapie gaat.
Hans.
Volgens mij is voor paniekstoornissen en dwangstoornissen cognitieve gedragstherapie meer geschikt (voor het begin). En als dat een beetje onder controle is de diepere problemen aanpakken met schematherapie (tenminste zo denk ik dat de meest logische volgorde gaat). Ik begon ook met cgt en ben nu toe aan schematherapie.
Prazo36 schreef:
09-12-2018 18:14
Volgens mij is voor paniekstoornissen en dwangstoornissen cognitieve gedragstherapie meer geschikt (voor het begin). En als dat een beetje onder controle is de diepere problemen aanpakken met schematherapie (tenminste zo denk ik dat de meest logische volgorde gaat). Ik begon ook met cgt en ben nu toe aan schematherapie.

Sowieso wordt vaak begonnen met CGT, schematherapie wordt vaak pas aangeboden als dat niet voldoende aanslaat / er diepere problematiek blijkt te zijn.


Ik heb gister weer een sessie groepstherapie gehad. Ik sta er een beetje dubbel in, eerlijk gezegd. De afgelopen weken heb ik weer wat meer klachten, maar ik kan niet echt een modus aanwijzen waar die klachten vandaan komen. Het voelt heel oncontroleerbaar, dus daar baal ik enorm van.
In de groep voel ik me toch (weer / nog steeds) niet zo op mijn plek eerlijk gezegd. We krijgen elke week opdrachten mee en elke week tijdens de therapie vraagt de therapeut wie zijn opdracht heeft gedaan en wie iets wil delen, en dan zit iedereen elkaar steevast aan te staren, niemand wil iets zeggen.... Het voelt allemaal een beetje ongemotiveerd op de een of andere manier.
Er worden ook bijna geen vragen gesteld aan elkaar, wat bij de vorige groep wel veel meer gebeurde. Dat mis ik ook wel.

Ik heb dus sinds deze week wel weer mijn twijfels wat ik er nog uit ga halen, omdat ik wel het idee heb dat ik meer inzicht heb in mijn schema's en modi, maar ik heb niet het idee dat ik veel uit die groepssessies haal.
@snorriemorrie, soms fluctueert je stemming zonder dat je kan aanwijzen hoe en wat precies. Dat hebben 'normale' mensen ook hè, Je hoeft het niet altijd te kunnen controleren. Het is niet altijd zo dat er 'iets' is omdat je een diagnose hebt. Je bent namelijk ook gewoon mens en niet een raar geval met wie er altijd 'iets' moet zijn. Misschien eerst gewoon stilstaan bij je klachten en proberen aan te voelen wat je nodig hebt?

Kan je het aangeven in de groep hoe je je nu voelt over de sfeer en activiteit? Misschien zijn er anderen die dat ook zo ervaren, of misschien biedt het mensen een ingang om iets te vertellen over waarom ze stil zijn. En sowieso een mooie prikkel om dit onderwerp bespreekbaar te maken in de groep, je kan met z'n allen blijven vermijden, maar daar is iedereen vast al heel goed in, dus alleen maar goed om het onderwerp aan te snijden en jezelf en elkaar uit te dagen daarin! Voor jezelf zou je ook kunnen aangeven dat je niet weet wat je uit de sessies nog kan halen als je dat zou willen.

Ik kom hier wel eens meelezen, omdat ik het een mooi topic vind, maar voel me soms wat schuldig dat ik zo weinig over mezelf deel. Dat is omdat ik geen aanknopingspunten wil geven om herkend te worden. Dat wilde ik laten weten, want het voelt ook een beetje oneerlijk van mij om het zo te doen. Wel zit ik in een zeer moeilijke tijd en je lijst hierboven is voor mij heel helpend snorrie, dus dankjewel :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven