Taboe? Schaamte? Deel 3
vrijdag 2 juli 2010 om 21:36
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.
Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!
Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.
Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!
Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.
Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
donderdag 8 juli 2010 om 14:19
quote:lieveranoniemm schreef op 08 juli 2010 @ 14:11:
En nee ik ga niet meer met vakantie, dat weekje naar het geheime land was mijn enige vakantie dit jaar.
Nu geen vrije dagen meer en ik moet goed op mijn centjes passen aangezien ik straks fors in inkomen ga dalen.
Wel trouwens nog 2 x een weekendje weg.
Oh, ik dacht dat omdat je die vaccinaties was gaan halen. Dacht automatisch dat je ingeent moest worden omdat je naar een ver land ging of zo.
Nou niet erg allemaal en ik ben verder heel helder alleen heel erg gefocusd, of het klopt wat ik zie/hoor.
Heel herkenbaar! Is ook heel angstig die ogen die uit dat hoofd rolden (nou ja, bijna dan) en die stem (die wel echt was) ineens om je heen te horen.
Slaap je wel goed? Je bent wel vaak vroeg wakker. Maak je genoeg slaapuurtjes?
En nee ik ga niet meer met vakantie, dat weekje naar het geheime land was mijn enige vakantie dit jaar.
Nu geen vrije dagen meer en ik moet goed op mijn centjes passen aangezien ik straks fors in inkomen ga dalen.
Wel trouwens nog 2 x een weekendje weg.
Oh, ik dacht dat omdat je die vaccinaties was gaan halen. Dacht automatisch dat je ingeent moest worden omdat je naar een ver land ging of zo.
Nou niet erg allemaal en ik ben verder heel helder alleen heel erg gefocusd, of het klopt wat ik zie/hoor.
Heel herkenbaar! Is ook heel angstig die ogen die uit dat hoofd rolden (nou ja, bijna dan) en die stem (die wel echt was) ineens om je heen te horen.
Slaap je wel goed? Je bent wel vaak vroeg wakker. Maak je genoeg slaapuurtjes?
donderdag 8 juli 2010 om 14:21
quote:frizzy schreef op 08 juli 2010 @ 14:04:
[...]
Ik heb zijn huisadres natuurlijk wel, maar dit is zijn vakantieadres. Maar ik schreef net al ergens dat ik dat adres waarschijnlijk wel heb, omdat ik ooit iets moest doen voor zijn broertje. Dus ik ga dáár gewoon een kaartje heen sturen.
Oh, sorry! Ik dacht dat hij bij familie op bezoek was en vond het vreemd dat hij dan dat adres niet bij jou achtergelaten had. Maar goed, je hebt een link via dat broertje.....
Ik moet niet zo veel denken.......trek alleen maar stomme conclusies!
[...]
Ik heb zijn huisadres natuurlijk wel, maar dit is zijn vakantieadres. Maar ik schreef net al ergens dat ik dat adres waarschijnlijk wel heb, omdat ik ooit iets moest doen voor zijn broertje. Dus ik ga dáár gewoon een kaartje heen sturen.
Oh, sorry! Ik dacht dat hij bij familie op bezoek was en vond het vreemd dat hij dan dat adres niet bij jou achtergelaten had. Maar goed, je hebt een link via dat broertje.....
Ik moet niet zo veel denken.......trek alleen maar stomme conclusies!
donderdag 8 juli 2010 om 14:24
Lieve allemaal,
Poeh, het is hier weer aardig warm, bij jullie ook?
We gaan vandaag niks doen. Huis beetje schoonmaken en heb net de honden weggebracht. Zus kwam langs met een enórme verwenmand voor dit romantisch weekendje (denk aan; massage-olie, dvd 'liever verliefd', white crisp chocolade, allemaal dingen die we lekker/leuk vinden. Ik begin er dan ook behoorlijk zin in te krijgen. We gaan morgenmiddag weg en komen zondag-middag/avond thuis. We gaan naar Groningen!
IK ben er dus weinig de komende dagen, hopelijk vergeven jullie mij
liefs!
Poeh, het is hier weer aardig warm, bij jullie ook?
We gaan vandaag niks doen. Huis beetje schoonmaken en heb net de honden weggebracht. Zus kwam langs met een enórme verwenmand voor dit romantisch weekendje (denk aan; massage-olie, dvd 'liever verliefd', white crisp chocolade, allemaal dingen die we lekker/leuk vinden. Ik begin er dan ook behoorlijk zin in te krijgen. We gaan morgenmiddag weg en komen zondag-middag/avond thuis. We gaan naar Groningen!
IK ben er dus weinig de komende dagen, hopelijk vergeven jullie mij
liefs!
donderdag 8 juli 2010 om 14:35
Oh wat lekker schuddebuikje en wat ontzettend lief van je zus!
Geniet ervan!!!
Wat doe je met dochterlief? Gaat die ergens logeren?
Annemeike: slaap lekker!
Ok dat herken je dus...
Vind je het niet vervelend als ik er over schrijf? Dat het misschien een trigger is voor je?
Verder gaat het goed hoor, het slaat nog niet door. Ben alleen wel meer serieus aan het overwegen om toch die AP pillen te gaan slikken. Mijn grootste bezwaren zijn de kilo's die ik dan aankom (ben ze van de laatste keer nog niet kwijt, zie hyvesfoto
) en dat ik de reden nu voor mijzelf niet echt kan plaatsen.
Op zich is er niet zoveel aan de hand in mijn leven, dus hoe lang ga ik die pillen dan slikken?
Geniet ervan!!!
Wat doe je met dochterlief? Gaat die ergens logeren?
Annemeike: slaap lekker!
Ok dat herken je dus...
Vind je het niet vervelend als ik er over schrijf? Dat het misschien een trigger is voor je?
Verder gaat het goed hoor, het slaat nog niet door. Ben alleen wel meer serieus aan het overwegen om toch die AP pillen te gaan slikken. Mijn grootste bezwaren zijn de kilo's die ik dan aankom (ben ze van de laatste keer nog niet kwijt, zie hyvesfoto
Op zich is er niet zoveel aan de hand in mijn leven, dus hoe lang ga ik die pillen dan slikken?
donderdag 8 juli 2010 om 14:50
Even een teken van leven.
Daar laat ik het ook even bij, voor nu. Ik ben vandaag niet zo aan het piekeren maar ben bang dat ik dat wel ga doen als ik dit topic ga teruglezen om op jullie reacties te antwoorden.
(Ik hoop dat ik er op een ander moment wel aan toe kom want zou het lullig vinden als ik dingen niet lees die aan mij geschreven zijn)
Ga zo weer even in de tuin verder. Fijne dag!
donderdag 8 juli 2010 om 14:58
LA; ik weet verder niks over je voorgeschiedenis maar het feit dat je twijfelt aan sommige waarnemingen lijkt me erg lastig. Ik heb dat ook ooit gehad, dat was in een periode dat er veel veranderingen waren in mijn leven en ik onder serieuze stress stond. Ik vond dat erg eng. Welke AP zou je gaan nemen en hoeveel? Ik heb toen uiteindelijk niks bijgenomen, wel een paar keer meer naar mijn analyste geweest, die was er gerust in dat dat van voorbijgaande aard was, dat stelde me gerust en daardoor voelde ik me snel terug gerust. Heb je begeleiding? Zo ja, klikt dat?
Ja hoor, ik ga voor Nederland supporteren! Kijk er al naar uit!
Ik heb mijn voet gebroken door (ik voelde me effe weer jong) in een boom te klimmen en op een rotte tak te steunen. Tsss!
LA; op mijn opleiding wisten ze een beetje van mijn verleden. Vooral omdat ik toen nog 1 keer een crisisopname heb gehad, ik moest toen wel iemand in vertrouwen nemen. Moeilijk hebben ze daar niet over gedaan maar ik kreeg wel goedbedoelde adviezen ('ga niet in een té emotioneel belastende setting werken' etc.). Ik kan op zich wel goed om met "borderliners", al heb ik het ook wel moeilijk met sommigen. Dat ligt meestal meer aan de persoon, hoor. Ik vind het niet zo leuk als ik de ene keer geweldig ben als hulpverlener en de volgende dag niet meer (in hoofde van een cliënt). Ik begrijp dat (ik had vroeger ook last van z/w denken) en kan dat plaatsen, het is alleen niet makkelijk werken. Een uitdaging, dat wel
Maar zoals ik zei, werken wij niet met stickers dus ik zou niet eens weten wat hun diagnoses zijn (die ze wel hebben). Ik weet dat ook liever niet, dan zie ik een valkuil in de verte 
Annemeike, een middagdutje kan zo goed doen he! Zeker met dit weer. Ik kruip er ook even in denk ik.
Ja hoor, ik ga voor Nederland supporteren! Kijk er al naar uit!
Ik heb mijn voet gebroken door (ik voelde me effe weer jong) in een boom te klimmen en op een rotte tak te steunen. Tsss!
LA; op mijn opleiding wisten ze een beetje van mijn verleden. Vooral omdat ik toen nog 1 keer een crisisopname heb gehad, ik moest toen wel iemand in vertrouwen nemen. Moeilijk hebben ze daar niet over gedaan maar ik kreeg wel goedbedoelde adviezen ('ga niet in een té emotioneel belastende setting werken' etc.). Ik kan op zich wel goed om met "borderliners", al heb ik het ook wel moeilijk met sommigen. Dat ligt meestal meer aan de persoon, hoor. Ik vind het niet zo leuk als ik de ene keer geweldig ben als hulpverlener en de volgende dag niet meer (in hoofde van een cliënt). Ik begrijp dat (ik had vroeger ook last van z/w denken) en kan dat plaatsen, het is alleen niet makkelijk werken. Een uitdaging, dat wel
Annemeike, een middagdutje kan zo goed doen he! Zeker met dit weer. Ik kruip er ook even in denk ik.
donderdag 8 juli 2010 om 15:30
op een tak klimmen, leuk he, bomen klimmen
Heb net mijn psychiater gemaild of hij een recept wil opsturen en meteen ook een mailtje terug dat hij dat doet.
Hij is er nog 2 weken en dan met vakantie, maar ik heb niet zo een behoefte aan een afspraak, voegt nu even niet zoveel toe.
Ik slik dan weer zyprexa.
Wat jij schrijft fritza over stressperiodes dat had ik ook. Daarom vind ik het nu ook zo vervelend omdat ik mi niet echt onder stress sta.
Ik ben nog aan het twijfelen over het vertellen op de opleiding. Op die goedbedoelde adviezen zit ik sowieso niet te wachten
Dat weet ik zelf ook wel.
Maar je neemt je eigen ervaringen wel mee in je referentiekader.
Dus moet je ze volgens mij ook kunnen benoemen.
Nouja ik weet het nog niet, ik kijk denk ik even de kat uit de boom.
Ik ben iemand die 'ogenschijnlijk' open is, maar als het te dicht bij komt houd ik mijn mond. Ben niet echt in staat om mijn levensverhaal of eigen ervaringen zomaar aan iemand te vertellen.
Wat voor werk doe je precies? (als je dat wilt vertellen)
Ohja enne nu jij voor nederland bent gaan we zeker winnen zondag. Ik heb geen twijfels meer!
Heb net mijn psychiater gemaild of hij een recept wil opsturen en meteen ook een mailtje terug dat hij dat doet.
Hij is er nog 2 weken en dan met vakantie, maar ik heb niet zo een behoefte aan een afspraak, voegt nu even niet zoveel toe.
Ik slik dan weer zyprexa.
Wat jij schrijft fritza over stressperiodes dat had ik ook. Daarom vind ik het nu ook zo vervelend omdat ik mi niet echt onder stress sta.
Ik ben nog aan het twijfelen over het vertellen op de opleiding. Op die goedbedoelde adviezen zit ik sowieso niet te wachten
Dat weet ik zelf ook wel.
Maar je neemt je eigen ervaringen wel mee in je referentiekader.
Dus moet je ze volgens mij ook kunnen benoemen.
Nouja ik weet het nog niet, ik kijk denk ik even de kat uit de boom.
Ik ben iemand die 'ogenschijnlijk' open is, maar als het te dicht bij komt houd ik mijn mond. Ben niet echt in staat om mijn levensverhaal of eigen ervaringen zomaar aan iemand te vertellen.
Wat voor werk doe je precies? (als je dat wilt vertellen)
Ohja enne nu jij voor nederland bent gaan we zeker winnen zondag. Ik heb geen twijfels meer!
donderdag 8 juli 2010 om 16:23
quote:Janna80 schreef op 08 juli 2010 @ 11:19:
[...]
Ik heb wel eens gehoord dat vrouwen beter kunnen multitasken dan mannen
Dat denken we dus he... maar het schijnt nu onderzocht te zijn dat je 1,5 keer langer bezig bent als je meerdere dingen tegelijk doet dan wanneer je diezelfde dingen na elkaar uitvoert....
[...]
Ik heb wel eens gehoord dat vrouwen beter kunnen multitasken dan mannen
Dat denken we dus he... maar het schijnt nu onderzocht te zijn dat je 1,5 keer langer bezig bent als je meerdere dingen tegelijk doet dan wanneer je diezelfde dingen na elkaar uitvoert....
Snjókorn falla, á allt og alla
donderdag 8 juli 2010 om 16:47
Jumps: kan je niet ziekgemeld worden?? Een maand zonder inkomen lijkt me nou niet echt een rustgevend idee.
Fritza: In bomen klimmen hoe lang moet je nog voor het gips er weer af mag??
LA: Goed van je dat je je psych hebt gemaild voor medicijnen.
Annemeike:
Multitasken gaat goed als je verschillende delen van je hersenen activeert...
Fritza: In bomen klimmen hoe lang moet je nog voor het gips er weer af mag??
LA: Goed van je dat je je psych hebt gemaild voor medicijnen.
Annemeike:
Multitasken gaat goed als je verschillende delen van je hersenen activeert...
Snjókorn falla, á allt og alla
donderdag 8 juli 2010 om 21:34
Hè hè, eindelijk ben ik ook even present hier. Net een half uur voor het ijs eten!!! Ik kreeg telefoontjes en mijn internet viel uit. Daar ben ik even mee bezig geweest en nu zit ik eindelijk met de laptop op schoot en ik ben gigantisch moe. Ik wacht tot het ijs eten en daarna duik ik mijn bedje in.
Nu even lezen wat jullie geschreven hebben...
Nu even lezen wat jullie geschreven hebben...
donderdag 8 juli 2010 om 21:44
GE, eet je gezellig een ijsje mee of ben je al naar bed?
Fritza, lastig van dat been! Je moet ook niet op een tak gaan staan, he? Nou ja, dat weet je dan voor de volgende keer. Mocht je het nog eens doen, doe het dan in de winter, want dan kriebelt je huid minder onder dat gips!!
LA, je gaat misschien toch weer de zyprexa slikken? Ik vind dat eigenlijk wel heel goed van je. Het is altijd jammer dat er bijwerkingen aan medicijnen zitten. Soms is het kiezen uit twee kwaden, hè? Maar als het je van die belevingen afhelpt (kan het bij jou dan helemaal verdwijnen??) dan is het misschien toch wel verstandig om die pillen te slikken. Zeker als dat je helpt om die studie te starten. Het zou jammer zijn als dat niet door zou kunnen gaan.
Ik weet hoe moeilijk je het vindt om weer aan die troep te beginnen. Ik vind het superknap van je!
Fritza, lastig van dat been! Je moet ook niet op een tak gaan staan, he? Nou ja, dat weet je dan voor de volgende keer. Mocht je het nog eens doen, doe het dan in de winter, want dan kriebelt je huid minder onder dat gips!!
LA, je gaat misschien toch weer de zyprexa slikken? Ik vind dat eigenlijk wel heel goed van je. Het is altijd jammer dat er bijwerkingen aan medicijnen zitten. Soms is het kiezen uit twee kwaden, hè? Maar als het je van die belevingen afhelpt (kan het bij jou dan helemaal verdwijnen??) dan is het misschien toch wel verstandig om die pillen te slikken. Zeker als dat je helpt om die studie te starten. Het zou jammer zijn als dat niet door zou kunnen gaan.
Ik weet hoe moeilijk je het vindt om weer aan die troep te beginnen. Ik vind het superknap van je!
donderdag 8 juli 2010 om 21:52